אגור בן יקא אמר:אתה בטח מודה שהקב"ה יודע אותם עכ"פ לאחרי שנעשו בעוה"ז
הוא כמובן יודע גם לפני שזה נעשה בעוה"ז.
אגור בן יקא אמר:אתה בטח מודה שהקב"ה יודע אותם עכ"פ לאחרי שנעשו בעוה"ז
אם הוא יודע אז אין לך בחירה. כי אתה לא יכול לבחור הפוך מידיעתו .איש תלמודי אמר:אלף בית גימל אמר:הגמרא מחריגה את הקבה הידיעה ל יראת שמים .
לא את הידיעה
אלא את הגזירה ! (וזה שייך ע"י הצמצום)
בעניין 'יראת שמים' הקב"ה אינו גוזר על בנ"א מה לעשות, אלא זה נתון לבחירתו
אבל הוא יודע הכל ! (כמבואר ברמב"ם).
זה לא משנה איפה נעשתה הבחירה בעולם הזה או המדרגה מעל הזמן . בחירה זה שיש לו 2 אפשרויות לבחור ב a או ב b הטענה שלך שהקבה יודע שהוא יבחר ב a . אבל אם הקבה יודע שהוא יבחר ב a אז b לא נמצא בתחום הבחירה שלו כי לא משנה מה הוא יעשה הוא צריך לבחור ב a .אגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:הכונה מה מועיל כדי להבין איך לאדם יש בחירה חופשית כאשר הקבה יודע מה יבחר ?אגור בן יקא אמר:איפה הגמרא מחריגה את הקב''ה מידיעת דברים של יראת שמים מראש לפני שנעשו? אדרבה ואדרבה, ולא עת האסף המקנה.
אתה אמור להיות מודע לכה''פ לדברים שכבר עלו באשכול זה, הרמב"ם והראב"ד וכו'. ושהקב''ה הראה למשה דור דור וגזלניו וכו'.
מהי השאלה 'מה זה מועיל'? הבחירה של האדם בעוה''ז וכפי שזה למעלה זה אותו דבר, פשוט בעוה"ז זה מתחלק לפרטי הזמן.
איך אתה מסביר את הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים ?
ההבנה שלי שלקבה אין ידיעה בעולם הזה על הבחירה שנובעת מתוך יראת שמים .
א) כי הכוונה בהעיקר של בחירה חפשית היא שהסיבה שהאדם עושה המעשה היא רק בגלל שהוא בחר כך ולא מסיבה אחרת, והכוונה אינה שהוא יכול לעשות עכשיו היפך מה שידוע למעלה שבחר/שיבחר.
לכן, ההסבר שמה שהקב''ה יודע זה מסובב ותוצאה מהבחירה שכבר היתה במדריגה שלמעלה מן הזמן - מועיל להבין שהסיבה שהאדם עושה המעשה זה רק בגלל שכך הוא בחר, ולא כתוצאה מידיעת הקב''ה. שהרי הידיעה עצמה היא תוצאה מבחירתו.
ב) איפה במאמר הגמ' הכל בידי שמים חוץ מיר''ש מצאת משהו אודות ידיעת הקב''ה? במובנו הפשוט מדובר אודות גזירות הקב"ה, ולא מה הוא יודע ומה לא. הכוונה היא שהקב''ה מחליט ומנהל הכל, אם האדם יהיה עשיר או עני וכיו''ב, חוץ מיר''ש שאת זה משאיר לאדם לבחור. וכפי שכתבו לעיל, מכיון שמה שהקב''ה יודע מעשי האדם לפני שנעשו הוא בגלל שבעולם למעלה האדם כבר עשה מעשים אלו, לכן מעשים אלו של יר''ש הם החלטת האדם ולא החלטת הקב"ה, ביחד עם זה שבמדריגה שלמעלה מן הזמן החלטת האדם כבר היתה וכבר גלויה.
אלף בית גימל אמר:זה לא משנה איפה נעשתה הבחירה בעולם הזה או המדרגה מעל הזמן . בחירה זה שיש לו 2 אפשרויות לבחור ב a או ב b הטענה שלך שהקבה יודע שהוא יבחר ב a . אבל אם הקבה יודע שהוא יבחר ב a אז b לא נמצא בתחום הבחירה שלו כי לא משנה מה הוא יעשה הוא צריך לבחור ב a .אגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:הכונה מה מועיל כדי להבין איך לאדם יש בחירה חופשית כאשר הקבה יודע מה יבחר ?
איך אתה מסביר את הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים ?
ההבנה שלי שלקבה אין ידיעה בעולם הזה על הבחירה שנובעת מתוך יראת שמים .
א) כי הכוונה בהעיקר של בחירה חפשית היא שהסיבה שהאדם עושה המעשה היא רק בגלל שהוא בחר כך ולא מסיבה אחרת, והכוונה אינה שהוא יכול לעשות עכשיו היפך מה שידוע למעלה שבחר/שיבחר.
לכן, ההסבר שמה שהקב''ה יודע זה מסובב ותוצאה מהבחירה שכבר היתה במדריגה שלמעלה מן הזמן - מועיל להבין שהסיבה שהאדם עושה המעשה זה רק בגלל שכך הוא בחר, ולא כתוצאה מידיעת הקב''ה. שהרי הידיעה עצמה היא תוצאה מבחירתו.
ב) איפה במאמר הגמ' הכל בידי שמים חוץ מיר''ש מצאת משהו אודות ידיעת הקב''ה? במובנו הפשוט מדובר אודות גזירות הקב"ה, ולא מה הוא יודע ומה לא. הכוונה היא שהקב''ה מחליט ומנהל הכל, אם האדם יהיה עשיר או עני וכיו''ב, חוץ מיר''ש שאת זה משאיר לאדם לבחור. וכפי שכתבו לעיל, מכיון שמה שהקב''ה יודע מעשי האדם לפני שנעשו הוא בגלל שבעולם למעלה האדם כבר עשה מעשים אלו, לכן מעשים אלו של יר''ש הם החלטת האדם ולא החלטת הקב"ה, ביחד עם זה שבמדריגה שלמעלה מן הזמן החלטת האדם כבר היתה וכבר גלויה.
ולכן משחקי המילים להכנסת כל מיני ממדים שלא מן הענין לא משנים את זה שאין לזה התכנות בשכל ישר . לא במקום שהוא מעל הזמן לא במקום שהוא מתחת לזמן לא במקום של זמן ולא במקום של מעל על הזמן
גם להכניס את הביטוי גזירה לא ישנה דבר . גם לא צימצום ולא שום ביטוי אחר .
אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב aאגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:זה לא משנה איפה נעשתה הבחירה בעולם הזה או המדרגה מעל הזמן . בחירה זה שיש לו 2 אפשרויות לבחור ב a או ב b הטענה שלך שהקבה יודע שהוא יבחר ב a . אבל אם הקבה יודע שהוא יבחר ב a אז b לא נמצא בתחום הבחירה שלו כי לא משנה מה הוא יעשה הוא צריך לבחור ב a .אגור בן יקא אמר:א) כי הכוונה בהעיקר של בחירה חפשית היא שהסיבה שהאדם עושה המעשה היא רק בגלל שהוא בחר כך ולא מסיבה אחרת, והכוונה אינה שהוא יכול לעשות עכשיו היפך מה שידוע למעלה שבחר/שיבחר.
לכן, ההסבר שמה שהקב''ה יודע זה מסובב ותוצאה מהבחירה שכבר היתה במדריגה שלמעלה מן הזמן - מועיל להבין שהסיבה שהאדם עושה המעשה זה רק בגלל שכך הוא בחר, ולא כתוצאה מידיעת הקב''ה. שהרי הידיעה עצמה היא תוצאה מבחירתו.
ב) איפה במאמר הגמ' הכל בידי שמים חוץ מיר''ש מצאת משהו אודות ידיעת הקב''ה? במובנו הפשוט מדובר אודות גזירות הקב"ה, ולא מה הוא יודע ומה לא. הכוונה היא שהקב''ה מחליט ומנהל הכל, אם האדם יהיה עשיר או עני וכיו''ב, חוץ מיר''ש שאת זה משאיר לאדם לבחור. וכפי שכתבו לעיל, מכיון שמה שהקב''ה יודע מעשי האדם לפני שנעשו הוא בגלל שבעולם למעלה האדם כבר עשה מעשים אלו, לכן מעשים אלו של יר''ש הם החלטת האדם ולא החלטת הקב"ה, ביחד עם זה שבמדריגה שלמעלה מן הזמן החלטת האדם כבר היתה וכבר גלויה.
ולכן משחקי המילים להכנסת כל מיני ממדים שלא מן הענין לא משנים את זה שאין לזה התכנות בשכל ישר . לא במקום שהוא מעל הזמן לא במקום שהוא מתחת לזמן לא במקום של זמן ולא במקום של מעל על הזמן
גם להכניס את הביטוי גזירה לא ישנה דבר . גם לא צימצום ולא שום ביטוי אחר .
משנה מאוד מה שהוא יעשה - אלא שהוא כבר עשה את זה. הוא לא צריך לבחור בA - אלא שהוא כבר בחר בA.
אף אחד לא הכניס לפה את הביטוי גזירה - פשוט הבאת מאחז''ל שלא מדבר אודות ידיעת הקב''ה, אלא אודות החלטות הקב''ה.
מה לעשות, מילים זה הדרך לבטא רעיון.
אלף בית גימל אמר:אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב aאגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:זה לא משנה איפה נעשתה הבחירה בעולם הזה או המדרגה מעל הזמן . בחירה זה שיש לו 2 אפשרויות לבחור ב a או ב b הטענה שלך שהקבה יודע שהוא יבחר ב a . אבל אם הקבה יודע שהוא יבחר ב a אז b לא נמצא בתחום הבחירה שלו כי לא משנה מה הוא יעשה הוא צריך לבחור ב a .
ולכן משחקי המילים להכנסת כל מיני ממדים שלא מן הענין לא משנים את זה שאין לזה התכנות בשכל ישר . לא במקום שהוא מעל הזמן לא במקום שהוא מתחת לזמן לא במקום של זמן ולא במקום של מעל על הזמן
גם להכניס את הביטוי גזירה לא ישנה דבר . גם לא צימצום ולא שום ביטוי אחר .
משנה מאוד מה שהוא יעשה - אלא שהוא כבר עשה את זה. הוא לא צריך לבחור בA - אלא שהוא כבר בחר בA.
אף אחד לא הכניס לפה את הביטוי גזירה - פשוט הבאת מאחז''ל שלא מדבר אודות ידיעת הקב''ה, אלא אודות החלטות הקב''ה.
מה לעשות, מילים זה הדרך לבטא רעיון.
אותו בעיה יש גם אם הבחירה היא במקום שהוא מעל הזמן . ולכן זה התרוץ שהכי מסתבר .אגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב aאגור בן יקא אמר:משנה מאוד מה שהוא יעשה - אלא שהוא כבר עשה את זה. הוא לא צריך לבחור בA - אלא שהוא כבר בחר בA.
אף אחד לא הכניס לפה את הביטוי גזירה - פשוט הבאת מאחז''ל שלא מדבר אודות ידיעת הקב''ה, אלא אודות החלטות הקב''ה.
מה לעשות, מילים זה הדרך לבטא רעיון.
נו, אז בדיוק כאן נעוצה הבעיה שלך, שבגללה אתה מכנה את הענין הזה 'משחק מילים'. הקב"ה וידיעתו הם למעלה מהזמן ולמעלה גם מרגע הבחירה! עוה''ז הוא מתחת לזמן. לכן לגבי הקב''ה האדם כבר בחר, ופשוט בעוה''ז זה עוד לא 'השתקף'. אכן צריך להבין את המושג של למעלה מן הזמן והיחס שלו לזמן כדי להבין את מה שקורה כאן. זהו הנקודה שעליה צריך לחשוב, וזה מה שניסיתי להתחיל להסביר בהודעתי הארוכה.
אבל בכל מקרה, צריך לדעת שהידיעה לא מוסיפה בהקב''ה ריבוי וחידוש ח''ו, ולכן, באם הוא ית' יודע את המעשים לאחרי שנעשו, צריך לומר שהוא יודעם 'בעצם', וממילא תמיד, גם לפני שנעשו. וכשם שלכאורה גם אתה תודה בנוגע לידיעת דברים שהם 'בידי שמיים'.
צריך להבין למה הם דחו . אשמח אם תביא מקוראגור בן יקא אמר:האמת אגיד, שכמדומה שישנם מגדולי ישראל שאכן סברו כשיטתך, אבל רובם דחו שיטה כזו לגמרי. גם חכמי תורת החקירה וגם חכמי תורת הקבלה
אלף בית גימל אמר:כי ככה כתוב בגמרא הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים .
אלף בית גימל אמר:זה בדיוק השאלה . איך אנחנו יכולים לבחור כאשר הקבה יודע מה בחרנו . הרי אם בחרנו ב a הקבה ידע שנבחר בזה . אין לנו אפשרות לבחור ב b כי אז זה יהיה בניגוד לידיעתו של הקבה
ולכל ההסבר היחידי שהקבה הפקיע את ידיעתו מה נבחר ובאמת כך ברא את העולם ואין לו ידיעה מה נבחר .
אלף בית גימל אמר:אותו בעיה יש גם אם הבחירה היא במקום שהוא מעל הזמן . ולכן זה התרוץ שהכי מסתבר .אגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב a
נו, אז בדיוק כאן נעוצה הבעיה שלך, שבגללה אתה מכנה את הענין הזה 'משחק מילים'. הקב"ה וידיעתו הם למעלה מהזמן ולמעלה גם מרגע הבחירה! עוה''ז הוא מתחת לזמן. לכן לגבי הקב''ה האדם כבר בחר, ופשוט בעוה''ז זה עוד לא 'השתקף'. אכן צריך להבין את המושג של למעלה מן הזמן והיחס שלו לזמן כדי להבין את מה שקורה כאן. זהו הנקודה שעליה צריך לחשוב, וזה מה שניסיתי להתחיל להסביר בהודעתי הארוכה.
אבל בכל מקרה, צריך לדעת שהידיעה לא מוסיפה בהקב''ה ריבוי וחידוש ח''ו, ולכן, באם הוא ית' יודע את המעשים לאחרי שנעשו, צריך לומר שהוא יודעם 'בעצם', וממילא תמיד, גם לפני שנעשו. וכשם שלכאורה גם אתה תודה בנוגע לידיעת דברים שהם 'בידי שמיים'.
ומה שקשה לאנשים ממבט ראשון שזה בעיה שהקבה לא יודע . הרבה יותר מסתבר שהוא הפקיע את ידיעתו מאשר להגיד שהוא לא יכול להפקיע את ידיעתו ( והכונה רק בעולם הזה כי ככה הוא ברא אותו )
אלף בית גימל אמר:צריך להבין למה הם דחו . אשמח אם תביא מקוראגור בן יקא אמר:האמת אגיד, שכמדומה שישנם מגדולי ישראל שאכן סברו כשיטתך, אבל רובם דחו שיטה כזו לגמרי. גם חכמי תורת החקירה וגם חכמי תורת הקבלה
אני לא מביןאלף בית גימל אמר:אם הוא יודע אז אין לך בחירה. כי אתה לא יכול לבחור הפוך מידיעתו .איש תלמודי אמר:אלף בית גימל אמר:הגמרא מחריגה את הקבה הידיעה ל יראת שמים .
לא את הידיעה
אלא את הגזירה ! (וזה שייך ע"י הצמצום)
בעניין 'יראת שמים' הקב"ה אינו גוזר על בנ"א מה לעשות, אלא זה נתון לבחירתו
אבל הוא יודע הכל ! (כמבואר ברמב"ם).
משחקי המילים עומדים בניגוד לשכל הישר.
כאשר יש תרוץ שעומד יפה ומסביר את הדבר .
להגיד שהקבה לא יכול להפקיע את ידיעתו בעולם הזה נכנס בתחום של אולי כפירה ולא מתכתב עם הגמרא של בן פדת שזה בדיוק הנידון שם .
הוא לא יודע מה הוא יבחראלף בית גימל אמר:אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב aאגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:זה לא משנה איפה נעשתה הבחירה בעולם הזה או המדרגה מעל הזמן . בחירה זה שיש לו 2 אפשרויות לבחור ב a או ב b הטענה שלך שהקבה יודע שהוא יבחר ב a . אבל אם הקבה יודע שהוא יבחר ב a אז b לא נמצא בתחום הבחירה שלו כי לא משנה מה הוא יעשה הוא צריך לבחור ב a .
ולכן משחקי המילים להכנסת כל מיני ממדים שלא מן הענין לא משנים את זה שאין לזה התכנות בשכל ישר . לא במקום שהוא מעל הזמן לא במקום שהוא מתחת לזמן לא במקום של זמן ולא במקום של מעל על הזמן
גם להכניס את הביטוי גזירה לא ישנה דבר . גם לא צימצום ולא שום ביטוי אחר .
משנה מאוד מה שהוא יעשה - אלא שהוא כבר עשה את זה. הוא לא צריך לבחור בA - אלא שהוא כבר בחר בA.
אף אחד לא הכניס לפה את הביטוי גזירה - פשוט הבאת מאחז''ל שלא מדבר אודות ידיעת הקב''ה, אלא אודות החלטות הקב''ה.
מה לעשות, מילים זה הדרך לבטא רעיון.
לא הבנתי . 10 שנים לפני שנולדתי הוא ידע שעכשיו ביום רביעי 1903 אני אבחר לכתוב תשובה במקום ללמוד מסכת כתובות ?איש תלמודי אמר:הוא לא יודע מה הוא יבחראלף בית גימל אמר:אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב aאגור בן יקא אמר:משנה מאוד מה שהוא יעשה - אלא שהוא כבר עשה את זה. הוא לא צריך לבחור בA - אלא שהוא כבר בחר בA.
אף אחד לא הכניס לפה את הביטוי גזירה - פשוט הבאת מאחז''ל שלא מדבר אודות ידיעת הקב''ה, אלא אודות החלטות הקב''ה.
מה לעשות, מילים זה הדרך לבטא רעיון.
אלא מה הוא בוחר.
נ.ב. כבר הובאו לעיל דברי הרבי מליובאוויטש שמסביר למה התירוץ שהקב"ה למעלה מהזמן, לא מיישב עדיין את קושיית הרמב"ם על הסתירה בין בחירה לידיעה.
אצלך (ואצל כל אחד) היום ועשר שנים לפני שנולדת מחולק להווה ועבראלף בית גימל אמר:לא הבנתי . 10 שנים לפני שנולדתי הוא ידע שעכשיו ביום רביעי 1903 אני אבחר לכתוב תשובה במקום ללמוד מסכת כתובות ?איש תלמודי אמר:הוא לא יודע מה הוא יבחראלף בית גימל אמר:אני מדבר על רגע הבחירה הרי לדעתך גם הקבה יודע ברגע הבחירה מה יבחר אז לא עומד לפניו רק אפשרות אחת לבחור ב a
אלא מה הוא בוחר.
נ.ב. כבר הובאו לעיל דברי הרבי מליובאוויטש שמסביר למה התירוץ שהקב"ה למעלה מהזמן, לא מיישב עדיין את קושיית הרמב"ם על הסתירה בין בחירה לידיעה.
אם הבחירה שלי נמצאת מעל מימד הזמן איך זה קשור למה שאני בוחר עכשיו ?
לגבי ה נ.ב זה ברור לי ( לא מדברי הרבי מלובביץ )
חזרנו לנקודת ההתחלה . אם הקבה יודע 10שנים לפני שנולדתי שאני אכתוב היום ב 1903 . אני יכול לבחור אחרת ?איש תלמודי אמר:אצלך (ואצל כל אחד) היום ועשר שנים לפני שנולדת מחולק להווה ועבראלף בית גימל אמר:לא הבנתי . 10 שנים לפני שנולדתי הוא ידע שעכשיו ביום רביעי 1903 אני אבחר לכתוב תשובה במקום ללמוד מסכת כתובות ?איש תלמודי אמר:הוא לא יודע מה הוא יבחר
אלא מה הוא בוחר.
נ.ב. כבר הובאו לעיל דברי הרבי מליובאוויטש שמסביר למה התירוץ שהקב"ה למעלה מהזמן, לא מיישב עדיין את קושיית הרמב"ם על הסתירה בין בחירה לידיעה.
אם הבחירה שלי נמצאת מעל מימד הזמן איך זה קשור למה שאני בוחר עכשיו ?
לגבי ה נ.ב זה ברור לי ( לא מדברי הרבי מלובביץ )
אבל הקב"ה הוא הוי"ה כלומר שהעבר הווה ועתיד הוא אצלו הוי"ה אחת
וממילא הוא יודע את מה שאתה בוחר עכשיו.
נ.ב. הרבי מליובאוויטש כמובן לא אומר כמוך.
אתה חזרת לנקודת ההתחלה, משום מה..אלף בית גימל אמר:חזרנו לנקודת ההתחלה . אם הקבה יודע 10שנים לפני שנולדתי שאני אכתוב היום ב 1903 . אני יכול לבחור אחרת ?איש תלמודי אמר:אצלך (ואצל כל אחד) היום ועשר שנים לפני שנולדת מחולק להווה ועבראלף בית גימל אמר:לא הבנתי . 10 שנים לפני שנולדתי הוא ידע שעכשיו ביום רביעי 1903 אני אבחר לכתוב תשובה במקום ללמוד מסכת כתובות ?
אם הבחירה שלי נמצאת מעל מימד הזמן איך זה קשור למה שאני בוחר עכשיו ?
לגבי ה נ.ב זה ברור לי ( לא מדברי הרבי מלובביץ )
אבל הקב"ה הוא הוי"ה כלומר שהעבר הווה ועתיד הוא אצלו הוי"ה אחת
וממילא הוא יודע את מה שאתה בוחר עכשיו.
נ.ב. הרבי מליובאוויטש כמובן לא אומר כמוך.
ברור שלא .
נכון לפי דעתי הפתרון שכתבתי נראה לי הכיר ישר ומובן.
שמה ? שה' לא יודע ?! רח"ל.אלף בית גימל אמר:חזרנו לנקודת ההתחלה . אם הקבה יודע 10שנים לפני שנולדתי שאני אכתוב היום ב 1903 . אני יכול לבחור אחרת ?איש תלמודי אמר:אצלך (ואצל כל אחד) היום ועשר שנים לפני שנולדת מחולק להווה ועבראלף בית גימל אמר:לא הבנתי . 10 שנים לפני שנולדתי הוא ידע שעכשיו ביום רביעי 1903 אני אבחר לכתוב תשובה במקום ללמוד מסכת כתובות ?
אם הבחירה שלי נמצאת מעל מימד הזמן איך זה קשור למה שאני בוחר עכשיו ?
לגבי ה נ.ב זה ברור לי ( לא מדברי הרבי מלובביץ )
אבל הקב"ה הוא הוי"ה כלומר שהעבר הווה ועתיד הוא אצלו הוי"ה אחת
וממילא הוא יודע את מה שאתה בוחר עכשיו.
נ.ב. הרבי מליובאוויטש כמובן לא אומר כמוך.
ברור שלא .
נכון לפי דעתי הפתרון שכתבתי נראה לי הכיר ישר ומובן.
שהקב"ה לא יכול להגביל את ידיעתו בעולם שהוא ברא ? רח"ל ? הוא מוגבל ?איש תלמודי אמר:שמה ? שה' לא יודע ?! רח"ל.אלף בית גימל אמר:חזרנו לנקודת ההתחלה . אם הקבה יודע 10שנים לפני שנולדתי שאני אכתוב היום ב 1903 . אני יכול לבחור אחרת ?איש תלמודי אמר:אצלך (ואצל כל אחד) היום ועשר שנים לפני שנולדת מחולק להווה ועבר
אבל הקב"ה הוא הוי"ה כלומר שהעבר הווה ועתיד הוא אצלו הוי"ה אחת
וממילא הוא יודע את מה שאתה בוחר עכשיו.
נ.ב. הרבי מליובאוויטש כמובן לא אומר כמוך.
ברור שלא .
נכון לפי דעתי הפתרון שכתבתי נראה לי הכיר ישר ומובן.
לא הבנתיאלף בית גימל אמר:שהקב"ה לא יכול להגביל את ידיעתו בעולם שהוא ברא ? רח"ל ? הוא מוגבל ?איש תלמודי אמר:שמה ? שה' לא יודע ?! רח"ל.אלף בית גימל אמר:חזרנו לנקודת ההתחלה . אם הקבה יודע 10שנים לפני שנולדתי שאני אכתוב היום ב 1903 . אני יכול לבחור אחרת ?
ברור שלא .
נכון לפי דעתי הפתרון שכתבתי נראה לי הכיר ישר ומובן.
אני שואל לשיטתך . כי לשיטתך הוא מוגבל . לשיטתי הוא לא מוגבל כי הוא הגביל את עצמו .איש תלמודי אמר:לא הבנתיאלף בית גימל אמר:שהקב"ה לא יכול להגביל את ידיעתו בעולם שהוא ברא ? רח"ל ? הוא מוגבל ?איש תלמודי אמר:שמה ? שה' לא יודע ?! רח"ל.
אתה שואל או קובע ?
ולגופו של עניין, הא נמנע הנמנעות
אבל תכל'ס כתוב ברמב"ם שהוא יודע כל מה שהולך להיות
ואאל"ט יש ע"ז פסוקים מפורשים.
לפני שאני ממשיך להתפלמס איתך, אשאל אותך כמה שאלותאלף בית גימל אמר:אני שואל לשיטתך . כי לשיטתך הוא מוגבל . לשיטתי הוא לא מוגבל כי הוא הגביל את עצמו .איש תלמודי אמר:לא הבנתיאלף בית גימל אמר:שהקב"ה לא יכול להגביל את ידיעתו בעולם שהוא ברא ? רח"ל ? הוא מוגבל ?
אתה שואל או קובע ?
ולגופו של עניין, הא נמנע הנמנעות
אבל תכל'ס כתוב ברמב"ם שהוא יודע כל מה שהולך להיות
ואאל"ט יש ע"ז פסוקים מפורשים.
נראה לי שרחמנא לצלן אצלך פי כמה יותר גדול .
אז הרמב״ם לשיטתך צריך לתרץ את הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים .
דבר שני לתרץ אם הקבה יודע הוא מגביל את הבחירה של האדם .
התירוץ שלי פותר את הכל
א. לא נכון ! ברמב"ם מבואר שהוא יודע הכל גם בנושא של יראת שמים.אלף בית גימל אמר:א. הקב"ה בעולם הזה הגביל את ידיעתו רק בנושא יראת שמים
ב. הבחירה שלנו לא מוגבלת בנושא יראת שמים
ג. אני לא מבין את הרמב"ם כך שאני לא יכול לחלוק עליו . אתה כנארה מבין אותו ואומר שאני חולק עליו
הרי גם אתה לא מבין את הרמב״ם חוץ מזה שהוא הרמב״ם . כי אתה לא יכול להסביר אותו . אז איך אתה דן בנושא ?איש תלמודי אמר:א. לא נכון ! ברמב"ם מבואר שהוא יודע הכל גם בנושא של יראת שמים.אלף בית גימל אמר:א. הקב"ה בעולם הזה הגביל את ידיעתו רק בנושא יראת שמים
ב. הבחירה שלנו לא מוגבלת בנושא יראת שמים
ג. אני לא מבין את הרמב"ם כך שאני לא יכול לחלוק עליו . אתה כנארה מבין אותו ואומר שאני חולק עליו
ב. נכון.
ג. כל זמן שאתה לא מבין את מה שהרמב"ם אומר עדיף שלא תדון בענין, וכ"ש לא לגבש דעה בנושא.
מבואר ברמב"ם שה' יודע הכל ואפי' הכי יש לנו בחירה חופשית ולא מוגבלת
והרמב"ם אומר שזה קושיא גדולה מאוד, והתשובה ארוכה וכו'
וכאן באשכול אנחנו דנים למה א"א לתרץ כל מיני תירוצים, ומה בדיוק היה קשה לרמב"ם.
אלף בית גימל אמר:הרי גם אתה לא מבין את הרמב״ם חוץ מזה שהוא הרמב״ם . כי אתה לא יכול להסביר אותו . אז איך אתה דן בנושא ?איש תלמודי אמר:א. לא נכון ! ברמב"ם מבואר שהוא יודע הכל גם בנושא של יראת שמים.אלף בית גימל אמר:א. הקב"ה בעולם הזה הגביל את ידיעתו רק בנושא יראת שמים
ב. הבחירה שלנו לא מוגבלת בנושא יראת שמים
ג. אני לא מבין את הרמב"ם כך שאני לא יכול לחלוק עליו . אתה כנארה מבין אותו ואומר שאני חולק עליו
ב. נכון.
ג. כל זמן שאתה לא מבין את מה שהרמב"ם אומר עדיף שלא תדון בענין, וכ"ש לא לגבש דעה בנושא.
מבואר ברמב"ם שה' יודע הכל ואפי' הכי יש לנו בחירה חופשית ולא מוגבלת
והרמב"ם אומר שזה קושיא גדולה מאוד, והתשובה ארוכה וכו'
וכאן באשכול אנחנו דנים למה א"א לתרץ כל מיני תירוצים, ומה בדיוק היה קשה לרמב"ם.
יש עוד הרבה דברים שלא ניתן לתרץ את הרמב״ם אז מה נעשה העולם יעמוד ולא נקבל תרוץ טוב יותר ?
כך כתב חיימקו
הוא כתב שהקב"ה הפקיע מעצמו חלק מהידיעה, וכעין זה כתוב באור החיים.
אור החיים בראשית (פרשת בראשית) פרק ו פסוק ה
ומעתה נוכל לומר כי ה' בעת ברוא האדם שלל מהידיעה פשעי אדם לב' סיבות, א', לטעם הפשטי כי טוב ה' ולא יביט אל התיעוב וטעם זה לבד לא יספיק כיון שהוא צורך בידיעה לדעת מה יעשה והנמשך. אלא שיש עוד טעם ב' והוא שנתחכם לעשות ה' כן לבל תחול טענת הרשעים שיאמרו ידיעתו מכרחת, כיון שה' ידע כי פלוני זה יעבור על מה שעבר הדבר מעצמו יתחייב להיות הגם שה' לא גזר להיות כן, ומעתה אין עונש לרשעים כי לא מרשעים יצא רשע ובמה יפחד רשע ויחדל מעושק, לזה מנע ה' ידיעה זו של מעשה הרשעים. אבל מעשה הצדיקים לא שללו מהידיעה ובו שמח ולסיבה זו היתה הבריאה, והוא שאמר הכתוב (לעיל א לא) וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד. ואם תאמר אם לא הביט און של רשעים היאך קבע עונש לעושי רשעה, וכי צריך לקבוע עונש לפלוני המרשיע אין צריך לקבוע עונש אלא לעושה עון ופשע. ובערך הצדיקים אין מקום לטענת ידיעתו מכרחת כי טענה זו היא התשלום והנה ה' חפץ לשלם ואין טוען נגד עצמו, מה שאין כן בעונש הרשעים שיבואו בטענה לבל יקבלו עונש לזה שמר ה' את הדבר. ואין לטעון ולומר אלו הביט ה' בהם שיהיו צדיקים היו עושי צדק, שטענה זו אינה טענה לפוטרם מפרט הבחירה שנתן בידם ובחרו ברע ומאסו בטוב ברצונם. ואחרי הודיע אלהים אותנו את זה אין תמיהה באומרו וינחם ה' וגו', כי נחמתי, כי הוא עצמו שלל
אני לא חידשתי שום דבר בעניני האמונה אני מביא ראשון כמו הראב"ד .אגור בן יקא אמר:אלף בית גימל אמר:הרי גם אתה לא מבין את הרמב״ם חוץ מזה שהוא הרמב״ם . כי אתה לא יכול להסביר אותו . אז איך אתה דן בנושא ?איש תלמודי אמר:א. לא נכון ! ברמב"ם מבואר שהוא יודע הכל גם בנושא של יראת שמים.
ב. נכון.
ג. כל זמן שאתה לא מבין את מה שהרמב"ם אומר עדיף שלא תדון בענין, וכ"ש לא לגבש דעה בנושא.
מבואר ברמב"ם שה' יודע הכל ואפי' הכי יש לנו בחירה חופשית ולא מוגבלת
והרמב"ם אומר שזה קושיא גדולה מאוד, והתשובה ארוכה וכו'
וכאן באשכול אנחנו דנים למה א"א לתרץ כל מיני תירוצים, ומה בדיוק היה קשה לרמב"ם.
יש עוד הרבה דברים שלא ניתן לתרץ את הרמב״ם אז מה נעשה העולם יעמוד ולא נקבל תרוץ טוב יותר ?
כך כתב חיימקו
הוא כתב שהקב"ה הפקיע מעצמו חלק מהידיעה, וכעין זה כתוב באור החיים.
אור החיים בראשית (פרשת בראשית) פרק ו פסוק ה
ומעתה נוכל לומר כי ה' בעת ברוא האדם שלל מהידיעה פשעי אדם לב' סיבות, א', לטעם הפשטי כי טוב ה' ולא יביט אל התיעוב וטעם זה לבד לא יספיק כיון שהוא צורך בידיעה לדעת מה יעשה והנמשך. אלא שיש עוד טעם ב' והוא שנתחכם לעשות ה' כן לבל תחול טענת הרשעים שיאמרו ידיעתו מכרחת, כיון שה' ידע כי פלוני זה יעבור על מה שעבר הדבר מעצמו יתחייב להיות הגם שה' לא גזר להיות כן, ומעתה אין עונש לרשעים כי לא מרשעים יצא רשע ובמה יפחד רשע ויחדל מעושק, לזה מנע ה' ידיעה זו של מעשה הרשעים. אבל מעשה הצדיקים לא שללו מהידיעה ובו שמח ולסיבה זו היתה הבריאה, והוא שאמר הכתוב (לעיל א לא) וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד. ואם תאמר אם לא הביט און של רשעים היאך קבע עונש לעושי רשעה, וכי צריך לקבוע עונש לפלוני המרשיע אין צריך לקבוע עונש אלא לעושה עון ופשע. ובערך הצדיקים אין מקום לטענת ידיעתו מכרחת כי טענה זו היא התשלום והנה ה' חפץ לשלם ואין טוען נגד עצמו, מה שאין כן בעונש הרשעים שיבואו בטענה לבל יקבלו עונש לזה שמר ה' את הדבר. ואין לטעון ולומר אלו הביט ה' בהם שיהיו צדיקים היו עושי צדק, שטענה זו אינה טענה לפוטרם מפרט הבחירה שנתן בידם ובחרו ברע ומאסו בטוב ברצונם. ואחרי הודיע אלהים אותנו את זה אין תמיהה באומרו וינחם ה' וגו', כי נחמתי, כי הוא עצמו שלל
א. הרמב"ם כבר הוסבר בטוב טעם לעיל, וגם בקישורים.
ב. זה לא רק הרמב"ם אלא רוב גדולי ישראל, וכ''ה גם האמונה הפשוטה אצל רוב החרדים לדבר ה' כיום, שהקב"ה מכיר יודע כל פרט וגם את המעשים הרעים של האדם גם לפני שנעשו.
ג. אפילו באם מישהו לא מבין את הענין, ונשאר בקושיא, - כן, עדיף להישאר בקושיא מלהמציא תירוץ שמנגד את האמונה הרווחת. אי אפשר 'לחדש חידושים' בעניני אמונה, אלא אך ורק לחפש סברות ומקורות לתרץ ולהעמיד את האמונה הרווחת, ולא להיפך. באם התירוץ שלך נוגד את האמונה הרווחת והמקובלת של רוב גדולי ישראל - בידוע שזה לא 'תירוץ', אלא אמונה אחרת.
ד. עדיין לא הסברת את עצמך, ודווקא על התירוץ שלך יש קושיות: מכיון שגם לדעתך ברור שהקב''ה בעצמו יודע מהנעשה לאחרי המעשה, הרי באם אינו יודע מזה עד זמן המעשה בעוה"ז, יוצא שידיעתו היא תחת מגבלות הזמן, ולא עוד, אלא שיש עוד קושיא על ה'תירוץ' שלך: ברור שהוא ית' הוא אחדות פשוטה ולא מורכבת ח''ו, והרי באם הוא יודע אודות המעשים כתוצאה מהנעשה בעוה''ז, ובדומה לידיעת האדם, בא''כ יוצא שח''ו ידיעתו מורכבת מהרבה פרטים והיא ידיעה ש'חוץ ממנו', ותלויה במעשי הנבראים שהם 'חוץ ממנו', וזה סתירה לאחדותו ופשיטותו ית'.
ה. באם תדייק בלשון האור החיים לפני החלק שצוטט בהודעתך, תראה שהאור החיים מחזיק דווקא בשיטת הרמב"ם שהוא ית' ודעתו אחד ושהוא יודע הכל בדרך ממילא ולא כידיעת האיצטגנינים שאמת שיודעים העתיד אבל יודעים את זה כדבר שחוץ מהם (ולכן אינו מקבל תירוץ הראב"ד - דבשלמא אצל איצטגנינים, ידיעתם באמת היא רק תוצאה מגורמים אחרים ולכן אין סיבה שידיעתם תכריח את האדם ואם כבר זה רק הגורמים האחרים שיגרמו הן את מעשה האדם והן את ידיעת האיצטגנינים, משא''כ אצל הקב''ה שהוא ודעתו אחד), ומכיון שלשיטת האור החיים הקב''ה יודע הכל בדרך ממילא, לכן גם כל מעשי האדם גם הרעים גלויים לפניו, ולאחר כל זה כותב האור החיים שאעפ''כ: "ה' יכול לשלול הידיעה המושגת בידיעתו לבל ידענה, כשירצה האדון מה שאין כח באנוש לעשות זאת שתגיע אליו הידיעה ולא ידענה, והוא שרמז רמב"ם באומרו ואין דעתו של אדם יכולה להשיג וכו', כי איך אפשר שתגיע עדיו הידיעה מעצמה ותהיה מושללת מעצמה, והוא שאמר הכתוב (במדבר כג) לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל, הנך רואה כשירצה ה' שלא לדעת יושלל הידיעה הגם שהידיעה ישנה מעצמה, כי אינו בבחינת האדם שהידיעה הוא חוץ ממנו, לומר ימנע ולא ידענה, כי ה' הוא ודעתו אחד ואינו צריך לתת לב לדעת, שבזה נאמר דכשלא יתן לב לא ידע, לא כן, ואף על פי כן כביכול ישנו בבחינה זו דכתיב לא הביט וגו'".
הרי רואים שהאור החיים כותב שהידיעה של כל המעשים גם הרעים מושגת להקב''ה בדרך ממילא, כי הוא ודעתו אחד, ושאעפ''כ בכח הקב''ה לשלול ידיעה זו מעצמו,
והוא מפרש שכוונתו בזה שהקב''ה שולל ידיעה זו מעצמו אינו שהקב''ה מונע את עצמו ולא ידענה, כמו שאתם הבנתם בדבריו, 'כי אינו בבחינת האדם שהידיעה היא חוץ ממנו', ואינו צריך לתת לב לדעת, ושאעפ''כ 'כביכול ישנו בבחינה זו דכתיב לא הביט און ביעקב'.
דעת לנבון נקל שאין הכוונה שהקב''ה לא יודע מעשי האדם לפני שנעשו, אלא כמו שהאור החיים מדגיש בכל דבריו, הכוונה היא שהקב''ה שולל מעצמו ידיעה זו, וכמו שכתוב לא הביט און ביעקב, והיינו שהוא מתעלם מידיעה זו ואינו 'מסתכל' בו, ובמילא אין לידיעה זו 'השפעה' על הנבראים, והם אינם 'חייבים' להתנהג כמו הידיעה.
ונקודת הענין היא אותה נקודה שכולנו כתבנו לעיל, שמענין הידיעה כשלעצמו אין קושיא כל כך, כי ענין הידיעה כשלעצמה הוא תוצאה מבחירת האדם וכמו הידיעה שלאחרי המעשה, והקושיא אצל ידיעת הקב''ה בכל המפרשים היא דווקא מזה שא) הקב''ה יודע עוד לפני שהמעשים נעשו, ולכאורה מובן מזה שידיעתו אינה תוצאה מבחירת למעשה האדם, כי בחירת ומעשה האדם עוד לא היו, ובזה מדבר הרמב''ם והראב"ד, הרמב''ם כותב שזה למעלה מהשגת האדם כי הוא ודעתו אחד, והראב''ד מדמה את זה לידיעת האיצטגנינים, וע''ז כותב האור החיים שה' יכפר בעד הראב''ד, ב) גם אם נניח שידיעתו היא כמו ידיעה שלאחר המעשה, מ''מ כיון שהוא בורא את האדם, איך ייתכן שידיעתו לא תשפיע על האדם להיות כפי המתחייב מהידיעה. וזה, ענין הב', הוא הקושיא שבדברי האור החיים 'הדבר מעצמו יתחייב להיות', וע''ז הוא עונה שמכיון שהקב''ה לא 'מסתכל' בהידיעה, לכן אין לזה שום השפעה על הנברא. הפך בה והפך בה דכולא בה.
ענין זה, ההבדל בין 'הביט' ל'גלוי וידוע', מבואר ביתר הרחבה בהמאמר שכבר קישרתי אליו לעיל, מבעל התניא.