דווקא שנת השמיטה נתנה לנו הזדמנות לראות בחוש, מי שטעם את הגידולים שהגיעו מחו"ל מבין שאין בהם לא טעם ולא דמות טעם, והרי לנו שטובה הארץ מאוד מאוד.דיין אמר:אֶ֤רֶץ חִטָּה֙ וּשְׂעֹרָ֔ה וְגֶ֥פֶן וּתְאֵנָ֖ה וְרִמּ֑וֹן אֶֽרֶץ־זֵ֥ית שֶׁ֖מֶן וּדְבָֽשׁ:
...אֶ֚רֶץ אֲשֶׁ֣ר אֲבָנֶ֣יהָ בַרְזֶ֔ל וּמֵהֲרָרֶ֖יהָ תַּחְצֹ֥ב נְחֹֽשֶׁת:
1. האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
2. האם ידוע היכן הם מחצבי הברזל והנחושת?
הירושלמי בפאהחדא פלפלתא אמר:עיין עוד בירושלמי פ"ז ה"ג שרבי קילל את פירות א"י לאחר חורבן ביהמ"ק דעד שהמלך במסיבו נרדי נתן ריחו ע"שץ
כלומר שניטל שבחה של א"י בעניין זה. כנ"ל במהרש"א. -והוא תשובה להרב @דייןחדא פלפלתא אמר:עיין כתובות קיא ע,ב בשבח פירות א"י ובדף קי"ב ארץ פרי למלחה מרעת כתב המהרש"א שהכל תלוי בזכויות ובחובות של יושבי א"י ע"ש.
נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכםאחד מן הגולה אמר:כלומר שניטל שבחה של א"י בעניין זה. כנ"ל במהרש"א. -והוא תשובה להרב @דייןחדא פלפלתא אמר:עיין כתובות קיא ע,ב בשבח פירות א"י ובדף קי"ב ארץ פרי למלחה מרעת כתב המהרש"א שהכל תלוי בזכויות ובחובות של יושבי א"י ע"ש.
ובאמת שעומק עניין פירות בחז"ל לעולם הוא כן, שהוא עצם תולדת המעשים גופא, "פרי מעלליהם יאכלו" דהיינו ששכר הצדיקים ועונש הרשעים הוא תולדת מעשיהם. ובזה נשתבחה ארץ ישראל יותר משאר ארצות.
האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה, וצריך לחיות בה רק בקדושה ובטהרה.חדא פלפלתא אמר:נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
אחד מן הגולה אמר:האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה
מלא עפר פיך לפני שאתה מעמיס את טענת המרגלים בדברי המהרש"א.המצפה לישועת ה' אמר:אחד מן הגולה אמר:האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה
אכן, רק בשבת האחרונה שמענו את ה'אריכות' הזו: "הָאָ֡רֶץ אֲשֶׁר֩ עָבַ֨רְנוּ בָ֜הּ לָת֣וּר אֹתָ֗הּ אֶ֣רֶץ אֹכֶ֤לֶת יוֹשְׁבֶ֙יהָ֙ הִ֔וא, וְכָל הָעָ֛ם אֲשֶׁר רָאִ֥ינוּ בְתוֹכָ֖הּ אַנְשֵׁ֥י מִדּֽוֹת".
בב"ח משמע שגם לצדיק גדול אכילת פירות טמאים יכולה להוציא ממנו קדושה ע"שאחד מן הגולה אמר:האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה, וצריך לחיות בה רק בקדושה ובטהרה.חדא פלפלתא אמר:נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
יש תיאור ארוך של הגאון בעל המנחת אלעזר שהגיע לביקור בא"י משך כי"ג יום ולא נתן תנומה לעיניו כל משך שהותו מפאת קדושתה של א"י, והקפיד ע"מ להיות אך ורק במחשבת קדושה וטהרה כל עת שהותו.
אחד מן הגולה אמר:מלא עפר פיך לפני שאתה מעמיס את טענת המרגלים בדברי המהרש"א.
ובדברי האבני נזר, המנחת אלעזר...
אחד מן הגולה אמר:מלא עפר פיך
אכן כן.דיין אמר:האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
בנציון אמר:הסיבה שמייבאים חיטה מארה"ב היא לא משום הסיבות שכתבת, אלא משום שאת החיטה המשובחת של הארץ מייצאים לשווקי אירופה ומוכרים אותה במחירים מפולפלים, ואילו כאן, משרד החקלאות מעדיף מטעמים כלכליים להביא את החיטה הזולה והעממית וחסרת הערכים התזונתיים מארצות הברית.
רק בשביל להמחיש את הצמיחה הבלתי נתפסת של הפירות בארץ בשנים האחרונות, כדאי לציין שעד לפני מאה שנה היתה החיטה בארץ מניבה 17-20 חיטים לכל חיטה שנזרעת, לפני 40 שנים היו צומחים 70 חיטים על כל חיטה והיום 750! חיטים לכל חיטה. את הנתונים האלו פירסמה חברת "הזרע" גדרה, וכן סיפר לי יהודי ששאל את דודו שהוא חקלאי במושב קוממיות והוא אמר לו שתוך שלושים שנה החיטה הכפילה את עצמה, כלומר שאם נניח שהיה יוצא טון לכל דונם היום יוצאים שני טון לכל דונם.
בשנים האחרונות היין מהארץ נבחר לאחד מהיינות הטובים בעולם, ולפי זכרוני הוא אף עלה באיכותו על היין הצרפתי, שבמשך מאות שנים היה היין המשובח ללא עוררין, ותוך מספר שנים מועט יחסית כבר עקף אותו היין של הארץ.
לפי ארגון המזון הבינלאומי fao התנובה של הארץ היא כמעט פי שלושה מהממוצע בעולם! והיום מעצמות כמו סין הודו ורוסיה שולחות נציגים ללמוד בארץ איך לגדל תוצרת חקלאית.
בנציון אמר:במאמר שאתה ציינת אליו הוא אכן כותב שבשנים האחרונות מייצרים בארץ זן משובח של חיטה שמיוצא למדינות אחרות שבהם יש ביקוש רב אליו, ובשווקי הארץ הוא לא נמצא, וכפי שכתבתי. אכן הוא כותב שהכמות בארץ לא מספיקה לתצרוכת המקומית, אבל הסיבה היא שלא מגדלים מספיק, ולא בגלל שהארץ לא מספקת יבול מספיק. זה נתונים ברורים שהחיטה בארץ הכפילה את היבול בערך פי ארבעים ממה שהיה לפני מאה שנה.
וגם לגבי יין, היינות של הארץ זכו לדירוגים הגבוהים ביותר בתחרויות היין הבינלאומיות, ראה למשל כאן.
כל זה בנוסף למה שכתבו @איש ווילנא שאפשר לראות בחוש שהגויים לא הצליחו לגדל פה בארץ כלום למרות הנסיונות הרבים שלהם, וגם היום הם לא מצליחים, ורק היהודים מצליחים לגדל כאן יבול כ"כ מרשים.
אכן, ממש כך.את והב אמר:דווקא שנת השמיטה נתנה לנו הזדמנות לראות בחוש, מי שטעם את הגידולים שהגיעו מחו"ל מבין שאין בהם לא טעם ולא דמות טעם, והרי לנו שטובה הארץ מאוד מאוד.דיין אמר:אֶ֤רֶץ חִטָּה֙ וּשְׂעֹרָ֔ה וְגֶ֥פֶן וּתְאֵנָ֖ה וְרִמּ֑וֹן אֶֽרֶץ־זֵ֥ית שֶׁ֖מֶן וּדְבָֽשׁ:
...אֶ֚רֶץ אֲשֶׁ֣ר אֲבָנֶ֣יהָ בַרְזֶ֔ל וּמֵהֲרָרֶ֖יהָ תַּחְצֹ֥ב נְחֹֽשֶׁת:
1. האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
2. האם ידוע היכן הם מחצבי הברזל והנחושת?
אכן כיוונת לסיבה מדוע אני מתוגרר בא"יהמצפה לישועת ה' אמר:אגב, לו היית גוי בודאי לא היית מתגייר מאותו הטעם בדיוק.
הרי מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, וצריך טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ויהודי שמתנהג שלא בקדושה נענש יותר מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו, כנודע.
כן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.
לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.
לי אתה לא חייב לענות, אך לא נראה לי ש"טענות" כגון יתקבלו בעלמא דאתי, על עיוות דברי רבותינו בכל עניין ועניין רק בכדי למלא את רגשותיך הלאומיים.המצפה לישועת ה' אמר:אחד מן הגולה אמר:מלא עפר פיך
אגב, בשמחה אטול מלוא חפנים מעפר הארץ הקדושה אשר למרגלות רגלי.
אותו עפר השובת עתה בשבת-שבתון קדושה ומרוממת, אשר ספוג בטל-תחיה, ומקודש זה אלפי שנים בקדושת התורה ונותנה.
אבחר לנפשי למלאות פי בעפר זה, מלהאביס אותו בשומנה הנוטף של טומאת ארץ אמריקה.
חַיֵּי נְשָׁמוֹת – אֲוִיר אַרְצֵךְ, וּמִמָּר דְרוֹר אַבְקַת עֲפָרֵךְ, וְנֹפֶת צוּף – נְהָרָיִךְ.
אַף לֹא יְסֻלֶּה עֲפַר אַרְצֵךְ בְּזָהָב וּפָז / יָקָר כְּמוֹ יַהֲלוֹם מַחְצַב הֲרָרָיִךְ.
במבי אמר:לפני 100 שנה אהרון אהרונסון עשה עבודה להוכיח שמקור החיטה הוא ארץ ישראל והיא נקראת "אם החיטה"
(משפחת אהרונסון ידועה גם מארגון ניל"י)
חדא פלפלתא אמר:בב"ח משמע שגם לצדיק גדול אכילת פירות טמאים יכולה להוציא ממנו קדושה ע"שאחד מן הגולה אמר:האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה, וצריך לחיות בה רק בקדושה ובטהרה.חדא פלפלתא אמר:נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
יש תיאור ארוך של הגאון בעל המנחת אלעזר שהגיע לביקור בא"י משך כי"ג יום ולא נתן תנומה לעיניו כל משך שהותו מפאת קדושתה של א"י, והקפיד ע"מ להיות אך ורק במחשבת קדושה וטהרה כל עת שהותו.
אחד מן הגולה אמר:אכן כיוונת לסיבה מדוע אני מתגורר בא"יהמצפה לישועת ה' אמר:אגב, לו היית גוי בודאי לא היית מתגייר מאותו הטעם בדיוק.
הרי מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, וצריך טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ויהודי שמתנהג שלא בקדושה נענש יותר מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו, כנודע.
כן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.
לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.
דוק: 'מן' הגולה, ולא "בתוך" הגולה.המצפה לישועת ה' אמר:אך זאת לא אבין, מדוע פיך העיד בך כחש, להיותך מסתתר תחת השם המכזב, לאמר: @אחד מן הגולה ?!
במובן מסוים הגלות הנוראית ביותר הוא כאן בארץ הקודש, לראות כבלע את הקודש. לראות את קדושתה של ארצנו, חמדת אבותנו, נרמסת בראש כל חוצות. לחזות בשועלים שהילכו בה בכל המובנים. לראות את העם היהודי שב לארצו אחרי אלפים שנות גלות רק בשביל לקיים "ותבואו ותטמאו את ארצי".המצפה לישועת ה' אמר:אך זאת לא אבין, מדוע פיך העיד בך כחש, להיותך מסתתר תחת השם המכזב, לאמר: @אחד מן הגולה ?!
אדרבא, אם תעיין בדברי תראה שדווקא בזה מבואר שבחה של א"י, שהיא ארץ שנשתבחה בפירותיה. וכתבתי לעיל לבא' את עומק העניין של פירות שהוא תולדת המעשים. וכשם שבעבירות הנעשות בא"י נענשים הרבה יותר, כך גם להיפך במצוות. [מעולם לא התכוונתי בכך לתת טעם מדוע לא להתגורר בארץ הקודש, אלא רק למי שרואה עצמו כבעל עבירה ממש. (הגם שהמנחת אלעזר כמדומני כתב שזהו הטעם למה שלא עלו גדולי עולם כל הדורות, אך אני לא לזה כיוונתי.)]אחד מן הגולה אמר:אכן כיוונת לסיבה מדוע אני מתוגרר בא"יהמצפה לישועת ה' אמר:אגב, לו היית גוי בודאי לא היית מתגייר מאותו הטעם בדיוק.
הרי מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, וצריך טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ויהודי שמתנהג שלא בקדושה נענש יותר מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו, כנודע.
כן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.
לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.
עגבניות זה לא משבעת המינים...את והב אמר:דווקא שנת השמיטה נתנה לנו הזדמנות לראות בחוש, מי שטעם את הגידולים שהגיעו מחו"ל מבין שאין בהם לא טעם ולא דמות טעם, והרי לנו שטובה הארץ מאוד מאוד.