ובמשה עבדו אמר:
אני ראיתי את תוכן החוברת, ולפי מה שהספקתי לראות יש בה תשובות נכוחות, וגם בתוכן החוברת עצמו המחבר דן עניינית, ולא נכנס לכל הרגשות שמסביב.
ולכן כדאי שהרבנים כאן יחפשו את טענותיהם בחוברת, וימקדו את טענותיהם על התשובות שנכתבו על זה בחוברת, וכגון שיציינו מ"ש בעמ' פלוני ד"ה פלוני, אינה תשובה/אינה ראיה/אינה דחיה, מפני שכך וכך.
ואז השיח יהיה גם יותר ממוקד, גם יותר מעודכן, וגם יותר תכליתי, שמוביל לאן שהוא, לומר שהחוברת חידשה משהו או לא חידשה, לומר שיש מה לשנות יחס מעתה לנידון זה או אין מה לשנות.
לדוגמא, מה שהביא "משיב כהלכה" מדברי ר"י הזקן, ומדברי מהרי"ו, יש התייחסות מפורשת בחוברת בעמודים כה, לג.
וכן מה שטען "יהודי" בכזו פשיטות מכח המנהג, וכן המסקנה היוצאת מדברי "משיב כהלכה" בנידון של האשכול שהיא סוף סוף מצד המנהג, יש התייחסות ברורה בחוברת בעמודים פג-פו.
ונראה שהשיב שם יפה מכמה פנים, ומן הראוי קודם כל לעיין שם, ואם יהיה מה להשיב על דבריו להעלות זאת לאשכול
ראשית, אתה טועה, כי המחבר לא דן "עניינית" כלל, כדלהלן בהערות על הקדמתו (ולא עברתי על כל החוברת לפרטי פרטים). ומאוד קשה להם לדון עניינית מבלי לתקוף, והלוואי שזה היה שיחם ושיגם.
מכל מקום, לבקשתך עברתי על החוברת ואעיר הערות.
1) בהסכמת הראש"ל, "רב אחד שהתעקש". כביכול ברור לכולי עלמא שהאמת בצד אחד, אבל יש אחד שהתעקש לא להבין.
2) הנוסח "ברכה לבטלה" כלפי גדולי עולם שנהגו כך בכל עדות המזרח, והפסק שלא לענות אמן, הוא זלזול באותם גדולי עולם. ואף אחד לא נקט לשון זו ולא זלזל בהמברכים, עד שבא המחבר עצמו וכתב ש"משמע" מדברי ראשון פלוני שיש כאן ברכה לבטלה.
3) גם מה שכתב שהמנהג קיים 200 שנה בלבד, והביא ראיה ממאמר מרדכי, אינה ראיה כי מאמר מרדכי מעיד על מקומו ולא על כל עדות הספרדים. וממילא אינה ראיה. ומה שכמה אחרונים העידו על המנהג, מאידך יש עדויות רבות אחרות על רוב המקומות שכך היה המנהג.
4) מה שתוקף אישית את אותו אברך ש"העיז פניו" לחלוק על הגר"ע, שהוא גדול הדור וכו' [ובעיקרון מוחה על "הזלזול" אבל עיקר הביקורת שלו היא על עצם העובדה שהוא חולק]. הרי הגר"ע עצמו סותר את דבריו. בפתיחה לשו"ת "יביע אומר" (חלק ג', וכן בפתיחה להלכות עולם חלק ג', שם הוסיף נופך) וזה לשונו: "ועוד רגע אדבר על דברי המצפצפים ומהגים שאין לחלוק על ספרי אחרונים, ובראותם ספר חדש שבא להכריע נגד איזה אחרון, צווחי ככרוכיא ב'דברים הדברים'. וכל היודע ספר עיניו רואות נכוחה שזהו דרך כל רבותינו, מימי התנאים והאמוראים עד אחרוני הפוסקים, וכמש"כ בקידושין (ל:) שאפי' הרב ותלמידו נעשים כאויבים זה לזה, ואת והב בסופה. וכן מבואר בפסקי מהרא"י (סי' רל"ח), שאם ההוראות ברורות קצת כדברי התלמיד, והכי אזלא צורתא דשמעתתא, למה לא יחלוק על רבו, והלא כך היתה דרכה של תורה מימי התנאים, ורבינו הקדוש חלק על אביו ורבו רשב"ג, ורבא חולק על רבה רבו, והרא"ש חולק על מהר"ם שהיה רבו מובהק. ע"כ. וכ"כ בתשובות הרדב"ז (סי' תצ"ה). ע"ש. ועיין עוד בתשובת הרא"ש (כלל נ"ה סי' ט') שכתב, ומה שכתבת שמהר"י בן שושן היה בעל סברה ישרה וכו' ומי יהרהר אחריו לבטל פירושו, זו אינה ראיה, כי מי לנו כגדול כרש"י ז"ל שהאיר עיני ישראל בפירושו, ונחלקו עליו יוצאי ירכו ר"ת ור"י וסתרו דבריו בכמה מקומות, כי תורת אמת היא ואין מחניפים בה לשום אדם..."
"והחולקים על זה דבריהם מהבל ימעטו, ולחפש תואנות יבקשו, ולשונם חרב חדה בלשון הרע ורכילות. ועל זה אמרו (בערכין טו:) סיפר לשון הרע אין לו תקנה, שכבר כרתו דוד ברוח הקודש, שנאמר יכרת ה' כל שפתי חלקות לשון מדברת גדולות. כי דרך מספרי לשון הרע, בתחילה יפליגו בשבח הרב אשר הושג על דבריו, חלקו מחמאות פיהם בשפתי חנף, וזהו: יכרת ה' כל שפתי חלקות, שבחלקות לשונם ירחיבו פיהם בשבח הרב כנ"ל, וכל כוונתם בכדי שאחר כך יוכלו לדבר גדולות על המחבר החדש שהשיג על הרב שקדמהו. וזהו שאמר, לשון מדברת גדולות. וכן המליצו ע"ז מש"כ בפסחים (קיח.) כל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, משום שבפרשת שירה אמרו, כלבים אומרים: בואו נשתחוה ונכרעה, וכן אלו דרכם מתחילה להשתחוות ולספר בשבח הרב המושג, בכדי שאחר כך יעיזו פניהם לדבר סרה על הרב המשיג. והם לא ידעו ולא יבינו כי זוהי דרכה של תורה... כי רק השנאה והקנאה מדברת מתוך גרונם, ולעפר בכבוד נושאי דגל התורה, ואוי להם מעלבונה של תורה. אולם לא כאלה חלק יעקב המודים על האמת. וכמו שכתוב בירושלמי (סנהדרין פרק חלק הלכה א') אם שמעת דבר מפי קטן מישראל והנייך, לא יהא בעיניך כשומעו מפי קטן, אלא וכו' כשומעו מפי נביא, ולא כשומעו מפי נביא אלא מפי הגבורה". עכ"ל.
וגם בהקדמה לספרו "הליכות עולם" (חלק א') כתב וזה לשונו, "ואף שהיו כמה מבני בבל מתרעמים על שאני פוסק נגד ספר "בן איש חי", החזיק בידי מורי הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל, ועודד אותי להמשיך להורות בהלכה כאשר עם לבבי, ולא להשגיח על דברי ההמון האלה, אשר לא ידעו ולא יבינו. וכמש"כ הגר"ח מוואלוז'ין בשו"ת חוט המשולש (סי' ט') בזה"ל: ואע"פ שאנכי שמשתי את מו"ר הכהן הגדול ומחוייב אני בכבודו ובמוראו כמורא שמים, מ"מ אני שומר מה שאמרו חז"ל (בבא בתרא דף קל:) כד אתי פסקא דדינא קמייכו וחזיתו ביה פירכא לא תגמרו מיניה, שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות... וכ"כ בספרו רוח חיים (פ"ק דאבות מ"ד) שאסור לו לתלמיד לקבל דברי רבו כשיש לו מה להשיב עליהם, כי לפעמים תהיה האמת עמו, כמו שעץ קטן מדליק את הגדול". ע"כ. ועיין עוד להגר"ח פלאג'י בשו"ת חקקי לב (חלק יו"ד סי' מ"ב), שאין לת"ח לכבוש את נבואתו בפסקי ההלכה, וחייב לגלות דעתו, ונכתב בספר, שאין משוא פנים בדבר". עכ"ל. ואח"כ הביא הרב שם מכתב שכתב לגדול אחד מבני בבל שחלק עליו, בהיותו בן ל"א שנים, ובין הדברים כתב לו: "ואינני מכחיש, שיש לי קונטרס מיוחד, הערות על דברי הרב בן איש חי... וידעתי כי כל מלחמתו של מר עתה היא מכוונת להטיל עלי אימה שלא אדפיס את הקונטרס הלזה, אבל כבר לימדונו רבותינו לא תגורו מפני איש, לא תאגור דבריך מפני איש". עכ"ל.
ופשיטא שת"ח שעיין בהלכה אחת בספרי הפוסקים, ונראה לו לחלוק על רבו שרגיל לפסוק כמותו, או אפי' על גדול הדור, הרשות בידו. וראה מה שכתב הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל, אב"ד אונגוואר, בשו"ת "משנה הלכות" (חלק ח' סי' קל"ז), אחר שטענו אז כנגדו מדוע חלק על גדול הדור בהלכה אחת, וזה לשונו: "בדין אם מותר לחלוק על גדול הדור, או מישהו אחר שגמרו בדעתם שהוא מגדולי הדור, או ראש ישיבה שלו, או אדמו"ר מחסידים. והרבה תולים עצמם בקרא ד"לא תענה על רב לנטות" (משפטים כ"ג ב'), ודייקו מינה שאסור לחלוק על גדול, ולכן אם מישהו חולק בהלכה על גדול, או למי שהוא נחשב בדעתם לגדול, או ראש ישיבה, או אדמו"ר, הרי הוא עובר בלאו זה דלא תענה, ורואים בזה גם בזיון התורה, שמבזים גדול הדור, או את רבם, וממילא מותר לבזות אותו הת"ח החולק, אפי' יהיה צודק במחלוקתו, אבל הרי עבר על "לא תענה", וכל שכן שאין הלכה כאותו החולק, שהרי אסור לחלוק על גדול הדור, והלכה כמותו, שמן השמים מסכימים כן".
"והנה פשוט שהאומר כן הרי הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, דהלכה פסוקה היא דמותר לחלוק על רב וגדול... ואפי' על אביו ורבו מותר, וחובה איכא לחלוק ולברר האמת, וכמש"כ רש"י (חגיגה ג:) עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן (המטמאים ומטהרים, האוסרין ומתירין, הפוסלין ומכשירין), וכשתדע להבחין אי זה יכשר, קבע הלכה כמותו, ע"כ. וכן מצינו ברבינו הקדוש שחלק על אביו בכמה מקומות, ומר בר רב אשי כתב על אביו רב אשי "הא דאבא דקטנותא הוא", כלומר שאמרה כשהיה קטן ולאו הלכה היא (עיין גיטין כט:). וכן כתבו כל הפוסקים להדיא... ועוד שהוא מבואר בכל התורה כולה, וכל החולק על זה כחולק על השכינה ורוצה ח"ו לבטל תורת משה רבינו ע"ה, שיש לכל תלמיד ותיק חלק בתורתינו הקדושה, וחייב להגיד דעתו כפי מה שהראו לו מן השמים. ואני דן אותם לכף זכות, שמחמת שלא למדו הלכה, לכן טעו בטעות גמורה כזו, ולא די שהם טועים, אלא שרוצים לכוף אחרים לילך אחר טעותם, והרי הם ח"ו בכלל מחטיאי הרבים שמונעים רבים מללמוד תורה ולברר האמת וללבנו, כאשר ניצטווינו לצרף וללבן הדברים כנתינתם מסיני".
"וקרא ד"לא תענה על רב" דוקא בב"ד ובשעת הדיון נאמר, ובזמן הזה ליכא דין דלא תענה על רב לפי גדולי הפוסקים... דליכא בזמן הזה גדול שאסור לחלוק עליו. וחוץ מזה, אין הפירוש דלא תענה על רב להזהיר את הקטן שלא יחלוק על הגדול, אלא שלא יאמר דעתו קודם שיאמר הקטן באופן שהקטן יירא מלחלוק על הגדול, כמבואר כל זה בפוסקים... ועתה הגע בעצמך, עיקר אזהרת התורה שהזהירה שלא לענות על רב, היתה כדי שלא יירא הקטן מלחוות דעתו ולא ימנע מלחלוק, לפי שיחשוב מי הוא שיחלוק על הגדול, ולא תתברר האמת לאמיתה של תורה, וע"ז הזהירה התורה על הגדול שלא יאמר דעתו קודם, כדי שיבררו האמת ויצרפו וילבנו הדברים על בוריים ולאמיתה של תורה. וא"כ כל שכן המונעים ת"ח מלחוות דעתם ומאיימים עליהם בשטויות והבלים, שזה בזיון גדול ועבירה גדולה, והם הם המבזים התורה ולומדיה, ומגלים פנים בתורה שלא כהלכה, ועוברים על רצון הבורא שרצה שהת"ח יאמרו כל אחד דעתו כפי מה שהורוהו מן השמים, כדי שיצא הדין לאמיתו, כי זה עיקר רצון הבורא". עכ"ל.
וגם הביא שם תשובה מהגאון רשכבה"ג רבי משה פיינשטיין זצ"ל, שכתב לו בזה הלשון: "הנה מה שהתנצל כת"ר במה שחולק עלי בדבר הלכה, הוא למותר, כי כן דרך התורה שצריך לברר האמת. וח"ו לשתוק מי שסובר שאינו כן, בין לקולא בין לחומרא... דאדרבה אסור לו לשתוק... וגם מסתבר שאין בזמן הזה דין גדול ומופלג... לכן אף אם יחשיב אותי כת"ר לגדול, רשאי לחלוק, וממילא מחוייב לומר דעתו ואין צורך להתנצל". עכ"ל.
וכן כתב הגאון רבי משה מאנדל שליט"א, רב ואב"ד דק"ק "בית מרדכי" פלעטבוש, בספר "שמחים לשמרו", וזה לשונו: "מעשה שהיה לפני כמה שנים. הייתי באסיפת רבנים וראשי ישיבות, וקם אחד מהם ואמר שרוצה להוציא קול קורא, שגדול הדור פסק לאיסור, וביקש מכל הנאספים שיחתמו אף הם ויצטרפו לאיסור, מפני כבוד גדול הדור. ביקשתי רשות לדבר, ואמרתי להם: דעו, אם אחד מכם סובר שע"פ הלכה זה מותר, או יש ספק אצלו, או אינו יודע מה ההלכה, וחותם רק מפני כבוד גדול הדור, עובר על איסור "לא תענה על ריב לנטות" (עיין מנחת חינוך מצוה ע"ז: "רוצה לומר, לא תאמר על הריב דבר לנטות, כלומר מצד הנטיה לבד אחר דיין הגדול או אחר הרוב, ולא מצד הבנתך"). ואפי' אם אחד מבין הרבנים הוא תלמיד של אותו גדול הדור, מותר לו לחלוק עליו (שו"ע יו"ד סי' רמ"ב ס"ג בהגה). ועוד יותר, אם יצא קול קורא לאיסור מגדול הדור ועוד רבנים וראשי ישיבות, אסור להכניס ה"הקול קורא" לקהילה או לבית מדרש שהמרא דאתרא שם פסק להתיר, כמבואר בגמ' (פסחים ל.) "ולידרוש להו, דהא שמואל כרבי שמעון סבירא ליה, אתריה דרב הוא". ע"כ. ומובן דרק "קול קורא" זה הוא שאסור להכניס, לפי שזה בגדר פסק דין, מה שאין כן ספרים או חיבורים מהרבנים האוסרים, זה מותר להכניס, לפי שהם מבארים הטעמים, ואדרבה יש מצוות לימוד וידיעת התורה, ואלו ואלו דברי אלהים חיים". עכ"ל (והגר"ח קניבסקי שליט"א כתב על ספר זה "כמדומה שעיינתי בו ולא מצאתי מה להעיר").
וכן כתב הגאון רבי אליהו טופיק שליט"א, בהקדמה לשו"ת "קול אליהו", וזה לשונו: "פשה הנגע בדורנו זה, לצפצף בקול"ן של סופרים, לאמר שאין לת"ח לחלוק על גדולי הדור הנוכחיים, לא על חכם פלוני הנקרא גדול הדור, ולא על אלמוני הנקרא פוסק הדור, ולא מוכנים לשמוע כלל דברי החולק על הגדולים, הגם שיש לו טענות חזקות ומוצקות. ובשלמא אילו היו אומרים זה הבעלי תשובה ובעלי בתים החרשתי, כי מעולם לא הורגלו בספרי הפוסקים שהקטן חולק על הגדול, ותלמיד חולק על רבו כדרכה של תורה, אבל תמיהני שהורחבה היריעה גם בקרב אברכים ות"ח, שנגררים בזה אחר ההמון, והרי כידוע כך היא דרכה של תורה, שכל ת"ח שיש לו ראיות לסתור פסקו של מי שקדם לו, הגם שאותו מחבר גדול בחכמה ובמנין על אותו חכם שבא לחלוק עליו, הרשות נתונה לחלוק בין לאסור ובין להתיר. ופוק חזי מש"כ הגאון חק"ל (ביו"ד סי' פ"ב), שלא ימנע אדם עצמו מלכתוב בספר שיקול דעתו, אם יש לו להשיב על דברי הפוסק, אפילו על גדול האחרונים, וכל שכן אם בא לתרץ דברי הראשונים, כי לא נצטווינו בשום מקום מלחלוק עליהם, כי אם להעמיד דבר על בוריו, וחייב להגיד דעתו, ובלבד שיכוון לבו לשמים".
וכן כתב בספר "שו"ע המדות" (סי' ד' סעיף ב' בהערה) להרה"ג רבי אסי הלוי שליט"א, מח"ס שו"ת "נחלת לוי", וזה לשונו: "יתרה מכך הגדילו עשו, ובאים ומלמדים כי אף בפני גדולי האחרונים, ואף אחרוני האחרונים יש לבטל דעתנו מפני דעתם, והגיעו הדברים לידי כך שאף בפני החיים כאן בחיי חיותנו... והגיעו הדברים לידי כך, שיש מורי צדק שעיקר משענתם בהלכה היא העיסוק בשמועות, מה דעתו של גדול פלוני, ומהי של פלוני, ואף אם שו"ע מפורש או הראשונים פוסקים להיפך".
"ויש ספרים המתחברים ע"פ שמועות וחקירות של השמועות, ועל נענוע ראשו של איזה גדול, ולמה כיוון, בדברים המפורשים. וזאת מלבד בעיה נוספת של אמינות השמועות, שאין להישען עליהם כל כך, דלא מר בריה דרבינא חתים עלה... וראה באגרות חזו"א (ח"ב איגרת כ"ב) דכתב שאינו נשען על סיפורים... הרי שיש להתייחס לשמועות בהסתייגות הראויה להם, ולא להעמיד עליהם בניינים חקירות ופלפולים... והכי חזינן דכתבו הפוסקים דשרי לחלוק על רבו ועל גדול הדור, בשו"ת חקקי לב (ח"א דף נ"ז ע"ג ד"ה ודבר) ובשדי חמד (ח"ו דף קל"ו סי' ס"ו) שכ"כ הרשב"ץ ופוסקים רבים, ע"ש..."
"והדברים מבוארים בשו"ע יו"ד (סי' רמ"ב ס"ז) דבאיסור להורות הוראה בפני רבו, היינו על שאלה מעשית שבאה לפניו, האם מותר או אסור, אך כששואלים כמאן הלכתא, שרי... ומה גם כי כתב הארחות חיים (הלכות ת"ת סי' כ"א) שהר"מ רבו של רבינו יונה ואחיו מר שמואל מאיורה כתבו באיגרות, מיום שגלינו מארצנו וחרב בית מקדשנו, ונשתבשו הארצות ונתמעטו הלבבות, אין לומר דין מורא רבך כמורא שמים. וכל הדינין שחייב תלמיד לרב נתבטלו, כי הספרים והחיבורים והפירושים הם המורים לנו, והכל לפי פקחות השכל והסברא. ועל כן נהגו בעירם לקבוע התלמיד מדרש לעצמו, ושאין לומר לתלמיד שלא יורה, ויכול לסתור דברי רבו מכח הפלפול. ע"כ. וכן כתב מהרי"ק (שורש קס"ט ד"ה ודכתב מר להודיעך) בשם הסמ"ק מצוריך בשם מהר"ם. וכן כתב הלחם משנה (הלכות ת"ת פ"ה סוף אות ד'), וכן נקיט בשו"ת מהרשד"ם (חו"מ סי' א')..."
"ומי שיעלה על לב לבוא ולאסור לחלוק על רבו בספר, משום האיסור להורות הוראה בפני רבו, הרי שידע שאין שום דין לחלוק על רבו, כי אם להורות הוראה בפני רבו, והיינו אף להורות כפסקיו וכהוראותיו של רבו, ושיורה כמו רבו, או בדברים שלא דיבר רבו, הרי אסור הדבר בלי נטילת רשות. ודין לחלוק על רבו אתי בתורת ק"ו, שהוא באיסור מורה הוראה בפני רבו. וממילא החפץ לאסור, יש לו לאסור כל הוראה עלי ספר, ואפי' אם היא כהוראת רבו בלא נטילת רשות מרבו, ולא רק בענין שחולק עליו, וממילא לטעמיה ושיטתיה יש לאסור את כל הדפסת הספרים כל זמן שקיים גדול הדור, אחר שהדפסת הספר תהיה בכלל האיסור של מורה הוראה בפני רבו". עכ"ל.
5) מה שכתב על מרא דאתרא שהוא השו"ע, כבר הערנו במקום אחר כאן בפורום, ועוד שבנד"ד מפרשים כך גם בדעת השו"ע "כשידליק יברך".
6) מה שהביא מיבי"א לענין מעין שבע, צ"ע הכיצד לא ביטל מנהג ק"ק בית אל להניח תפילין בשחרית בת"ב, נגד השו"ע. ועוד מנהגים שהגר"ע מכנה אותם "מנהג ירושלים" ואינם אלא מנהג עדה אחת מעדות ירושלים, ומחמתם חולק על השו"ע שהוא מרא דאתרא לשיטתו.
7) כתב המחבר בהקדמתו, "ובראותנו כל זאת, את הצימאון הגדול לתורתו, שמכל המעמדות בעם ישראל, החל בתלמידי החכמים, וכלה בעמי הארצות, רובם ככולם מבקשים ומחפשים לילך בדרכו, ולשמוע ולנהוג בביתם ובחומותם רק לפי פסקיו, ודרכו והנהגותיו, ובאשר ישנם תלמידי חכמים, שמכח קושיות כאלו ואחרות מורים לציבור היפך פסקיו, באומרם שיש קושיות על דבריו האמתיים, ולעיתים אומרים כן בלא בירור כראוי ובלא העיון הנצרך".
ראשית, יש כאן זלזול בגדולי עולם, וגם מאות ואלפי ת"ח הסוברים אחרת מהגר"ע בהלכות שונות, ומנין לו להמחבר שהוא בחור צעיר, שהם טועים והגר"ע צודק, וגם אם נראה לו כן, כיצד עשה עצמו למכריע בין ההרים.
וגם מבחינת המציאות שהציג, המציאות היא הפוכה לגמרי - ציבור בני התורה בשנים האחרונות נוטה לחזור ל"שורשים" ולהכיר פוסקי הלכה נוספים, שחלקו על הגר"ע, לעיין בספריהם ולראות סברותיהם ונימוקיהם. ולא כפי שהציג המחבר שיש כמה ת"ח "סוררים" המנסים להשפיע על הציבור... הרי זה גם זלזול וגם לא נכון עובדתית.
8) עוד כתב שם, "באשר ישנם כמה חכמים שלא השכילו אל נכון לידע היכך ההתייחסות הנכונה למנהגים ובעיקשות עיוורת ממש אוחזים במנהג אשר נהגו בארצם כאילו ירד הוא עם משה בהר סיני".
מיותר לציין עד כמה יש כאן זלזול בגדולי עולם שהצדיקו את המנהג, וחלקו על הגר"ע. לא מדובר בקטלי קניא באגמא אלא בגדולי הדור שהיו חבריו הטובים של הגר"ע יוסף, ובמנהגים שיסודם בהררי קודש, במשך אלפי שנים, החל מגדולי הראשונים ועד גדולי האחרונים, שהרבה מהם חיו במרוקו ועירק וכו'.
9) וכעת אבוא למה שציין הכותב "ובמשה עבדו". ואצטט:
"לדוגמא, מה שהביא "משיב כהלכה" מדברי ר"י הזקן, ומדברי מהרי"ו, יש התייחסות מפורשת בחוברת בעמודים כה, לג."
כתב שם כמה טענות, ואתייחס בסוגריים:
א. הטור הביא בשם תוספות להיפך (התוספות אינו לפנינו, כמש"כ הדרישה, זאת אומרת אין תוספות כזה. ואולי יש ט"ס בטור. ואולי יש כמה בעלי תוספות, וחלוקים בזה ביניהם).
ב. הקשה איך סתם הטור בשם תוספות (אולי ט"ס בטור, ואולי לא היו לפניו דברי ר"י הזקן).
ג. הקשה איך הביא אח"כ דברי הרמב"ם (ואם הרמב"ם חולק, מה בכך? סתירה בין שני ראשונים שונים?)
ד. הביא בשם ילק"י שדחה שאין זה ר"י מבעלי התוספות (אוקימתא לא מוכרחת)
ה. דחה עוד שאפשר שהיה כתוב ר"י והמדפיס כתב ר' יצחק מדעתו (עוד אוקימתא לא מוכרחת)
ו. הביא מההקדמה שיש הגהות שנכתבו ע"י המגיהים (עוד אוקימתא).
והמעיין יראה שכל הנ"ל אינו מוכרח אלא אוקימתות על אוקימתות וקושיות צדדיות, כאשר מציירים את המטרה סביב החץ שנורה מראש.
10) עוד כתב "ובמשה עבדו": "המסקנה היוצאת מדברי "משיב כהלכה" בנידון של האשכול שהיא סוף סוף מצד המנהג, יש התייחסות ברורה בחוברת בעמודים פג-פו".
בעצם הנדון סב"ל צריך עיון כי אין הנדון כאן אם לברך או לא לברך אלא מתי לברך, והמנהג לברך אחר ההדלקה, ונחשב עובר לעשייתן מכל מיני טעמים שהביא שם בעצמו.
ובאשר למנהג, המעיין יראה שכל הטענות שכתב שם חלשות מאוד.
א. כתב שאין זה מנהג שהוקבע ע"פ רבותינו, כי מהרי"ו ורמ"א רק "הזכירו" המנהג. ואינו נכון, כי הביאו המנהג ולא חלקו עליו ולא ביטלוהו, והרי זה כאילו קיימוהו ופסקוהו להלכה. וכל מנהג מתחיל בנקודת זמן מסויימת, ע"י "מקצת נשים" או "מקצת גברים", ולאחר מכן הולך ומתפשט בכל העם.
ב. כתב שאם יש שמץ של איסור מבטלים המנהג, אבל אין שמץ איסור כאשר יש מהראשונים שמקיימים את המנהג (ועוד לא דיברתי על ספר הנייר בשם ר"י מבעלי התוס' שקיים מנהג זה במפורש ולא רק "הזכירו". אבל המחבר דחה אותו בקש, וכך ממשיך הלאה להשיב על הטענות הנוספות...).
ג. עוד מעמיד אוקימתא שאם הפוסקים המקיימים את המנהג היו רואים דברי הראשונים, היו חוזרים בהם. ואני אומר שאם היו רואים ספר הנייר, היו יותר מתעקשים לקיים המנהג.
ד. מה שכתב מנהג נגד מרן, ביארנו שאינו נגד מרן כי אפשר לבאר במרן אחרת.
ובזה סיכמנו מה שכתב בעמודים פג-פו.
וכמה נדחק המחבר (בעמ' צד) ליישב הראיה הפשוטה מנט"י ששייך "עובר לעשייתן" גם לאחר הברכה, ובזה נפל בניינו בכל החוברת. שהנוטל רביעית אין צריך ניגוב כלל ולא חסר כלום בעשייתו ולמרות זאת מברך אח"כ. וכך תיקנו, מפני "אילוצים" שונים, ולא חשו לברכה לבטלה, ומהיכי תיתי לבטל המנהג בהדלקת נרות שגם בו יש אילוצים וגם בו יש הסברים שונים כיצד "עובר לעשייתן".
ותיתי למחבר שהראה פנים למנהג ישראל, והביא כל מה שדיברו בזה בהרחבה, לאחר שהמנהג הולך ונשכח ורוב הנשים מברכות ואח"כ מדליקות, ועכשיו יראו כל מה שכתב ואת הדחיות והפירכות החלשות שהביא בתגובה לזה.