האם מי שנותן כסף לצורכי מאכל בלבד הוא בכלל בעל הבית לזה

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
אם לא ניתן בעלות זה לא צדקה
אין שום מקור להנחה מופרכת שכזו.
וכי מי שמאכיל עני ומלבישו ואינו נותן לו את זה במתנה גמורה, אלא שאול בטובו, וכי לא קיים מצות צדקה?
משבט הכהונא אמר:
צדקה אינה מתנה אלא העברת בעלות מוחלטת
צדקה אינה נוגעת לבעלות.
ועוד בעלות מוחלטת, אתמהה..
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
הם צריכים ליתן צדקה ככה קבע התורה
משבט הכהונא אמר:
לענין נתינת צדקה יש בהלכה כמה חסר לבן אדם באוכל  שיתנו לו צדקה אבל אחר שנתנו לו אין שום הגבלה לאן יוביל הכסף
והים אין כמעט אנשים שאין להם כסף העוני הוא בביגוד ושאר דברים
תרתי דסתרי?
אם אין כמעט אנשים שאין להם כסף, הרי שאינם צריכים ליתן צדקה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
ידידיה אמר:
הסברא הזו מופרכת לגמרי, גם אם העשיר חייב לתת צדקה זה רק חיוב בינו לביו קונו, לעני אמורה להיות הכרת הטוב כלפיו. העני צריך להרגיש כמו, איך נאמר? עני שמקבל צדקה. אין צורך להסביר יותר.

ב. רוב רובם של מקבלי ה"קימחא דפיסחא" למיניהם, אין חיוב לתת להם צדקה [ובודאי שיש קודמים להם ע"פ הדין]. ו"מלפנים בישראל" היו כופים את האנשים הללו לעבוד לפרנסתם במקום להזדקק לצדקה.
ויש לזה סימן, פסוק מפורש
 תַּחֲנוּנִ֥ים יְדַבֶּר־רָ֑שׁ
  וְ֝עָשִׁ֗יר יַעֲנֶ֥ה עַזּֽוֹת׃
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
מה שברור הוא שאשכול כזה, ואנשים שטוענים כמותו, לא מוסיפים לאנשים חשק לתרום מכספם.
ויעוי' עוד משלי יח כג
ואבקש את מחילת ידידנו הנכבד שעשיתי בזה כדרכו.
 

סתם איש

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
א. לפי זה גם לא צריך לומר תודה רבה לעשיר.
הסברא הזו מופרכת לגמרי, גם אם העשיר חייב לתת צדקה זה רק חיוב בינו לביו קונו, לעני אמורה להיות הכרת הטוב כלפיו. העני צריך להרגיש כמו, איך נאמר? עני שמקבל צדקה. אין צורך להסביר יותר.

ב. רוב רובם של מקבלי ה"קימחא דפיסחא" למיניהם, אין חיוב לתת להם צדקה [ובודאי שיש קודמים להם ע"פ הדין]. ו"מלפנים בישראל" היו כופים את האנשים הללו לעבוד לפרנסתם במקום להזדקק לצדקה.

א. אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן שהעשיר הוא צינור. כמובן מי שבאמת מגיע לו.

ב. לכאורה זה מחלוקת תנאים כתובות סח' ב'. [וד"א מה זה כפיה לעבוד? לא רוצים שלא יתנו, בשביל מה לכפות לעבוד. [וגם כנראה שאין זכות].
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
א. אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן שהעשיר הוא צינור. כמובן מי שבאמת מגיע לו.
אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן הכרת הטוב אינסופית לעשיר, ומרגיש כמה שאין מגיע לו דבר.
 

סתם איש

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
סתם איש אמר:
א. אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן שהעשיר הוא צינור. כמובן מי שבאמת מגיע לו.
אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן הכרת הטוב אינסופית לעשיר, ומרגיש כמה שאין מגיע לו דבר.
וגם לעשיר לא מגיע דבר, יש מישהו בשמים שנתן לו כדי ליתן לאחרים.
וכמובן רק אם הוא מרגיש כך גם כלפי עצמו, שאם יאבד את כל ממונו היה אומר ה' נתן וכו' עם כל הלב.
 
 

מהפך פשטא

משתמש ותיק
סברה שעלתה מקופיא:
הריי התלוש איננו כסף אלא רק סימן שעשו בכדי שהמוכר יוכל לגבות את
כספו מהתורם, ואם כן הכסף עדיין ברשות התורם ויכול להתנות בו כרצונו.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
סתם איש אמר:
א. אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן שהעשיר הוא צינור. כמובן מי שבאמת מגיע לו.
אין צורך להסביר אבל אני בטוח שמי שחי את האמת האמיתית מרגיש אכן הכרת הטוב אינסופית לעשיר, ומרגיש כמה שאין מגיע לו דבר.
וגם לעשיר לא מגיע דבר, יש מישהו בשמים שנתן לו כדי ליתן לאחרים.
וכמובן רק אם הוא מרגיש כך גם כלפי עצמו, שאם יאבד את כל ממונו היה אומר ה' נתן וכו' עם כל הלב.
ילך לו אצל העשיר שאיננו נותן ויספר לו את כל הדברים האלה.
כלפי הנותן, הרגש היחיד שיש זה הכרת הטוב.
ומי שחושב אחרת צריך רפואה וישועה ברו''ג.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
ידידיה אמר:
הסברא הזו מופרכת לגמרי, גם אם העשיר חייב לתת צדקה זה רק חיוב בינו לביו קונו, לעני אמורה להיות הכרת הטוב כלפיו. העני צריך להרגיש כמו, איך נאמר? עני שמקבל צדקה. אין צורך להסביר יותר.

ב. רוב רובם של מקבלי ה"קימחא דפיסחא" למיניהם, אין חיוב לתת להם צדקה [ובודאי שיש קודמים להם ע"פ הדין]. ו"מלפנים בישראל" היו כופים את האנשים הללו לעבוד לפרנסתם במקום להזדקק לצדקה.
ויש לזה סימן, פסוק מפורש
 תַּחֲנוּנִ֥ים יְדַבֶּר־רָ֑שׁ
  וְ֝עָשִׁ֗יר יַעֲנֶ֥ה עַזּֽוֹת׃
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
מה שברור הוא שאשכול כזה, ואנשים שטוענים כמותו, לא מוסיפים לאנשים חשק לתרום מכספם.
ויעוי' עוד משלי יח כג
ואבקש את מחילת ידידנו הנכבד שעשיתי בזה כדרכו.
אם המכוון הוא אלי, לא הבנתי.
 
 

מיכי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
מיכי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
מעשר כספים מן הסתם לא, אבל צדקה? הפסיד מצות הצדקה? אולי מעט פחות מהודרת ותו לא.. וגם בזה איני יודע טעם...
מדוע לא יצא ידי מעשר כספים. מה בכך שהתנה. אפילו בפדיון הבן יכול להתנות ואפילו תנאי דתחזירהו לי
בתרומה גדולה? במעשר ראשון?
מה הנך שואל האם בתרומה גדולה ובמעשר ראשון מהני תנאי דעל מנת דתחזירהו לי?
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונת אומן אמר:
ויש לזה סימן, פסוק מפורש
 תַּחֲנוּנִ֥ים יְדַבֶּר־רָ֑שׁ
  וְ֝עָשִׁ֗יר יַעֲנֶ֥ה עַזּֽוֹת׃
הצעיר שבחבורה אמר:
ויעוי' עוד משלי יח כג
ואבקש את מחילת ידידנו הנכבד שעשיתי בזה כדרכו.
אם המכוון הוא אלי, לא הבנתי.
רק הראיתי שכבר צויין הפסוק המדובר.
כמובן כסיוע לדברי מר, ולא כהשגה על דבריו.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מיכי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
מיכי אמר:
מדוע לא יצא ידי מעשר כספים. מה בכך שהתנה. אפילו בפדיון הבן יכול להתנות ואפילו תנאי דתחזירהו לי
בתרומה גדולה? במעשר ראשון?
מה הנך שואל האם בתרומה גדולה ובמעשר ראשון מהני תנאי דעל מנת דתחזירהו לי?
כמדומה ששם פשיטא שלא יועיל, ואף שיכול לתנו למי שירצה (טוה"נ). ויש לדון לדמות מעשר כספים לזה, אף שיש לחלק ביניהם.
 

תבונה

משתמש ותיק
נראה שחלק לא מכירים את ההלוך יילך של התורמים.

אני ב"ה מחלק תקופה ארוכה בשר עופות ודגים לקבוצה גדולה של משפחות בעירי.

החלוקה היא דרך שוברים בחנות מסוימת בעיר, ובשוברים האלה אפשר לקנות כל מה שבחנות, כולל וודקה ובונבוניירות מושחתות.

התורם התנה שהשוברים מיועדים רק לבשר עופות ודגים.

הסיבה של הנתינה שלו, בגלל שראה ילד רעב שאוכל בבית רק לחם ושוקולד. זה כאב לו והחליט מצפונית לדאוג שלא יהיו משפחות עם תת תזונה.

כעת יילך אברך עם השובר שהבאתי לו, ויקנה בזה סיגריות, תגידו אתם אם יש בזה גזל או לא.
 

סתם איש

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
סתם איש אמר:
ב. לכאורה זה מחלוקת תנאים כתובות סח' ב'.
לא הבנתי.

יש שם מחלוקת האם מי שיש לו ואינו רוצה להתפרנס אלא מן הצדקה האם חייבים לדאוג לו. [אמנם גם לשיטות שחייבים לדאוג לו מנסים להמעיט את ההפסד לצדקה עיי"ש, מיהו יש מחלוקת האם בכלל צריך לדאוג לו או שיסתדר לבד].
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מיכי אמר:
משבט הכהונא אמר:
מיכי אמר:
לא הבנתי. אדם הרויח 100 שקל לוקח עשר מתוכם ונותן לעני ומתנה עימו שיקנה בזה אוכל ואם לא תחזירם לי ואתנם לעני אחר מדוע לא יוצא ידי חובת מעשר? אם קיים העני את התנאי אז קיים ואם לא שיחזירם לנותן ויחפש לו עני אחר המעוניין לעמוד בתנאיו

שוב פעם שלישית 
מעשר זה נתנית צדקה לעני
כלומר העברת בעלות מוחלטת לעני
ואם אומר לו על מנת שלא תקנה סיגריות
  
גם קידושי אשה זו העברת בעלות מוחלטת של הטבעת לאשה ואף על פי כן יכול להתנות על מנת שלא תקני בזה דבר פלוני כמו דמהני על מנת שתחזירי לי לפחות מדאורייתא דמהני
שם זה לא ככה שם יש דיני תנאים משא"כ בצדקה
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
משבט הכהונא אמר:
אם לא ניתן בעלות זה לא צדקה
אין שום מקור להנחה מופרכת שכזו.
וכי מי שמאכיל עני ומלבישו ואינו נותן לו את זה במתנה גמורה, אלא שאול בטובו, וכי לא קיים מצות צדקה?
משבט הכהונא אמר:
צדקה אינה מתנה אלא העברת בעלות מוחלטת
צדקה אינה נוגעת לבעלות.
ועוד בעלות מוחלטת, אתמהה..
לבאכיל כן והעני יוכל למכור זאת משא"כ ליתן על תנאי זה אין כזה מושג ופשוט
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
משבט הכהונא אמר:
הם צריכים ליתן צדקה ככה קבע התורה
משבט הכהונא אמר:
לענין נתינת צדקה יש בהלכה כמה חסר לבן אדם באוכל  שיתנו לו צדקה אבל אחר שנתנו לו אין שום הגבלה לאן יוביל הכסף
והים אין כמעט אנשים שאין להם כסף העוני הוא בביגוד ושאר דברים
תרתי דסתרי?
אם אין כמעט אנשים שאין להם כסף, הרי שאינם צריכים ליתן צדקה.

אנשים שאין סוגרים את החודש בכלל הנ"ל אפילו שזה בגלל שצריך היום יותר דברים
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מהפך פשטא אמר:
סברה שעלתה מקופיא:
הריי התלוש איננו כסף אלא רק סימן שעשו בכדי שהמוכר יוכל לגבות את
כספו מהתורם, ואם כן הכסף עדיין ברשות התורם ויכול להתנות בו כרצונו.

אם היה נותן לחנות שליחות מיוחדת הרי המוכר שליח
אבל כל שהתלוש מתכבד אוטומטית זה או צדקה או מתנה
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
תבונה אמר:
נראה שחלק לא מכירים את ההלוך יילך של התורמים.

אני ב"ה מחלק תקופה ארוכה בשר עופות ודגים לקבוצה גדולה של משפחות בעירי.

החלוקה היא דרך שוברים בחנות מסוימת בעיר, ובשוברים האלה אפשר לקנות כל מה שבחנות, כולל וודקה ובונבוניירות מושחתות.

התורם התנה שהשוברים מיועדים רק לבשר עופות ודגים.

הסיבה של הנתינה שלו, בגלל שראה ילד רעב שאוכל בבית רק לחם ושוקולד. זה כאב לו והחליט מצפונית לדאוג שלא יהיו משפחות עם תת תזונה.

כעת יילך אברך עם השובר שהבאתי לו, ויקנה בזה סיגריות, תגידו אתם אם יש בזה גזל או לא.
אין שום גזל 
יש הלכה 
ממ"נ אם נתן נתן צדקה בצדקה לא מהני תנאי אין כזה מושג
ואם זה מתנה על תנאי הוי תנאי ומעשה בדבר אחד ומעשה קיים ותנאי בטל
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בקיצור הציבור מתייחס פה כמו לנושא ששייך לאקטואליה או חכמה ומוסר התגית נמצאת תחת הכותרת הלכה ומנהג בהלכות צדקה
מי שיש לו לענות על גוף הדברים למשל שאומר ששייך בצדקה על תנאי למרות מה שהבאנו או שיגיד שזה לא צדקה כלל רק מתנה שאינו בתורת צדקה מעשר וקמחא דפסחא איך מהני תנאי כזה.
ואם נאמר רגשי הלב יש ללכת להיפך אני דאגתי לכמה אנשים השנה קמחא דפסחא נתנו לי תלוש לתת להם ובהתראה הנ"ל אנשים האלו יש להם כבר בחנות המקומית ע"י הקופה של צדקה עכשיו הם צריכים שאר מצרכים
למה העשיר שבתורה אין לו שום בעלות על כספי הצדקה שלו אחרי שהגיע לעני מטריח ומצער אותם עניים לקיים ושמח את אשתו וכו'
 

תבונה

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
למה העשיר שבתורה אין לו שום בעלות על כספי הצדקה שלו אחרי שהגיע לעני מטריח ומצער אותם עניים לקיים ושמח את אשתו וכו'

"למה העשיר מצער את אותם עניים"...

אולי כדאי שלא תיקח כלום, ולא תצטער
 

מהפך פשטא

משתמש ותיק
תבונה אמר:
נראה שחלק לא מכירים את ההלוך יילך של התורמים.

אני ב"ה מחלק תקופה ארוכה בשר עופות ודגים לקבוצה גדולה של משפחות בעירי.

החלוקה היא דרך שוברים בחנות מסוימת בעיר, ובשוברים האלה אפשר לקנות כל מה שבחנות, כולל וודקה ובונבוניירות מושחתות.

התורם התנה שהשוברים מיועדים רק לבשר עופות ודגים.

הסיבה של הנתינה שלו, בגלל שראה ילד רעב שאוכל בבית רק לחם ושוקולד. זה כאב לו והחליט מצפונית לדאוג שלא יהיו משפחות עם תת תזונה.

כעת יילך אברך עם השובר שהבאתי לו, ויקנה בזה סיגריות, תגידו אתם אם יש בזה גזל או לא.
לא הבנתי, הסיפור המרגש של התורם קובע הלכה?

יש פה דיון הלכתי האם יש לנותן התלוש בעלות לדרוש איך להשתמש בזה או לא,

וכל הטענות הרגשיות למיניהם לא מעלות ולא מורידות, אם יש בעלות אסור ואם יש מותר.
 
 

מהפך פשטא

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
מהפך פשטא אמר:
סברה שעלתה מקופיא:
הריי התלוש איננו כסף אלא רק סימן שעשו בכדי שהמוכר יוכל לגבות את
כספו מהתורם, ואם כן הכסף עדיין ברשות התורם ויכול להתנות בו כרצונו.

אם היה נותן לחנות שליחות מיוחדת הרי המוכר שליח
אבל כל שהתלוש מתכבד אוטומטית זה או צדקה או מתנה
ברור ששוי התלוש לצור על פי צלוחיתו הינו צדקה,
אבל התלוש הוא לא כסף הוא רק סימן להעברת כסף.

משל לאדם שנתן לעני כרטיס אשראי לקנות בזה צרכי יו"ט
הר אין חולק שסכום התרומה עדיין ברשות התורם ויכול להתנות בזה כרצונו.

אין לי בזה דעה רק העלתי סברה ואשמח לשמוע בזה צדדים.
 
 

סתם איש

משתמש ותיק
משבט הכהונא אמר:
תבונה אמר:
נראה שחלק לא מכירים את ההלוך יילך של התורמים.

אני ב"ה מחלק תקופה ארוכה בשר עופות ודגים לקבוצה גדולה של משפחות בעירי.

החלוקה היא דרך שוברים בחנות מסוימת בעיר, ובשוברים האלה אפשר לקנות כל מה שבחנות, כולל וודקה ובונבוניירות מושחתות.

התורם התנה שהשוברים מיועדים רק לבשר עופות ודגים.

הסיבה של הנתינה שלו, בגלל שראה ילד רעב שאוכל בבית רק לחם ושוקולד. זה כאב לו והחליט מצפונית לדאוג שלא יהיו משפחות עם תת תזונה.

כעת יילך אברך עם השובר שהבאתי לו, ויקנה בזה סיגריות, תגידו אתם אם יש בזה גזל או לא.
אין שום גזל 
יש הלכה 
ממ"נ אם נתן נתן צדקה בצדקה לא מהני תנאי אין כזה מושג
ואם זה מתנה על תנאי הוי תנאי ומעשה בדבר אחד ומעשה קיים ותנאי בטל
זה לא נקרא תנאי ומעשה בדבר אחד, וודאי עדיף ממתנה ע"מ להחזיר שלא נקרא תנאי ומעשה בד"א, עי' תוס' קידושין ו' ב'.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
ידידיה אמר:
סתם איש אמר:
ב. לכאורה זה מחלוקת תנאים כתובות סח' ב'.
לא הבנתי.

יש שם מחלוקת האם מי שיש לו ואינו רוצה להתפרנס אלא מן הצדקה האם חייבים לדאוג לו. [אמנם גם לשיטות שחייבים לדאוג לו מנסים להמעיט את ההפסד לצדקה עיי"ש, מיהו יש מחלוקת האם בכלל צריך לדאוג לו או שיסתדר לבד].
[ס"ז ולא ס"ח ב']
ולכו"ע לא חייבים להפסיד ממון צדקה עבורו, המחלוקת היא האם נותנים לו לשם מתנה ונפרעים ממנו לאחר מיתה. וההלכה שאין נזקקים לו.
וגם למ"ד שנזקקים, מסתבר שבנידו"ד אין נזקקים, א. מסתבר שבאופן שבודאי א"א להפרע לאחר מיתה מודה שאין נזקקים לו. ב. מסתבר שאין נזקקים לו אלא כשע"י שאינו מפרנס את עצמו הוא מרעיב את עצמו באופן קיצוני, אבל ברור שאין בזה די "די מחסורו". ועוד.
 

סתם איש

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
סתם איש אמר:
ידידיה אמר:

יש שם מחלוקת האם מי שיש לו ואינו רוצה להתפרנס אלא מן הצדקה האם חייבים לדאוג לו. [אמנם גם לשיטות שחייבים לדאוג לו מנסים להמעיט את ההפסד לצדקה עיי"ש, מיהו יש מחלוקת האם בכלל צריך לדאוג לו או שיסתדר לבד].
[ס"ז ולא ס"ח ב']
ולכו"ע לא חייבים להפסיד ממון צדקה עבורו, המחלוקת היא האם נותנים לו לשם מתנה ונפרעים ממנו לאחר מיתה. וההלכה שאין נזקקים לו.
וגם למ"ד שנזקקים, מסתבר שבנידו"ד אין נזקקים, א. מסתבר שבאופן שבודאי א"א להפרע לאחר מיתה מודה שאין נזקקים לו. ב. מסתבר שאין נזקקים לו אלא כשע"י שאינו מפרנס את עצמו הוא מרעיב את עצמו באופן קיצוני, אבל ברור שאין בזה די "די מחסורו". ועוד.
כבר כתבתי שמשתדלים שלא יהיה הפסד, אבל אם אי אפשר מה הדין? לדעתי מסתבר שנותנים כי הרי גם בנתינה בתורת מתנה וכו' יש הפסד זמני [ויתכן לתמיד אם לא ימצאו לפרוע לאח"מ], ואם הפסד חלקי צריך ה"ה הפסד גמור.
על אות ב' שלך כיון שכתבת רק הסתברות שלך לדעתי צריך מקור לזה.
 
 
חלק עליון תַחתִית