יהודה1 אמר:
האם ייתכן ש"ארץ" הכוונה מקום מיוחד ליישוב. ו"אדמה" סוג החומר לכן רק בקין ואף בבליעת את דמי הבל מוזכרת כאדמה שהרי אין שם התייחסות אליה כיישוב. גם אדם הראשון כתוב שנברא "עפר מן האדמה"
עמוס חדד אמר:
גם אני מצטרף לדברי רבי יהודה1.
ארץ זו המציאות של הדבר שאנו חיים עליו, ההיפך מן השמים.
אדמה זה החומר שממנו מורכבת הארץ.
רמתים צופים אמר:
"ארץ" בלשון מקרא מתייחסת בדרך כלל ל'כדור הארץ' - ה'גלובוס', והיא מילה נרדפת ללשון 'תבל', כלשון הפסוק "לה' הארץ ומלואה / תבל ויושבה בה". וכן בכל בראשית בראשית "הארץ" עומד במקביל ל"השמים", השמים היינו כל מה שמחוץ לכדור הארץ, והארץ היינו כדור הארץ עצמו.
גם חבל ארץ (טריטוריה) נקרא בלשון מקרא בשם ארץ, כמו 'ארץ ישראל' 'ארץ יהודה' 'ארץ מצרים' 'ארץ צוף' וכדו'.
אדמה לעומת זאת מתייחסת להאדמה עצמה לחומר שבו, כמו שביארו כאן.
ישר כח לכל החברים שעמדו לבאר כל אחד בלשונו הוא, אבל בשורה תחתונה כולם מסכימים כאן ש'האדמה' היא החומר ממנו מורכב הארץ, ואילו 'ארץ' הוא המקום אשר האדם שוכן בו.
אלא שאת החילוק הנ"ל כבר הבאתי באשכול כאן
וציינתי בשם התפארת ישראל, והבאנו גם את המלבי"ם ועוד, וכמו כן חילוק זה כבר נכתב באשכול שם, ועם זאת מה שלא הונח לי בזה עד לפתיחת האשכול כאן, שכן לפי החילוק הנ"ל בכמה מהפסוקים בפרשת הבריאה היה מתאים יותר לנקוט אדמה ולא ארץ. למשל הפסוקים בפרק א-
(יא) וַיֹּאמֶר אֱלֹקים תַּדְשֵׁא
הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן:
(יב) וַתּוֹצֵא
הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹקים כִּי טוֹב:
(כד) וַיֹּאמֶר אֱלֹקים תּוֹצֵא
הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ וַיְהִי כֵן:
בכל הפסוקים הללו לפי חילוקכם היה מתאים יותר להשתמש במילה אדמה, וכמו שנקט ביצירת האדם מן האדמה. שכן זו תכונה התלויה בחומר הארץ כהגדרתכם, האדמה מצמיחה את היבול, ולא ארץ שבאה לתאר את הישוב באופן כוללני ביחס לשמים.
כמו כן כבר הבאנו בהודעה
שם את דברי
המלבי"ם שהעלו כאן וכן פירש האור החיים, לפרש ש'אדמה' היא העליונה, ו'הארץ' היא השכבה התחתונה יותר. ואילו מד' רש"י
(כך העיר הפרדס יוסף הנז') שכתב -"בד"א את הארץ עם הארץ שאף ג' טפחים של עומק המחרישה נמוחו ונטשטשו". מבואר שהארץ נקראית החל מהשכבה החיצונית של פני האדמה עד לעומק ג' טפחים, ומכאן ואילך בשם ארץ תכונה. ומ"מ לדבריכם, הרי החילוק בין ארץ לאדמה אינו תלוי בעומק השכבה אלא הגדרת החילוק הוא בין החומר ובין שם המקום. וזה לשון הפרדס יוסף (בראשית פרק ו פסוק יג) "הארץ": רש"י פירש שאף ג' טפחים עומק נקרא ארץ, מכאן ואילך נקרא אדמה.
ובאור החיים פרשת קרח (ט"ז, ל"א) כתב להיפך, אדמה הוא עליונה וארץ תחתונה, וכן כתב המלבי"ם יתרו (כ, כ"א) בפסוק מזבח אדמה: ועיין תפארת ישראל (פ"ו אות ה' מברכות) שכתב, דלהכי על פרי האדמה מברך בורא פרי האדמה ועל לחם המוציא, ולא שניהן בבורא מאדמה או במוציא מארץ, דבורא הוא יש מאין ומוציא יש מיש,
ואדמה הוי חלק העפריי שבארץ, וארץ כל הכחות הטמונים בארץ, ופרי אדמה רק מזון קל ואין בו הזנה כל כך, נברא רק מחיצוניות קליפת הארץ יש מאין, ומברך בורא פרי האדמה, אבל לחם לבב אנוש יסעד [תהילים ק"ד, ט"ו], צריך להזנתו כח גדול, מוצא מעמקי הכחות והוא יש מיש, לכן מברך המוציא לחם מן הארץ, עיין שם היטב. (ועיין בתיבת גמא (סוף פרשת בראשית ושלח) ועיין הכתב והקבלה מה שכתב בשם הגר"א, ולדבריו צריך עיון נוסחת התפלה ותן ברכה על פני האדמה, עיין שם. ועיין מה שכתבתי בפרשת וירא (י"ח, ה):