עשרות אברכים שיודעים את הש"ס כמו הגר"ח קנייבסקי??

אייזיק 0

משתמש ותיק
יעקב משה אמר:
אייזיק 0 אמר:
הקטע המדובר מהגליון (קצת מוריד את ה'כצעקתה' לראות בפנים):
5994614850531211676_121.jpg
ייש"כ שהבאת את המקור וכך אפשר לצטט ממנו במדויק "אך ישנם כאן עשרות אברכים שרמת ידיעתם בש"ס אינה נופלת ממה שידע הגר"ח בגילם"
-הגר"ח שחיבר בגילם את ספר "נחל איתן" דברים חדשים בגדר "יש מאין" על כל עניני עגלה ערופה. ועוד. ולפני זה מודגש שמדברים כאן לא רק על בקיאות אלא גם על עומק ההבנה.
הציטוט הנ"ל לדעתי, מגביר את התמיה איך אנשים בני דעת יכולים לכתוב כאלה שטיוית גמורות. ולהעמיד את כל שיטתם באור מגוחך כ"כ.
אדרבה, המדובר הוא רק על רמת ידיעתם בש"ס, לא על עומק ההבנה, וק"ל.
 
 

אייזיק 0

משתמש ותיק
הלל קול אמר:
ואני מוסיף: אילו לדוגמא ישיבה ליטאית כל שהיא, היתה מפרסמת כי עשרות בחורים בישיבה אינם נופלים בדרגתם בקדושה ובעבודת ה'- מהאדמו"ר ה"בית ישראל" זצ"ל, או מהאדמו"ר בעל ה"שפע חיים" מצאנז זצ"ל. האם לא היתה קמה צעקה, על היומרה והשחצנות העלובה, שמעוררת גיחוך ורחמנות.
וכי לא שמעת מימך על פלוני שהוא ר' לוי יצחק מברדיטשוב של דורינו, ואלמוני שהוא ר' משה לייב מסאסוב של דורינו?
 
 

הלל קול

משתמש ותיק
פותח הנושא
אייזיק 0 אמר:
הלל קול אמר:
ואני מוסיף: אילו לדוגמא ישיבה ליטאית כל שהיא, היתה מפרסמת כי עשרות בחורים בישיבה אינם נופלים בדרגתם בקדושה ובעבודת ה'- מהאדמו"ר ה"בית ישראל" זצ"ל, או מהאדמו"ר בעל ה"שפע חיים" מצאנז זצ"ל. האם לא היתה קמה צעקה, על היומרה והשחצנות העלובה, שמעוררת גיחוך ורחמנות.
וכי לא שמעת מימך על פלוני שהוא ר' לוי יצחק מברדיטשוב של דורינו, ואלמוני שהוא ר' משה לייב מסאסוב של דורינו?
לא שמעתי מימי, שכותבים אפילו לא על אדם אחד, וק"ו לא על עשרות אנשים "שאינם נופלים במאומה" מרבי לוי יצחק מברדיטשוב. ודו"ק.
 
 

יעקב משה

משתמש ותיק
אייזיק 0 אמר:
יעקב משה אמר:
אייזיק 0 אמר:
הקטע המדובר מהגליון (קצת מוריד את ה'כצעקתה' לראות בפנים):
5994614850531211676_121.jpg
ייש"כ שהבאת את המקור וכך אפשר לצטט ממנו במדויק "אך ישנם כאן עשרות אברכים שרמת ידיעתם בש"ס אינה נופלת ממה שידע הגר"ח בגילם"
-הגר"ח שחיבר בגילם את ספר "נחל איתן" דברים חדשים בגדר "יש מאין" על כל עניני עגלה ערופה. ועוד. ולפני זה מודגש שמדברים כאן לא רק על בקיאות אלא גם על עומק ההבנה.
הציטוט הנ"ל לדעתי, מגביר את התמיה איך אנשים בני דעת יכולים לכתוב כאלה שטיוית גמורות. ולהעמיד את כל שיטתם באור מגוחך כ"כ.
אדרבה, המדובר הוא רק על רמת ידיעתם בש"ס, לא על עומק ההבנה, וק"ל.
במחילה אם תעיין בכל הדברים שנכתבו שם, הרי מפורש שם שמדברים גם על רמת ההבנה.
אבל גם בלא זה, לכתוב כזה דבר: שיש כאלה שיודעים את הש"ס כמו הגר"ח, אבל לא כמו ההבנה של הגר"ח, זה כמו לכתוב שיש כאלה שיודעים את כל השמות של האמוראים כמו הגר"ח, אך הם לא יודעים כמוהו מה האמוראים בדיוק אמרו.
 
 

ניקושלה

משתמש ותיק
יעקב משה אמר:
אבל גם בלא זה, לכתוב כזה דבר: שיש כאלה שיודעים את הש"ס כמו הגר"ח, אבל לא כמו ההבנה של הגר"ח, זה כמו לכתוב שיש כאלה שיודעים את כל השמות של האמוראים כמו הגר"ח, אך הם לא יודעים כמוהו מה האמוראים בדיוק אמרו.
עכשיו הבנתי פשט במנהג ברסלב לומר את שמות הצדיקים...
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
גליציענר אמר:
נ"ל כוונת מרן הגרד"ל פשוטה מאוד
כי לא מצאנו דוגמת הגרח"ק בדורות קודמים 
בפרישות הנוראה, ובניתוק המוחלט מכל עניני עוה"ז, עד שאפי' מושגים פשוטים בעניני עוה"ז אינו יודע מהם
כמדומה, אם מותר לומר, שמרן החזו"א היה דעתו יותר מעורבת עם הבריות מהגרח"ק.
הוזכר כאן הגרי"ז שטרן אב"ד שוואל
מי שיראה את ספריו, זה לא מופקע לומר שהוא יותר בקיא מהגרח"ק
אבל הא היה כל ימיו ברבנות בדיינות, סידר מאות גיטין והתיר הרבה עגונות
והיה ממש "רב" במשרה מלאה מגיל צעיר מאוד.
בקיצור: דעתו היתה מעורבת עם הבריות.
ואם שגיתי ההי"ב. 
אם החזו"א והגרי"ז שטרן (וכמעט כל שאר גדולי ישראל) היתה דעתם מעורבת עם הבריות, שמא אין זה חסרון אלא מעלה?
 
 

גליציענר

משתמש רגיל
כל אחד ותפקידו
הגרח"ק המשיך בזה דרך הגר"א,
ובכל הדורות היו פרושים קיצוניים
רק שלא ידענו לאן הם הגיעו,,,,,,
 

מישהו אחד

משתמש רשום
הלל קול אמר:
לאחרונה פורסם עלון על שיטת שינון וחזרה מיוחדת של הש"ס. ובתוך הדברים הובאה עדות עלומה ממאן דהוא שנוכח ובחן אברכים שלמדו בשיטה זו והוא יכול להעיד שאינם נופלים בידיעת הש"ס בהבנה עמוקה, ממה שידע הגר"ח קנייבסקי זצ"ל בגילם.
לא הבנתי על מה המהומה
אז מה אם הוא אמר?
שיגיד....
זה לא אומר שכל האנשים שם סבורים כך באמת, זוהי פרסומת בעלמא...
שמתם לב מי אמר את זה?
לא מייסד השיטה, ולא האברכים בעצמם....
(אפשר לראות בעלון ש @אייזיק 0  הביא למעלה...)
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
דני בוזגלו אמר:
ודאי שכל אחד יכול לגדול כמו מרן הגר"ח.
רק צריך רצון חזק ואמיתי.
יפה כתבת. 
ודווקא הנקודה הזו מרגיזה כי שום שיטה לא תוביל אותך לזכור כמו הגר"ח רק עמל כמו של הגר"ח אולי יוכל לגרום לזכור כמוהו. 
זה חלק מתופעה אחת גדולה של פירסום פופוליסטי שבו מנסים להראות כאילו יש פיתרון/שיטה/דרך קל/ה להגיע למצב מסוים 
 

שלום רב

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
איש פשוט מאד אמר:
וכן את הידיעות אילו אותיות נמצאים זו ליד זו כמדו' שהגר"ח היה יחודי בזה.
כמדומה
זה לא קשה כ"כ בעצם.
צריך לזה ידיעת התנך ואהבת תורה וניצול הזמן.
(כשמוכרחים לשבת ללא ספרים, לחפש היכן כתוב אא (גמרא במסכת שבת)
היכן כתוב אב (עשרת הדברות)
היכן כתוב אג  אד (מגילת אסתר)
היכן כתוב אה (קריאת שמע)
היכן כתוב או 
וכו'
לבסוף חסרות כמה אותיות ומי שאוהב את התורה זוכר שיש לחפש אותיות החסרות כשילמד תנ"ך .
(ולדאבוני שחסר לי הנ"ל לא עשיתי כך, וגם מכיון שכבר יש עדות הגר"ח ידוע כבר האותיות, אכן יש בזה אופן מחשבה כשאין ספרים)

הזכרון של הגר"ח הגיע מהמצוה והאיסור לשכוח (כמו שכתב בקונטרס הזכרון)
ולכן הרגיש חובה לזכור כל חידוש תורה שכתוב בכל ספר.

ענינים אלה נמצאים בס' 'מחברת מנחם' (חברו של דונש) שרש"י מביאו הרבה פעמים. יתכן שהגרח"ק שאב ידיעותיו משם, כשם שהיה רגיל להשתמש בס' קורקודנציה (יש תמונות בהן נראה כשקורקו' פתוחה לפניו) ממנה ידע כמה פעמים 'משה' כתוב בתורה וכדו'

HBreader - מחברת מנחם (hebrewbooks.org)
 

יעקב משה

משתמש ותיק
שלום רב אמר:
מ אלישע אמר:
איש פשוט מאד אמר:
וכן את הידיעות אילו אותיות נמצאים זו ליד זו כמדו' שהגר"ח היה יחודי בזה.
כמדומה
זה לא קשה כ"כ בעצם.
צריך לזה ידיעת התנך ואהבת תורה וניצול הזמן.
(כשמוכרחים לשבת ללא ספרים, לחפש היכן כתוב אא (גמרא במסכת שבת)
היכן כתוב אב (עשרת הדברות)
היכן כתוב אג  אד (מגילת אסתר)
היכן כתוב אה (קריאת שמע)
היכן כתוב או 
וכו'
לבסוף חסרות כמה אותיות ומי שאוהב את התורה זוכר שיש לחפש אותיות החסרות כשילמד תנ"ך .
(ולדאבוני שחסר לי הנ"ל לא עשיתי כך, וגם מכיון שכבר יש עדות הגר"ח ידוע כבר האותיות, אכן יש בזה אופן מחשבה כשאין ספרים)

הזכרון של הגר"ח הגיע מהמצוה והאיסור לשכוח (כמו שכתב בקונטרס הזכרון)
ולכן הרגיש חובה לזכור כל חידוש תורה שכתוב בכל ספר.

ענינים אלה נמצאים בס' 'מחברת מנחם' (חברו של דונש) שרש"י מביאו הרבה פעמים. יתכן שהגרח"ק שאב ידיעותיו משם, כשם שהיה רגיל להשתמש בס' קורקודנציה (יש תמונות בהן נראה כשקורקו' פתוחה לפניו) ממנה ידע כמה פעמים 'משה' כתוב בתורה וכדו'

HBreader - מחברת מנחם (hebrewbooks.org)
זה משונה מאד, לציין את מעלת הגר"ח במה שידע את צירופי האותיות בתנ"ך או בש"ס ולדון אולי לקח את זה ממחברות דונש או כיו"ב. הדברים האלה אינם אפילו פסיק אחד ממעלתו של הגר"ח. מספיק לעיין אפילו מעט בספר נחל איתן על עגלה ערופה שחיבר הגר"ח בגיל עשרים ואחת. ולראות איך על כל נידון ונידון חדש לגמרי. מביא לו ראיות מכל התורה כולה. ולראות מהו "שר התורה" שהתורה פרושה לפניו על כל היקיפה והוא "מכניס ומוציא" ממנה בידו החזקה.
 
 

הלל קול

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב קראתי את החוברת המלאה על השיטה שהופכת אברכים 'לר' חיים' מדברים שם על כוילל רצופע'ס.
פעם אחת רציתי לראות ה'כצעקתה' ונכנסתי לכוילל ראיתי שם מספר אברכים יושבים ומדברים כששיר חסידי כלשהו מתנגן ברקע.
אז בבקשה קצת צניעות
 

שושן סודות

משתמש רגיל
רק אזכיר את רבי יהוסף זכריה שטרן משאוול בעל זכר יהוסף, שמסתמא היה הרבה יותר.
ואת ר' ראובן מרגליות בעל מרגליות הים וש"ס, שגם יתכן שהיה יותר.
(הגרא"י צוקער שליט"א היה נוהג לומר שהר"ר הנ"ל חיבר ספר שמות המלאכים בבקיאות מופלאה. אלא ששכח לכתוב את שמו של... שר שכחה! הנזכר בטור בהלכות הבדלה.
ואגב, הנה עוד אחד. הגרא"י צוקער גופיה. שהגרח"ק היה שולח לו שאלותיו.)
היו עוד שעלו לי במחשבה בחדש האחרון, אלא שאיני זוכרם כרגע.
איך קוראים לבעל ה'שדה צופים' על הבבלי והירושלמי. עושה רושם של גאון עולם
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
מספיק לעיין אפילו מעט בספר נחל איתן על עגלה ערופה שחיבר הגר"ח בגיל עשרים ואחת. ולראות איך על כל נידון ונידון חדש לגמרי. מביא לו ראיות מכל התורה כולה. ולראות מהו "שר התורה"
אכן כשיצא לאור ספר "נחל איתן" זה ממש הרעיש את העולם, מהטעם שכתבתם, אבל כמדומני שהגרח"ק זצ"ל ערך אותו מחדש בהיותו בערך בגיל 50.
 

ידידיה

משתמש ותיק
אכן כשיצא לאור ספר "נחל איתן" זה ממש הרעיש את העולם, מהטעם שכתבתם, אבל כמדומני שהגרח"ק זצ"ל ערך אותו מחדש בהיותו בערך בגיל 50.
כמדומני שאתה טועה. הוא ערך לעצמו כמה מהדורות לפני ההדפסה הראשונה, ולאחר ההדפסה הראשונה לא היו שינויים משמעותיים מלבד כמה הערות שהכניס בסוף בכל הדפסה. (באוצה"ח יש מהדו' תשל"ז עם "תיקונים להוצאה רביעית").
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
כמדומני שאתה טועה. הוא ערך לעצמו כמה מהדורות לפני ההדפסה הראשונה, ולאחר ההדפסה הראשונה לא היו שינויים משמעותיים מלבד כמה הערות שהכניס בסוף בכל הדפסה. (באוצה"ח יש מהדו' תשל"ז עם "תיקונים להוצאה רביעית").
מה כב' מתכוון ? אני זוכר את הוצאת הספר הראשונה (הגרח"ק היה אז בערך בן 50, לכל הפחות בן 47 ומסתמא מעט יותר).
 

י. א.

משתמש רשום
דיברה תורה ונביאים לשון גוזמא שנא' ותבקע הארץ לקולם. ערים גדולות ובצורות בשמים. דברו חכמים לשון הבאי תפוח שלוש מאות כור, גפן שלוש מאות כהנים לפנותה ופרוכת שלוש מאות כהנים הטבילוה (חולין צ:)
עי' ראש השנה כה ע"א וע"ב שקל הכתוב ג' קלי עולם יפתח גדעון בדן- שמשון , כמשה אהרון ושמואל לומר לך...
אל תאמר שדורות הראשונים היו טובים מאלה כי לא מחכמה שאלת זאת (שם)
חבל שאתה לוקח כל כך קשה וישר מפרשן לא נכון, כל עלון פנימי שנכתב בחצר כל שהיא, אף אחד שכתב או קרא את העלון מהקהילה ההיא, לא חשב ח"ו להשוות בין ידיעת האברכים הכי ת"ח שיכולים להיות, למורינו ורבינו ר' חיים זצקללו"הה,
גם אתה כותב השורות תזכר, כשאתה רוצה להחמיא לבנך שחזר מהחיידר והצליח בלימודים, הנך אומר דור הולך דור בא, יש ממשיך לר' חיים וכי כוונתך להוריד מדרגתו של ר' חיים ?
בכל אופן אני מקווה שקראת גם את השורות החיוביות שהיו באותו עלון, על בחורים יקרים מהחצר המדוברת שעולים לאוטובוס בעצימת עינים ויושבים ואומרים דפי גמרא בע"פ מתחילת הנסיעה לסופה,
מבטיח לך שאם היית שואל את ר' חיים האם עדיף לינסוע באוטובוס עם נגן (חצי כשר...) ולשמוע שירים, או להגיד דפי גמרא דף אחרי דף , אתה יודע לבד מה היה התשובה
קח ברגוע את החיים, והינך מוזמן לכל בית מהחצר ההיא ולהיות מופתע מהחיבור והשקיעות בתורה, תמשיך להצליח.
 

ידידיה

משתמש ותיק
מה כב' מתכוון ? אני זוכר את הוצאת הספר הראשונה (הגרח"ק היה אז בערך בן 50, לכל הפחות בן 47 ומסתמא מעט יותר).
אני לא יודע מה אתה זוכר ומה לא, העובדות הן שספר נחל איתן יצא לראשונה בתשל"ז כשהגרח"ק היה בן 49 והוא מודפס עד היום באותה מתכונת ללא שום שינוי משמעותי חוץ מכמה הערות בסוף הספר, ושלא כמו שכתבת.
 

ידידיה

משתמש ותיק
העובדות הן שספר נחל איתן יצא לראשונה בתשל"ז כשהגרח"ק היה בן 49 והוא מודפס עד היום באותה מתכונת ללא שום שינוי משמעותי חוץ מכמה הערות בסוף הספר
אני רואה שטעיתי בהבנת דברי @תלמיד נאמן, והאמור לעיל זה בדיוק מה שהוא כתב.
 

חזקה קמיתא

משתמש ותיק
הכוונה כמעט כמו הגר"ח.
בהספדים על הגר"ח הספידו שניים מגדולי הבקיאים (והמעיינים) שבדורנו.
הלא הם תלמידו ר' צבי רוטברג שליט"א ור' בונים שרייבר שליט"א.
שהם יודעים את הש"ס על כף ידם בעיון ובבהירות מאין כמוה.
והם הספידו את מרן הגר"ח על ענין זה של ידיעת התורה, בהתפעלות גדולה.
ממילא קשה להאמין שיש כאלו שהם בענין זה יותר מהגר"ח.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
רק אזכיר את רבי יהוסף זכריה שטרן משאוול בעל זכר יהוסף, שמסתמא היה הרבה יותר.
ואת ר' ראובן מרגליות בעל מרגליות הים וש"ס, שגם יתכן שהיה יותר.
(הגרא"י צוקער שליט"א היה נוהג לומר שהר"ר הנ"ל חיבר ספר שמות המלאכים בבקיאות מופלאה. אלא ששכח לכתוב את שמו של... שר שכחה! הנזכר בטור בהלכות הבדלה.
ואגב, הנה עוד אחד. הגרא"י צוקער גופיה. שהגרח"ק היה שולח לו שאלותיו.)
היו עוד שעלו לי במחשבה בחדש האחרון, אלא שאיני זוכרם כרגע.
אני רגיל לומר שכל 'מחמאה' על אדם, שאומרים שאין כמותו בכל הדור או בכל הדורות האחרונים וכו', או שזה סופרלטיב (הפרזה) או שהאומר מכיר את כל הדור או הדורות עד לפרטי פרטים, דבר הנבצר מילוד אשה, עוד דבר, בשביל למדוד היקף או עומק של אדם ולדעת עד היכן הדברים מגיעים, חייבים להיות יותר ממנו, אמנם למצוא חיסרון באדם אפשר גם להיות אדם חכם רגיל, עוד הערה אעיר, אדם שקיבל ציון של תשעים ותשע יודעים בדיוק את רמתו אבל אדם שקיבל מאה אי אפשר לידע עד היכן כוחו כי אפשר שגם במבחן יותר גדול היה מקבל מאה.
באופן כללי כדי למדוד גדלות של גדולי הדור צריך לשמוע מה דעת אנשים גדולים עליו, אבל האיש הפשוט ההמוני אין לו שום אינידיקציה כמו שלנמלה אין אפשרות להבחין בין ב' גורדי שחקים מי יותר גדול.
כל זה באופן כללי על בדיקת אדם גדול, ולא ספציפית לגרח"ק.
 

צפניאל

משתמש רגיל
הבפ
שמואל דוד פרידמאנן
א שיינע ת"ח, לא הייתי אומר גאון עולם - אם "למדת" בספר...
הספר כולו "ליקוטים" מילה במילה מתחילתו ועד סופו,
אינני רואה כאן לא גאון עולם וגם לא ת"ח, אלא "מעתיק" בלבד, וכחותה מעל גחלים.
יתכן שהמחבר גאון עולם ויתכן שרק ת"ח [ויתכן שלא זה ולא זה, אלא רק איש עסקים], אך בספר ודאי אין לראות איזה "מדריגה" בתורה.
 

שברים תרועה

משתמש ותיק
הבפ

הספר כולו "ליקוטים" מילה במילה מתחילתו ועד סופו,
אינני רואה כאן לא גאון עולם וגם לא ת"ח, אלא "מעתיק" בלבד, וכחותה מעל גחלים.
יתכן שהמחבר גאון עולם ויתכן שרק ת"ח [ויתכן שלא זה ולא זה, אלא רק איש עסקים], אך בספר ודאי אין לראות איזה "מדריגה" בתורה.
וזה מה שכתבתי בדרך כבוד:
א שיינע ת"ח - מהיכרות לא קרובה
לא הייתי אומר גאון עולם - מהספר אין שום הוכחה לכך שמדובר בגאון עולם
 

E. W

משתמש ותיק
אך בדורות קודמים, ודאי שהיו רבים וטובים ממנו [החזו"א, מהריל"ד, הביה"ל, הגר"ח מבריסק, הח"ח, ר' יצחק אלחנן, הצפנת פענח, האור שמח, ר' מנחם זעמבא, הקוז'יגלובער, החמדת שלמה, ושלא לומר רעק"א ר' נתן אדלר ועוד ועוד ועוד, עילויי פולין וגליציה, גאוני ירושלים, שהיו מונים את שני התלמודים באותיותיהם, זי"ע].
במחכ”ת אתה כותב דברים בלי שום ידיעה בסיסית....
החזו”א לא היה בקי בירושלמי ובמדרשים כגר”ח, חד משמעית!
 
חלק עליון תַחתִית