יושב בשבת תחכמוני
משתמש ותיק
נדיב לב אמר:HaimL אמר:מסתבר לי שעלינו לשבח כולו הוא מנוסח ברכת מלכויות, וא"כ לכאורה יש בו עוד פסוק של תורה, וידעת היום והשבות וגו' דמאי אולמיה דשמע ישראל, דחשיב מלכות, מהאי פסוקא.
כל הערה פנינה. קראתי בר"ה ביאור בשם הסבא מסלבודקה [ומבארו רבי ראובן קרלינשטיין] שעומד בהערת מר, מדוע פסוק שמע ישראל נכלל בפסוקי מלכויות...
אליבא דאמת, בלי להכנס לגוף הביאור של הסבא מסלבודקא, שאלת ידידנו ר' חיימ'ל מבוססת על הגמרא בר"ה לב: -
תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף לב עמוד ב
אמר רב הונא, תא שמע: שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד - מלכות, דברי רבי יוסי. רבי יהודה אומר: אינה מלכות. וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה' הוא האלהים... אין עוד - מלכות, דברי רבי יוסי. רבי יהודה אומר: אינה מלכות. אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו - מלכות, דברי רבי יוסי. רבי יהודה אומר: אינה מלכות
כך שפירשתי לעצמי את שאלתו, לא כנקיטת הנחת יסוד ששמע ישראל חשוב פסוק של מלכויות יותר מוידעת היום ודרישת טעם לדבר, אלא להיפך - כנקיטת הנחת יסוד ששני פסוקים אלו חשובים פסוקים של מלכויות, והערה שממילא יש לנו פסוק נוסף של תורה - אם עלינו לשבח מכלל מלכויות.
אגב, ר' חיימ'ל, מהגמרא שם לעיל מינה תמהני על מה שכתבת
HaimL אמר:ויוכל לעלות לחשבון הפסוקים דתורה, דפסוק ויהי בישורון מלך וגו', אפ"ל דקאי אדלעיל מיניה, תורה ציווה לנו משה וגו', וראיתי שהובא כה"ג ברבנו בחיי בן אשר,
וע"ד המדרש ויהי בישרון מלך זה משה וכו'
שהרי שם איתא
תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף לב עמוד ב
בשלמא זכרונות ושופרות - איכא טובא, אלא מלכיות תלת הוא דהויין ה' אלהיו עמו ותרועת מלך בו, ויהי בישרון מלך, ה' ימלך לעלם ועד, ואנן בעינן עשר..