מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבך זיע"א

יעקב. ב

משתמש רגיל
שאר לעמו אמר:
פעם היינו אצלו בעניני ציבור, לאחר שיעור משניות הקבוע אחר שחרית. בהיכל שהיו מתפללים בו שחרית.
הגיע לשם אב עם ילדו הקט שיגזוז לו תלתל, הוא התייחס במאור פנים לקטן... וכמדומה שהסיט את הסטנדר, כדי שהאב יוכל לצלם אותו עם בנו הפעוט.. וסימן לו ביד שלא ימהר.. ויצלם ברוגע..
כמה שפלות ברך ושימת לב לזולת יש כאן.
,

כן היתה דרכו של אביו הגרש''ז שכאשר רצו להצטלם איתו היה מסתדר כנגד המצלמה כדי שהתמונה תצא לשביעות רצונו של המצולם.
 

יהודי

משתמש ותיק
לפני מעל לתשע שנים הייתי אצלו לחאלקה של בני שיחי', וגזר פעם שניה כדי שתצא התמונה טובה יותר.
 
A

Anonymous

Guest
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
בני תורה אמר:
ודרך אגב, יצא לאור עולם דרכי שמואל על התורה, כרך ראשון על חומש בראשית, תורתו מדיבוריו בשבת קודש, דברים נפלאים ביותר.
הגרב"ש דויטש שליט"א בדברי הספד על מרן ראש הישיבה זצוק"ל אמר שהוא לא יכול להניחו מידיו.
מי המפיץ ?
היכן ניתן להשיגו ?
איני יודע חנויות, אך אצל הרב יאיר ארלנגר דסלר 25 בני ברק ודאי ניתן להשיג. הוא המול של כל ספרי אוהל רחל.
 
A

Anonymous

Guest
ליום השנה יצאו הספרים:
דרכי שמואל על מסכת שבת
ספר 'דברי כאש' אגרות ומכתבים.
 

כותר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
דוד ריזל (העיתונאי) אמר:
בני תורה אמר:
ודרך אגב, יצא לאור עולם דרכי שמואל על התורה, כרך ראשון על חומש בראשית, תורתו מדיבוריו בשבת קודש, דברים נפלאים ביותר.
הגרב"ש דויטש שליט"א בדברי הספד על מרן ראש הישיבה זצוק"ל אמר שהוא לא יכול להניחו מידיו.
מי המפיץ ?
היכן ניתן להשיגו ?
איני יודע חנויות, אך אצל הרב יאיר ארלנגר דסלר 25 בני ברק ודאי ניתן להשיג. הוא המול של כל ספרי אוהל רחל.
דרכי שמואל חלק שני על שמות ויקרא, הם נתנו להפצת קולמוס וניתן להשיגו בחנויות.
 
A

Anonymous

Guest
בהספד שנשא אחד מבניו של הגאון רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי גיסו של מרן זצוק"ל
סיפר בשם אמו שהיתה ילדה צעירה כבת שמונה, ומרן הגר"ש היה ממש לאחר חתונתו, ויום אחד הגיע לבית הגרש"ז, ושאל אותה הגרש"ז מי הגיע? ואמרה לו: שמואל הגיע! - כך היה כינויו הרגיל בבית, לאחר שיצא הגר"ש מהבית, לקח אותה הגרש"ז בידו והוליך אותה אל חדר הספרים והצביע על כל ארונות הספרים, 'את רואה את כל הספרים האלו, הוא יודע את הכל!' לכן מהיום אל תקראי לו יותר שמואל רק ר' שמואל.
 
A

Anonymous

Guest
עוד סיפור מאוד מענין על ההסכמה הידועה של מרן הגרא"מ שך זצוק"ל על ספרו של הגאון ר' יצחק ירוחם שליט"א ובו כתב את המשפט הידוע על מרן הגר"ש 'כי אין להרהר אחר דבריו'.
והנה למרבה ההפתעה מופיע שם הסכמה של חמיו מרן הגרש"ז בתאריך מאוחר יותר מהסכמותיהם של מרן הרב שך ומרן הגר"ש,
שמעתי שהסיפור היה כך, היות והרב שך הזכיר בהסכמה שלו רק את דברי הגר"ש בהסכמתו ולא את דברי אביו הגרש"ז בהסכמה, חשש ר' יצחק ירוחם לכבודו של חמיו, ולכן ביקש ממנו הסכמה חדשה, וממילא תאריך הכתיבה יהא לאחר מכאן ואין כאן פגיעה בכבודו כיון שהוא כתב את ההסכמה אחר כך.
 
A

Anonymous

Guest
יהודי אמר:
לא הסברתם מדוע באמת התייחס בדבריו רק לגר"ש ולא לאביו.
הרב שך אהב את הגר"ש אהבת נפש. יש כל מיני התבטאויות נוראות הוד שהרב שך התבטא על הגר"ש. בספר בנהירו עילאה של הרב יעקב ב. פרידמן יש פרק שמנסה להסביר את עומק הקשר ואת נקודות הדמיון המשותפות.
עם הגרש"ז הוא לא היה קשור כל כך.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
יהודי אמר:
לא הסברתם מדוע באמת התייחס בדבריו רק לגר"ש ולא לאביו.
לא כל שאלה מקומה בפורום, לכאורה טוב תעשה אם תמחקנה, בתקוה להבנה.
לא חושב שיש מקום למוחקה.
הגרשז"א לא צריך להרב שך, שהוא היה חד מגדולי הדור. מאידך לא נשא על עצמו את עול הציבור, וזאת לפי הלך רוחו ומה שהועידו לו משמיא.
הגרש"א שימש את הרב שך וקיבל ממנו ומגדולי הדורות שראה, בדיוק כשם שהרב שך שימש את גדולי הדורות שהוא ראה.
זה כמו 'בני הנביאים', היה בית מדרש של נביאים. ועל שאול נאמר 'הגם שאול בנביאים' אף שהיה גבוה משכמו ומעלה מכל העם, אבל לא למד בבית מגרש של בני הנביאים.
 

כסף נבחר

משתמש רגיל
דרכי שמואל שיחות על שבת 0548442984 כל הארץ אין קשר לרב ארלנגר יצאו ב' כרכים בראשית שמות , ויקרא במדבר כולל המועדים מופיע לפי הפרשות בהם חל המועד לדוג' חנוכה במקץ וכדו'
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
יהודי אמר:
לא הסברתם מדוע באמת התייחס בדבריו רק לגר"ש ולא לאביו.
לא כל שאלה מקומה בפורום, לכאורה טוב תעשה אם תמחקנה, בתקוה להבנה.

אדרבא, אפשר ואפשר לשאול, וההסבר הוא שהגרש"א לפי שורש נשמתו היה קרוב מאוד לדרכו של הרב שך, משא"כ הגרשז"א שדרכו היתה שונה מדרכו של הרב שך
 
A

Anonymous

Guest
שמעתי שבמוסף לקראת שבת, היה כתבה מאחד התלמידים חסיד סוכטשוב, ובו הרבה סיפורים שסיפר ראש הישיבה זצ"ל על האבני נזר ותלמידיו.
אשמח מאוד אם מישהו יכול לעלות את זה.
עוד דבר שאשמח מאוד לדעת אימתי התחיל הקשר בין הגר"ש להרב שך.
כמו כן כמדומה שהרב שך הגיע לביקור בישיבת מעלות התורה מתי זה היה? ועל איזה רקע?
 
A

Anonymous

Guest
עוד סיפור על הקשר בין הרב שך להגר"ש
סיפר הרב חיים פאס נכדו של הרב שך תלמיד של הגר"ש, שפעם ביקש הרב שך לשמוע שיעור של הגר"ש באותה תקופה למדו מסכת שבת בישיבה, מה שהיה חידוש בעיני הרב שך, לאחר שחזר על השיעור התבטא הרב שך בהתפעלות כי לא ידע שגם על מסכת שבת ניתן לומר כאלו שיעורים.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
שמעתי מאחד מחשובי הת"חים העוסק רבות במסכת שבת [ר' נחום אייזנשטיין רב שכונת מעלות דפנה] שספר "דרכי שמואל" על שבת שיצא לאחרונה - הוא "הספר הכי טוב על המסכת"!
 

מאן דהו

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
שמעתי מאחד מחשובי הת"חים העוסק רבות במסכת שבת [ר' נחום אייזנשטיין רב שכונת מעלות דפנה] שספר "דרכי שמואל" על שבת שיצא לאחרונה - הוא "הספר הכי טוב על המסכת"!

עם כל הכבוד לספר ולמחברו. אבל איזה יומרנות!
או שהאדם הנ"ל לא קרא ולא שנה במסכת שבת וספריה או שיש לו ענין כלשהו.
משנת שבת מנחת אריאל מגילת ספר וכהנה עוד רבות ספרים שנתקבלו אצל כלל ישראל וכל צורב או ותיק מתיגע בהם
וזה בהנחה שהתכוין לאנשי דורינו בלבד. אם הפליג אחורה אין אלו אלה דברי שטות...
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
עם כל הכבוד לספר ולמחברו. אבל איזה יומרנות!
או שהאדם הנ"ל לא קרא ולא שנה במסכת שבת וספריה או שיש לו ענין כלשהו.
משנת שבת מנחת אריאל מגילת ספר וכהנה עוד רבות ספרים שנתקבלו אצל כלל ישראל וכל צורב או ותיק מתיגע בהם
וזה בהנחה שהתכוין לאנשי דורינו בלבד. אם הפליג אחורה אין אלו אלה דברי שטות...
בכלל לא הבנתי מה הקשר הסכמות לספר שחיבר גדול בישראל, זה נשמע כאילו הו"א שזה עוד איזה ספר וכאילו יש מי שפקפק בגדלותו בתורה, ואז מגיע רב שלא שמעתי עד עתה את שמו ו"מסכים" לספר של הגר"ש זצ"ל... אין אלו אלא דברי יחצנות, ודו"ק.
 

חדא

משתמש ותיק
החידושי תורה במשנת השבת ובמנחת אריאל הם תמצית של החידושים שנאמרו על ידי אדירי התורה בכולל פונביז', ונאמרו בשפה נעימה שניתנת להבנה
 
A

Anonymous

Guest
לא מבין מה הויכוח, אין כאן שום קשר בין הספרים, ספרים כמו משנת השבת וכו' באים לתת את הרייד, באופן השווה לכל נפש, הספר דרכי שמואל כמובן לא שייך לתחום הזה כלל, זה חידושי תורה של מרן הגר"ש, חידושים עמוקים כדרכו חצובים מעומק לבו ודעתו, ביאורים והגדרות בדברי הראשונים. מי שמחפש את הרייד בסוגיא לא ימצא שם. כפי שלא ימצאם בהרבה ספרים אחרים. בהחלט לא ספר השווה לכל נפש.
 

חדא

משתמש ותיק
אתה באמת לא מבין מה הויכוח. החידושים בספר משנת השבת חצובים מעומק ליבם ודעתם של מחברי הספרים הגאונים הגדולים שליט"א וחבריהם חו"ר כולל פוניבז',
העובדה שעם השנים החידושים נהפכו ל'רייד' אינם סתירה לדבר, כמו ששיעורי הגר"ש רוזובסקי שנהפכו לרייד אינם סתירה לכך שהם חצובים מעומק ליבו ודעתו.
 
A

Anonymous

Guest
חדא אמר:
אתה באמת לא מבין מה הויכוח. החידושים בספר משנת השבת חצובים מעומק ליבם ודעתם של מחברי הספרים הגאונים הגדולים שליט"א וחבריהם חו"ר כולל פוניבז',
העובדה שעם השנים החידושים נהפכו ל'רייד' אינם סתירה לדבר, כמו ששיעורי הגר"ש רוזובסקי שנהפכו לרייד אינם סתירה לכך שהם חצובים מעומק ליבו ודעתו.
אז כנראה שאתה לא מכיר ומבחין בין דרך לימוד לדרך לימוד. תפתח את ספר דרכי שמואל ותבין מה זה סברא עמוקה, זה בסגנון סברותיו והרגשותיו העמוקות של בעל החזו"א, מה שלא ניתן להאמר על הרייד של כולל פוניבז' עם כל הכבוד וההדר..
בנוגע לסברותיו של מרן הגרש רוזובסקי הם אכן חצובות מעומק ליבו ודעתו אבל לא של הגרש"ר אלא בעיקר של רבותיו המובהקים כהגר"ש שקאפ, וכן מסברותיו של הגרי"ז.
 
A

Anonymous

Guest
באחד הפעמים סיפר שהיה אצל מרן הרב שך ושאלו האם באיתרי זוהי תחילת הרבצת תורתו לרבים? והשיב הגר"ש
שהתחיל בישיבת אמשינוב.
הרב שך התפלא - התחלת להרביץ תורה בישיבה חסידית?! ואמר הגר"ש שלא היתה לו העזה לענות שגם הרב שך התחיל בישיבת קרלין בלוצינץ...
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
שאלה:
שמעתי שמועה שר' שמואל הלך בצנעה עם תכלת בבגדו...
האם מישהו יכול לאשר או להכחיש? אנא דברים מבוססים בלבד לא סברות כרס...
הדברים אינם נכונים ויותר מזה כשהגר"מ גרוס שאל אותו בנושא (אחר שהתקרב לענין והחל לפעול קצת למען הכנסת המצווה לשיח הציבורי) הוא הגיב בנחרצות גדולה נגד כיון שזה נגד כל גדו"י
 

סופר המלך

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
הבוחן אמר:
שאלה:
שמעתי שמועה שר' שמואל הלך בצנעה עם תכלת בבגדו...
האם מישהו יכול לאשר או להכחיש? אנא דברים מבוססים בלבד לא סברות כרס...
הדברים אינם נכונים ויותר מזה כשהגר"מ גרוס שאל אותו בנושא (אחר שהתקרב לענין והחל לפעול קצת למען הכנסת המצווה לשיח הציבורי) הוא הגיב בנחרצות גדולה נגד כיון שזה נגד כל גדו"י
כפי שהבנתי לא הלך עם זה בקביעות, ורק מפעם לפעם היה מתעטף בזה בביתו כפי שהעידו
 
 

בבא קמא

משתמש ותיק
סופר המלך אמר:
אברהם העברי אמר:
הבוחן אמר:
שאלה:
שמעתי שמועה שר' שמואל הלך בצנעה עם תכלת בבגדו...
האם מישהו יכול לאשר או להכחיש? אנא דברים מבוססים בלבד לא סברות כרס...
הדברים אינם נכונים ויותר מזה כשהגר"מ גרוס שאל אותו בנושא (אחר שהתקרב לענין והחל לפעול קצת למען הכנסת המצווה לשיח הציבורי) הוא הגיב בנחרצות גדולה נגד כיון שזה נגד כל גדו"י
כפי שהבנתי לא הלך עם זה בקביעות, ורק מפעם לפעם היה מתעטף בזה בביתו כפי שהעידו
מי העדים שהעידו על כך?
שמועות בעלמא לא שוות התייחסות.
 
 

כותר

משתמש ותיק
יצא סט חדש של הערות על השו"ע ג"כ בהוצאת קולמוס, מרבי שמואל אויערבך
הספרים נקראים  "אליבא דשמואל"
 
ברצוני להעלות מעשה נאה ממרן זיע"א
בקונטרס שי"ל לאחרונה ע"י הג"ר אליהו נח ציטרנבוים שליט"א הביא שם שהגר"ש אמר לו שיש רמ"ע מפאנו ע"כ שלעת"ל יקריבו את כל הקרבנות שחסרנו בעוונותינו בימי החורבן, וזה מה שאומרים 'ואת מוסף יום ראש החודש הזה נעשה ונקריב' וכו'. ואמר לי הנ"ל שחיפש רבות את הרמ"ע מפאנו ולא מצאו.
ואחר רוב החיפוש נמצא שמקור שמועה זו בשם הרמ"ע היא בספר בני ישכר מאמרי ראש חודש מאמר ב' אות ג' שהביא כן בשם הרמ"ע מפאנו, ואמנם ברמ"ע עצמו לא נמצא.
והגרי"ח סופר במאמר 'ביאורים והערות בדברי רבותינו' כבר נתקשה כן על הבני ישכר שהרי לא נמצא כן ברמ"ע מפאנו .
נ"ל שפירושים מיותרים.
 
חלק עליון תַחתִית