בס"ד
בגמרא פסחים דף קו ע"א, רב אשי איקלע למחוזא, אמרו ליה: ליקדיש לן קידושא רבה. הבו ליה. סבר: מאי ניהו 'קידושא רבה'?! אמר: מכדי כל הברכות כולן בורא פרי הגפן אמרי ברישא, אמר בורא פרי הגפן ואגיד ביה. חזייה לההוא סבא דגחין ושתי, קרי אנפשיה: 'החכם עיניו בראשו'. ע"כ
לכאורה ההוא סבא ענה לכאורה אמן באמצע ברכתו של רב אשי כשהאריך ב'הגפן' ! האם יצא ידי חובתו למרות שענה אמן באמצע הברכה?
והאם ניתן ללמוד מכאן לגבי התופעה בקידושא רבה בזמנינו בבתי הכנסת של רבים כשהגדול (הרבי, הרב או החתן) מוציא את כולם בברכת בורא פרי הגפן ולפעמים יש כאלו שעונים אמן באמצע אמירת "הגפן" של המקדש' האם יצאו ידי חובתם? וזה תמוה, הרי קי"ל כשאדם יוצר מכח ושמע כעונה צריך לשמוע כל מילה ואסור לשוח באמצע הברכה כלל.
בגמרא פסחים דף קו ע"א, רב אשי איקלע למחוזא, אמרו ליה: ליקדיש לן קידושא רבה. הבו ליה. סבר: מאי ניהו 'קידושא רבה'?! אמר: מכדי כל הברכות כולן בורא פרי הגפן אמרי ברישא, אמר בורא פרי הגפן ואגיד ביה. חזייה לההוא סבא דגחין ושתי, קרי אנפשיה: 'החכם עיניו בראשו'. ע"כ
לכאורה ההוא סבא ענה לכאורה אמן באמצע ברכתו של רב אשי כשהאריך ב'הגפן' ! האם יצא ידי חובתו למרות שענה אמן באמצע הברכה?
והאם ניתן ללמוד מכאן לגבי התופעה בקידושא רבה בזמנינו בבתי הכנסת של רבים כשהגדול (הרבי, הרב או החתן) מוציא את כולם בברכת בורא פרי הגפן ולפעמים יש כאלו שעונים אמן באמצע אמירת "הגפן" של המקדש' האם יצאו ידי חובתם? וזה תמוה, הרי קי"ל כשאדם יוצר מכח ושמע כעונה צריך לשמוע כל מילה ואסור לשוח באמצע הברכה כלל.