"אחד מי יודע" - השיר שהיו שרים בבית הסטייפלר זצ"ל

4568734

משתמש ותיק
שמעתי מר' שלמה קניבסקי שליט"א, בנו של מרן הגרח"ק זצ"ל, שהיו נוהגים לשיר אצל הסטייפלר ואח"כ גם אצל אביו הגרח"ק זצ"ל שיר יפה, של אחד מי יודע, עד 20 כמדומני, שכולל פרקים מכל הש"ס כולו.

לדוגמא - אחד החופר בורות, שיחין ומערות.
שנים אוחזין בטלית,
שלשה שאכלו כאחד,
ארבעה אבות נזיקין,
חמשה תמין וחמשה מועדין,
וכו'.

מי שיודע היכן נמצא השיר המלא?
אשמח מאד שיעלה אותו, בפרט אם יש את הגירסא המלאה עם המקורות בש"ס לכל דבר ודבר

כמו"כ זכרוני שבתשעה עשר - יש תשעה עשר דברים נאמרו בסוס. וצ"ע מהיכן מקורו, כי לפנינו בפסחים קיג, ב כתוב רק ששה דברים.
 

פראנק

משתמש ותיק
יש ספר שיצא לאחרונה בשם חייום שיש בהם - תורה בתפארתה
הוא מביא ה13של הסטייפלר הגרח"ק המשיך עד 20 והם עד משהו קרוב למאה
 

4568734

משתמש ותיק
פותח הנושא
פראנק אמר:
יש ספר שיצא לאחרונה בשם חייום שיש בהם - תורה בתפארתה
הוא מביא ה13של הסטייפלר הגרח"ק המשיך עד 20 והם עד משהו קרוב למאה

נו, אדרבה, מי יעלה לנו?
 

4568734

משתמש ותיק
פותח הנושא
פראנק אמר:
4568734 אמר:
פראנק אמר:
יש ספר שיצא לאחרונה בשם חייום שיש בהם - תורה בתפארתה
הוא מביא ה13של הסטייפלר הגרח"ק המשיך עד 20 והם עד משהו קרוב למאה

נו, אדרבה, מי יעלה לנו?
דברים ל יב


@בשלמא אם לא היו מעלים הפזמון, היה מקום לציין את הפסוק כהמשך לבקשה "מי יעלה לנו", אבל אחר שכבר העלו - מה הענין?
 
 

עניו מעכשיו

משתמש רגיל
וזה הגירסא שלי מהמשנה בלבד:

אחת מנחת חוטא (מנחות א, ב)
שני לוגין שאני עתיד להפריש (דמאי ז, ג)
שלושה דברים צריך אדם לומר בתוך ביתו (שבת ב, ז)
ארבעה חותמות היו במקדש (שקלים ה, ג)
חמש פרוטות הן (ב"מ ד, ז)
ששה דברים עשו אנשים יריחו (פסחים ד, ח)
שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם (אבות ה, ז)
תמיד נשחט בשמונה ומחצה (פסחים ה, א)
נפלו עליו ט' קבין טהור (מקוואות ג, ד)
אין פוחתין מעשרה מלכויות (ראש השנה ד, ו)
 

משיב דבר

משתמש ותיק
משונה מאוד, מה עניין שיר זה ליו"ט? מילא לפני שהולכים לישון, או בזמן שמנקים לפסח... אבל האם זהו "שיר של יום טוב"?!
אני מקוה ששזה אך טעות מה שנכתב שהגאון הסטיפלער זי"ע היה "שר זאת ביום טוב".
 

ברכה והצלחה

משתמש רגיל
בשלמא אמר:
עת הזמיר אמר:
זה שיר שבילדותי שרו בכל בר מצווה בירושלים של מעלה, כמובן רק עד יג.
וכן נהגו בבני ברק של מטה...
[בתשב"ר]


בילדותי אכן שרו את זה בבר מצוות
ההתחלה דומה אחד החופר בור שניים אוחזין בטלית אבל ההמשך שונה
{קצת קשה לי להאמין שבעץ חיים שרו אחד עשר יום שבין נידה לנידה...}
 
 

פראנק

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
משונה מאוד, מה עניין שיר זה ליו"ט? מילא לפני שהולכים לישון, או בזמן שמנקים לפסח... אבל האם זהו "שיר של יום טוב"?!
אני מקוה ששזה אך טעות מה שנכתב שהגאון הסטיפלער זי"ע היה "שר זאת ביום טוב".

הנוסח שלך יותר קשור ליו"ט???
 
פראנק אמר:
משיב דבר אמר:
פראנק אמר:
הנוסח שלך יותר קשור ליו"ט???
וכי אני אומר נוסח שכזה ביו"ט?
תשעה ירחי לידה שמונה ימי מילה שבעה ימי שבתה וכו...
האם אינך יודע או אינך מבין את המשמעות של הפיוט אחד מי יודע? 
האם זו נראית לך חגיגה לא קשורה, ורק בגלל שהציבור שיכור אחרי 4 כוסות החליטו לשיר שירים לא קשורים?
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
הסיבה שהיו משוררים שיר זה הוא לחיבת התורה.
אם אכן היו שרים בליל הסדר (או לחלופין ביו"ט בסעודה) הוא על משקל אחד מי יודע.
ואף שאי"ז קשור דיקא ליו"ט, מ"מ עדיין אפשר לשיר והוא לא לעיכובא (מסתמא יוצאים בשיר זה שמחת יו"ט).
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
4568734 אמר:
מי שיודע היכן נמצא השיר המלא?
(עריכה: הסרתי את הקישור כי יש בו שירת נשים. העליתי את השיר להלן)
לא ממש השיר המלא (עד עשרים...), אבל רוב השיר והמנגינה.
אפשר גם לשיר את זה במנגינה הרגילה של אחד מי יודע, ולקצר לשתיים - שלוש מילים (אחד עשר סמנין, עשרה יוחסין, תשעה חנויות, וכו').
 

אייל גלבוע

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
משונה מאוד, מה עניין שיר זה ליו"ט? מילא לפני שהולכים לישון, או בזמן שמנקים לפסח... אבל האם זהו "שיר של יום טוב"?!
אני מקוה ששזה אך טעות מה שנכתב שהגאון הסטיפלער זי"ע היה "שר זאת ביום טוב".
כן.
ודאי שזאת טעות.
ידוע הרי שאצל הסטייפלער, "תורה" הייתה מילה גסה ביו"ט.
משהו שטוב רק לנקיונות. (לברוח מהם...)
ולא נתנו המועדות לישראל, אלא כדי שיעשו בהם ברביקיו, ויסעו על סגוואי ברחובות ירושלים כידוע.
 
בשלמא אמר:
תנו רבנן.PNG
הוספות (דווקא מתחילת פרק):
אחד דיני ממונות (סנהדרין ד')
---------------------------------------------------------
שני שעירי (יומא ו') שני דייני (כתובות י"ג) שני נזירים (נזיר ח')
שתי מידות (מנחות י') שתי הלחם (שם י"א) שנים מטמאים (אהלות א') שנים שהיו שומרים (פרה ח')
---------------------------------------------------------
שלושה מינים (נזיר ו') שלושה תריסין (כלים כ"ד) שלשה על שלשה (שם כ"ח)
---------------------------------------------------------
ארבעה ראשי שנה (ר"ה א') ארבעה אחים (יבמות ג') ארבעה נדרים (נדרים ג') ארבע מיתות (סנהדרין ז') ארבע שומרין (שבועות ח') ארבעה מחוסרי כפרה (כריתות ב')
---------------------------------------------------------
חמישה שמלאו (פרה ט')
---------------------------------------------------------
שש מעלות (מקוואות א')
---------------------------------------------------------
שבעת ימים קודם לשריפת הפרה (פרה ג')
---------------------------------------------------------
שמונה שרצים (שבת י"ד)
---------------------------------------------------------
עשרה בתים (נגעים י"ג)
---------------------------------------------------------
שלושה עשר שופרות (שקלים ו') שלושה עשר דבר (טהרות א')
---------------------------------------------------------
סוכה.. למעלה מעשרים אמה (סוכה א')
---------------------------------------------------------
שלשים ושש (כריתות א')
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
4568734 אמר:
שמעתי מר' שלמה קניבסקי שליט"א, בנו של מרן הגרח"ק זצ"ל, שהיו נוהגים לשיר אצל הסטייפלר ואח"כ גם אצל אביו הגרח"ק זצ"ל שיר יפה, של אחד מי יודע, עד 20 כמדומני, שכולל פרקים מכל הש"ס כולו.

לדוגמא - אחד החופר בורות, שיחין ומערות.
שנים אוחזין בטלית,
שלשה שאכלו כאחד,
ארבעה אבות נזיקין,
חמשה תמין וחמשה מועדין,
וכו'.

מי שיודע היכן נמצא השיר המלא?
אשמח מאד שיעלה אותו, בפרט אם יש את הגירסא המלאה עם המקורות בש"ס לכל דבר ודבר

כמו"כ זכרוני שבתשעה עשר - יש תשעה עשר דברים נאמרו בסוס. וצ"ע מהיכן מקורו, כי לפנינו בפסחים קיג, ב כתוב רק ששה דברים.

https://www.hamichlol.org.il/תנו_רבנן_(שיר)
 

גלואיט

משתמש ותיק
הנוסח שאני הכרתי (ואיני נכנס לדון כמה הוא צודק בכל פרט):
אחד החופר בור שיח ומערה
שנים אוחזין בטלית
שלשה שאכלו כאחד
ארבעה אבות נזיקין
חמשה שישבו על הספסל
שש מעלות במקואות
שבעה דברים בחכם
שמונה שרצים האמורים בתורה
תשעה צפרדעים ושרץ ביניהם
בעשרה מאמרות נברא העולם
אחד עשר ימים
שנים עשר דדים לכיור
שלשה עשר שופרות
 
חלק עליון תַחתִית