ולפ"ז אין שום "מנהג" להחמיר באותם החששות שישנם דווקא במצות רכות כי לא "נהגו" דווקא במצות קשות ודו"ק.הכהן אמר:לכאורה המעבר לרכות לקשות החל כשהתחילו להחמיר ולא לאפות בפסח עצמו, ואז היו צריכים לאפות מצות יבשות יותר כדי שלא יתעפשו.
אתה יכול לצטט מקור?! או שזה מפי השמועה?צבי500 אמר:דעת הגרש"ז אוירבך זצ"ל, שאסור לאשכנזים לאכול את המצות הרכות של הספרדים, וזאת מאחר שכבר נהגו האשכנזים לאכול מצות דקות כמה שיותר.
אין זה אומר שמצות הספרדים אסורות שהרי אינם חמץ, אלא שלאשכנזים אין לאוכלם. כיוון שמנהגם לאכול מצות דקות.
אך חולה ו\ או מי שאינו יכול לאכול אלא מצות רכות של ספרדים או מי שאנוס ואין לו מצות אחרות, יכול לאכול מצות רכות ולא יבטל מצות אכילת מצה בליל הסדר.
אך סתם להקל ולאכול כי זה טעים, אין להקל בזה
ממי שכן למד מאבותיו ורבותיו.כרם אמר:מי שלא למד מאבותיו ורבותיו לעשות מצות רכות, מניין ידע לעשות בזמן הזה?
דער עמעס אמר:יש מחמירים דוקא לאכול רכות כי מצות שלנו לא יכולות להגיע לידי חימוץ בגלל כמות המים (כל סימני חימוץ של חז"ל אינם במצות שלנו) ויתכן שזה בכלל כל שאינו מביא לידי חימוץ ולא יוצאים בו בכלל. (זה תלוי אם הכוונה בפועל או מספיק סוג שיכול להגיע לידי חימוץ)
מה זאת אומרת לא יכולות להגיע לידי חימוץ? כל דגן מחמשת המינים שבא במגע עם מים ושוהה במשך מיל, הוא מחמיץ, גם כשלא רואים סימני חימוץ, והאוכלו בחג חייב כרת רח"ל.דער עמעס אמר:יש מחמירים דוקא לאכול רכות כי מצות שלנו לא יכולות להגיע לידי חימוץ בגלל כמות המים (כל סימני חימוץ של חז"ל אינם במצות שלנו) ויתכן שזה בכלל כל שאינו מביא לידי חימוץ ולא יוצאים בו בכלל. (זה תלוי אם הכוונה בפועל או מספיק סוג שיכול להגיע לידי חימוץ)
אז למדת משהו חדש היום, זה נושא שדנו בהרחבה איש וילנאי למעלה טוען שהסיבות אחרות, יתכן, כבר לא זוכר הפרטים.זכרונות אמר:מה זאת אומרת לא יכולות להגיע לידי חימוץ? כל דגן מחמשת המינים שבא במגע עם מים ושוהה במשך מיל, הוא מחמיץ, גם כשלא רואים סימני חימוץ, והאוכלו בחג חייב כרת רח"ל.דער עמעס אמר:יש מחמירים דוקא לאכול רכות כי מצות שלנו לא יכולות להגיע לידי חימוץ בגלל כמות המים (כל סימני חימוץ של חז"ל אינם במצות שלנו) ויתכן שזה בכלל כל שאינו מביא לידי חימוץ ולא יוצאים בו בכלל. (זה תלוי אם הכוונה בפועל או מספיק סוג שיכול להגיע לידי חימוץ)
זכרונות אמר:מה זאת אומרת לא יכולות להגיע לידי חימוץ? כל דגן מחמשת המינים שבא במגע עם מים ושוהה במשך מיל, הוא מחמיץ, גם כשלא רואים סימני חימוץ, והאוכלו בחג חייב כרת רח"ל.דער עמעס אמר:יש מחמירים דוקא לאכול רכות כי מצות שלנו לא יכולות להגיע לידי חימוץ בגלל כמות המים (כל סימני חימוץ של חז"ל אינם במצות שלנו) ויתכן שזה בכלל כל שאינו מביא לידי חימוץ ולא יוצאים בו בכלל. (זה תלוי אם הכוונה בפועל או מספיק סוג שיכול להגיע לידי חימוץ)
מניין לקחת את הדברים הללו כשהם מפורשים נגד כל הלכות חמץ ומצהאיש ווילנא אמר:זכרונות אמר:מה זאת אומרת לא יכולות להגיע לידי חימוץ? כל דגן מחמשת המינים שבא במגע עם מים ושוהה במשך מיל, הוא מחמיץ, גם כשלא רואים סימני חימוץ, והאוכלו בחג חייב כרת רח"ל.דער עמעס אמר:יש מחמירים דוקא לאכול רכות כי מצות שלנו לא יכולות להגיע לידי חימוץ בגלל כמות המים (כל סימני חימוץ של חז"ל אינם במצות שלנו) ויתכן שזה בכלל כל שאינו מביא לידי חימוץ ולא יוצאים בו בכלל. (זה תלוי אם הכוונה בפועל או מספיק סוג שיכול להגיע לידי חימוץ)
מצד עיקר הדין כל שלא נראה סימני חימוץ אין חשש חמץ גם אם שהה שיעור מיל
מלבד בבצק החרש שאין חימוצו ניכר הרי לאחר שיעור מיל חשיב חמץ
וזן החיטה שלנו שמצד תכונתה אינה מחמיצה מסתבר שאינה דומה לבצק החרש
זכרונות אמר:מניין לקחת את הדברים הללו כשהם מפורשים נגד כל הלכות חמץ ומצהאיש ווילנא אמר:זכרונות אמר:מה זאת אומרת לא יכולות להגיע לידי חימוץ? כל דגן מחמשת המינים שבא במגע עם מים ושוהה במשך מיל, הוא מחמיץ, גם כשלא רואים סימני חימוץ, והאוכלו בחג חייב כרת רח"ל.
מצד עיקר הדין כל שלא נראה סימני חימוץ אין חשש חמץ גם אם שהה שיעור מיל
מלבד בבצק החרש שאין חימוצו ניכר הרי לאחר שיעור מיל חשיב חמץ
וזן החיטה שלנו שמצד תכונתה אינה מחמיצה מסתבר שאינה דומה לבצק החרש
הנראה מדבריך שאתה בנית מושגים חדשים בהגדרת חמץ שלא שערום אבותינו ורבותינו
ועיין באו"ח סי' תנ"ט סעי' ב ..."ואם הניחו בלא עסק שיעור מיל הוי חמץ"... ובמ"ב ס"ק יד "אע"ג דלא ניכר ביה שום סימני חימוץ המבואר לקמיה"
בהערכה רבה , ומודים דרבנן היינו שבחייהו,איש ווילנא אמר:זכרונות אמר:מניין לקחת את הדברים הללו כשהם מפורשים נגד כל הלכות חמץ ומצהאיש ווילנא אמר:מצד עיקר הדין כל שלא נראה סימני חימוץ אין חשש חמץ גם אם שהה שיעור מיל
מלבד בבצק החרש שאין חימוצו ניכר הרי לאחר שיעור מיל חשיב חמץ
וזן החיטה שלנו שמצד תכונתה אינה מחמיצה מסתבר שאינה דומה לבצק החרש
הנראה מדבריך שאתה בנית מושגים חדשים בהגדרת חמץ שלא שערום אבותינו ורבותינו
ועיין באו"ח סי' תנ"ט סעי' ב ..."ואם הניחו בלא עסק שיעור מיל הוי חמץ"... ובמ"ב ס"ק יד "אע"ג דלא ניכר ביה שום סימני חימוץ המבואר לקמיה"
אכן טעיתי טעות חמורה מאוד
[אם כי דברי נובעים מדברי המשנה פסחים מו א בצק החרש לפי פירוש רש"י שדווקא בסוג בצק מיוחד שהוא בצק חרש נאמרה ההלכה שכל שהמתין יח מיל נאסר. אבל נעלם ממני שהרמב"ם והראב"ד מפרשים אחרת ועל פי דברייהם נפסקה ההלכה שכל שהמתין שיעור מיל נאסר]
אמנם תשים לב שהמשנה שם אומרת אם יש כיוצא בו שהחמיץ. והגמ' אומרת שהשיעור הוא מיל. והיינו כיון שדרך עיסות להחמיץ במיל אף זו שלא החמיצה תולים שהחמיצה ואין חימוצה ניכר
אבל בזן החיטה שלנו שאף אחת מהם אינה מחמיצה מהייכי תייתי שיחשב לחימוץ אחר יח מיל
זכרונות אמר:לפי דבריך נראה שההבנה שלך שחימוץ היא ההתפחה, וזה לא נכון כלל, כי גם יין מחמיץ ורוב הפירות מחמיצים, ומעולם לא דנו על זה למה הם מותרים, ומהמשנה של בצק החרש מוכח גם הפוך, שהגם שזה לעולם לא יתפח מ"מ הוא חמץ, כי פשוט לחז"ל, וגם להבדיל אלף אלפי הבדלות לצדוקים, שהחימוץ שהתורה דברה קיימת רק בדגן שיש בו גלוטן, ותהליך החימוץ הוא בשינוי העובר על הגלוטן כשהוא נפגש אם מים, ואורז ודוחן גם יש להם גלוטן אבל הם מסוג אחר של גלוטן ושם קיימת מחלוקת בחז"ל שלדעת ר יב"ן הוא גלוטן שמחמיץ ולרבנן אינו בא לידי חימוץ הגם שאפשר להתפיחו
אני רוצה להסביר את המציאות ואח"כ להסביר את ההגדרה ההלכתית כפי שנראה לי (בשונה ממה שנכתב כאן לעיל).איש ווילנא אמר:זכרונות אמר:לפי דבריך נראה שההבנה שלך שחימוץ היא ההתפחה, וזה לא נכון כלל, כי גם יין מחמיץ ורוב הפירות מחמיצים, ומעולם לא דנו על זה למה הם מותרים, ומהמשנה של בצק החרש מוכח גם הפוך, שהגם שזה לעולם לא יתפח מ"מ הוא חמץ, כי פשוט לחז"ל, וגם להבדיל אלף אלפי הבדלות לצדוקים, שהחימוץ שהתורה דברה קיימת רק בדגן שיש בו גלוטן, ותהליך החימוץ הוא בשינוי העובר על הגלוטן כשהוא נפגש אם מים, ואורז ודוחן גם יש להם גלוטן אבל הם מסוג אחר של גלוטן ושם קיימת מחלוקת בחז"ל שלדעת ר יב"ן הוא גלוטן שמחמיץ ולרבנן אינו בא לידי חימוץ הגם שאפשר להתפיחו
זה נכון שחימוץ הוא לאו דווקא התפחה אלא התפחה הוא סימן לחימוץ ולא עצם החימוץ
והחימוץ הוא אייזה תהליך שעובר על הבצק
הבעיה היא שבזן החיטה שלנו גם לאחר הרבה שעות
אין שום הכר לאייזה תהליך שהוא
וגם מבחינה מדעית לא קורה תהליך החימוץ
יצחק אמר:הסיבה היא שכאשר יש את החלבונים הנ"ל אז פעולת התסיסה היא פעולה שמביאה שבח בבצק (שאפשר לאפות אותו ולקבל מאפה אורירי)
זכרונות אמר:עצם הדבר שכל מי שלש בצק לצורך לחם, חלות, או עוגה, נותן לבצק לנוח כשעה, ורק אח"כ הוא עורך את המוצר, כי תיכף אחרי הלישה הבצק קשה לעריכה, אבל אחרי שהבצק נח כשעה, הרבה יותר קל לטפל בו, כי הגלוטן השתנה, וזה בכל סוגי החיטה גם זה שאתה משתמש בו, ובעצם בכל ה' מיני דגן