יושב אוהלים אמר:במחיכ"ת רוב אנשי שלומנו שמתביישים כשעברו על הלכה בטעות אינו משום שמחזיקים עצמם כאדם חכם וחשוב, אלא בגלל שיודעים שהם עשו משהו שהוא לא טוב באמת.לבי במערב אמר:הבושה אינה על כך ש'עבר על ההלכה',יושב אוהלים אמר:וכי אדם לא אמור להרגיש בושה עצומה בזה שכולם יודעים שעברת על ההלכה ולא ואמרת ותן טל ומטר בקיץ?
אלא: "היאך יתכן שאני - אדם כה חכם וחשוב - אטעה ואשכח בשגגה". ודו"ק.
לא כולם שוכחים, אך באמת אין אנו מלאכים...
אז לדעתך מי שמתבייש בפני בני אדם מפני עבירה שעשה, יש בו חשש יוהרא?? אתמהה.משכהו לבית המדרש אמר:כבר נפסקה הלכה שחתן קורא קריאת שמע בלילה הראשון, כי אם לא יקרא הרי זו יוהרא שכביכול כל הלילות כן מכוון הוא כדבעי, ואם על ק"ש אמרו על תפילה על אחת כמה וכמה שיודעים אנו את עוני מעשינו ודלות דעתנו לכוונם שעה אחת לפני המקום.
יושב אוהלים אמר:במחיכ"ת רוב אנשי שלומנו שמתביישים כשעברו על הלכה בטעות אינו משום שמחזיקים עצמם כאדם חכם וחשוב, אלא בגלל שיודעים שהם עשו משהו שהוא לא טוב באמת. ואולי הם לא מתביישים כל כך מהקב"ה אלא מבשר ודם, אבל הבושה הוא מחמת מכשול ההלכה שבו ולא מחמת שמחזיקים מעצמם.לבי במערב אמר:הבושה אינה על כך ש'עבר על ההלכה',יושב אוהלים אמר:וכי אדם לא אמור להרגיש בושה עצומה בזה שכולם יודעים שעברת על ההלכה ולא ואמרת ותן טל ומטר בקיץ?
אלא: "היאך יתכן שאני - אדם כה חכם וחשוב - אטעה ואשכח בשגגה". ודו"ק.
לא כולם שוכחים, אך באמת אין אנו מלאכים...
מי ששוכח משהו בתפלה לא עובר על הלכה.יושב אוהלים אמר:וכי אדם לא אמור להרגיש בושה עצומה בזה שכולם יודעים שעברת על ההלכה ולא ואמרת ותן טל ומטר בקיץ?
בשלמא אמר:שמעתי פעם באחד משיעוריו של ר"א וייס
אצל הבושטאטשער רב אנו מוצאים שלא התבייש בכך שהוא טעה בתפילה
בספרו אשל אברהם אנו מוצאים כו"כ שהוא כותב על עצמו 'שכחתי' 'טעיתי' וכיו"ב ומברר את ההלכה.
יושב אוהלים אמר:אז לדעתך מי שמתבייש בפני בני אדם מפני עבירה שעשה, יש בו חשש יוהרא?? אתמהה.משכהו לבית המדרש אמר:כבר נפסקה הלכה שחתן קורא קריאת שמע בלילה הראשון, כי אם לא יקרא הרי זו יוהרא שכביכול כל הלילות כן מכוון הוא כדבעי, ואם על ק"ש אמרו על תפילה על אחת כמה וכמה שיודעים אנו את עוני מעשינו ודלות דעתנו לכוונם שעה אחת לפני המקום.
ומה הקשר כלל וכלל בין "שאנו יודעים את עוני מעשנו ודלות דעתנו", לזה שמתביישים במכשול עבירה בפני בני אדם.
וכי לדעתך מי שיודע עוני מעשיו ודלות דעתוו אמור לא להתבייש במכשול עבירה, כי בין כך אני לא שווה כלום?? אתמהה.
יושב אוהלים אמר:וכי אדם לא אמור להרגיש בושה עצומה בזה שכולם יודעים שעברת על ההלכה
אתה זה שלא הבנת את דבריו כי קישרת את הדברים לוויכוח שלך כאן עם החברים, ולא לשם כוונתי בכלל.יושב אוהלים אמר:בשלמא אמר:שמעתי פעם באחד משיעוריו של ר"א וייס
אצל הבושטאטשער רב אנו מוצאים שלא התבייש בכך שהוא טעה בתפילה
בספרו אשל אברהם אנו מוצאים כו"כ שהוא כותב על עצמו 'שכחתי' 'טעיתי' וכיו"ב ומברר את ההלכה.
אם זה היתה כוונתו, אז לא צריך להביא ראיה מהבוטשטשער, אפשר להביא ראיה ממשה רבנו, שחז"ל אומרים עליו "הודה ולא בוש" -
אלא הפשט ברור ופשוט שלא הבנת את דברי הרב וייס, הוא לא התכוון שלא התבייש בכך שטעה, אלא שלא מנעה אותו הבושה מלהודות על האמת שטעה.
דיברתי על זה שפותח הנושא עירב את העניין של הבושה מאחרים, ומחמת כן תעבור על הלכה לחזור על התפילה. ועל זה אמרתי שצריך להרגיש טיפשות או בושה על שעברתי על דבר הלכה, ולא לגרום לבושה מאחרים לעבור על הלכה.יושב אוהלים אמר:לביא אמר:עוד נושא בו מערבים הרגשה עם ההלכה.
אם כבר, אני מרגיש טיפש אם אני לא חוזר, כי אז אני עובר על ההלכה.וכי אדם לא אמור להרגיש בושה עצומה בזה שכולם יודעים שעברת על ההלכה ולא ואמרת ותן טל ומטר בקיץ?אמונת אומן אמר:אני חושב שלא אחוש בושה בזה, ודאי שלא כזו שתגרום לי לעשות קומבינות כאלו ואחרות...
אין שום בעיה בלערב רגש של בושה עם הלכה, אדרבה בושה על מכשול בהלכה זה דבר חיובי וראוי, ומי שאין לו שום בושה מזה בגלל "שכולם שוכחים מדי פעם", ו"אנחנו לא מלאכים" הוא זה שצריך תיקון .
ועל ה"כי..." עדיין עני תמוה, וכי בגלל שהרבה טועים אינו אמור להתבייש במכשול?משכהו לבית המדרש אמר:שבענין הזה לא צריך כל כך להתבייש, כי וכו'...
מע"כ כתב בשמו "שלא התבייש בכך שהוא טעה בתפילה" - ועל זה כתבתי לא הבנת כוונתו.בשלמא אמר:שפיל לסייפא ותבין את הנקודה שהתכוין הגר"או לחדד.
יושב אוהלים אמר:ועל ה"כי..." עדיין עני תמוה, וכי בגלל שהרבה טועים אינו אמור להתבייש במכשול?משכהו לבית המדרש אמר:שבענין הזה לא צריך כל כך להתבייש, כי וכו'...
לבי במערב אמר:הבושה אינה על כך ש'עבר על ההלכה',
אלא: "היאך יתכן שאני - אדם כה חכם וחשוב - אטעה ואשכח בשגגה". ודו"ק.
יושב אוהלים אמר:ועל ה"כי..." עדיין עני תמוה, וכי בגלל שהרבה טועים אינו אמור להתבייש במכשול?משכהו לבית המדרש אמר:שבענין הזה לא צריך כל כך להתבייש, כי וכו'...
זה טעות, אדם שמבין שעשה משהו לא טוב מתבייש, תקרא לזה מתמטיקה או איך שאתה רוצה, אני קורא לזה שכל הישר, ואם אין לו שכל להבין את הבעיה במה שעשה אינו מתבייש בזה, ואם כן מבין הוא מתבייש..אמונת אומן אמר:אדם מתבייש כשקורה לו דבר חריג.
ברגע שזה לא חריג - האדם לא מתבייש.
ולטעמך למה אתה לא אומר כך:אמונת אומן אמר:בושה היא רגש, לא מתמטיקה.
יושב אוהלים אמר:זה טעות, אדם שמבין שעשה משהו לא טוב מתבייש, תקרא לזה מתמטיקה או איך שאתה רוצה, אני קורא לזה שכל הישר, ואם אין לו שכל להבין את הבעיה במה שעשה אינו מתבייש בזה, ואם כן מבין הוא מתבייש..אמונת אומן אמר:אדם מתבייש כשקורה לו דבר חריג.
ברגע שזה לא חריג - האדם לא מתבייש.
זה שייך רק לגבי דבר שאינו בעצם בושה, אבל דבר שבעצמותו בושה אז אכן הכל לפי המתבייש - שעד כמה שהמתבייש מבין בדבר שעשה שהוא ראוי לבושה, כך תגדל בושתו.משכהו לבית המדרש אמר:אך אם מדברים אנו על הבושה מפני החבר, וכנ"ל, הלא סוגיא זו היא בכלל 'הכל לפי המבייש והמתבייש' בה מבואר שישנה השלכה ישירה בין המציאות העכשווית הנוגעת לאישים הללו בהם מתרחש האירוע.
הפוך, תאמר שזה משום שהאריך בתפילתו,קדמא ואזלא אמר:זה יותר בושה, כי זה אומר שהוא כנראה הלך לפני סוף התפילה או התפלל ביחידות.אשדת לעמו אמר:זה מזכיר לי את הדיון,
גבי ראש ישיבה וכדו',
שמכבדים אותו להיות ש"ץ,
ואינו יכול לברך על ספירת העומר,
האם יעלה, ויתן לאחר לברך,
או שלא יעלה כלל.
אני אתך. נותר רק לשכנע את ציבור המתפללים (:אשדת לעמו אמר:הפוך, תאמר שזה משום שהאריך בתפילתו,קדמא ואזלא אמר:זה יותר בושה, כי זה אומר שהוא כנראה הלך לפני סוף התפילה או התפלל ביחידות.אשדת לעמו אמר:זה מזכיר לי את הדיון,
גבי ראש ישיבה וכדו',
שמכבדים אותו להיות ש"ץ,
ואינו יכול לברך על ספירת העומר,
האם יעלה, ויתן לאחר לברך,
או שלא יעלה כלל.
עד שכשגמר זה היה אחרי שהציבור ספרו,
ולכן שכח. (תחשוב חיובי).
ניצחתני.קדמא ואזלא אמר:אני אתך. נותר רק לשכנע את ציבור המתפללים (:אשדת לעמו אמר:הפוך, תאמר שזה משום שהאריך בתפילתו,קדמא ואזלא אמר:זה יותר בושה, כי זה אומר שהוא כנראה הלך לפני סוף התפילה או התפלל ביחידות.
עד שכשגמר זה היה אחרי שהציבור ספרו,
ולכן שכח. (תחשוב חיובי).
זה לא נקרא "לעבור על ההלכה", זה נקרא טעות, שכחה.יושב אוהלים אמר:וכי אדם לא אמור להרגיש בושה עצומה בזה שכולם יודעים שעברת על ההלכה ולא ואמרת ותן טל ומטר בקיץ?
לו יצוייר שהיה דין בושת על דברים,יושב אוהלים אמר:ולטעמך למה אתה לא אומר כך:אמונת אומן אמר:בושה היא רגש, לא מתמטיקה.
בושה היא רגש, בושה היא לא מתמטיקה,
אדם מתבייש כשעשה משהו לא טוב - ואינו מתחיל לעשות חשבונות מתמטיים אם זה חריג או לא.
גם רש"י בשבועות כתב על עצמו ששכח ולא בוש.בשלמא אמר:שמעתי פעם באחד משיעוריו של ר"א וייס שאצל הבושטאטשער רב אנו מוצאים שלא התבייש בכך שהוא טעה בתפילה בספרו אשל אברהם אנו מוצאים כו"כ פעמים שהוא כותב על עצמו 'שכחתי' 'טעיתי' וכיו"ב ומברר את ההלכה.
אחרים היו תולים את התקלה באחרים ששכחו או טעו ואז היו מבררים את ההלכה "שנשאלו".
לשכוח לפרש מאי כיסופא איכא?דרומאי אמר:גם רש"י בשבועות כתב על עצמו ששכח ולא בוש.
ה"ה לשכוח יעלה ויבא.בשלמא אמר:לשכוח לפרש מאי כיסופא איכא?דרומאי אמר:גם רש"י בשבועות כתב על עצמו ששכח ולא בוש.
...דרומאי אמר:ה"ה לשכוח יעלה ויבא.בשלמא אמר:לשכוח לפרש מאי כיסופא איכא?דרומאי אמר:גם רש"י בשבועות כתב על עצמו ששכח ולא בוש.
ודאי שלא, אלא שרש"י עצמו שכח. והראיה מדכתוב 'שכחתי לפרש המשנה', ולא 'שכחתי להעתיק הפירוש על המשנה'.בשלמא אמר:...דרומאי אמר:ה"ה לשכוח יעלה ויבא.בשלמא אמר:לשכוח לפרש מאי כיסופא איכא?
חייכתני
זה ענין של עריכה לרש"י כנראה עמדו המשנה והגמ' בשתי מגילות נפרדות, ושכח לפרש את המשנה במקומה.
(במשניות הם פעמים רבות קטועים אחרת כנודע)
לשכוח יעלה ויבוא זה מאוד אנושי מחד, אבל פספוס גדול בזכירת היום.
היינו הך.דרומאי אמר:ודאי שלא, אלא שרש"י עצמו שכח. והראיה מדכתוב 'שכחתי לפרש המשנה', ולא 'שכחתי להעתיק הפירוש על המשנה'.בשלמא אמר:...דרומאי אמר:ה"ה לשכוח יעלה ויבא.
חייכתני
זה ענין של עריכה לרש"י כנראה עמדו המשנה והגמ' בשתי מגילות נפרדות, ושכח לפרש את המשנה במקומה.
(במשניות הם פעמים רבות קטועים אחרת כנודע)
לשכוח יעלה ויבוא זה מאוד אנושי מחד, אבל פספוס גדול בזכירת היום.