חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

חימקו

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חימקו אמר:
נדיב לב אמר:
מועתק דווקא משם..
מוזר, הסתכלתי לראות את הקישור למכלול וכנראה פיספסתי...

לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו... @ויקישיבה..

שניים פספסת מה קורה איתך בן אדם?... :)
וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חימקו אמר:
נדיב לב אמר:
חימקו אמר:
מוזר, הסתכלתי לראות את הקישור למכלול וכנראה פיספסתי...

לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו... @ויקישיבה..

שניים פספסת מה קורה איתך בן אדם?... :)
וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.

דא עקא שלא הוזכר שם מידי בענין הזה.... אכן היסטוריה עגומה.. :) ברו"ט
 

חימקו

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חימקו אמר:
נדיב לב אמר:
לא אגזול את הקרדיט, ואדייק מכבודנו... @ויקישיבה..

שניים פספסת מה קורה איתך בן אדם?... :)
וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.

דא עקא שלא הוזכר שם מידי בענין הזה.... אכן היסטוריה עגומה.. :)
בכו"א מצטער על בלבול המוח
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חימקו אמר:
נדיב לב אמר:
חימקו אמר:
וזה פתרון החידה.. פתחתי לרגע את הקישור ששלחת וראיתי שכתוב חצי שיעור, וחשבתי שזה במכלול, ולאחר מכן פתחתי ישר במכלול, וכל השאר היסטוריה.

דא עקא שלא הוזכר שם מידי בענין הזה.... אכן היסטוריה עגומה.. :)
בכו"א מצטער על בלבול המוח

על לא דבר.. אם כי היה אפשר למנוע זאת אז במילה אחת פשוטה..


ידידי @אבי חי האם פתרונו של הנ"ל עונה על חידתך, שנדע אם להמשיך לנסות.
 

אבי חי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חימקו אמר:

ידידי @אבי חי האם פתרונו של הנ"ל עונה על חידתך, שנדע אם להמשיך לנסות.
 
אבי חי אמר:
זאת נחמתי אמר:
אבי חי אמר:
אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?

רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.
שבת ד . ?


יפה מאד

אבל כונתי לא' שחילל שבת ממש, דהיינו עשה מלאכה דאו'.

@חימקו

 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?

רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.

חפר בשוגג להוציא זרע שקודם לכן הניח באדמה, כדי שלא יתחייב בזריעה.
חילול השבת הוא בעצם החפירה ומ"מ לא מתחייב ע"ז חטאת דהוי משצלא"ג, ואילו בהוצאת הזרע נפטר ממלאכת זריעה, כמש"נ הרש"ש והמנ"ח.
והיה וזו כוונתך אפנה אותך במדויק למנ"ח ולרש"ש שנחלקו.
בשונה ממה שכתבו לגבי רדיית פת שאינה אלא דרבנן ומטה.

ובזה גם מובן מה לא מדוקדק בשאלה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אבי חי אמר:
אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?

רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.

חפר בשוגג להוציא זרע שקודם לכן הניח באדמה, כדי שלא יתחייב בזריעה.
חילול השבת הוא בעצם החפירה ומ"מ לא מתחייב ע"ז חטאת דהוי משצלא"ג, ואילו בהוצאת הזרע נפטר ממלאכת זריעה, כמש"נ הרש"ש והמנ"ח.
והיה וזו כוונתך אפנה אותך במדויק למנ"ח ולרש"ש שנחלקו.
בשונה ממה שכתבו לגבי רדיית פת שאינה אלא דרבנן ומטה.

ובזה גם מובן מה לא מדוקדק בשאלה.

יפה מאד

אך כונתי לא' שחילל שבת באופן שהיה אמור להתחייב חטאת מצד המעשה עצמו, וחבירו שעשה את אותו מעשה באותה כונה באותה ידיעה נתחייב חטאת.

אכן אי הדיוק הוא במלים 'נתחייב' 'נפטר' (לא הצלחתי למצוא נוסח מדויק שישאיר את החידה בלתי פתורה..)

וזו גמרא מפורשת
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אדם שיכול לקיים את כל המצוות עפ"י שיעור הגר"ח נאה, בין לקולא ובין לחומרא, אפילו עפ"י שיטת החזו"א,
האיך?
 

דרומאי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אדם שיכול לקיים את כל המצוות עפ"י שיעור הגר"ח נאה, בין לקולא ובין לחומרא, אפילו עפ"י שיטת החזו"א,
האיך?
גר שטבל לגירותו במקוה שיש בה מ' סאה מצומצמין כדעת ר' חיים נאה.
אך כמדומה שאם טבל לקריו במקוה מרווחת כבר הוי ישראל לכו"ע.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
לו ידעתיו- כתבתיו...
בסדר.

"פירוש שמי מזל טוב" - וַתֹּ֥אמֶר לֵאָ֖ה בָּ֣[א]גָ֑ד וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ גָּֽד, ופרש"י: בא מזל טוב (וכ"ה בת"י).
"ולחם־השמים בו נמשל" - וְהַמָּ֕ן כִּזְרַע־גַּ֖ד ה֑וּא וְעֵינ֖וֹ כְּעֵ֥ין הַבְּדֹֽלַח.
האפשרות הנוספת לפתרון: גד החוזה...
 

חימקו

משתמש ותיק
חידה: איך יכול להיות שאדם צד דגים ועובר רק על איסור דרבנן.
כמובן הוא מתכוין לצוד ולא מדובר בשחייה אחת.
 

חימקו

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
נדיב לב אמר:
אבי חי אמר:
אדם חילל שבת בשוגג, ולא רק שלא נתחייב עי"ז בחטאת, אלא נפטר מחטאת שהיה חייב בה.
הכיצד?

רמז: לשון השאלה אינו מדוקדק כה"צ.

חפר בשוגג להוציא זרע שקודם לכן הניח באדמה, כדי שלא יתחייב בזריעה.
חילול השבת הוא בעצם החפירה ומ"מ לא מתחייב ע"ז חטאת דהוי משצלא"ג, ואילו בהוצאת הזרע נפטר ממלאכת זריעה, כמש"נ הרש"ש והמנ"ח.
והיה וזו כוונתך אפנה אותך במדויק למנ"ח ולרש"ש שנחלקו.
בשונה ממה שכתבו לגבי רדיית פת שאינה אלא דרבנן ומטה.

ובזה גם מובן מה לא מדוקדק בשאלה.

יפה מאד

אך כונתי לא' שחילל שבת באופן שהיה אמור להתחייב חטאת מצד המעשה עצמו, וחבירו שעשה את אותו מעשה באותה כונה באותה ידיעה נתחייב חטאת.

אכן אי הדיוק הוא במלים 'נתחייב' 'נפטר' (לא הצלחתי למצוא נוסח מדויק שישאיר את החידה בלתי פתורה..)

וזו גמרא מפורשת

יומא פד:?
 

בשלמא

משתמש ותיק
חימקו אמר:
חידה: איך יכול להיות שאדם צד דגים ועובר רק על איסור דרבנן.
כמובן הוא מתכוין לצוד ולא מדובר בשחייה אחת.
ביו"ט (רק לחלק מהראשונים)
 
 

חימקו

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
חימקו אמר:
חידה: איך יכול להיות שאדם צד דגים ועובר רק על איסור דרבנן.
כמובן הוא מתכוין לצוד ולא מדובר בשחייה אחת.
ביו"ט (רק לחלק מהראשונים)
 

יפה מאוד, לא התכונתי לזה, ולא ידעתי שיש מתירים ביו"ט לצוד דגים. אם יש לך מקור אני אשמח.
 

בשלמא

משתמש ותיק
חימקו אמר:
יפה מאוד, לא התכונתי לזה, ולא ידעתי שיש מתירים ביו"ט לצוד דגים. אם יש לך מקור אני אשמח.
לדעת הרמב"ם צידת דגים מהבברים רק מדרבנן לדעת רש"י ותוס' ריש אין צדין משמע דמדאורייתא
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אבי חי אמר:
חימקו אמר:
מה הציור שמבואר שם שאדם חוסך חטאת ע"י שחילל שבת בשוגג?

שמעלה יחד עם התינוק דגים,ואם חשב שמותר לו לצוד בשבת, במקרה זה יהיה פטור כי הציל התינוק.


השאלה היא היכי תמצי שאם לא היה עובר את העבירה היה מביא חטאת, וכעת שעבר נחסכה ממנו הבאת החטאת.
(וגם לשון זו אינה מדוייקת כ"כ, כאמור)

במקרה של מר מעשהו אינו מחייבו חטאת, אבל הוא לא 'מרויח' ממנו פטור מחטאת.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
חימקו אמר:
אבי חי אמר:
מה הציור שמבואר שם שאדם חוסך חטאת ע"י שחילל שבת בשוגג?

שמעלה יחד עם התינוק דגים,ואם חשב שמותר לו לצוד בשבת, במקרה זה יהיה פטור כי הציל התינוק.


השאלה היא היכי תמצי שאם לא היה עובר את העבירה היה מביא חטאת, וכעת שעבר נחסכה ממנו הבאת החטאת.
(וגם לשון זו אינה מדוייקת כ"כ, כאמור)

במקרה של מר מעשהו אינו מחייבו חטאת, אבל הוא לא 'מרויח' ממנו פטור מחטאת.
 
נהג מונית מחלל שבת יצא עם רכבו בשבת לעבוד רח"ל, ובדרך רואה יהודי שצריך להבהילו לבית החולים, וא"כ מתברר שהמשך הנסיעה (עבירה) פוטרו מחטאת של ההתחלה, כי התברר שיצא לצורך.
 

אבי חי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
נהג מונית מחלל שבת יצא עם רכבו בשבת לעבוד רח"ל, ובדרך רואה יהודי שצריך להבהילו לבית החולים, וא"כ מתברר שהמשך הנסיעה (עבירה) פוטרו מחטאת של ההתחלה, כי התברר שיצא לצורך.
רעיון נפלא.

אך כמדו' שאפילו בגוונא שצד דגים והעלה עמם תינוק (שלא ידע ממנו לפנ"כ) יש נידון אם אינו חייב חטאת, כ"ש במקרה דמר שלכ' פשוט דמאי דעבד עבד ויביא חטאת שמנה.
 
חלק עליון תַחתִית