שיר של יום לחנוכה

הכהן

משתמש ותיק
ידוע המנהג ע"פ הגר"א, לומר בימי החנוכה "מזמור שיר חנוכת הבית" תחת ה'שיר של יום' הרגיל.
האם יש מקור לכך שאמרו זאת במקדש? האם אכן שינו את השיר של התמיד, מה שלא עשו בימי מועד דאורייתא, בהם אמרו שיר של חול בתמיד ושיר של חג במוסף?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שאלה יפה - שהינה חצי תשובה או רובה.
כמובן שלא שינו במקדש כלום ממה שתיקנו נביאים ראשונים (מסתמא שמואל ודוד, בנויות ברמה), וכל יום אמרו השיר של אותו היום.
ובמקדש לא אמרו מזמור שיר חנוכת הבית לדוד.

וכבר דובר מזה בפורום:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=11&t=1030&p=14198#p14198
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=11&t=1030&p=14198#p23219
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
עי' מסכת סופרים פי"ח ה"ב בחנוכה ארומימך ה' כי דלתני.
ועי' מדרש שוח"ט [בובר] מזמור ל' שפרק זה נדרש על חשמנואי ובניו, עיי"ש.
[ואגב, גם בהבאת ביכורים היו אומרים כן כדתנן בביכורים, ויש לציין למהרש"א סוף תענית שהיוונים התנגדו להבאת ביכורים]
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
עי' מסכת סופרים פי"ח ה"ב בחנוכה ארומימך ה' כי דלתני.
ועי' מדרש שוח"ט [בובר] מזמור ל' שפרק זה נדרש על חשמנואי ובניו, עיי"ש.
[ואגב, גם בהבאת ביכורים היו אומרים כן כדתנן בביכורים, ויש לציין למהרש"א סוף תענית שהיוונים התנגדו להבאת ביכורים]

ועי' צרור המור בראשית ח ח: וממה שכתב בכאן בגלות יון לעת ערב, אני סבור כי מזמור שיר חנוכת הבית לדוד (תהלים ל, א-יג) נתקן על חנוכת הבית של חשמונאי,
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
הבוקר העיר לי מאן דהו, שהגר"א שאומר שלא לומר שני מזמורים ביום אחד, אמר גם שלא אומרים באלול 'לדוד', ואם אומרים באלול, למה שלא נאמר בחנוכה?
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
עי' מסכת סופרים פי"ח ה"ב בחנוכה ארוממך ה' כי דיליתני.
ועי' מדרש שוח"ט [בובר] מזמור ל' שפרק זה נדרש על חשמונאי ובניו, עיי"ש.
[ואגב, גם בהבאת ביכורים היו אומרים כן כדתנן בביכורים, ויש לציין למהרש"א סוף תענית שהיוונים התנגדו להבאת ביכורים]
אגב כן, יש לציין למשנה ביכורים פ"א מ"ו שתולה סוף זמן הבאת ביכורים בחנוכה:
"מעצרת ועד החג, מביא וקורא. מן החג ועד חנוכה, מביא ואינו קורא. רבי יהודה בן בתירא אומר, מביא וקורא."
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הכהן אמר:
הבוקר העיר לי מאן דהו, שהגר"א שאומר שלא לומר שני מזמורים ביום אחד, אמר גם שלא אומרים באלול 'לדוד', ואם אומרים באלול, למה שלא נאמר בחנוכה?
א"ז קשור לשש"י. הגר"א אמר שלא אומרים שני מזמורים בשביל היום (כעין שש"י).
 
חלק עליון תַחתִית