אכילה קודם התפילה - בזמננו

מה אתם שותים לפני התפילה?

  • כלום

    קולות: 0 0.0%
  • רק מים

    קולות: 3 15.0%
  • קפה ללא סוכר

    קולות: 3 15.0%
  • קפה עם סוכר

    קולות: 11 55.0%
  • קפה עם עוגה

    קולות: 3 15.0%
  • ארוחת בוקר

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    20

דוד חיים

משתמש ותיק
הנה קיי"ל בשו"ע סי' רלב ורלה דאין לאכול סעודה אחר שהגיע זמן התפילה, והטעם דשמא ימשך [ומה"ט בשומר מהני כמש"כ במ"ב רלה יז-ח].
והנה כמדומה דבזמננו כלל לא מצוי דע"י אכילתו ישכח מלהתפלל, ואולי מטעם הסעודה דרגילים לאכול באופן מזור וכדומה, אם מבחינת שמצוי כל הזמן מנינים לתפילה ואין רגילות מסויימת להתפלל בזמן מסויים, וצ"ע האם יש שינוי בדין זה מה"ט.
 
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
לשון הרמ"א:
וי"א דסעודה קטנה אפי' סמוך למנחה קטנה שרי (טור בשם ר"י); ונהגו להקל כשתי הסברות.
אמת.
אך לא מהסברא הנ"ל, ובערבית לא התיר.
ואני דן מכח הסברא הנ"ל לאוסרים, ובערבית.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
לשון הרמ"א:
וי"א דסעודה קטנה אפי' סמוך למנחה קטנה שרי (טור בשם ר"י); ונהגו להקל כשתי הסברות.

אין קשר. מצאת שהשיטה המקילה זה בגלל שינוי הזמנים?
 
נדיב לב אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
לשון הרמ"א:
וי"א דסעודה קטנה אפי' סמוך למנחה קטנה שרי (טור בשם ר"י); ונהגו להקל כשתי הסברות.

מה זה קשור, מצאת שהשיטה המקילה זה בגלל שינוי הזמנים?
השיטה המחמירה סוברת שסעודה קטנה עלולה להגרר לסעודה גדולה, האם ברור שבזמנינו לא יתכן שסעודה קטנה תגרר לסעודה גדולה?
כלומר בזמנם בערך אחת לחמש סעודות קטנות היתה נגררת ובזמניו רק אחת למאה?
 
 
דוד חיים אמר:
ובערבית לא התיר.
הטעם שלא התיר בערבית הוא משום שלא יאמר אדם אוכל רקמעה וואשן קמעה, כ בלילה שינה שכיחא, ולכאורה גם מזמנינו שכיח להרדם על קיבה מלאה, בפרט למי שחזר מטיול עייף מאוד, ואם תאמר שבשעה תשע אף אחד לא ירדם, אם כן נתת דבריך לשיעורים שיאמרו בתשע יאכל ובאחד עשרה לא יאכל, אלא אסרו לאכול ודיינו.
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
הטעם שלא התיר בערבית הוא משום שלא יאמר אדם אוכל רקמעה וואשן קמעה, כ בלילה שינה שכיחא, ולכאורה גם מזמנינו שכיח להרדם על קיבה מלאה,
צודק.
כ"ה במ"ב שם רלה, טז.
ולעצם הנידון הנה בשומר התירו, [וזה הטעם למש"כ הרמ"א שנהגו להקל בסעודה קטנה סמוך למ"ק כמבואר בדבריו שם] א"כ באופן שלא שכיח כלל וכרוב המקרים מנ"ל לאסור.
ואף שי"ל ששם אין חילוקים ומשא"כ כאן. וצ"ע.
פינחס רוזנצוויג אמר:
בפרט למי שחזר מטיול עייף מאוד, ואם תאמר שבשעה תשע אף אחד לא ירדם, אם כן נתת דבריך לשיעורים שיאמרו בתשע יאכל ובאחד עשרה לא יאכל, אלא אסרו לאכול ודיינו.
אכן מנ"ל בפשיטות לאסור כיון שנשתנה מזמנם, ומנ"ל לאסור זאת.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד חיים אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
הטעם שלא התיר בערבית הוא משום שלא יאמר אדם אוכל רקמעה וואשן קמעה, כ בלילה שינה שכיחא, ולכאורה גם מזמנינו שכיח להרדם על קיבה מלאה,
צודק.
כ"ה במ"ב שם רלה, טז.
ולעצם הנידון הנה בשומר התירו, [וזה הטעם למש"כ הרמ"א שנהגו להקל בסעודה קטנה סמוך למ"ק כמבואר בדבריו שם] א"כ באופן שלא שכיח כלל וכרוב המקרים מנ"ל לאסור.
ואף שי"ל ששם אין חילוקים ומשא"כ כאן. וצ"ע.
פינחס רוזנצוויג אמר:
בפרט למי שחזר מטיול עייף מאוד, ואם תאמר שבשעה תשע אף אחד לא ירדם, אם כן נתת דבריך לשיעורים שיאמרו בתשע יאכל ובאחד עשרה לא יאכל, אלא אסרו לאכול ודיינו.
אכן מנ"ל בפשיטות לאסור כיון שנשתנה מזמנם, ומנ"ל לאסור זאת.
שום דבר לא השתנה.
בזמנם היו אוכלים עם נר ואח''כ היה חושך, ולא היו נמשכים הרבה, אם השתנה משהו זה שיש חשמל וממילא ישנים מאוחר, ומ''מ גזירת חז''ל בעינה עומדת אף אם יתבטל הטעם וכ''ש כאן שרק נחלש הטעם ולא התבטל.
 
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
שום דבר לא השתנה.
בזמנם היו אוכלים עם נר ואח''כ היה חושך, ולא היו נמשכים הרבה, אם השתנה משהו זה שיש חשמל וממילא ישנים מאוחר, ומ''מ גזירת חז''ל בעינה עומדת אף אם יתבטל הטעם וכ''ש כאן שרק נחלש הטעם ולא התבטל.
בסעודה גדולה אסרו משום שכרות, בזמננו אתה מכיר בסעודת ברית שהוא מוגדר כסעודה גדולה שהשתכרו?
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני שואל מישהוא מבין חו"ר הפורום שליט"א שכח להתפלל פעם מחמת סעודה (כשלא הקפיד על הדין, כמדומה שכך מנהג רבים).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד חיים אמר:
אני שואל מישהוא מבין חו"ר הפורום שליט"א שכח להתפלל פעם מחמת סעודה (כשלא הקפיד על הדין, כמדומה שכך מנהג רבים).
הרבה שכחו, לאו דוקא מחמת סעודה אבל הסעודה גרמה להמשך הלאה וכך זה נדחה, ואם היו מתפללים קודם סעודה לא היו שוכחים, הלכות לא מתבטלות.
 
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
הרבה שכחו, לאו דוקא מחמת סעודה אבל הסעודה גרמה להמשך הלאה וכך זה נדחה, ואם היו מתפללים קודם סעודה לא היו שוכחים, הלכות לא מתבטלות.
כבודו אוסר דבר חדש, לא מוזכר שאסרו לאכול קודם התפילה כדי שיאכלו מייד ושוב לא יידחה, אלא שע"י אכילתו יימשך.
ומה עונה כבודו על הדימוי לשומר, וכנ"ל.
 

בר לבב

משתמש רגיל
דוד חיים אמר:
אני שואל מישהוא מבין חו"ר הפורום שליט"א שכח להתפלל פעם מחמת סעודה (כשלא הקפיד על הדין, כמדומה שכך מנהג רבים).


הערתך מעולה!
ומ"מ מנין לך שפעם אנשים כן שכחו לברך מחמת אכילתם??

מלבד מה שידוע שכל גזירת חז"ל יש לה טעמים נסתרים מלבד טעמם הגלוי, גם הטעם הגלוי לא חייב להיות שהוא מובן מאליו שמתאים לגזור כך, אלא שחז"ל גזרו משום כך.
(וביתר ביאור, לא חייב להיות שאנו מבינים את טעם חז"ל בגזירה עד כדי שגם אנו היינו גוזרים כך, אלא רק שחז"ל חששו לעניין זה ותו לא ודו"ק.
דוגמא לדבר: לא נראה לי שמאן דהו מאיתנו היה גוזר על ביצה שנולדה ביו"ט משום פי' הנושרין, אלא שחז"ל מדמים הדבר, ולנו מובן שטעם איסור ביצה שנולדה ביו"ט מחמת פי הנושרין אבל לא שאנו מבינים מדוע נכון לגזור כך מעיקרא)
 
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר לבב אמר:
הערתך מעולה!
ומ"מ מנין לך שפעם אנשים כן שכחו לברך מחמת אכילתם??

מלבד מה שידוע שכל גזירת חז"ל יש לה טעמים נסתרים מלבד טעמם הגלוי, גם הטעם הגלוי לא חייב להיות שהוא מובן מאליו שמתאים לגזור כך, אלא שחז"ל גזרו משום כך.
(וביתר ביאור, לא חייב להיות שאנו מבינים את טעם חז"ל בגזירה עד כדי שגם אנו היינו גוזרים כך, אלא רק שחז"ל חששו לעניין זה ותו לא ודו"ק.
דוגמא לדבר: לא נראה לי שמאן דהו מאיתנו היה גוזר על ביצה שנולדה ביו"ט משום פי' הנושרין, אלא שחז"ל מדמים הדבר, ולנו מובן שטעם איסור ביצה שנולדה ביו"ט מחמת פי הנושרין אבל לא שאנו מבינים מדוע נכון לגזור כך מעיקרא)
תודה רבה.
אבל כמדומה שדבריו מחודשים ואין הפשט כן, אלא שגזרו על דבר השכיח, וגם אם מצאנו מקומות שלפי דעתנו אינם כן שם הוא החידוש.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד חיים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
הרבה שכחו, לאו דוקא מחמת סעודה אבל הסעודה גרמה להמשך הלאה וכך זה נדחה, ואם היו מתפללים קודם סעודה לא היו שוכחים, הלכות לא מתבטלות.
כבודו אוסר דבר חדש, לא מוזכר שאסרו לאכול קודם התפילה כדי שיאכלו מייד ושוב לא יידחה, אלא שע"י אכילתו יימשך.
ומה עונה כבודו על הדימוי לשומר, וכנ"ל.
נכון, אבל בשביל לבטל גזירת חז''ל צריך שהיא לא תיהיה רלוונטית כלל וכאן היא עדיין מועילה.
אגב גם ללא טעם לא מבטלים אלא א''כ בגוונא מסוימת שגם בזמן חז''ל לא היה בה חשש.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד חיים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
הלכות לא מתבטלות.
למה?
כשהסיבה ידועה כתב הרא"ש שכשבטל טעם בטלה תקנה.
זה מה שכתבתי בזה.

גזירה שבטל טעמה אם בטלה גם הגזירה-
הב''י בסעיף ג, הקשה על דברי התוס' בביצה ל. ד''ה תנן, שהתירו לטפח ולרקד בזמנינו כיון דאין חשש לעשות כלי שיר, ע''כ, דהא קי''ל דבטל הטעם לא בטל התקנה, ותירץ דתוס' מדמים את זה לגילוי משקים דשרי בזמנינו כיון דאין נחשים מצויים, כמו שכתבו התוס' בע''ז לה. ד''ה חדא, ע''כ דברי הב''י, ואינו מובן דהיא גופא קשיא, ועל כרחך צ''ל דגבי גילוי לא הוי כלל גזירה מיוחדת לזה מחז''ל, אלא נאסר מהדין הכללי של שמירת הנפש והשתא שאין כאן סכנה ממילא שרי, וא''כ מה ראיית הב''י, וצ''ע.  הטור ביו''ד בסי' רחצ, הביא את דברי הרא''ש שהתיר את הגזירה שגזרו ללבוש משי וצמר משום שעטנז, מחמת שבזמנם כבר ניכר ואין חשש למראית העין, ע''כ, וגם זה קשה כנ''ל, וצ''ע, וכן יש להקשות בדברי תוס' בגיטין יח. ד''ה הנהו, שהקשו למה בזה''ז כותבין זמן בגיטין הא כיון דאין מיתת בי''ד ממילא ליכא לטעמא שמא יחפה על בת אחותו, ע''כ, ואינו מובן הא אע''ג דבטל הטעם לא בטלה הגזירה, וצ''ע.   באו''ח בסי' קנח,ד, הביא הב''י הרבה ראשונים דפשיטא להו דכיון דכעת אין טעם ליטול לדבר שטיבולו במשקה על כן אין לברך על הנטילה, וגם זה צ''ע.  הב''י באו''ח בסי' תסח,א, הביא דהרז''ה ס''ל דהאידנא דליכא קרבן פסח הותר איסור עשיית מלאכה בערבי פסחים ודינו כערבי שבתות, והביא הב''י דחלקו עליו הראשונים דכיון דנאסר לא בטל אף אי בטל הטעם.   אמנם הרא''ש בתשובה כלל ב סי' ח, הביאו הב''י באו''ח סוף סי' י, כתב דלא בכל גוונא נאסר אף כשיתבטל הטעם, ונראה מדבריו דחילוקו הוא בין גוונא שידוע לציבור טעם האיסור דבכה''ג שרי כשיתבטל הטעם לבין היכא שאין הטעם ידוע כל כך.   הר''ן בע''ז עט ד''ה ומצאתי, כתב בשם התוס' דהא דאמרי' דאע''ג דבטל הטעם מ''מ אין הדין בטל, היינו בדבר שהיה בו טעם לאסור בשעת הגזירה, אבל במקרה שלא היה בו מעולם את הטעם של הגזירה שרי, והר''ן פקפק בדבריהם, ונראה מדבריו דאף בדבר שלא היה בו את טעם האיסור מעולם אין לנו להתירו בלא ראיה שאותו מקרה מותר, דאפשר דאסרו אף על המקרים שאין בהם את טעם האיסור.    מדברי הרמב''ם בתשובה בפאר הדור סי' קנא, מבואר דדבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו, ואף תקנה או חרם שעשו במקום מסוים בלבד אין יכולים להתירו אלא במנין אחר, ומשמע מדבריו שם שאם היה ברבים צריך שיהיו שם רבים גם בשעת ההתרה.

1341 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
גזירה שבטל טעמה אם בטלה גם הגזירה- הב''י בסעיף ג, הקשה על דברי התוס' בביצה ל. ד''ה תנן, שהתירו לטפח ולרקד בזמנינו כיון דאין חשש לעשות כלי שיר, ע''כ, דהא קי''ל דבטל הטעם לא בטל התקנה, ותירץ דתוס' מדמים את זה לגילוי משקים דשרי בזמנינו כיון דאין נחשים מצויים, כמו שכתבו התוס' בע''ז לה. ד''ה חדא, ע''כ דברי הב''י, ואינו מובן דהיא גופא קשיא, ועל כרחך צ''ל דגבי גילוי לא הוי כלל גזירה מיוחדת לזה מחז''ל, אלא נאסר מהדין הכללי של שמירת הנפש והשתא שאין כאן סכנה ממילא שרי, וא''כ מה ראיית הב''י, וצ''ע.  הטור ביו''ד בסי' רחצ, הביא את דברי הרא''ש שהתיר את הגזירה שגזרו ללבוש משי וצמר משום שעטנז, מחמת שבזמנם כבר ניכר ואין חשש למראית העין, ע''כ, וגם זה קשה כנ''ל, וצ''ע, וכן יש להקשות בדברי תוס' בגיטין יח. ד''ה הנהו, שהקשו למה בזה''ז כותבין זמן בגיטין הא כיון דאין מיתת בי''ד ממילא ליכא לטעמא שמא יחפה על בת אחותו, ע''כ, ואינו מובן הא אע''ג דבטל הטעם לא בטלה הגזירה, וצ''ע.   באו''ח בסי' קנח,ד, הביא הב''י הרבה ראשונים דפשיטא להו דכיון דכעת אין טעם ליטול לדבר שטיבולו במשקה על כן אין לברך על הנטילה, וגם זה צ''ע.  הב''י באו''ח בסי' תסח,א, הביא דהרז''ה ס''ל דהאידנא דליכא קרבן פסח הותר איסור עשיית מלאכה בערבי פסחים ודינו כערבי שבתות, והביא הב''י דחלקו עליו הראשונים דכיון דנאסר לא בטל אף אי בטל הטעם.   אמנם הרא''ש בתשובה כלל ב סי' ח, הביאו הב''י באו''ח סוף סי' י, כתב דלא בכל גוונא נאסר אף כשיתבטל הטעם, ונראה מדבריו דחילוקו הוא בין גוונא שידוע לציבור טעם האיסור דבכה''ג שרי כשיתבטל הטעם לבין היכא שאין הטעם ידוע כל כך.   הר''ן בע''ז עט ד''ה ומצאתי, כתב בשם התוס' דהא דאמרי' דאע''ג דבטל הטעם מ''מ אין הדין בטל, היינו בדבר שהיה בו טעם לאסור בשעת הגזירה, אבל במקרה שלא היה בו מעולם את הטעם של הגזירה שרי, והר''ן פקפק בדבריהם, ונראה מדבריו דאף בדבר שלא היה בו את טעם האיסור מעולם אין לנו להתירו בלא ראיה שאותו מקרה מותר, דאפשר דאסרו אף על המקרים שאין בהם את טעם האיסור.    מדברי הרמב''ם בתשובה בפאר הדור סי' קנא, מבואר דדבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו, ואף תקנה או חרם שעשו במקום מסוים בלבד אין יכולים להתירו אלא במנין אחר, ומשמע מדבריו שם שאם היה ברבים צריך שיהיו שם רבים גם בשעת ההתרה.
והלכה למעשה בזה, מה?
וראה מג"א תסח, א שכתב עוד חילוק דבאופן שמתחילה לא נאסר בכל המקומות מותר, והיינו דמתחילה תלו את התקנה בסיבתה, ולפי דבריו ה"ה כאן שהתירו בשומר. [כמדו' שהח"ס בתשובה משתמש עם דבריו לעניין תרגום בזמננו].
 
דוד חיים אמר:
שכח להתפלל פעם מחמת סעודה
לצערי ראיתי כמה אנשים שוכחים להתפלל (ערבית) מחמת עיפותם, הם אוכלים ארוחה גדולה, שם יש איזה חור בזיכרון, ואז הם מוצאים את עצמם בעיצומו של מאבק על סוף זמן קריאת שמע.
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
שום דבר לא השתנה.
בזמנם היו אוכלים עם נר ואח''כ היה חושך, ולא היו נמשכים הרבה,
אז למה בזמנם היה אפשרות שישכחו, משא"כ בזמננו.
וכמדומה שדרך אכילתם היתה שונה מהיום, ומי שיש לו מקורות בזה שיכתוב זאת. [וראה ברמב"ם הלכות יו"ט בסדר הסעודה שמחצית היום כפשוטו והיום לא ראיתי מי שיכול לעשות כן].
 

דוד חיים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בר לבב אמר:
מלבד מה שידוע שכל גזירת חז"ל יש לה טעמים נסתרים מלבד טעמם הגלוי,
אכן ידוע כן מהגר"א.
אכן הרבה זמן איני מבין א"כ מה הביאור במה שדנים בדברי חז"ל לפי הטעמים. וכל האפשרויות שבטל טעם בטלה תקנה מוכח כן. אא"כ כוונתו על דין שבזמנם לא חילקו לפי הטעם, וא"כ כאן אין שייך זאת, וכמו שהתירו בשומר, וצ"ע.
 

שייגניסט

משתמש ותיק
האם ידוע לחברים כאן על מה סומכים החבדניקי”ם שעושים סעודה לפני שחרית דשבת קודש לכאורה זה נגד תקנת חז”ל והסכמת הפוסקים וכדנפסק בשו”ע שאסור לאכול לפני שחרית ומנו חז”ל ב’ סיבות לא תאכלו על הדם עד שתתפלו על דמכם וכן משום שזו דרך גאוה ואותי השלכת אחרי גווך
בעבר אמרו לי כמו”כ חסידי חב”ד שע”פ היום יום שאדמו”ר מוהר”ש (או מוהרש”ב) ראה שאשתו שהיתה חולה מתפללת מהר ואח”כ אכלה ואז אמר כדאי לאכול כדי להתפלל ולא להתפלל כדי לאכול. אך תמוה שעל זה סמכו מפורש השו”ע כ’ שחולה יכול לאכול לפני תפילה ועד עכשיו לא שמעתי מהם תשובה מספקת כמובן תשובה הלכתית ולא להביא איזה ווארט חסידי כנגד תקנת חז”ל
 

אור החכמה

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
האם ידוע לחברים כאן על מה סומכים החבדניקי”ם שעושים סעודה לפני שחרית דשבת קודש לכאורה זה נגד תקנת חז”ל והסכמת הפוסקים וכדנפסק בשו”ע שאסור לאכול לפני שחרית ומנו חז”ל ב’ סיבות לא תאכלו על הדם עד שתתפלו על דמכם וכן משום שזו דרך גאוה ואותי השלכת אחרי גווך
בעבר אמרו לי כמו”כ חסידי חב”ד שע”פ היום יום שאדמו”ר מוהר”ש (או מוהרש”ב) ראה שאשתו שהיתה חולה מתפללת מהר ואח”כ אכלה ואז אמר כדאי לאכול כדי להתפלל ולא להתפלל כדי לאכול. אך תמוה שעל זה סמכו מפורש השו”ע כ’ שחולה יכול לאכול לפני תפילה ועד עכשיו לא שמעתי מהם תשובה מספקת כמובן תשובה הלכתית ולא להביא איזה ווארט חסידי כנגד תקנת חז”ל

כתב הרמב"ם (תפילה ה ב) שהרעב והצמא הוא בכלל החולים, ואם אינו יכול לכוון דעתו בתפילה, יאכל וישתה ואחר כך יתפלל.
בבית יוסף (פט ד"ה כתב הרמב"ם בפרק ה') הביא דברי הרמב"ם וכתב על זה שלפי מה שאין אנו נזהרים בכל הדברים שלפני התפילה מפני שאין אנו יודעים לכוון כל כך, הרי שגם הצמא והרעב יש להם להתפלל ואחר כך לאכול ולשתות. אמנם סיים שאם רוצים הם לסמוך על הרמב"ם, הרשות בידם. ובאמת בשלחן ערוך (פט ד) אחר שכתב שאם יכול לכוון דעתו אל יאכל קודם, הוסיף שאם אינו יכול לכוון דעתו, אם רצה אל יתפלל עד שיאכל וישתה. כלומר שיכול לסמוך על זה, אבל משמע שטוב יותר שיתפלל קודם. וכן העיר במשנה ברורה (כו).
 

שייגניסט

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
שייגניסט אמר:
האם ידוע לחברים כאן על מה סומכים החבדניקי”ם שעושים סעודה לפני שחרית דשבת קודש לכאורה זה נגד תקנת חז”ל והסכמת הפוסקים וכדנפסק בשו”ע שאסור לאכול לפני שחרית ומנו חז”ל ב’ סיבות לא תאכלו על הדם עד שתתפלו על דמכם וכן משום שזו דרך גאוה ואותי השלכת אחרי גווך
בעבר אמרו לי כמו”כ חסידי חב”ד שע”פ היום יום שאדמו”ר מוהר”ש (או מוהרש”ב) ראה שאשתו שהיתה חולה מתפללת מהר ואח”כ אכלה ואז אמר כדאי לאכול כדי להתפלל ולא להתפלל כדי לאכול. אך תמוה שעל זה סמכו מפורש השו”ע כ’ שחולה יכול לאכול לפני תפילה ועד עכשיו לא שמעתי מהם תשובה מספקת כמובן תשובה הלכתית ולא להביא איזה ווארט חסידי כנגד תקנת חז”ל

כתב הרמב"ם (תפילה ה ב) שהרעב והצמא הוא בכלל החולים, ואם אינו יכול לכוון דעתו בתפילה, יאכל וישתה ואחר כך יתפלל.
בבית יוסף (פט ד"ה כתב הרמב"ם בפרק ה') הביא דברי הרמב"ם וכתב על זה שלפי מה שאין אנו נזהרים בכל הדברים שלפני התפילה מפני שאין אנו יודעים לכוון כל כך, הרי שגם הצמא והרעב יש להם להתפלל ואחר כך לאכול ולשתות. אמנם סיים שאם רוצים הם לסמוך על הרמב"ם, הרשות בידם. ובאמת בשלחן ערוך (פט ד) אחר שכתב שאם יכול לכוון דעתו אל יאכל קודם, הוסיף שאם אינו יכול לכוון דעתו, אם רצה אל יתפלל עד שיאכל וישתה. כלומר שיכול לסמוך על זה, אבל משמע שטוב יותר שיתפלל קודם. וכן העיר במשנה ברורה (כו).
זה במקרה שרעב וצמא קורה לפעמים אבל ככה לעשות באופן קבוע?! וכי כל החבדניקי”ם רעבים וצמאים?! ורק בשבת?!
ואם משום שמתפללים מאוחר בשעה 10:00 או 12:00 זה לכשעצמו אחרי זמן ק”ש וגם מצד אכילה לפני תפילה שיתפללו בזמן נורמלי יותר מוקדם ולא יהיו רעבים עד כדי כך שלא יכולים לכוון בתפילה.
דבר נוסף יש הבדל בין לאכול כדי שלא יהיה רעב לבין לעשות סעודה לפני שחרית וחלק שותים וודקה לחיים כמובן....
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
לעשות סעודה לפני שחרית וחלק שותים וודקה לחיים כמובן....
השמצה והוצש"ר בעלמא. איך לא רעדה ידך בכתבך זאת?!

לגוף ה'טענות': ענין האכילה עצמו נדון מכבר באשכול סמוך, ולמה לנו לכפול הדברים.
המנהג להתפלל שחרית יום השבת אחר זמן תפילה הוא קדום ביותר, מזמן רבותינו ראשוני אשכנז, ולא על חסידי חב"ד מוטלת ה'חובה' לתרץ ה'תימה' בזה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שייגניסט אמר:
לעשות סעודה לפני שחרית וחלק שותים וודקה לחיים כמובן....
השמצה והוצש"ר בעלמא. איך לא רעדה ידך בכתבך זאת?!

לגוף ה'טענות': ענין האכילה עצמו נדון מכבר באשכול סמוך, ולמה לנו לכפול הדברים.
המנהג להתפלל שחרית יום השבת אחר זמן תפילה הוא קדום ביותר, מזמן רבותינו ראשוני אשכנז, ולא על חסידי חב"ד מוטלת ה'חובה' לתרץ ה'תימה' בזה.
אין כאן הוצש''ר, ידוע שיש חב''דים שעושים כן, אם כי רובם אין עושים כן, ואלו שעושים כן אין צריך לתרץ מנהגם כי הוא נגד ההלכה ואין בזה ספק כלל.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
שייגניסט אמר:
לעשות סעודה לפני שחרית וחלק שותים וודקה לחיים כמובן....
השמצה והוצש"ר בעלמא. איך לא רעדה ידך בכתבך זאת?!

לגוף ה'טענות': ענין האכילה עצמו נדון מכבר באשכול סמוך, ולמה לנו לכפול הדברים.
המנהג להתפלל שחרית יום השבת אחר זמן ק"ש הוא קדום ביותר, מזמן רבותינו ראשוני אשכנז, ולא על חסידי חב"ד מוטלת ה'חובה' לתרץ ה'תימה' בזה.


להתפלל אחר ק''ש ניחא, אבל אחר זמן תפילה, מנא לך צטט לי מהראשונים.
אגב יש חבדים שמתפללים שחרית אף אחר חצות, אבל לקח לי זמן להבין שחב''ד מחולקת לזרם המרכזי ולזרם הקיצוני, ועל הזרם הקיצוני לא צריך לתרץ דרכם כי דרכם כסל למו.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
ידוע שיש חב''דים שעושים כן
מר ראה בעיניו־שלו? אם לא, מנין ההיתר להשמיץ ללא יסוד?!
ראיתי בילדותי, ומ''מ אין כאן השמצה כיון שלא אמרתי מי הם ולא אמרתי שרוב החב''דים עושים כן, לכל מגזר יש מקצת שעוברים על ההלכה.
באמת אתה לא יודע שיש שעושים כן או שאתה מיתמם, הלא מי לנו גדול ממך במנהגי חב''ד.
 
 
חלק עליון תַחתִית