כהן אמר:מה זה המושג של גזל? וכי מאחר והוא זכה במפעל הפיס אסור לגזול אותו?משה טו אמר:וכי מחמת שילד אותו מקבל את כל כספו ?
מה זה המושג של שבועה? וכי בגלל שהוציא מהפה איזה מילה חייב לקיים?
מה זה בכלל להיות יהודי? וכי בגלל שנולדתי לאבא ולאמא יהודיים אני חייב להיות יהודי?
כלומר, אתה וכנראה גם המודים לך סוברים שאין שום צורך להבין אף אחד מהמושגים הללו כמו שלא צריך להבין ירושה , לא כואב לכם שאתם לא מבינים, הסקרנות לחידת העולם ומהותו לא בוערת בנפשכם .ועד כדי כך אין לכם את המושגים הנעלים
הללו של הנפש אותם הגדיר החזו"א כמידת האמונה ושדרגת השאיפה אליהם היא עד נכונות למסור את הנפש , שאין אתם רואים בכך חיסרון אלא יתרון ומוכנים לפרסם בריש גלי את חסרונכם, ויתרה מכך אתם רואים בהם חיסרון בנפשם של השואפים להבין, עד כדי כך שמלגלגים עליהם על עצם שאיפתם ומוחים כפיים על הלגלוג.
אומנם צריך להיות מאוד זהיר בהסברת מושגים ברמה הזו חלקם מושגים שנוגעים בעומק הקבלה , אומנם אכן בלימוד נגלה אפשר בחלק מהמקרים לוותר עליהם בלי שתהיה נפקא מינא מכך ואומנם יש לחדד את ההבדל בין הגדרה למדנית שכולה בצורתה היא נגלה לחלוטין אף שלפעמים שורשיה בתחומים הללו, לבין ההבנות הללו שלעולם בלימוד הלכה צריכים בסופו של דבר ללבוש את צורת הנגלה הזו ולא להופיע כשלעצמם במסקנותיה. אבל כל אלו עקרונות זהירות שבגללה יש הסתייגות מהרבה דרכים שכאלו ולא פסילה של עצם הרצון להבין ויש לדעת לחלק בין הדבקים ולא לזרוק את השאיפה בסופו של דבר להבין אל נכון, מכוח הזהירות שלא להתעקם.