ידוע המנהג ע"פ הגר"א, לומר בימי החנוכה "מזמור שיר חנוכת הבית" תחת ה'שיר של יום' הרגיל.
האם יש מקור לכך שאמרו זאת במקדש? האם אכן שינו את השיר של התמיד, מה שלא עשו בימי מועד דאורייתא, בהם אמרו שיר של חול בתמיד ושיר של חג במוסף?
שאלה יפה - שהינה חצי תשובה או רובה.
כמובן שלא שינו במקדש כלום ממה שתיקנו נביאים ראשונים (מסתמא שמואל ודוד, בנויות ברמה), וכל יום אמרו השיר של אותו היום.
ובמקדש לא אמרו מזמור שיר חנוכת הבית לדוד.
עי' מסכת סופרים פי"ח ה"ב בחנוכה ארומימך ה' כי דלתני.
ועי' מדרש שוח"ט [בובר] מזמור ל' שפרק זה נדרש על חשמנואי ובניו, עיי"ש.
[ואגב, גם בהבאת ביכורים היו אומרים כן כדתנן בביכורים, ויש לציין למהרש"א סוף תענית שהיוונים התנגדו להבאת ביכורים]
עי' מסכת סופרים פי"ח ה"ב בחנוכה ארומימך ה' כי דלתני.
ועי' מדרש שוח"ט [בובר] מזמור ל' שפרק זה נדרש על חשמנואי ובניו, עיי"ש.
[ואגב, גם בהבאת ביכורים היו אומרים כן כדתנן בביכורים, ויש לציין למהרש"א סוף תענית שהיוונים התנגדו להבאת ביכורים]
עי' מסכת סופרים פי"ח ה"ב בחנוכה ארוממך ה' כי דיליתני.
ועי' מדרש שוח"ט [בובר] מזמור ל' שפרק זה נדרש על חשמונאי ובניו, עיי"ש.
[ואגב, גם בהבאת ביכורים היו אומרים כן כדתנן בביכורים, ויש לציין למהרש"א סוף תענית שהיוונים התנגדו להבאת ביכורים]
אגב כן, יש לציין למשנה ביכורים פ"א מ"ו שתולה סוף זמן הבאת ביכורים בחנוכה:
"מעצרת ועד החג, מביא וקורא. מן החג ועד חנוכה, מביא ואינו קורא. רבי יהודה בן בתירא אומר, מביא וקורא."