נצח שבנצח - נקודת המרכז?

כמו שחל

משתמש ותיק
איתא בכוכבי אור (סוף חלק 'חכמה ובינה'):
 
וְכָעֵת הִנְנִי לְהַעְתִּיק דָּבָר נִפְלָא מִכְּתַב הַיָּד הָרַב וְכוּ' מוֹרֵנוּ רַבִּי נַחְמָן זַ"ל אַב בֵּית דִּין קֹדֶשׁ דִּקְּהִלַּת קֹדֶשׁ טְשֶׁעהְרִין הַשַּׁיָּךְ לָעִנְיָן הַנַּ"ל, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: עִנְיַן סְפִירַת הָעֹמֶר בִּבְחִינַת עִגּוּלִים, שֶׁכָּל סְפִירָה וּסְפִירָה מְשֻׁלֶּבֶת בַּחֲבֶרְתָּהּ וּמְסַבֶּבֶת אוֹתָהּ, וְחוֹזְרִין חֲלִילָה. וְהִנֵּה יָדוּעַ עִנְיַן הָעִגּוּלִים, שֶׁכָּל הָעִגּוּלִים מְסַבְּבִין וּמְעַגְּלִין סְבִיב נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז, וְהַמֶּרְכָּז שֶׁבִּסְפִירַת הָעֹמֶר הוּא הַסְּפִירָה נֶצַח שֶׁבְּנֶצַח שֶׁהִיא מְאִירָה בְּיוֹם כ"ה לַסְּפִירָה...
 
ולכאורה צ"ע, דבשלמא אם היה כתוב שזה כמו טבלה מרובעת אז הנצח שבנצח זה באמצע, אבל איך בעיגולים זה באמצע?

 
דמיינו לעצמכם שבעה עיגולים אחד בתוך השני, שכל אחד הוא ספירה (חסד, גבורה וכו'), ובכל עיגול יש 7 ספירות מחסד עד מלכות, כך שבעיגול החיצוני שהוא חסד יש חסד שבחסד, גבורה שבחסד וכו', ובעיגול היותר פנימי שהוא גבורה יש חסד שבגבורה, גבורה שבגבורה וכו', עד שהעיגול הכי פנימי הוא המלכות, אז הנצח הוא העיגול הרביעי, שמסביבו שלושה עיגולים ובתוכו שלושה עיגולים, אבל הוא לא המרכז אלא המלכות היא המרכז! אז א"כ למה זה נקרא "נקודת המרכז"?

לחיזוק הקושיה אוסיף, שמובא בספרים (ראשית חכמה שער הקדושה פ"ב, של"ה חולין תורה אור, ועוד) שיום השבת הוא נקודת המרכז שעליה תסוב עגולת הששת ימים, ושבת זה כנגד ספירת המלכות כידוע].
 
אם עיגולים זה כפי שפירשת, מה אם כן כוונתו שכל ספירה משולבת בחברתה?
זכור לי שהכוונה לאופן אחר. אך איני מוצא כעת דוגמא כדי להסביר, אולי מחר.

בכל אופן קראתי דבר מעניין (לא יודע מקור, מעתיק ומדביק) שהקב"ה סופר את ספירת העומר בצורה הפוכה מאיתנו, ההתחלה היא 'מלכות שבמלכות' והסיום הוא 'חסד שבחסד', נקודת המפגש בין הקב"ה לעם ישראל היא ממש היום, שאנו סופרים חמישה ועשרים יום, מידת: 'נצח שבנצח'. וזוהי מידתו של ה' יתברך. הקב"ה האציל עלינו ממידותיו, וממלא אותנו בכוחות עצומים, בצורה תמידית - כדי שננצח.
 

HaimL

משתמש ותיק
להבנתי, המקובלים לאו דווקא ראו את הספירות בתור מעגלים קונצנטריים, אלא בתור מעגלים המסודרים זה למעלה ברדיוס אחיד, עם נקודת מרכז אחידה, ברוחב ובאורך. ולכן, המרכז של כל המערכת הזאת הוא המעגל הרביעי (נצח). וכנראה שהבינו שלכל מעגל יש מערכת משנית של מעגלים כנ"ל, ואם כן, הכול מתיישב.

ואם לדייק בלשון הרב הנזכר זצ"ל, עניין העיגולים (כלומר, הגדרת העיגול), שמסבבים נקודה מרכזית (כלומר, המרחק מנקודת המרכז שווה בכל נקודה על פני המעגל). וברור שאין הכוונה למעגלים קונצנטריים, דאטו כל המעגלים בעולם מסבבים נקודה משותפת, אלא הכוונה היא על תכונת המעגל, באופן כללי.
 

כמו שחל

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
להבנתי, המקובלים לאו דווקא ראו את הספירות בתור מעגלים קונצנטריים

דווקא מהציורים באוצרות חיים נראה שכן (אם הבנתי נכון מה זה "קונצנטריים")

אוצר החכמה_627276.jpg
 

כמו שחל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אם עיגולים זה כפי שפירשת, מה אם כן כוונתו שכל ספירה משולבת בחברתה?
זכור לי שהכוונה לאופן אחר. אך איני מוצא כעת דוגמא כדי להסביר, אולי מחר.
אני עדיין מחכה למרות שכבר הוד שבנצח עכשיו (הרי כל ספירה משולבת בחברתה)
 

כמו שחל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
הקב"ה סופר את ספירת העומר בצורה הפוכה מאיתנו, ההתחלה היא 'מלכות שבמלכות' והסיום הוא 'חסד שבחסד'
כך גם נהג הגרי"צ ברנפלד, ונסע למירון בב' באייר (תפארת שבתפארת ברגיל, הוד שבהוד בהפוך)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
שֶׁכָּל הָעִגּוּלִים מְסַבְּבִין וּמְעַגְּלִין סְבִיב נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז,
לכאו' כוונתו שכיון בכל מהלך הספירות מתווסף המדריגה הקודמת עם ההמשך, (וגם ננעץ סוף בתחילה, ותחילה בסוף) כידוע, לכן למרות שלגבי מהלך הספירות בתור יחידות, המלכות הוא האמצע, אבל כשתחשבן העליות של כל שלב ושלב בצירוף עם מה שהתווסף על ידי זה שכל מעגל 'משולבת בחברה', תמצא אכן שהנצח שבנצח היא נקודת המרכז.
ודי למבין.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לענין אמר:
אשמח להבין.
לצערי כיון שאינני מכיר את מעכ"ת ואינני יודע כמה מהמושגים מעכ"ת מכיר, אז אינני יכול להסביר יותר, כי בודאי ובודאי אינני ראוי להיות מלמד לאחרים בעניינים אלו, ולכן כתבתי את הדברים רק עד כמה שהקורא יבין מעצמו .
ואיתכם הסליחה.

 
 

כפרי פשוט

משתמש ותיק
אם עיגולים זה כפי שפירשת, מה אם כן כוונתו שכל ספירה משולבת בחברתה?
זכור לי שהכוונה לאופן אחר. אך איני מוצא כעת דוגמא כדי להסביר, אולי מחר.

בכל אופן קראתי דבר מעניין (לא יודע מקור, מעתיק ומדביק) שהקב"ה סופר את ספירת העומר בצורה הפוכה מאיתנו, ההתחלה היא 'מלכות שבמלכות' והסיום הוא 'חסד שבחסד', נקודת המפגש בין הקב"ה לעם ישראל היא ממש היום, שאנו סופרים חמישה ועשרים יום, מידת: 'נצח שבנצח'. וזוהי מידתו של ה' יתברך. הקב"ה האציל עלינו ממידותיו, וממלא אותנו בכוחות עצומים, בצורה תמידית - כדי שננצח.
עד האר"י היו סופרים ממלכות לחסד
ומהאר"י סופרים מחסד לנצח
יש הרבה לאריך בדבר זה עיי' בחוברת "יגיה שביב" שחברו הרב א' ח' (הצרף קישור מאוצר החכמה) דברים נפלאים בעניין זה
חוברת "יגיה שביב" מאוצר החכמה
 
חלק עליון תַחתִית