חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

מבין ענין

משתמש ותיק
שאלה:
איך יכול ששני יהודים בני א"י הגיעו לחו"ל, והם הולכים יחד, ולאחד נורה לעשות יו"ט שני, ואת חבירו נפטור.
לשניהם אותם נתונים - גרים בא"י, אין כוונתם לחזור לא"י וכו' מאותה עדה, נוהגים ע"פ אותם פוסקים, אין ביניהם שום חילוק.
 

אוריאל

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
היכן מצאנו שמשה רבינו נכנס לא"י?
אלימלך אמר:
אלימלך אמר:
היכן מצאנו שמשה רבינו נכנס לא"י?
רמז: שמות יט'.
פירש שם יונתן בן עוזיאל על מה שכתוב ואשא אתכם על כנפי נשרים, "ואובילית יתכון לאתר בית מקדשא למעבד תמן פסחא", ומסתמא משה רבינו היה גם הוא יחד עם כל ישראל באותו המעמד, שהיה זה לפני חטא מי מריבה, וא"כ הרי נמצא שמשה רבינו היה כבר פעם אחת בארץ ישראל.

בדרך אגב, ראיתי פעם שבזה מפרשים מה שאומרים "ויגער ביצר הרע מן הנשואים" שהכוונה לעם ישראל שהיו נשואים ע"י העננים לבית המקדש, מלשון "נשיאים", [ או כפשטיה שנא' ואשא אתכם].
וחשבתי אולי פירוש נוסף, עפ"י מה שאמרו בברכות כ: כתוב בתורתך אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד ואתה נושא פנים לישראל שנא' ישא ה' פניו אליך, אמר להם וכי לא אשא פנים להם לישראל שמאתרי להם ואכלת ושבעת והן מדקדקין על עצמן עד כזית עד כביצה, ואולי זה "מן הנשואים" היינו מעם ישראל שהם נשואי פנים מאת ה' יתברך, ואולי מה שאמרו לשון זו לענין "יגער ביצר הרע" כי כתב רש"י בר"ה שהמשטין מסתתמין טענותיו כשרואה חיבוב מצוה אצל ישראל, ולכן נקטו לשון "נשואים" לרמז על דקדוק וחיבוב הברכה אצל ישראל, שבזה יסתלק המשטין הוא היצה"ר מישראל.

ועיין עוד מה שכתבתי כאן [דגדר בהמ"Z על כזית וכביצה הוא "חומרא", ע"ש ודון מינה ואוקי באתרה].
 

מבין ענין

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
אלימלך אמר:
היכן מצאנו שמשה רבינו נכנס לא"י?
בדרך אגב, ראיתי פעם שבזה מפרשים מה שאומרים "ויגער ביצר הרע מן הנשואים" שהכוונה לעם ישראל שהיו נשואים ע"י העננים לבית המקדש, מלשון "נשיאים", [ או כפשטיה שנא' ואשא אתכם].

למה לא יותר פשוט - אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי.
וכן - בְּכָל צָרָתָם לא [לוֹ] צָר וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם.

ובדרך צחות אפשר לומר שהרווק יותר עלול לחטא ויצרו גדול, אך כשהוא מתחתן אזי ה' עוזרו "ויגער ביצר הרע מן הנשואים"...
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
חידה נחמדה - מקורית
ראשית אני עורך דין וברזומה שלי כבר שחררתי אסיר עולם ועם זאת אבקש אל תהללו אותי, שנית אני מכוסה טוב ויש מה לחשוש ממני. אני גם אוהב לעמוד בשלשות לא אחת לא שתיים ולא שלוש קרוב לכפליים. הקולגה שלי העיר לי שעם כל הכבוד יש 4 דברים שאין לי שליטה עליהם קבלתי דעתו 'מה רע שיהיה גם לו פרנסה'. את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתיים קצת קשה..אולי יטענו שאני מידי שמרן, אבל ככה אני לא נוטה ימין ושמאל. אחד הלקוחות שלי 'משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו"
נ.ב כל הזכויות שמורות © על פי דין תורה, מה שמעבר לשורת הדין זה ענין אחר..

סגנון החידה ופתרונה - כעין החידה כאן וכאן
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
הפקדתי שומרים אמר:
חידה נחמדה - מקורית
ראשית אני עורך דין וברזומה שלי כבר שחררתי אסיר עולם ועם זאת אבקש אל תהללו אותי, שנית אני מכוסה טוב ויש מה לחשוש ממני. אני גם אוהב לעמוד בשלשות לא אחת לא שתיים ולא שלוש קרוב לכפליים. הקולגה שלי העיר לי שעם כל הכבוד יש 4 דברים שאין לי שליטה עליהם קבלתי דעתו 'מה רע שיהיה גם לו פרנסה'. את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתיים קצת קשה..אולי יטענו שאני מידי שמרן, אבל ככה אני לא נוטה ימין ושמאל. אחד הלקוחות שלי 'משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו"
נ.ב כל הזכויות שמורות © על פי דין תורה, מה שמעבר לשורת הדין זה ענין אחר..
אנסה את כוחי,
מדובר על ראש השנה שחל בראש חודש ואעפ"כ אין אומרים בו הלל,
אני מכוסה - "בכסה ליום חגנו",
ויש מה לחשוש ממני - פשוט, אימת הדין.
אני גם אוהב לעמוד בשלשות - אולי שר"ה יכול להיות ג' ימים ברצף [כולל שבת].
לא אחת - "לא [highlight=yellow]א[/highlight]ד"ו ראש"
לא שתיים - "לא א[highlight=yellow]ד"ו[/highlight] ראש"
ולא שלוש קרוב לכפליים - "לא אד"[highlight=yellow]ו[/highlight] ראש".
אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע כו' עד ארבעים - תקיעות דמיושב מ' קולות.
העסק - יצר הרע
מתערבב לו - ע"י התקיעות מערבבים השטן.
מה שמעבר לשורת הדין - המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
אנסה את כוחי,
מדובר על ראש השנה שחל בראש חודש ואעפ"כ אין אומרים בו הלל,
אני מכוסה - "בכסה ליום חגנו",
ויש מה לחשוש ממני - פשוט, אימת הדין.
אני גם אוהב לעמוד בשלשות - אולי שר"ה יכול להיות ג' ימים ברצף [כולל שבת].
לא אחת - "לא [highlight=yellow]א[/highlight]ד"ו ראש"
לא שתיים - "לא א[highlight=yellow]ד"ו[/highlight] ראש"
ולא שלוש קרוב לכפליים - "לא אד"[highlight=yellow]ו[/highlight] ראש".
אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע כו' עד ארבעים - תקיעות דמיושב מ' קולות.
העסק - יצר הרע
מתערבב לו - ע"י התקיעות מערבבים השטן.
מה שמעבר לשורת הדין - המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו.

אני מסמן את המשפטים שלא באו על פתרונם. מה שמודגש נפתר, ומה שמוסמן בקו תחתון לא נפתר. יש"כ ר' @שומע כעונה על חלק מהפתרון.

חידה נחמדה - מקורית - 36
ראשית אני עורך דין וברזומה שלי כבר שחררתי אסיר עולם ועם זאת אבקש אל תהללו אותי, שנית אני מכוסה טוב ויש מה לחשוש ממני. אני גם אוהב לעמוד בשלשות לא אחת לא שתיים ולא שלוש קרוב לכפליים. הקולגה שלי העיר לי שעם כל הכבוד יש 4 דברים שאין לי שליטה עליהם קבלתי דעתו 'מה רע שיהיה גם לו פרנסה'. את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתיים קצת קשה..אולי יטענו שאני מידי שמרן, אבל ככה אני לא נוטה ימין ושמאל. אחד הלקוחות שלי 'משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו"
נ.ב כל הזכויות שמורות © על פי דין תורה, מה שמעבר לשורת הדין זה ענין אחר..
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
4 דברים שאין שליטה עליהם - יש 4 דברים שאין לדין שליטה עליהם ...
אין מזהירין מן הדין
אין הורגין מן הדין
אין מגלין מן הדין
אין מלקין מן הדין
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אכן רעיון יפה אבל כפי שכתבנו זו לא התשובה -בנוגע לאותו משפט בחידה, אלא בשונה מאותו רעיון שהחסרון הוא בעצם הדין ז"א הלימוד, כאן אנו עוסקים ב-4 דברים שבשורה תחתונה ההגדרה שלהם היא אחת, וביותר: אותו דבר שלענין אחד יש לו שליטה לגבי 4 אחרים אין לו שליטה.

חידה נחמדה - מקורית - 36
אני מסמן את המשפטים שלא באו על פתרונם. מה שמודגש נפתר, ומה שמוסמן בקו תחתון לא נפתר. יש"כ ר' @שומע כעונה על חלק מהפתרון.

ראשית אני עורך דין וברזומה שלי כבר שחררתי אסיר עולם ועם זאת אבקש אל תהללו אותי, שנית אני מכוסה טוב ויש מה לחשוש ממני. אני גם אוהב לעמוד בשלשות לא אחת לא שתיים ולא שלוש קרוב לכפליים. הקולגה שלי העיר לי שעם כל הכבוד יש 4 דברים שאין לי שליטה עליהם קבלתי דעתו 'מה רע שיהיה גם לו פרנסה'. את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתיים קצת קשה..אולי יטענו שאני מידי שמרן, אבל ככה אני לא נוטה ימין ושמאל. אחד הלקוחות שלי 'משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו"
נ.ב כל הזכויות שמורות © על פי דין תורה, מה שמעבר לשורת הדין זה ענין אחר..
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
עורך דין - אולי הכונה לתשובה, חזרה בתשובה היא הסנגוריה.
כבר שחררתי אסיר עולם - חתירה תחת כסא הכבוד.
דברים שאין שליטה עליהם - האומר אחטא ואשוב וכדו' 4 דברים שאין התשובה מועילה.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
אפשרות נוספת:
עורך דין - תפילה
4 דברים שאין לי שליטה עליהם - ארבעה צועקים ואינם נענים [כך זכור לי...]
עריכת הדין לא באחת ולא בשתיים - ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין כו' שצריך 3 דברים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
עורך דין - אולי הכונה לתשובה, חזרה בתשובה היא הסנגוריה.
כבר שחררתי אסיר עולם - חתירה תחת כסא הכבוד.
דברים שאין שליטה עליהם - האומר אחטא ואשוב וכדו' 4 דברים שאין התשובה מועילה.
שומע כעונה אמר:
אפשרות נוספת:
עורך דין - תפילה
4 דברים שאין לי שליטה עליהם - ארבעה צועקים ואינם נענים [כך זכור לי...]
עריכת הדין לא באחת ולא בשתיים - ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין כו' שצריך 3 דברים.
ר' @שומע כעונה אתה מעלה כאן רעיונות מבריקים אבל אלו לא הפתרונות מפני כמה סיבות, והדברים יותר מפורשים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
חידה נחמדה - מקורית - 36
ראשית אני עורך דין וברזומה שלי כבר שחררתי אסיר עולם ועם זאת אבקש אל תהללו אותי, שנית אני מכוסה טוב ויש מה לחשוש ממני. אני גם אוהב לעמוד בשלשות לא אחת לא שתיים ולא שלוש קרוב לכפליים. הקולגה שלי העיר לי שעם כל הכבוד יש 4 דברים שאין לי שליטה עליהם קבלתי דעתו 'מה רע שיהיה גם לו פרנסה'. את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתיים קצת קשה..אולי יטענו שאני מידי שמרן, אבל ככה אני לא נוטה ימין ושמאל. אחד הלקוחות שלי 'משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו"
נ.ב כל הזכויות שמורות © על פי דין תורה, מה שמעבר לשורת הדין זה ענין אחר..
מה שמודגש נפתר, ומה שמוסמן בקו תחתון לא נפתר. יש"כ ר' @שומע כעונה על חלק מהפתרון.
להלן מה שלא נפתר ורמזים של ממש לפתרון החידה-

"כבר שחררתי אסיר עולם" - זה יותר מרעיון מופשט..
"עורך דין" -בהקשר לתפילה..
"שנית" -מה הראש?.
"4 דברים שאין לי שליטה" -חוסר השליטה לא מופנה כלפי האדם אלא כלפי ראש השנה ביחס לאדם..חוץ מ..
"גם אני אוהב לעמוד בשלשות" -מספר המורה על שלושה דברים..תכפיל בשלוש..חצי תשובה.
"את עריכת הדין אני בונה לא באחת" וכו' -כאן עריכת דין היא במובן של סנגוריה ואיך בונים וכו'..
אחת הלקוחות שלי "משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו" - אלו שלושה דינים (שהם שנים, בשורה תחתונה הכל קשור לאותו דבר) מענינא דיומא.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
4 דברים שאין לי שליטה - מזונותיו של אדם קצובין לו כו' חוץ מהוצאות שבתות וימים טובים והוצאת בניו לת"ת,
אבל זה רק 3 דברים שהם 2.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
4 דברים שאין לי שליטה - מזונותיו של אדם קצובין לו כו' חוץ מהוצאות שבתות וימים טובים והוצאת בניו לת"ת,
אבל זה רק 3 דברים שהם 2.
4 דברים כונתנו למה שידוע "מזונותיו של אדם קצובים לו מתשרי עד תשרי חוץ מתשרי" = ת"ת, שבת, ראשי-חדשים וימים-טובים.
אכן בגמ' ביצה טז. מובא -"כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י"ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו" בלא ר"ח, אך לפי גירסה אחת בגרסאות הגמרא, הקב"ה אף מחזיר לנו את הוצאות ראש חודש, כאשר הכוונה לסעודת ראש חודש הנחשב ליום "מועד", או להוצאות משכורת המלמדים, שניתנה בראש חודש, לפי הסבר אחד מהפוסקים ומשום כך בספרים מביאים את הפתגם הידוע "מתשרי עד תשר"י הכולל גם את ר"ח.
ומש"כ שלוש שהן שנים הרי בגמ' חזינן שהיה צריך לפרט אותם ובלא זה היה סיבה לחלק.
ויש"כ ר' @שומע כעונה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
חידה נחמדה - מקורית - 36
ראשית אני עורך דין וברזומה שלי כבר שחררתי אסיר עולם ועם זאת אבקש אל תהללו אותי, שנית אני מכוסה טוב ויש מה לחשוש ממני. אני גם אוהב לעמוד בשלשות לא אחת לא שתיים ולא שלוש קרוב לכפליים. הקולגה שלי העיר לי שעם כל הכבוד יש 4 דברים שאין לי שליטה עליהם קבלתי דעתו 'מה רע שיהיה גם לו פרנסה'. את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתיים קצת קשה..אולי יטענו שאני מידי שמרן, אבל ככה אני לא נוטה ימין ושמאל. אחד הלקוחות שלי 'משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו"
נ.ב כל הזכויות שמורות © על פי דין תורה, מה שמעבר לשורת הדין זה ענין אחר..
מה שמודגש נפתר, ומה שמוסמן בקו תחתון לא נפתר. יש"כ ר' @שומע כעונה על חלק מהפתרון.
להלן מה שלא נפתר ורמזים של ממש לפתרון החידה-

"כבר שחררתי אסיר עולם" - זה יותר מרעיון מופשט..
"עורך דין" -בהקשר לתפילה..
"שנית" -מה הראש?.
"4 דברים שאין לי שליטה" -חוסר השליטה לא מופנה כלפי האדם אלא כלפי ראש השנה ביחס לאדם..חוץ מ..
"גם אני אוהב לעמוד בשלשות" -מספר המורה על שלושה דברים..תכפיל בשלוש..חצי תשובה.
"את עריכת הדין אני בונה לא באחת" וכו' -כאן עריכת דין היא במובן של סנגוריה ואיך בונים וכו'..
אחת הלקוחות שלי "משה' -רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו" - אלו שלושה דינים (שהם שנים, בשורה תחתונה הכל קשור לאותו דבר) מענינא דיומא.
אני מציע כאן את השלמת פתרון החידה (מה שנפתר עד כה ראה כאן וכאן)

"אני אוהב לעמוד בשלשות" פתרון -א. 3 סוגי תקיעות בשופר. ב. 3 ספרים נפתחים לפני הקב"ה ג. 3 דברים שמעבירים את רוע הגזירה .
"כבר שחררתי אסיר עולם" - יוסף יצא בר"ה מבית הסוהר. (גם פתרון אחר שהאמהות נפקדו בר"ה יש בו מן האמת)
"עורך דין" - פיוט "לקל עורך דין" שאומרים בר"ה על הקב"ה העורך דינם של ישראל. ועי"ע ערכין י.
"את עריכת הדין אני בונה לא באחת גם לא בשתים" וכו' - שלושה שלבים בתשובה חרטה וידוי קבלה לעתיד. והקב"ה מקבל את תשובתם של ישראל.
"משה' רועה צאן של כבשים הוא לא 'פאר הדור' "ולא יודע לקרוא", אבל כשהוא מיושב הוא יודע לשמוע וגם זה מוגבל עד ארבעים מכאן ואילך 'העסק' "מתערבב לו" - הפתרון: הרמב"ם רבי משה בן מימון בשו"ת פאר הדור כותב שהכשר לתקיעה בר"ה הוא שופר של כבש. כמו כן הרמב"ם הביא ראיות לכך שהמצווה היא לשמוע ועל כן מברכים "לשמוע קול שופר" ולא "על תקיעת שופר" וסובר הרמב"ם שתוקעים ארבעים תקיעות שלושים קודם מוסף ועשרה במוסף, בשונה מראשונים שכתבו ארבעים ושניים.
 

יוסי יעבץ

משתמש ותיק
זהו משחק מילים על המילים 'פתבג המלך' המופיע בספר דניאל, המתייחס למאכלים שניתנו לילדים שנשבו על ידי הבבלים בחורבן בית המקדש הראשון. משמעות הפתגם היא: כאשר ה'מלך', יום ראש השנה בו מתחילים לומר בנוסח התפילה את המילים המלך הקדוש, חל ביום ב או ג, אנו 'פותתים' וחוצים את פרשיות ניצבים ווילך לשניים. את פרשת ניצבים קוראים לפני ראש השנה, ופרשת וילך בין ראש השנה ליום כיפור. הביא את הסימן הזה המשנה ברורה סימן תכח.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
יוסי יעבץ אמר:
זהו משחק מילים על המילים 'פתבג המלך' המופיע בספר דניאל, המתייחס למאכלים שניתנו לילדים שנשבו על ידי הבבלים בחורבן בית המקדש הראשון. משמעות הפתגם היא: כאשר ה'מלך', יום ראש השנה בו מתחילים לומר בנוסח התפילה את המילים המלך הקדוש, חל ביום ב או ג, אנו 'פותתים' וחוצים את פרשיות ניצבים ווילך לשניים. את פרשת ניצבים קוראים לפני ראש השנה, ופרשת וילך בין ראש השנה ליום כיפור. הביא את הסימן הזה המשנה ברורה סימן תכח.
יפה מאד!
 

סתם איש

משתמש ותיק
חידה לחומש בראשית
שני אנשים שהם גם בנים וגם נכדים וגם נינים של אותו אדם.
 

סתם איש

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
חידה קטנה.- קלה לפתרון
שבת קודש הגיעה -במאה שערים, דבר מסויים יהיה אסור בטלטול.. ובישובי ההתנחלויות מן הסתם, אותו דבר ממש יהיה מותר.. (לא דגל ישראל..אמרנו שבת..)

רעיון נחמד ר' @יחי אבל לא אקדח.
ונוסיף לרמז עוד. זה נוגע לדיני מוקצה -גרף של רעי.
עצמות- מאכל לכלבים
 

מבין ענין

משתמש ותיק
איך יתכן שאדם אחד מתפלל תפילת שמונה עשרה, ואחר - שלא התפלל - עושה את הפסיעות לאחור, ודי לראשון בכך?
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
מבין ענין אמר:
איך יתכן שאדם אחד מתפלל תפילת שמונה עשרה, ואחר - שלא התפלל - עושה את הפסיעות לאחור, ודי לראשון בכך?
כשהמתפלל נכה ל"ע ויושב בכיסא גלגלים, הרי צריך אחר לקחתו לאחור את ג' פסיעות דעושה שלום.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
חידה קטנה.- קלה לפתרון
שבת קודש הגיעה -במאה שערים, דבר מסויים יהיה אסור בטלטול.. ובישובי ההתנחלויות מן הסתם, אותו דבר ממש יהיה מותר.. (לא דגל ישראל..אמרנו שבת..)

רעיון נחמד ר' @יחי אבל לא אקדח.
ונוסיף לרמז עוד. זה נוגע לדיני מוקצה -גרף של רעי.
עצמות- מאכל לכלבים
יפה מאד!
הדברים נמצאים במפורש במשנה ברורה סימן ש"ח ס"ק קכא על מה שכתב הרמ"א בזה"ל: ולפי זה מתר לטלטל מעצמות שנתפרקו מן הבשר מערב שבת אם ראויים לכלבים דהא כלבים מצויים. וכתב המ"ב שם ואם אין כלבים מצויים באותו המקום גם באופן זה אסור לטלטל. אמנם יש להעיר שנחלקו אחרוני זמנינו במקום שמצויים כלבים בקצה העיר.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
מבין ענין אמר:
איך יתכן שאדם אחד מתפלל תפילת שמונה עשרה, ואחר - שלא התפלל - עושה את הפסיעות לאחור, ודי לראשון בכך?
כשהמתפלל נכה ל"ע ויושב בכיסא גלגלים, הרי צריך אחר לקחתו לאחור את ג' פסיעות דעושה שלום.

זה שלוקח אותו - אין דין שיפסע שלש פסיעות לאחור...

אוסיף רמז - זה שו"ע/רמ"א מפורש.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
אולי כשיושב על גבי בהמה שצריך להוביל את הבהמה 3 פסיעות לאחור

יפה מאד!
זה רמ"א מפורש, אצטט:
שו"ע סימן צד סעיף ה
היה יושב בספינה או בעגלה אם יכול לעמוד במקום הכריעות עומד כדי שיהא כורע מעומד ופוסע ג' פסיעות.

הגה: אף על פי שיושב בכל התפלה מכל מקום אם אפשר לו לעמוד יעמוד כדי לקיים הכריעות והפסיעות כדרכן (בית יוסף בשם אורחות חיים). ואם אי אפשר לו כגון שרוכב על הבהמה יחזיר הבהמה שלשה פסיעות לאחריה ועולה לו כאלו פוסע בעצמו (הגהות אלפסי החדשים סוף פרק תפלת השחר):
 
חלק עליון תַחתִית