הוראת מרן החזון איש זצ"ל לגבי עלייה למירון בל"ג לעומר

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
יושב אוהלים אמר:
חנינא בני אמר:
לקבר רשב"י בלג בעומר
שוב על איזה שנים אתה מדבר שלא נסעו גדולים או בינונים או קטנים ליטאיים למירון בלג בעומר?

כל אחד בשנה שהגיע לכאן, חלק הגיעו לפני השואה, חלק אחרי
בגדול הציבור הליטאי לא עלה ולא דגל בזה
שאלתי עד איזה שנה, לא הלכו לא גדולים ולא בינוים ולא קטנים למירון בלג בעומר.
בכמה וכמה שנים האחרונות זה פשוט לא נכון עובדתית.
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
אכן תלמידי הגר"א שהגיעו לארץ פיתחו יחס אחר לענינים אלו
אבל הציבור הליטאי, לא בהכרח בהקשר של הגר"א דוקא, לא היה אצלו את הענין הזה

https://www.tv2000.co.il/article/22604
מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין: "יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"
 

חנינא בני

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חנינא בני אמר:
יושב אוהלים אמר:
שוב על איזה שנים אתה מדבר שלא נסעו גדולים או בינונים או קטנים ליטאיים למירון בלג בעומר?

כל אחד בשנה שהגיע לכאן, חלק הגיעו לפני השואה, חלק אחרי
בגדול הציבור הליטאי לא עלה ולא דגל בזה
שאלתי עד איזה שנה, לא הלכו לא גדולים ולא בינוים ולא קטנים למירון בלג בעומר.
בכמה וכמה שנים האחרונות זה פשוט לא נכון עובדתית.
אני מדבר על הציבור הליטאי
בשנים האחרונות הציבור הזה הולך ונעלם לתוך מסה של כלל חסידי / הונגרי / ירושלמי / קרעסטירי
אבל ראשי ישיבות ליטאים עד היום לא מעודדים ולא מאשרים דבר כזה ליסוע למירון בלג בעומר
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
אני מדבר על הציבור הליטאי
בשנים האחרונות הציבור הזה הולך ונעלם לתוך מסה של כלל חסידי / הונגרי / ירושלמי / קרעסטירי
בדיוק כמו שטענתי כשכתבת שאין שום א' מגדולי ליטא שנסעו למירון, שזה בגלל שלשיטתם כל מי שכן נסע זה הוכחה שהוא לא גדול, אותו דבר לענין "ציבור ליטאי" שברור שאין אחד מהציבור הליטאי שנוסע למירון בלג בעומר, כי מי שכן נוסע זה הוכחה ברורה שהוא כבר לא מהציבור הליטאי, אלא הפך להיות חסידי / הונגרי / ירושלמי / קרעסטירי...
 

חנינא בני

משתמש ותיק
לא הבנתי מה מצחיק
הציבור הליטאי בעצם נרצח רובו בשואה
מתי מעט שנשארו הקימו ישיבות ליטאיות, וכך חינכו בישיבות הליטאיות, וכך לימדו ומלמדים גדולי הדור הליטאים, וכך נהגו תלמידיהם שנים רבות, ולכן לא צריכים שום 'הוכחה', לא נסעו למירון לא גדולים ולא קטנים, זה היה מקום של ספרדים וירושלמים בעיקר.
לאחרונה פחות מורגשת דרך 'ראש הישיבה הליטאי', ואנשים הולכים לפי מקום שליבם חפץ, ולכן גם יוצאי ישיבות ליטאיות מתחברים לרעיונות חדשים שלא היו נחלת רבותיהם וקהילתם
זה לא משאלת לב אלא תיאור היסטורי
 

דרופתקי דאורייתא

משתמש ותיק
פותח הנושא
חנינא בני אמר:
אכן תלמידי הגר"א שהגיעו לארץ פיתחו יחס אחר לענינים אלו
אבל הציבור הליטאי, לא בהכרח בהקשר של הגר"א דוקא, לא היה אצלו את הענין הזה

https://www.tv2000.co.il/article/22604
מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין: "יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"

תודה רבה
לא ידעתי, חשבתי שבדרך כלל הציבור הליטאי הולך לאור הגר"א ותלמידו, מהם שושלת הישיבות הקדושות ורוממות עסק התורה יותר מכל ענין אחר חשוב ככל שיהיה וכו'. עכשיו, אני לומד שאלו שני ציבורים שונים... לא ידעתי.

דברי הגריג"א שליט"א שדן בה משום ביטול תורה, צל"ע מדוע הוא דווקא בל"ג לעומר ולא בין תשעה באב לזמן אלול המקודש, או בכל הזמנים המיוחדים בישיבות וכו', ויש ליישב דאיירי כלפי תלמידי הישיבה שלא נהגו בזה וכדו', אבל כל שיש בזה צורך ומוסיף יר"ש, אדרבא, תדע לך, שהרי הביא ראיה מהחזו"א שלא נהג כן, וכבר הבאנו דעת החזו"א בזה בבירור כמבואר
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
לאחרונה פחות מורגשת דרך 'ראש הישיבה הליטאי', ואנשים הולכים לפי מקום שליבם חפץ, ולכן גם יוצאי ישיבות ליטאיות מתחברים לרעיונות חדשים שלא היו נחלת רבותיהם וקהילתם

אתה כותב יפה,
מה הסיבה לכך, לדעתך?
 

חנינא בני

משתמש ותיק
דרופתקי דאורייתא אמר:
חנינא בני אמר:
אכן תלמידי הגר"א שהגיעו לארץ פיתחו יחס אחר לענינים אלו
אבל הציבור הליטאי, לא בהכרח בהקשר של הגר"א דוקא, לא היה אצלו את הענין הזה

https://www.tv2000.co.il/article/22604
מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין: "יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"

תודה רבה
לא ידעתי, חשבתי שבדרך כלל הציבור הליטאי הולך לאור הגר"א ותלמידו, מהם שושלת הישיבות הקדושות ורוממות עסק התורה יותר מכל ענין אחר חשוב ככל שיהיה וכו'. עכשיו, אני לומד שאלו שני ציבורים שונים... לא ידעתי.

דברי הגריג"א שליט"א שדן בה משום ביטול תורה, צל"ע מדוע הוא דווקא בל"ג לעומר ולא בין תשעה באב לזמן אלול המקודש, או בכל הזמנים המיוחדים בישיבות וכו', ויש ליישב דאיירי כלפי תלמידי הישיבה שלא נהגו בזה וכדו', אבל כל שיש בזה צורך ומוסיף יר"ש, אדרבא, תדע לך, שהרי הביא ראיה מהחזו"א שלא נהג כן, וכבר הבאנו דעת החזו"א בזה בבירור כמבואר

הוא לא דן משום ביטול תורה, הוא כותב שלא נהגו אצלינו, וממילא מי שרוצה לעשות את זה הוי ביטול תורה
וזו בדיוק היתה דעת החזו"א, אלא שלא רצה לקבוע שאסור כי אמר שיש אנשים שמקבלים שם ירא"ש, והרי הרבה חסידים ואנשי מעשה מקהילות הספרדים והפרושים היו מרקדים שם לפני ה' עד כלות הנפש, ושיהיה להם לבריאות, אבל הליטאים לא חלמו על רעיון כזה
וכמו שתשאל רב סטנדרטי היום, אם מותר להיות באומן בר"ה, והוא יגיד שאם זה מוסיף לך ביראת שמים לבריאות, ברור שאין זה ממנהגו ולא עלה על דעתו, אלא שמשיב כך כי יודע שיש כאלו שעושים את זה
אבל אם תשאל רב מהמיעוט הליטאי הנכחד מה דעתו על זה, הוא יסובב באצבע על הרקה...
 

חנינא בני

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
חנינא בני אמר:
לאחרונה פחות מורגשת דרך 'ראש הישיבה הליטאי', ואנשים הולכים לפי מקום שליבם חפץ, ולכן גם יוצאי ישיבות ליטאיות מתחברים לרעיונות חדשים שלא היו נחלת רבותיהם וקהילתם

אתה כותב יפה,
מה הסיבה לכך, לדעתך?
הישיבות הקימו את התורה מאפס לכל הישוב החדש
אבל בינתיים התרבו הספסלים ויש הרבה מקורות תורה ורבנים מסוגים שונים ולא רק מהפלג המסויים של יוצאי ליטא
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
דרופתקי דאורייתא אמר:
חנינא בני אמר:
אכן תלמידי הגר"א שהגיעו לארץ פיתחו יחס אחר לענינים אלו
אבל הציבור הליטאי, לא בהכרח בהקשר של הגר"א דוקא, לא היה אצלו את הענין הזה

https://www.tv2000.co.il/article/22604
מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין: "יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"

תודה רבה
לא ידעתי, חשבתי שבדרך כלל הציבור הליטאי הולך לאור הגר"א ותלמידו, מהם שושלת הישיבות הקדושות ורוממות עסק התורה יותר מכל ענין אחר חשוב ככל שיהיה וכו'. עכשיו, אני לומד שאלו שני ציבורים שונים... לא ידעתי.

דברי הגריג"א שליט"א שדן בה משום ביטול תורה, צל"ע מדוע הוא דווקא בל"ג לעומר ולא בין תשעה באב לזמן אלול המקודש, או בכל הזמנים המיוחדים בישיבות וכו', ויש ליישב דאיירי כלפי תלמידי הישיבה שלא נהגו בזה וכדו', אבל כל שיש בזה צורך ומוסיף יר"ש, אדרבא, תדע לך, שהרי הביא ראיה מהחזו"א שלא נהג כן, וכבר הבאנו דעת החזו"א בזה בבירור כמבואר

הוא לא דן משום ביטול תורה, הוא כותב שלא נהגו אצלינו, וממילא מי שרוצה לעשות את זה הוי ביטול תורה
וזו בדיוק היתה דעת החזו"א, אלא שלא רצה לקבוע שאסור כי אמר שיש אנשים שמקבלים שם ירא"ש, והרי הרבה חסידים ואנשי מעשה מקהילות הספרדים והפרושים היו מרקדים שם לפני ה' עד כלות הנפש, ושיהיה להם לבריאות, אבל הליטאים לא חלמו על רעיון כזה
וכמו שתשאל רב סטנדרטי היום, אם מותר להיות באומן בר"ה, והוא יגיד שאם זה מוסיף לך ביראת שמים לבריאות, ברור שאין זה ממנהגו ולא עלה על דעתו, אלא שמשיב כך כי יודע שיש כאלו שעושים את זה
אבל אם תשאל רב מהמיעוט הליטאי הנכחד מה דעתו על זה, הוא יסובב באצבע על הרקה...

מה שמעניין הוא שהביאו כאן את דעת הגריג"א,
מאידך, גישתו ללימוד ספרי חסידות הוא שונה מהמיעוט הליטאי הנכחד כלשונך.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
זה היה מקום של ספרדים וירושלמים בעיקר.
שאינם ליטאים!?
במגזר ה'ליטאי'־ישראלי בן ימינו קיימים שני פלגים עיקריים, כנודע. בני ב"ב אכן משתייכים לאסכולה הליטאית [כארץ־מוצא], אך גם בני ירות"ו הינם ליטאים 'מקוריים' לא־פחות (אלא שבמהלך מאתים השנים שחלפו נספגה בקרבם השפעה לא־מעטה מאוירא דא"י).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יושב אוהלים אמר:
במציאות לא היה בהם שום צדק כלל וכלל

לו יהי.


במחיכ"ת אלה שמגיבים במילים אלו "לו יהי" זה רק מראה שהם לא מסוגלים לקבל דבר שהוא אחרת ממה שחשבו לפני כן, ולכן זורקים את המילים האלה, להראות שלפחות כתבו משהו.
אם ידוע לך משהו על הדבר תכתוב מה שאתה יודע, אם לא אז אל תכתוב כלום,, או תכתוב לא ידיעתי.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
במחכ"ת, המילים הללו נועדו להצביע על אי־רצון בויכוח מתמשך וטרחני על־פני עשרות עמודים.
במקום להבין זאת, מר טורח ומתעקש בכ"ז להטות את האשכול בכיוון זה.
 

הוי כל צמא

משתמש ותיק
אני לא מבין מה הנושא כאן,
וכי יש למישהו צד שיש בזה חובה או מצווה?
מדובר סה"כ על מנהג, ויש שנהגו כך ויש שלא נהגו כך ונהרא נהרא ופשטייה.
ולא שייך כאן שום הוראה מגדול אלמוני או פלמוני לעניין זה!
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
הוי כל צמא אמר:
ולא שייך כאן שום הוראה מגדול אלמוני או פלמוני לעניין זה!
כל גדול מורה למי שרוצה להיות תלמידו מה היא ההנהגה שילך בה
ואם לא רוצה שילך להיות תלמיד של גדול אחר
(מה שקורה היום שבחוץ יש אנשים שהם מצהירים שפלוני הוא הגדול שלהם ובפועל הם הולכים ועושים דברים אחרים)
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
אתה כותב יפה,
מה הסיבה לכך, לדעתך?
הסיבה פשוטה כי לצערנו הבחורים מגיעים לישיבה במסוע אוטומטי חברתי ולא מרצון אמיתי לקבל תורה מרב ולגדול בה בכל כוחם ולכן כל אקשן דקדושה מזדמן קורץ להם אבל מי שרוצה לגדול בדרך המסורה בישיבות המכונות ליטאיות הדרך לא השתנתה
 

חנינא בני

משתמש ותיק
אגב, לפני כמה שנים טובות שמעתי מבחור חסידי, שאין לו שום לימוד זכות על הליטאים למה לא נוסעים למירון בלג....
 

יציר

משתמש רגיל
ידוע הסיפור על בחור שהלך לראש ישיבה ואמר לו שרוצה ליסע למירון לג בעומר והתחיל הר"י לצעוק נגד כולם "ביטול תיירה" ואיך עלה על דעתך. א"ל הבחור לא הבנת את בקשתי רציתי ליסע לכינרת לשחות עם בגדי ים ורק אגב כך גם לתפוס מירון א"ל הר"י אם כך הם פני הדברים הנחת את דעתי שהרי ביטולה זהו קיומה... סע ותהנה ותעזה מה שאתה רוצה והמבין יבין וישפוט
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
יציר אמר:
ידוע הסיפור על בחור שהלך לראש ישיבה ואמר לו שרוצה ליסע למירון לג בעומר והתחיל הר"י לצעוק נגד כולם "ביטול תיירה" ואיך עלה על דעתך. א"ל הבחור לא הבנת את בקשתי רציתי ליסע לכינרת לשחות עם בגדי ים ורק אגב כך גם לתפוס מירון א"ל הר"י אם כך הם פני הדברים הנחת את דעתי שהרי ביטולה זהו קיומה... סע ותהנה ותעזה מה שאתה רוצה והמבין יבין וישפוט

הר"י צודק, אם לבחור אין כח ללמוד שילך לים ולא למירון, כי לים הוא יודע שהיצר הרע לוקח אותו, אבל למירון הוא חושב שהיצר טוב לוקח אותו, ואז חוזר משם עם תחושת סיפוק, וכך חדר לנו ערך חדש, ועוד שנתיים הוא כבר יעלה לכתחילה למירון וכו' וכו'.
אני כמובן מדבר מנקודת המבט הליטאית, שמסופקני אם חסידים מסוגלים לעכל אותה
 

שניאור

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
אני כמובן מדבר מנקודת המבט הליטאית, שמסופקני אם חסידים מסוגלים לעכל אותה
לדעתי - וזאת דעתי בלבד שלא קיבלתי אותה מאף אחד - חסיד שלא מסוגל לעכל את נקודת המבט הליטאית, חסרה לו בהירות בעבודת ה' בעולמינו, ואין ברצוני להאריך בזה.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
הוי כל צמא אמר:
אני לא מבין מה הנושא כאן,
וכי יש למישהו צד שיש בזה חובה או מצווה?
מדובר סה"כ על מנהג, ויש שנהגו כך ויש שלא נהגו כך ונהרא נהרא ופשטייה.
ולא שייך כאן שום הוראה מגדול אלמוני או פלמוני לעניין זה!
יש כאן נושא, של משקל וערכים, וזה בהחלט שייך להוראה מגדול פלוני ואלמוני
 

חנינא בני

משתמש ותיק
שניאור אמר:
ונחנו מה אמר:
אני כמובן מדבר מנקודת המבט הליטאית, שמסופקני אם חסידים מסוגלים לעכל אותה
לדעתי - וזאת דעתי בלבד שלא קיבלתי אותה מאף אחד - חסיד שלא מסוגל לעכל את נקודת המבט הליטאית, חסרה לו בהירות בעבודת ה' בעולמינו, ואין ברצוני להאריך בזה.
בהירות זה אכן משהו שליטאים מדברים עליו
אבל החסידים לא מרגישים צורך בבהירות עצמה, ולכן לא מתרגשים מה'חסרה לו בהירות'
 
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
יציר אמר:
ידוע הסיפור על בחור שהלך לראש ישיבה ואמר לו שרוצה ליסע למירון לג בעומר והתחיל הר"י לצעוק נגד כולם "ביטול תיירה" ואיך עלה על דעתך. א"ל הבחור לא הבנת את בקשתי רציתי ליסע לכינרת לשחות עם בגדי ים ורק אגב כך גם לתפוס מירון א"ל הר"י אם כך הם פני הדברים הנחת את דעתי שהרי ביטולה זהו קיומה... סע ותהנה ותעזה מה שאתה רוצה והמבין יבין וישפוט

הר"י צודק, אם לבחור אין כח ללמוד שילך לים ולא למירון, כי לים הוא יודע שהיצר הרע לוקח אותו, אבל למירון הוא חושב שהיצר טוב לוקח אותו, ואז חוזר משם עם תחושת סיפוק, וכך חדר לנו ערך חדש, ועוד שנתיים הוא כבר יעלה לכתחילה למירון וכו' וכו'.
אני כמובן מדבר מנקודת המבט הליטאית, שמסופקני אם חסידים מסוגלים לעכל אותה
אגב כך, זה אומנם נושא שראוי לאשכול בפני עצמו, אבל הלב דואב על כך שבעיקר בימי בין הזמנים אפשר לראות שם בחורים עם לבוש המתאים לטיולים שנראה שאגב כך קפצו למירון, ואין ספק שכוונתם רק לטובה, אבל, מקום שבו האוה"ח הקדוש זחל בו בחיל ורעדה, ראוי ליותר כובד ראש ולבוש הולם.
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
האור החיים השיג שם כל מיני השגות ומהם זחל
לצפות מאחרים שימציאו ענין של 'לבוש מכובד בקברי צדיקים' זו כבר ציפיה מופלגת
אם כי במירון ספציפית המקום הוא גם בית כנסת, ולכן הלבוש צריך להתאים לבית כנסת, אבל בודאי לא יותר מזה
 

פלגי מים

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
יציר אמר:
ידוע הסיפור על בחור שהלך לראש ישיבה ואמר לו שרוצה ליסע למירון לג בעומר והתחיל הר"י לצעוק נגד כולם "ביטול תיירה" ואיך עלה על דעתך. א"ל הבחור לא הבנת את בקשתי רציתי ליסע לכינרת לשחות עם בגדי ים ורק אגב כך גם לתפוס מירון א"ל הר"י אם כך הם פני הדברים הנחת את דעתי שהרי ביטולה זהו קיומה... סע ותהנה ותעזה מה שאתה רוצה והמבין יבין וישפוט

הר"י צודק, אם לבחור אין כח ללמוד שילך לים ולא למירון, כי לים הוא יודע שהיצר הרע לוקח אותו, אבל למירון הוא חושב שהיצר טוב לוקח אותו, ואז חוזר משם עם תחושת סיפוק, וכך חדר לנו ערך חדש, ועוד שנתיים הוא כבר יעלה לכתחילה למירון וכו' וכו'.
אני כמובן מדבר מנקודת המבט הליטאית, שמסופקני אם חסידים מסוגלים לעכל אותה
עדיף סיפוק כזה מלקיחת היצר הרע לים   והכל הוא במסווה של ׳ביטול תורה׳ של כמה שעות בודדות בעוד שבבין הזמנים בפועל הביטול תורה הוא כמה שבועות ונמצא שעדיין עדיף הלקיחה של היצר הרע לים ׳וביטול תורה׳ הזה  של כמה שבועות    ע׳׳פ סיפוק רוחני של כמה שעות לשמוח בשמחתו של רשב׳׳י ופשוט.
 
 

יציר

משתמש רגיל
נראה לי שאין כלל קשר בזה מן הליטאים והחסידים כמו שרואים אצל הליטאים הירושלמים ואין זה אלא המצאה חדשה של הרב שך ומי שרוצה ישמע בקולו וילך לו
 

E. W

משתמש ותיק
יציר אמר:
נראה לי שאין כלל קשר בזה מן הליטאים והחסידים כמו שרואים אצל הליטאים הירושלמים ואין זה אלא המצאה חדשה של הרב שך ומי שרוצה ישמע בקולו וילך לו

חמוד אתה.... כך נראה דוגמא של חסיד מתוק שמנסה להסביר לליטאים את השקפתם.... 
 
חלק עליון תַחתִית