סוכה דף ו: - בקשת עזרה בהבנת דברי רש"י

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
דאת הטפל לבשרו ללמד שרוב בשער הוי חציצה אפילו אם אינו רוב בגוף
למה אתה ממשיך שוב ושוב לציין את הנקודה הזאת? זה נכון וזה מוסכם, וזה לא מה שאנו דנים עליו.


זה לא מוסכם, וזה חלק מההסבר בדעת רש"י. שכן בעצם יש כאן קושי, מהיכא תיתי שחציצה בשער הוי מצד החציצה בגוף, נימא דשער יש בו חציצה מצד עצמו, ואז ניזיל בתר רוב השערות כולן.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
החציצה בשער אינו מדין השער אלא מדין מקום נגיעת השער בגוף.
אדרבה בדווקא לכן קשה לנו, למה א"כ חציצה במעלה השער משפיע על מקום נגיעת השער גוף, הרי מקום נגיעת השער בגוף הנו בתוך המים?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=341007#p341007
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
ועל גבי הלק יש חציצה שמקפיד עליה כגון לכלוך. האם נאמר שעלתה לו טבילה כיון שהלק אינו חוצץ בין הצפרנים למים?!
מאי נ"מ אם הלק חוצץ בין הציפורניים למים או לא, החציצה שמקפיד עליו (שעל הלק) חוצץ בין הציפורניים למים, ולכן לא עלתה לו טבילה, ללא כל לומדות מסובכת.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
ועל גבי הלק יש חציצה שמקפיד עליה כגון לכלוך. האם נאמר שעלתה לו טבילה כיון שהלק אינו חוצץ בין הצפרנים למים?!
מאי נ"מ אם הלק חוצץ בין הציפורניים או לא, החציצה שמקפיד עליו (שעל הלק) חוצץ בין הציפורניים למים, ולכן לא עלתה לו טבילה, ללא כל לומדות מסובכת.
יפה. אף כאן מה החציצה שעל גבי השער חוצצת בין המים לגוף. בדיוק אותו דבר.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
אף כאן מה החציצה שעל גבי השער חוצצת בין המים לגוף. בדיוק אותו דבר.
לא רק שזה לא "בדיוק" אותו דבר, אלא אינו רחוק הוא מאוד, כי שם המים למעשה לא מגיעים לגף (לציפורן)בגלל החציצה שמקפיד עליו (שמעל הלק), אבל בניד"ד המים מגיעים לגוף דרך המקום שהשיער מחובר לגוף.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
אף כאן מה החציצה שעל גבי השער חוצצת בין המים לגוף. בדיוק אותו דבר.
לא רק שזה לא "בדיוק" אותו דבר, אלא אינו רחוק הוא מאוד, כי שם המים למעשה לא מגיעים לגף (לציפורן)בגלל החציצה שמקפיד עליו (שמעל הלק), אבל בניד"ד המים מגיעים לגוף דרך המקום שהשיער מחובר לגוף.
גם לדידי @הצעיר שבחבורה מסתבר כוותך..
אך עדיין הסברו של הרב @דרומאי בדברי השפת אמת, הוא הגיוני יותר משאר ההסברים, ויתכן שכך סבר השפ"א...
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
אף כאן מה החציצה שעל גבי השער חוצצת בין המים לגוף. בדיוק אותו דבר.
לא רק שזה לא "בדיוק" אותו דבר, אלא אינו רחוק הוא מאוד, כי שם המים למעשה לא מגיעים לגף (לציפורן)בגלל החציצה שמקפיד עליו (שמעל הלק), אבל בניד"ד המים מגיעים לגוף דרך המקום שהשיער מחובר לגוף.


לא הבנתי. המים חודרים מתחת לשער ונוגעים בגוף?! הלא יש שם שער שחוצץ! אלא שנגיעת המים בשער מהני כאילו נגעו המים במקום החיבור בין השער לגוף, אך לזה צריך דוקא שכל השער יהיה בתוך המים ללא חציצה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הסברו של הרב @דרומאי בדברי השפת אמת,
הרב @הצעיר שבחבורה נ"י
הייתי מאוד רוצה להבין את הסברו של הרב @דרומאי נ"י, ולא זכיתי להבינו עד עתה, (ועד בכלל), אולי תואיל נא בטובך להסביר לי את מה שהוא אומר?
אנסה... ובאם טעיתי, יעמידני הרב @דרומאי על האמת.

הרב @דרומאי מבין שהיות שצריך שיגע מים במקום השער, אלא שהשער אינו חוצץ, לכך צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו, אבל אם יש מקצת מהשערה שלא נגע בה מים, נמצא שעדיין השער הוא חציצה בין המים לבשר שתחת השער.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
הרב @הצעיר שבחבורה, אנא יזהר שלא לכתוב שם הוי' תוך דבריו.
שגיתי בזה שלא נתתי לבי לדבר.. יישר כח!!
גם לאחר הערת מר הייתי צריך לחפשו בתוך דברי, וייש"כ על שימת הלב.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
צריך שיגע מים במקום השער, אלא שהשער אינו חוצץ,
לכך צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו, אבל אם יש מקצת מהשערה שלא נגע בה מים, נמצא שעדיין השער הוא חציצה בין המים לבשר שתחת השער.
עכשיו נא הסבר: למה אם צריך שיגע המים [בראש] במקום השער, צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו? ולמה לא סגי שיגע מים במקום חיבור השער לראש כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו?
אכן יש חלק מהשער שלא נגע במים, אבל עם החלק הזה עצמו אין לנו בעיה, כי זה רק מקצת, וא"כ למה שמקצת שער זה שיש בו חציצה יהא חציצה בין המים לראש, כאשר מתחתיו יש מים שכן מגיעה לראש כיון שהמים מגיעים עד המקום שנוגע אותו שער עצמו בראש?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
צריך שיגע מים במקום השער, אלא שהשער אינו חוצץ,
לכך צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו, אבל אם יש מקצת מהשערה שלא נגע בה מים, נמצא שעדיין השער הוא חציצה בין המים לבשר שתחת השער.
עכשיו נא הסבר: למה אם צריך שיגע המים [בראש] במקום השער, צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו? ולמה לא סגי שיגע מים במקום חיבור השער לראש כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו?
שאלה זו יש להפנות להרב @דרומאי עצמו.... ולא אלי...
כי בזה אכן אף לענ"ד אין צריך שייגע בכל השיער, ורק כתבתי שהסברו בדברי השפת אמת, מתקבל על הדעת יותר משאר ההסברים שקדמו לו באשכול זה, אבל אכתי דעתי העניה היא כדעת מעכ"ת שאמור להועיל, אלא שאין אני בקי בדיני חציצה...
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
צריך שיגע מים במקום השער, אלא שהשער אינו חוצץ,
לכך צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו, אבל אם יש מקצת מהשערה שלא נגע בה מים, נמצא שעדיין השער הוא חציצה בין המים לבשר שתחת השער.
עכשיו נא הסבר: למה אם צריך שיגע המים [בראש] במקום השער, צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו? ולמה לא סגי שיגע מים במקום חיבור השער לראש כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו?


כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
צריך שיגע מים במקום השער, אלא שהשער אינו חוצץ,
לכך צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו, אבל אם יש מקצת מהשערה שלא נגע בה מים, נמצא שעדיין השער הוא חציצה בין המים לבשר שתחת השער.
עכשיו נא הסבר: למה אם צריך שיגע המים [בראש] במקום השער, צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו? ולמה לא סגי שיגע מים במקום חיבור השער לראש כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו?
כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
אנסה שוב לתווך...
הרב @יושב אוהלים מבין ששיער שונה משאר מקומות שכיון שבחלק התחתון שבשיער נוגעים מים סגי בזה ואי"צ שייגע בכל השיער, ולא יועיל במה שמר יחזור שוב ושוב על אותה הסברא (השינוי מצפורניים לשיניים אינו משמעות בנידון דידן)... אלא שינסה מר לענות, מסברא או מראיה לטענת החילוק בשיער....
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
שאלה זו יש להפנות להרב @דרומאי עצמו.... ולא אלי...
כי בזה אכן אף לענ"ד אין צריך שייגע בכל השיער, ורק כתבתי שהסברו בדברי השפת אמת, מתקבל על הדעת יותר משאר ההסברים שקדמו לו באשכול זה, אבל אכתי דעתי העניה היא כדעת מעכ"ת שאמור להועיל, אלא שאין אני בקי בדיני חציצה...
נכון ששאלה זו יש להפנות להרב @דרומאי עצמו, ואכן הפנתי לו את שאלתי זו כבר כמה פעמים, אמנם אל מע"כ אני פונה ושואל מה איך תכתוב ש"שהסברו בדברי השפת אמת, מתקבל על הדעת יותר משאר ההסברים" כאשר "הסברו" אינו מובן (גם למע"כ) כלל, ('הסבר' זה משהו ש'מסביר' את הדבר שנאמר, ואם אינו 'מסביר' זה לא הסבר כלל), משא"כ שאר ההסברים הם הסברים מובנים, רק שאינם נכנסים שלא בדוחק בדברי השפ"א? אתמהה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
עכשיו נא הסבר: למה אם צריך שיגע המים [בראש] במקום השער, צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו? ולמה לא סגי שיגע מים במקום חיבור השער לראש כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו?
כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
אנסה שוב לתווך...
הרב @יושב אוהלים מבין ששיער שונה משאר מקומות שכיון שבחלק התחתון שבשיער נוגעים מים סגי בזה ואי"צ שייגע בכל השיער, ולא יועיל במה שמר יחזור שוב ושוב על אותה הסברא (השינוי מצפורניים לשיניים אינו משמעות בנידון דידן)... אלא שינסה מר לענות, מסברא או מראיה לטענת החילוק בשיער....
לא שמעתי שום סברא לחלק בין שער לחציצות אחרות, ושיניתי מלק לסתימה בשינים כי בלק טען @יושב אוהלים שהחציצה מונעת את המים מליגע במקום החיבור, ולכן נתתי דוגמא אחרת, שאף שהחציצה אינה מפריעה למים לגעת במקום החיבור בין הסתימה לשן- עם כל זה הוי חציצה.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
שאלה זו יש להפנות להרב @דרומאי עצמו.... ולא אלי...
כי בזה אכן אף לענ"ד אין צריך שייגע בכל השיער, ורק כתבתי שהסברו בדברי השפת אמת, מתקבל על הדעת יותר משאר ההסברים שקדמו לו באשכול זה, אבל אכתי דעתי העניה היא כדעת מעכ"ת שאמור להועיל, אלא שאין אני בקי בדיני חציצה...
נכון ששאלה זו יש להפנות להרב @דרומאי עצמו, ואכן הפנתי לו את שאלתי זו כבר כמה פעמים, אמנם אל מע"כ אני פונה ושואל מה איך תכתוב ש"שהסברו בדברי השפת אמת, מתקבל על הדעת יותר משאר ההסברים" כאשר "הסברו" אינו מובן (גם למע"כ) כלל, ('הסבר' זה משהו ש'מסביר' את הדבר שנאמר, ואם אינו 'מסביר' זה לא הסבר כלל), משא"כ שאר ההסברים הם הסברים מובנים, רק שאינם נכנסים שלא בדוחק בדברי השפ"א? אתמהה.
את שאר ההסברים לא הבנתי כלל, את הסברו אני שומע ורואה בו טעם, אלא שלדעתי אינו נכון כיון שיש לחלק בין שיער לשאר חציצות שהביא, ומכל מקום הרי אם היה כתוב במפורש בשפת אמת, לא הייתי מחשיב את דבריו כתמוהים, אלא כדברים שאיני מסכים...
אך עדיין, לבאר את דבריו במקום שאיני מסכים איתם כלל, קשתה עלי המלאכה...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
גם כאן כל הדבר החוצץ הוא בתוך המים, דהיינו כל השער הוא בתוך המים, וכמו דבאבר שבתוך המים המיעוט שאינו מקפיד עליו אינו מפריע שזה יקרא בתוך המים ה"נ הכא.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
בלק טען @יושב אוהלים שהחציצה מונעת את המים מליגע במקום החיבור, ולכן נתתי דוגמא אחרת, שאף שהחציצה אינה מפריעה למים לגעת במקום החיבור בין הסתימה לשן- עם כל זה הוי חציצה.
ממה נפשך אם אתה סובר שבשן אין בעיה כלל מה שהחמים לא מגיעים לשן, א"כ אכן גם בשן קשה, למה חציצה במיעוטו יפריע, ולכן אם יש לך הסבר שם אדרבה תסביר, ואם לא אז אין אתה יכול להוכיח ממקום אחד שלא מובן למקום אחר שלא מובן, ולהפוך את שניהם כמובנים על ידי זה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
גם כאן כל הדבר החוצץ הוא בתוך המים, דהיינו כל השער הוא בתוך המים, וכמו דבאבר שבתוך המים המיעוט שאינו מקפיד עליו אינו מפריע שזה יקרא בתוך המים ה"נ הכא.


החלק של השער שיש עליו חציצה אינו בתוך המים, והרי מקפיד על קשירה זו.
ואין דומה שער לאבר כלל, דאבר אנו דנין חציצה מצד האבר עצמו, ולא מצד חיבור האבר לגוף, אבל שער אנו דנין על חציצה בין המים לגוף. ועכ"פ אם אינו מקפיד ודאי לא הוי חציצה, והלא רש"י מיירי במקפיד.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
לא שמעתי שום סברא לחלק בין שער לחציצות אחרות,
ההבדל הגדול הוא שבחציצה אחרת הוא חוצץ בין המים לאבר זה שהוא עליו, משא"כ בשער המים כן מגיעים למקום שהשער מחובר לגוף, ולמה יהיה חציצה?
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
בלק טען @יושב אוהלים שהחציצה מונעת את המים מליגע במקום החיבור, ולכן נתתי דוגמא אחרת, שאף שהחציצה אינה מפריעה למים לגעת במקום החיבור בין הסתימה לשן- עם כל זה הוי חציצה.
ממה נפשך אם אתה סובר שבשן אין בעיה כלל מה שהחמים לא מגיעים לשן, א"כ אכן גם בשן קשה, למה חציצה במיעוטו יפריע, ולכן אם יש לך הסבר שם אדרבה תסביר, ואם לא אז אין אתה יכול להוכיח ממקום אחד שלא מובן למקום אחר שלא מובן, ולהפוך את שניהם כמובנים על ידי זה.


לא חשבתי שגם שם אתה לא מבין, וחשבתי שעל ידי דמיון למקום מוסכם ומובן תבין. טעיתי.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
לא שמעתי שום סברא לחלק בין שער לחציצות אחרות,
ההבדל הגדול הוא שבחציצה אחרת הוא חוצץ בין המים לאבר זה שהוא עליו, משא"כ בשער המים כן מגיעים למקום שהשער מחובר לגוף, ולמה יהיה חציצה?
אם השער היה תלוש, ומונח על הבשר, ואינו מקפיד עליו, היית מתיר גם כן אם יש טיט על השער ומקפיד עליו?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
גם כאן כל הדבר החוצץ הוא בתוך המים, דהיינו כל השער הוא בתוך המים, וכמו דבאבר שבתוך המים המיעוט שאינו מקפיד עליו אינו מפריע שזה יקרא בתוך המים ה"נ הכא.
כעת שומע אני בטענת מר סברא אחרת, והיא שמכיון שרוב השיער הוא במים, והחציצה ביחס לשערה אינו אלא מיעוט, הרי שדינו כדין מיעוט, וכיון שאינו חציצה בשיער גופיה, נמצא שאין השיער חציצה בין המים לבשרו שבמקום שערו.
שוב ראיתי שנוספו הדברים גם בדברי מעכ"ת דלעיל....
יושב אוהלים אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
צריך שיגע מים במקום השער, אלא שהשער אינו חוצץ,
לכך צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו, אבל אם יש מקצת מהשערה שלא נגע בה מים, נמצא שעדיין השער הוא חציצה בין המים לבשר שתחת השער.
עכשיו נא הסבר: למה אם צריך שיגע המים [בראש] במקום השער, צריך שיגע מים בכל השער כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו? ולמה לא סגי שיגע מים במקום חיבור השער לראש כדי שלא ה' חציצה בין המים לבשרו?
אכן יש חלק מהשער שלא נגע במים, אבל עם החלק הזה עצמו אין לנו בעיה, כי זה רק מקצת, וא"כ למה שמקצת שער זה שיש בו חציצה יהא חציצה בין המים לראש, כאשר מתחתיו יש מים שכן מגיעה לראש כיון שהמים מגיעים עד המקום שנוגע אותו שער עצמו בראש?


וע"ז ניתנה תודתי.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
כן הוא הדין בכל חציצה שאינו מקפיד שצריך שכל הדבר החוצץ יהיה בתוך המים ולא רק מקום החיבור. ואפילו לכלוך קטן על גבי החציצה שאינו מקפיד כגון על הסתימה שבשן הוי חציצה. וכאן לא שנא.
גם כאן כל הדבר החוצץ הוא בתוך המים, דהיינו כל השער הוא בתוך המים, וכמו דבאבר שבתוך המים המיעוט שאינו מקפיד עליו אינו מפריע שזה יקרא בתוך המים ה"נ הכא.


החלק של השער שיש עליו חציצה אינו בתוך המים, והרי מקפיד על קשירה זו.
ואין דומה שער לאבר כלל, דאבר אנו דנין חציצה מצד האבר עצמו, ולא מצד חיבור האבר לגוף, אבל שער אנו דנין על חציצה בין המים לגוף. ועכ"פ אם אינו מקפיד ודאי לא הוי חציצה, והלא רש"י מיירי במקפיד.
 

א. החלק של השער שיש עליו חציצה הוא כן בתוך המים אלא שהחציצה מבדיל בינו לבין המים, ואם זה רק מיעוט זה לא אמור להפריע לי מן התורה.
ב. גם במקפיד אם זה מיעוט (של שער) זה לא חציצה מן התורה, דאינו אלא מיעוט ומקפיד.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
גם כאן כל הדבר החוצץ הוא בתוך המים, דהיינו כל השער הוא בתוך המים, וכמו דבאבר שבתוך המים המיעוט שאינו מקפיד עליו אינו מפריע שזה יקרא בתוך המים ה"נ הכא.


החלק של השער שיש עליו חציצה אינו בתוך המים, והרי מקפיד על קשירה זו.
ואין דומה שער לאבר כלל, דאבר אנו דנין חציצה מצד האבר עצמו, ולא מצד חיבור האבר לגוף, אבל שער אנו דנין על חציצה בין המים לגוף. ועכ"פ אם אינו מקפיד ודאי לא הוי חציצה, והלא רש"י מיירי במקפיד.

א. החלק של השער שיש עליו חציצה הוא כן בתוך המים אלא שהחציצה מבדיל בינו לבין המים, ואם זה רק מיעוט זה לא אמור להפריע לי מן התורה.
ב. גם במקפיד אם זה מיעוט (של שער) זה לא חציצה מן התורה, דאינו אלא מיעוט ומקפיד.
עכשיו אתה עובר לנושא של רוב ומיעוט. ולכן הארכתי לעיל שרש"י למד שכך הוא ההלכתא שדנים את הרוב בשערות עצמן ולא בגוף. והכל מובן בס"ד.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
דרומאי אמר:
החלק של השער שיש עליו חציצה אינו בתוך המים, והרי מקפיד על קשירה זו.
ואין דומה שער לאבר כלל, דאבר אנו דנין חציצה מצד האבר עצמו, ולא מצד חיבור האבר לגוף, אבל שער אנו דנין על חציצה בין המים לגוף. ועכ"פ אם אינו מקפיד ודאי לא הוי חציצה, והלא רש"י מיירי במקפיד.
א. החלק של השער שיש עליו חציצה הוא כן בתוך המים אלא שהחציצה מבדיל בינו לבין המים, ואם זה רק מיעוט זה לא אמור להפריע לי מן התורה.
ב. גם במקפיד אם זה מיעוט (של שער) זה לא חציצה מן התורה, דאינו אלא מיעוט ומקפיד.
עכשיו אתה עובר לנושא של רוב ומיעוט. ולכן הארכתי לעיל שרש"י למד שכך הוא ההלכתא שדנים את הרוב בשערות עצמן ולא בגוף. והכל מובן בס"ד.
לא עובר לנושא אחר, אלא משתמש בטענת רוב ומיעוט לגבי השערה עצמה, ונמשך מכל לגבי החציצה בין המים לבשרו שתחת השערה... ועיין במש"כ כאן
 

דרומאי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
א. החלק של השער שיש עליו חציצה הוא כן בתוך המים אלא שהחציצה מבדיל בינו לבין המים, ואם זה רק מיעוט זה לא אמור להפריע לי מן התורה.
ב. גם במקפיד אם זה מיעוט (של שער) זה לא חציצה מן התורה, דאינו אלא מיעוט ומקפיד.
עכשיו אתה עובר לנושא של רוב ומיעוט. ולכן הארכתי לעיל שרש"י למד שכך הוא ההלכתא שדנים את הרוב בשערות עצמן ולא בגוף. והכל מובן בס"ד.
לא עובר לנושא אחר, אלא משתמש בטענת רוב ומיעוט לגבי השערה עצמה, ונמשך מכל לגבי החציצה בין המים לבשרו שתחת השערה... ועיין במש"כ כאן


עכשיו הבנתי את טענתו. הוא טוען שעד כמה שמיעוט אינו חציצה מדאורייתא, ממילא כיון שרוב השערה אין בה חציצה נחשב מקום החיבור שתחת השערה כנוגע כולו במים. זו סברא יפה, אך אינה מוכרחת כלל, וגם אינה נכונה לדינא כמו שהוכחתי מסתימה קבועה.
 
 
חלק עליון תַחתִית