תוקן בס"ד. ייש"כ.נדיב לב אמר:לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו @זאת נחמתי
תוקן בס"ד. ייש"כ.נדיב לב אמר:לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו @זאת נחמתי
חימקו אמר:מוזר, הסתכלתי לראות את הקישור למכלול וכנראה פיספסתי...נדיב לב אמר:מועתק דווקא משם..
נדיב לב אמר:לא אגזול
קשיא רישא אסיפא ...נדיב לב אמר:להשיב את הגזילה.. :)
וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.נדיב לב אמר:חימקו אמר:מוזר, הסתכלתי לראות את הקישור למכלול וכנראה פיספסתי...נדיב לב אמר:מועתק דווקא משם..
לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו... @ויקישיבה..
שניים פספסת מה קורה איתך בן אדם?... :)
חימקו אמר:וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.נדיב לב אמר:חימקו אמר:מוזר, הסתכלתי לראות את הקישור למכלול וכנראה פיספסתי...
לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו... @ויקישיבה..
שניים פספסת מה קורה איתך בן אדם?... :)
זאת נחמתי אמר:נדיב לב אמר:לא אגזולקשיא רישא אסיפא ...נדיב לב אמר:להשיב את הגזילה.. :)
בכו"א מצטער על בלבול המוחנדיב לב אמר:חימקו אמר:וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.נדיב לב אמר:
דא עקא שלא הוזכר שם מידי בענין הזה.... אכן היסטוריה עגומה.. :)
חימקו אמר:בכו"א מצטער על בלבול המוחנדיב לב אמר:חימקו אמר:וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.
דא עקא שלא הוזכר שם מידי בענין הזה.... אכן היסטוריה עגומה.. :)
נדיב לב אמר:
אבי חי אמר:זאת נחמתי אמר:שבת ד . ?אבי חי אמר:אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?
רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.
יפה מאד
אבל כונתי לא' שחילל שבת ממש, דהיינו עשה מלאכה דאו'.
@חימקו
אבי חי אמר:אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?
רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.
נדיב לב אמר:אבי חי אמר:אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?
רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.
חפר בשוגג להוציא זרע שקודם לכן הניח באדמה, כדי שלא יתחייב בזריעה.
חילול השבת הוא בעצם החפירה ומ"מ לא מתחייב ע"ז חטאת דהוי משצלא"ג, ואילו בהוצאת הזרע נפטר ממלאכת זריעה, כמש"נ הרש"ש והמנ"ח.
והיה וזו כוונתך אפנה אותך במדויק למנ"ח ולרש"ש שנחלקו.
בשונה ממה שכתבו לגבי רדיית פת שאינה אלא דרבנן ומטה.
ובזה גם מובן מה לא מדוקדק בשאלה.
נדיב לב אמר:במטותא הב לן עוד כאלה ונבריך לכת"ר.
פירוש שמי - מזל טוב, ולחם־השמים בו נמשל. מי אני?
גד.לבי במערב אמר:נדיב לב אמר:במטותא הב לן עוד כאלה ונבריך לכת"ר.פירוש שמי - מזל טוב, ולחם־השמים בו נמשל. מי אני?
קיימים שני פתרונות אפשריים.
לו ידעתיו- כתבתיו...לבי במערב אמר:אכן. ניתן גם לפרט, ומה טוב - לציין את שני הפתרונות...
גר שטבל לגירותו במקוה שיש בה מ' סאה מצומצמין כדעת ר' חיים נאה.אמונת אומן אמר:אדם שיכול לקיים את כל המצוות עפ"י שיעור הגר"ח נאה, בין לקולא ובין לחומרא, אפילו עפ"י שיטת החזו"א,
האיך?
בסדר.דרומאי אמר:לו ידעתיו- כתבתיו...
אבי חי אמר:נדיב לב אמר:אבי חי אמר:אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?
רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.
חפר בשוגג להוציא זרע שקודם לכן הניח באדמה, כדי שלא יתחייב בזריעה.
חילול השבת הוא בעצם החפירה ומ"מ לא מתחייב ע"ז חטאת דהוי משצלא"ג, ואילו בהוצאת הזרע נפטר ממלאכת זריעה, כמש"נ הרש"ש והמנ"ח.
והיה וזו כוונתך אפנה אותך במדויק למנ"ח ולרש"ש שנחלקו.
בשונה ממה שכתבו לגבי רדיית פת שאינה אלא דרבנן ומטה.
ובזה גם מובן מה לא מדוקדק בשאלה.
יפה מאד
אך כונתי לא' שחילל שבת באופן שהיה אמור להתחייב חטאת מצד המעשה עצמו, וחבירו שעשה את אותו מעשה באותה כונה באותה ידיעה נתחייב חטאת.
אכן אי הדיוק הוא במלים 'נתחייב' 'נפטר' (לא הצלחתי למצוא נוסח מדויק שישאיר את החידה בלתי פתורה..)
וזו גמרא מפורשת
מה הציור שמבואר שם שאדם חוסך חטאת ע"י שחילל שבת בשוגג?חימקו אמר:יומא פד:?
ביו"ט (רק לחלק מהראשונים)חימקו אמר:חידה: איך יכול להיות שאדם צד דגים ועובר רק על איסור דרבנן.
כמובן הוא מתכוין לצוד ולא מדובר בשחייה אחת.
אבי חי אמר:מה הציור שמבואר שם שאדם חוסך חטאת ע"י שחילל שבת בשוגג?חימקו אמר:יומא פד:?
בשלמא אמר:ביו"ט (רק לחלק מהראשונים)חימקו אמר:חידה: איך יכול להיות שאדם צד דגים ועובר רק על איסור דרבנן.
כמובן הוא מתכוין לצוד ולא מדובר בשחייה אחת.
לדעת הרמב"ם צידת דגים מהבברים רק מדרבנן לדעת רש"י ותוס' ריש אין צדין משמע דמדאורייתאחימקו אמר:יפה מאוד, לא התכונתי לזה, ולא ידעתי שיש מתירים ביו"ט לצוד דגים. אם יש לך מקור אני אשמח.
חימקו אמר:אבי חי אמר:מה הציור שמבואר שם שאדם חוסך חטאת ע"י שחילל שבת בשוגג?חימקו אמר:יומא פד:?
שמעלה יחד עם התינוק דגים,ואם חשב שמותר לו לצוד בשבת, במקרה זה יהיה פטור כי הציל התינוק.
נהג מונית מחלל שבת יצא עם רכבו בשבת לעבוד רח"ל, ובדרך רואה יהודי שצריך להבהילו לבית החולים, וא"כ מתברר שהמשך הנסיעה (עבירה) פוטרו מחטאת של ההתחלה, כי התברר שיצא לצורך.אבי חי אמר:חימקו אמר:אבי חי אמר:מה הציור שמבואר שם שאדם חוסך חטאת ע"י שחילל שבת בשוגג?
שמעלה יחד עם התינוק דגים,ואם חשב שמותר לו לצוד בשבת, במקרה זה יהיה פטור כי הציל התינוק.
השאלה היא היכי תמצי שאם לא היה עובר את העבירה היה מביא חטאת, וכעת שעבר נחסכה ממנו הבאת החטאת.
(וגם לשון זו אינה מדוייקת כ"כ, כאמור)
במקרה של מר מעשהו אינו מחייבו חטאת, אבל הוא לא 'מרויח' ממנו פטור מחטאת.
רעיון נפלא.חימקו אמר:נהג מונית מחלל שבת יצא עם רכבו בשבת לעבוד רח"ל, ובדרך רואה יהודי שצריך להבהילו לבית החולים, וא"כ מתברר שהמשך הנסיעה (עבירה) פוטרו מחטאת של ההתחלה, כי התברר שיצא לצורך.
לבי במערב אמר:האפשרות הנוספת לפתרון: גד החוזה...