טענה עצומה של הגרמ"מ קארפ על הכנת בגדים בשבת לחול (לא מצד הכנה....)

משיב דבר

משתמש ותיק
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
מקוה בהמשך להעלות צילום הדברים.
ובבקשה - אם יוכל אי מי להקדמני בזה!!!!
 

דרומאי

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
לכאורה אנחנו מקילים בכל גוונא בשבת ולא רק משום שאין ברירה
זה אינו, אלא עיקר ההיתר בשבת הוא משום כבוד שבת.
וכל שאין כבוד שבת במה שמחליף בגדו יש לומר דאסור.
אכן שמעתי מר' עזריאל אויערבך, דכיון דלא הוי שבוע שחל בו ת"ב ואין איסור לבישת בגדים מכובסים אלא ממנהגא ולא מדינא, יש להקל בזה לענין שבת.
אך אם חל ת"ב בשבת דבזה ליש מי שאומר הוי שבוע שחל בו אין להקל בזה, ועוד יש לאסור מצד אבלות בצינעא.
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.


כפי הנכתב כאן זה איננה טענה כלל והנני מבאר
כל המכין בגדים בימות החול לצורך אחר ר"ח ועד התענית לכאו' אין מי שלובש כחצי יום [כמש"כ הגרנ"ק ז"ל] ואלא מסתמכים על זה שבלבישת כחצי שעה ויור מעט הבגד מעשה מקומט או סופג מעט זיעה באופן דאינו נקרא עוד בגד מכובס, דאל"כ היה לו שלא ללבוש בגד זה שהכין באופן זה בתשעת הימים
וא"כ אף בשבת אי לבש בגד של שבת כחצי שעה ויותר ממילא אי"ז כבר כבוד השבת כ"כ ועכ"פ בודאי כבוד השבת ללבוש בגד אחר מכובס
וס' הל' חג בחג לא ראיתיו רק הנני מעיר על הנאמר כאן
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.

ראוי להוסיף, שהרממ"ק אע"פ שדן לאסור מסיק למעשה להתיר, משום דהקה"י התיר, וכן כתב ששמע מהגריש"א שאם מחליף באמצע שבת יש בזה משום כבוד שבת,
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
פפפפ אמר:
משיב דבר אמר:
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.


כפי הנכתב כאן זה איננה טענה כלל והנני מבאר
כל המכין בגדים בימות החול לצורך אחר ר"ח ועד התענית לכאו' אין מי שלובש כחצי יום [כמש"כ הגרנ"ק ז"ל] ואלא מסתמכים על זה שבלבישת כחצי שעה ויור מעט הבגד מעשה מקומט או סופג מעט זיעה באופן דאינו נקרא עוד בגד מכובס, דאל"כ היה לו שלא ללבוש בגד זה שהכין באופן זה בתשעת הימים
וא"כ אף בשבת אי לבש בגד של שבת כחצי שעה ויותר ממילא אי"ז כבר כבוד השבת כ"כ ועכ"פ בודאי כבוד השבת ללבוש בגד אחר מכובס
וס' הל' חג בחג לא ראיתיו רק הנני מעיר על הנאמר כאן


אתה מתכוין ברצינות שאחרי חצי שבעה לבישה הבגד אינו ראוי לכבוד שבת???
לדעתך מי שמחליף בשבת בגדים כל שעה מקיים מצוה של כבוד שבת??
לגבי תשע"ה שהאיסור הוא מכובס הרי שאחרי חצי שעה אינו בגדר זה, אבל בשבת אין ענין של בגד מכובס אלא נקי ומכובד מה שלא משתנה אחרי חצי שעה שעה
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כי הם חיינו אמר:
משיב דבר אמר:
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.

ראוי להוסיף, שהרממ"ק אע"פ שדן לאסור מסיק למעשה להתיר, משום דהקה"י התיר, וכן כתב ששמע מהגריש"א שאם מחליף באמצע שבת יש בזה משום כבוד שבת,
א. השאלה היא כמובן מה אחזו כל הנך גדולי עולם ליישב טענה עצומה זו!
ב. להחליף משום כבוד שבת שייך רק אם התלכלך וכיו"ב, כמובן לכל בר דעת. 
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
דניאלי אמר:
לכאורה אנחנו מקילים בכל גוונא בשבת ולא רק משום שאין ברירה
זה אינו, אלא עיקר ההיתר בשבת הוא משום כבוד שבת.
וכל שאין כבוד שבת במה שמחליף בגדו יש לומר דאסור.
אכן שמעתי מר' עזריאל אויערבך, דכיון דלא הוי שבוע שחל בו ת"ב ואין איסור לבישת בגדים מכובסים אלא ממנהגא ולא מדינא, יש להקל בזה לענין שבת.
אך אם חל ת"ב בשבת דבזה ליש מי שאומר הוי שבוע שחל בו אין להקל בזה, ועוד יש לאסור מצד אבלות בצינעא.


מדינא דגמ' הותר לצורך שבת כיבוס וא"כ לכוארה אין שייך בשבת כלל דיני תשעת הימים, אמנם מסתבר כדבריך כשת"ב חל בשבת לשיטות שדברים שבצענה נהוג בו,
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
דכיון דלא הוי שבוע שחל בו ת"ב ואין איסור לבישת בגדים מכובסים אלא ממנהגא ולא מדינא
אלא דלכאור' יל"ע אם לא עדיף לא להכין ולחכות לאמצע שבוע שכאשר מתלכלך ואינו ראוי ללבוש בצורה נורמלית כבר מותר מעיקר הדין כדין אין לו בגד אחר שמותר ללבוש בגד מכובס אם לא בשבוע שחל בו (כמבואר במ"ב)
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
שואל כעניין אמר:
במאמר המוסגר למה לא להכין לפני שבת, למה דווקא בשבת?
מתי יש לך יותר זמן?

באמצ"ש, בשבת גומרים די מאוחר את התפילה ואחרי זה סעודה ושינה בשבת תענוג ולימוד ושלש סעודות והופ נגמרה השבת
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
שואל כעניין אמר:
משיב דבר אמר:
שואל כעניין אמר:
במאמר המוסגר למה לא להכין לפני שבת, למה דווקא בשבת?
מתי יש לך יותר זמן?

באמצ"ש, בשבת גומרים די מאוחר את התפילה ואחרי זה סעודה ושינה בשבת תענוג ולימוד ושלש סעודות והופ נגמרה השבת
בחול גומרים מוקדם - אבך רצים לכולל
אין סעודה - אבל גם לא זמן לארוחת בקר
לא ישנים - כי אין זמן
והופ - כבר כמעט מפספסים את המעריב האחרון.
 

פפפפ

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
פפפפ אמר:
משיב דבר אמר:
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.


כפי הנכתב כאן זה איננה טענה כלל והנני מבאר
כל המכין בגדים בימות החול לצורך אחר ר"ח ועד התענית לכאו' אין מי שלובש כחצי יום [כמש"כ הגרנ"ק ז"ל] ואלא מסתמכים על זה שבלבישת כחצי שעה ויור מעט הבגד מעשה מקומט או סופג מעט זיעה באופן דאינו נקרא עוד בגד מכובס, דאל"כ היה לו שלא ללבוש בגד זה שהכין באופן זה בתשעת הימים
וא"כ אף בשבת אי לבש בגד של שבת כחצי שעה ויותר ממילא אי"ז כבר כבוד השבת כ"כ ועכ"פ בודאי כבוד השבת ללבוש בגד אחר מכובס
וס' הל' חג בחג לא ראיתיו רק הנני מעיר על הנאמר כאן


אתה מתכוין ברצינות שאחרי חצי שבעה לבישה הבגד אינו ראוי לכבוד שבת???
לדעתך מי שמחליף בשבת בגדים כל שעה מקיים מצוה של כבוד שבת??
לגבי תשע"ה שהאיסור הוא מכובס הרי שאחרי חצי שעה אינו בגדר זה, אבל בשבת אין ענין של בגד מכובס אלא נקי ומכובד מה שלא משתנה אחרי חצי שעה שעה


א. הבגד ראוי עדין לכבוד שבת בזה אין ספק
ב. כן אם הוא מחליף לכבוד שבת מקיים מצוה
ג. גם בשבת צריך ללבוש בגד מכובס ולא רק נקי ומכובד ולכן אם בחול זה כבר נחשב לא מכובס ממילא מי שיחליף בשבת כל חצי שעה לכבוד השבת מקיים בזה מצוה !!
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
כי הם חיינו אמר:
משיב דבר אמר:
נהגו רבים להכין בגדים בש"ק לצורך תשעת הימים (ואכמ"ל בענין הסוגי' דמכין שיש בזה). אלא שראיתי בזה סברא (שלי הייתה) חדשה:

טוען הגאון רמ"מ קארפ (בספרו הלכות חג בחג) שעד כמה שבאמת יש לך בגדים טובים, שוב אין לך היתר להשתמש בחדש כיון שכל ההיתר הוא לכבוד שבת מה שלא שייך באחד שהחולצה הקודמת שלו מצוחצחת ומתאימה ללבוש בשבת המלכה!
והיא טענה גדולה מאוד.

ראוי להוסיף, שהרממ"ק אע"פ שדן לאסור מסיק למעשה להתיר, משום דהקה"י התיר, וכן כתב ששמע מהגריש"א שאם מחליף באמצע שבת יש בזה משום כבוד שבת,
א. השאלה היא כמובן מה אחזו כל הנך גדולי עולם ליישב טענה עצומה זו!
ב. להחליף משום כבוד שבת שייך רק אם התלכלך וכיו"ב, כמובן לכל בר דעת. 


לכוראה דעתם שבשבת הותר לגמרי הדבר, ואין כלל מנהגי תשעת הימים,
ועכ"פ בדבר שיש בו משום תוסופת כבוד שבת ועונג שבת י"ל דמותר, וכמו שהביא הגרמ"מ בספרו הנ"ל,
וזכר לדבר מה שאמרו בגמ' על סעודה מפסקת בשבת, כסעודות שלמה בשעתו, דהיינו שיכול גם להוסיף יותר משאר שבתות,
 
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
שואל כעניין אמר:
משיב דבר אמר:
מתי יש לך יותר זמן?

באמצ"ש, בשבת גומרים די מאוחר את התפילה ואחרי זה סעודה ושינה בשבת תענוג ולימוד ושלש סעודות והופ נגמרה השבת
בחול גומרים מוקדם - אבך רצים לכולל
אין סעודה - אבל גם לא זמן לארוחת בקר
לא ישנים - כי אין זמן
והופ - כבר כמעט מפספסים את המעריב האחרון.


אצלנו המעריב האחרון ב 1 :)
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
כי הם חיינו אמר:
מדינא דגמרא מותר ללבוש מכובס כל השבוע. ואנן במנהג המוב בטור עסקינן.

דברי נסבו על מה שכתב הרב דרומאי לחלק בין שבת שחל בו ת"ב שאז הוא מדין שבוע שחל בו, לבין שאר שבתות שאחר ר"ח,
ואיסור לבישת מכובסים בשבוע שחל בו הוא דינא דגמ',
וע"ז כתבתי שביחס לשבת לא שייך כלל דיני שבוע שחל בו
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כי הם חיינו אמר:
משום תוסופת כבוד שבת ועונג שבת
החידוש הוא שיש בזה תוספת כבוד אף שקשה להבחין בו בעין בלתי מזויינת... הרב @פפפפ פשיטא לי' שכן. אני חושב שזה שקר.
סעודת שלמה היא באמת יותר עונג (כנראה לכן כתבת זכר) משא"כ כן תלוי בהנ"ל.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כי הם חיינו אמר:
לכוראה דעתם שבשבת הותר לגמרי הדבר, ואין כלל מנהגי תשעת הימים,
ילה"ר משבת חזון שי"א שאינו בגדר שבוע שחל בו ואעפ"כ נוהגים בו איזה מנהגי אבילות לכמה שיטות (אם לא נימא דבאמת גם בשבת חזון תלוי בזה)
 

פפפפ

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
כי הם חיינו אמר:
משום תוסופת כבוד שבת ועונג שבת
החידוש הוא שיש בזה תוספת כבוד אף שקשה להבחין בו בעין בלתי מזויינת... הרב @פפפפ פשיטא לי' שכן. אני חושב שזה שקר.
סעודת שלמה היא באמת יותר עונג (כנראה לכן כתבת זכר) משא"כ כן תלוי בהנ"ל.

תוספת כבוד אינה צריכה להיות מוחשית לעין הרואה מספיק שהאדם עצמו מרגיש מכובד יותר
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
פפפפ אמר:
משיב דבר אמר:
כי הם חיינו אמר:
משום תוסופת כבוד שבת ועונג שבת
החידוש הוא שיש בזה תוספת כבוד אף שקשה להבחין בו בעין בלתי מזויינת... הרב @פפפפ פשיטא לי' שכן. אני חושב שזה שקר.
סעודת שלמה היא באמת יותר עונג (כנראה לכן כתבת זכר) משא"כ כן תלוי בהנ"ל.

תוספת כבוד אינה צריכה להיות מוחשית לעין הרואה מספיק שהאדם עצמו מרגיש מכובד יותר
ובחולצה חדשה אחרי שלבשת את הקודמת למעריב, אתה מרגיש מכובדי'ג יותר?
וד"א מי חידש לך שכבוד הוא ענין של ההרגשה שלך?
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
כי הם חיינו אמר:
משום תוסופת כבוד שבת ועונג שבת
החידוש הוא שיש בזה תוספת כבוד אף שקשה להבחין בו בעין בלתי מזויינת... הרב @פפפפ פשיטא לי' שכן. אני חושב שזה שקר.
סעודת שלמה היא באמת יותר עונג (כנראה לכן כתבת זכר) משא"כ כן תלוי בהנ"ל.




אני מסכים עם הרב @פפפפ, ואמנם להחליף בגד אחרי חצי שעה אין בו לא עונג ולא כבוד, אבל אם מחליפים אחרי כמה שעות, יש בו עונג שבת וכבוד שבת  ובפרט בימים החמים של חודש אב
כתבתי זכר כיוון שסעודת שבת זה יותר דבר עיקרי במצוות עונג שבת, ולכן אין הכרח למה שמצאנו שהותר בסעודת שבת, לשאר עונג וכבוד שבת,
 
 
סברת הרב @פפפפ היא גאונית.
אבל לכאורה אין צריך לזה כי מה שכתב @דניאלי
דניאלי אמר:
לכאורה אנחנו מקילים בכל גוונא בשבת ולא רק משום שאין ברירה
היא סברה פשוטה, וצ"ע על דברי הגרמ"מ בזה.
כי ודאי בשבת כלל לא נהגו ענין זה של לא ללבוש בגדים מכובסים, ואם אין מנהג לאסור שרי, דהא ודאי אינו מדינא דגמרא.
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
סברת הרב @פפפפ היא גאונית.
אבל לכאורה אין צריך לזה כי מה שכתב @דניאלי
דניאלי אמר:
לכאורה אנחנו מקילים בכל גוונא בשבת ולא רק משום שאין ברירה
היא סברה פשוטה, וצ"ע על דברי הגרמ"מ בזה.
כי ודאי בשבת כלל לא נהגו ענין זה של לא ללבוש בגדים מכובסים, ואם אין מנהג לאסור שרי, דהא ודאי אינו מדינא דגמרא.
לכורא טעמו של הגרממ"ק,
כיוון שהיו מקמות שנהגו שלא להחליף בגדים בשבת חזון וכמו שכתב הרמ"א,
י"ל דהמתירים להחליף בגדים  סברו להתיר משום אבילות בפרהסיא, ולא שיש כאן התר גורף,
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
סברת הרב @פפפפ היא גאונית.
אבל לכאורה אין צריך לזה כי מה שכתב @דניאלי
דניאלי אמר:
לכאורה אנחנו מקילים בכל גוונא בשבת ולא רק משום שאין ברירה
היא סברה פשוטה, וצ"ע על דברי הגרמ"מ בזה.
כי ודאי בשבת כלל לא נהגו ענין זה של לא ללבוש בגדים מכובסים, ואם אין מנהג לאסור שרי, דהא ודאי אינו מדינא דגמרא.
לכורא טעמו של הגרממ"ק,
כיוון שהיו מקמות שנהגו שלא להחליף בגדים בשבת חזון וכמו שכתב הרמ"א,
י"ל דהמתירים להחליף בגדים  סברו להתיר משום אבילות בפרהסיא, ולא שיש כאן התר גורף,
מה שמתירים הוא ע"פ הגאון משום כבוד שבת וא"צ לטעם דאבילות בפרהסיא
וז"ל הגר"א בביאורו (תקנ"א) : זהו חומרא בעלמא אף אם היה אסור בכיבוס מר"ח הא התירו לכבס משום כבוד השבת ולחד מ"ד אפילו בט"ב עצמו ולא יהא חמור מט"ב שחל בשבת שאף אכילה דחמיר אמרו ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת כו' וז"ש ומי שיש לו נשואין כו' 
עיין בדבריו היטב ויישב מש"כ כמה רבנים לעיל..
 
חלק עליון תַחתִית