אתהלך אמר:
אבל לא מכיר הוראה להורי הבנים לדרוש מהמחותן הון עתק כשידוע שאין לו עשירית מזה
אכן אני התייחסתי להורי הבנות.
אינני יודע לגבי הבנים, ואינני רוצה לומר מסברות ליבי.... ואם כדבריך, יש לתמוה מאד מאד מאד, על הנהגה זו.
אגב, בני נכדי ניני גדולי הדור אינם דורשים סכומי עתק? אולי ההגדרה 'כשידוע שאין לו עשירית' אינה תואמת את הצעות השידוכין שלהם?
אני חושב שישנו פער בין מכתבי הרבנים [שבחוברת ששלחת לי] ואי אלו סיפורים שהבאת כאן לבין ההתנהגות בפועל, של הרבנים עצמם ותלמידיהם הקרובים שניתן לשער שפועלים על פי הוראותיהם - לענ"ד יש כאן ענין שמצד אחד מוביל את 'ההורים יחתנו ויקנו דירה' ומצד שני מצנן את זה שלא יגזימו. בבחינת שמאל דוחה וימין מקרבת.
[שים לב אבל שיש כאן שני דיונים. השאלה אם הורי הכלה או החתן או שניהם יקנו היא לא העיקר, כי זה באמת לא כל כך משנה מבחינה ציבורית. כי בסופו של דבר חתונה יש בה כלה וחתן ויש את צד החתן וצד הכלה, וההורים מתחייבים סכומים עצומים, וכל הענין המדובר. מבחינה פרטית כמובן, כל פעם שעומד אדם לפני השאת בת, עתה יש בפניו הוצאה גדולה יותר, ומבחינת הבת שלפעמים מרגישה שניזוקת בשידוכין בגלל מחסור בכסף. ומצד ההורים הפער אינו קיים או אינו גדול, כי אם יש לך 4 בנים ו4 בנות, זה לא משנה אם תתן חצי חצי לכולם או שליש לבנים ושתי שליש לבנות (לי יש בנות כפול מבנים לעת עתה... - אז אני כביכול קצת הפסדתי) והענין זה רק ההפרש. ושוב זה בפרטי לא בציבורי.]
אבל שוב אינני יודע.
מאידך, גם מכמה סיפורים על הרב שטיינמן, לא הייתי בונה הוראה כוללת.
אתהלך אמר:
לא זכרתי את הראשונים הללו, אבל לפני כמה שנים למדתי כתובות והוקשה לי הדבר מאד!
זו טענה גדולה!
ולמען הדיוק, חז"ל כן הטילו להרבות - שהרי היא גמרא מפורשת.
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף נב עמוד ב
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: מפני מה התקינו כתובת בנין דכרין? כדי שיקפוץ אדם ויכתוב לבתו כבנו. ומי איכא מידי, דרחמנא אמר ברא לירות ברתא לא תירות, ואתו רבנן ומתקני דתירות ברתא? הא נמי דאורייתא הוא, דכתיב: קחו נשים והולידו בנים ובנות וקחו לבניכם נשים ואת בנותיכם תנו לאנשים, בשלמא בנים בידיה קיימי, אלא בנתיה מי קיימן בידיה? הא קא משמע לן, דנלבשה וניכסה וניתיב לה מידי, כי היכי דקפצי עלה ואתו נסבי לה. ועד כמה? אביי ורבא דאמרי תרוייהו: עד לעישור נכסי.
מעיון מהיר בדברי הרא"ש שם, נראה שהדבר משתנה לפי צורך השעה. אם כך דבריו, אז אחר שיחליטו הגדולים מה צורך השעה, יהיה נ"מ נידוי זה. דאל"כ חלילה יתחייבו כמה מגדולינו נידוי, מתוך שהרבו הרבה מאד נדוניות לבנותיהם.
מ"מ צריך שוב לעיין בפרטי סוגיא זו דהברחת נחלה.
אתהלך אמר:
א. מדובר כעת על הצעה של תכנית הלוואות (שנבנתה ב"ה ע"י אחד הגמחי"ם הגדולים), שלאחר 10 שנים יקבלו הזוג הלוואה גדולה ונוחה ויחזירו להורים, כך שמצד אחד יוכלו האברכים הצעירים לשקוד על תלמודם בנחת, ומצד שני בסופו של דבר לא ישלם אדם אלא על דירה אחת בחייו.
ב. היום כבר יש קהילות חזקות בפריפריה ב"ה, שבהן יכול הזוג לקנות דירה בלי להוסיף שקל על מה שהיה לוקח בלאו הכי על עצמו בשביל לקנות במרכז
א. הצעה מעניינת לא דיברתי עליה. אני קצת פסימי לגבי הפרקטיות שלה הן מצד הגמ"ח והן מצד הזוג, אבל הרעיון מענין. לא כל כך מבין את התועלת, בס"ד אדם מחתן בעשור אחד ומוציא הון עתק, מה יועיל לו שבעשור הבא יפרעו את חובותיו? או שהגמ"ח מלווה בחתונה הלוואה שפרעונה מתחיל רק לאחר עשר שנים?
ב. 1. יש מי שמתאים לו לגור שם ויש מי שלא. אני מכיר את הענין. 2. נראה לי שאתה לא צודק במספרים. וגם לפריפריה ההורים צריכים להתחייב הרבה מעבר ליכולת. על אף שזה חצי או שליש. [ואגב טענות איך הורים יכולים הושמעו גם לפני עשרים שנה שעלות דירה שלמה במודיעין עילית היתה פחותה ממה שמקובל היום להתחייב לבת באופן צנוע... אבל זה כבר ענין נוסף]
אתהלך אמר:
לא מצאתי שהיה מעולם הנהגה כזו שיתחייב אדם הון עתק שאין לו
אינני יודע כיצד ואיך ניתן להשוות את מציאות החיים שלהם לשלנו. אגב, מצאת שהיה הנהגה שבחור התחתן בגיל 22 בלי מקצוע?
זה משהו הרבה יותר רחב.
אני לא מקבל את הטענה הזו.
מלבד מה שהמתעקש ימצא לך כל מיני דברים שאתה תפרש אחרת...
אתהלך אמר:
שאף במקום שיש הבטחה מפורשת בתורה לפרנסה בדרך נס, אין לבי"ד לסמוך על כך
לבי"ד אין, אבל לאדם פרטי מאי? אגב דעת החזו"א בזה מוסכמת. זה נכנס לסוגיא גדולה מאד מאד, שהיא גם מאד אישית כלפי דרגת בטחון וכו'
מלבד שלא איירי בנס, הרי אם לא יוכל, יפנה לאסוף צדקה, ושהציבור יסייע אינו נס.
אתהלך אמר:
ומה נאמר בעניינו, שאין שום הבטחה לנס,
ואם אמצא לך?
נגיד כמה ב'אשרי'. בסידור התפילה תמצא כמה וכמה הבטחות - אל דאגה. אבל שוב זה נכנס לסוגית בטחון והשתדלות ואכמ"ל
אתהלך אמר:
וכבר שמעתי לצערי הרבה סיפורים גם מכלי ראשון וגם מכלי שני שלא היה כך
וכמה הפוך?! כמה סיפורים שאנשים סיימו לחתן את ילדיהם בס"ד והכל בסדר, היה קשה, מותח, אבל למדו פרק וחצי באמונה.
וכמה שמעת בלי שחיתנו שהיו להם כך וכך חובות וצרות?
לתלות כל התקף לב ברשעות החתן, זה לא רציני...
אתהלך אמר:
וכבר אמרו חז"ל לא ראינו אינה ראיה, ואמרו מאן דיזיף בצנעא יזיף, והרבה מסתירים משום כבוד המשפחה
זו טענה מתהפכת, כי לכל הפתרונות שאתה מציע גם אוכל לטעון כן. שיש מה שאינך יודע רע מאד בכל דרך אחרת. ואיני יודע אינה ראיה וכו'...
אתהלך אמר:
והנה בחשבון כללי, עולם התורה מפסיד ממנהג זה עשרות ומאות מלייארדים
איפה הנזק? אנחנו אחרי הטרליונים, ומה הבעיה? שאין כסף לצאת כל שנה לחופשה בחו"ל, ואין רכבי יוקרה? איפה הנזק??
כל מודיעין עילית נבנתה בשיטה הנהוגה. חסר לך משהו שם?
זה הרי לא קופה שיש בה סך שאפשר להקצות אותו למטרה זו או אחרת. זה כסף שלא ברור לאיש מאיפה הוא צמח... זה בעצם כסף שלא היה, הוא צמח על העצים...
אתהלך אמר:
ואינני מדבר על השאלות ההלכתיות הכרוכות בזה אי שרי להתחייב בכה"ג, כשאינו יודע מהלך טבעי למימוש ההתחייבות
כנ"ל אפשר לאסוף כסף. זה טבעי.
לפני סיום, אינני אומר קבלו דעתי, אני מציג אותה.
לא ניתן לומר והבוחר יבחר, כי המציאות מכתיבה.
אבל, במקום שאדם יצטער בליבו על מר גורלו, עדיף שיחשוב שזה דווקא נכון.
ולפני סיום אני מוכרח לומר, שנהנתי לקרא את דבריכם הכתובים בטוב טעם ודעת!