ביאור יפה שראיתי בשב"ק מה'בנין שלמה' (ח"ב ענינים שונים סימן כא),
העתקתי מספר יקרא דאורייתא
ורצע אדניו את אזנו במרצע ועבדו לעולם (כ"א, י).
איתא במכילתא, הובא ברש"י כאן, אמר רבי יוחנן בן זכאי אוזן ששמע על הר סיני לא תגנוב והלך וגנב תרצע ומוסיף על זה רש"י, ואם מוכר עצמו (אם לא גנב, אלא מכר עצמו, וא"כ למה נרצע), אוזן ששמע על הר סיני, כי לי בני ישראל עבדים והלך וקנה אדון לעצמו, תרצע, והוא מקידושין כ"ב:.
ויש להבין דאם אלו הן הטעמים של הרציעה בגנב שמכרוהו בית דין או במוכר את עצמו, א"כ הוו להו להרצע מיד בעת המכירה דהנה במכרוהו בית דין, הרי לפי דברי המכילתא, עיקר הרציעה באה בגלל הגניבה ובמוכר את עצמו הרציעה באה בשל עצם מכירת עצמו לעבד וא"כ בשניהם הרציעה היתה צריכה לבוא תיכף ומיד בעת המכירה.
ובאמת שאלה זו הקשה בפירוש הריב"א ברבותינו בעלי התוספות דכתב, וקשיא, כי מטעם זה היה לו לרצוע תיכף משעה שמכר את עצמו.
ועוד קשה, שהרי קיי"ל בקידושין י"ד: דבמכרוהו בי"ד בגלל גניבתו ס"ל לכולהו תנאי תרצע, ואילו במוכר עצמו רק רבי אליעזר סבר דנרצע ואילו אליבא דיתר התנאים אינו נרצע כלל אף דקנה אדון לעצמו וכן נפסק ברמב"ם בפ"א מהלכות עבדים ה"א דמוכר עצמו אינו נרצע כלל וא"כ קשה מדוע במכרוהו בי"ד אינו נרצע מיד, הרי הרציעה היא רק עבור הגניבה ולא בשל כל סיבה אחרת שהיא.
וכדי ליישב יש להבין מאי שנא דווקא איסור גניבה מכל שאר מצוות התורה, דאין בהם עונש רציעה וכן קשה מדוע נרצע רק גנב שנמכר בגניבתו ולא כל גנב. וי"ל דבכל הלאוין שבתורה התורה קבעה עליהם עונש מלקות או עונש מיתה ולא שייך לקנוס את הגנב בעונש נוסף של רציעה, דמשום רשעה אחת אתה מחייבו ואינך מחייבו משום שתי רשעיות, כדאיתא בכתובות ל"ב:, ואף דבגניבה עצמה ליכא מלקות דניתק לעשה דוהשיב, מ"מ יש עונש של כפל וזה סייג וגדר שלא יגנוב עוד, אבל בגנב שאין לו מה לשלם, דאז אין לו כל עונש, ורק גנב כזה נמכר, ועונש שלו בזה גופא, שמוכרים אותו לעבד, וזה ירתיע אותו שלהבא לא יגנוב.
אבל אם אמר יאמר העבד אהבתי את אדוני א"כ מגלה סופו על תחילתו, שאין בעבדות כל עונש עבורו, אלא אדרבה ניחא ליה בזה. והראיה לכך היא, שאף שכבר נשלם זמן עבדותו רוצה הוא להמשיך בה ואינו רוצה לצאת לחופשי כל עיקר ולכן יש לתת לו כעת עונש על הגניבה שגנב ושבעטיה נמכר לעבד, כדי שלא יבוא לגנוב שוב. ולכן רק כעת רוצעים את אוזנו במרצע, דאון ששמע על הר סיני לא תגנוב והלך וגנב, וטרם בא על עונשו, ולכן רוצעים אותו כעת דרק כעת איגלאי מילתא למפרע, שעצם מכירתו לעבד לא היה בו כל עונש עבורו ולכן מענישים אותו כעת, אבל במוכר את עצמו דלא גנב ולא עבר על כל איסור דאורייתא, א"כ לא מגיע לו כל עונש וכך סוברים כל התנאים פרט לרבי אליעזר, וכן נפסק גם ברמב"ם כפי שנתבאר לעיל.