שבח ארץ ישראל בזמנינו

דיין

משתמש ותיק
אֶ֤רֶץ חִטָּה֙ וּשְׂעֹרָ֔ה וְגֶ֥פֶן וּתְאֵנָ֖ה וְרִמּ֑וֹן אֶֽרֶץ־זֵ֥ית שֶׁ֖מֶן וּדְבָֽשׁ:
...אֶ֚רֶץ אֲשֶׁ֣ר אֲבָנֶ֣יהָ בַרְזֶ֔ל וּמֵהֲרָרֶ֖יהָ תַּחְצֹ֥ב נְחֹֽשֶׁת:

1. האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
2. האם ידוע היכן הם מחצבי הברזל והנחושת?
 

במבי

משתמש ותיק
לפני 100 שנה אהרון אהרונסון עשה עבודה להוכיח שמקור החיטה הוא ארץ ישראל והיא נקראת "אם החיטה"

(משפחת אהרונסון ידועה גם מארגון ניל"י)
 

את והב

משתמש ותיק
דיין אמר:
אֶ֤רֶץ חִטָּה֙ וּשְׂעֹרָ֔ה וְגֶ֥פֶן וּתְאֵנָ֖ה וְרִמּ֑וֹן אֶֽרֶץ־זֵ֥ית שֶׁ֖מֶן וּדְבָֽשׁ:
...אֶ֚רֶץ אֲשֶׁ֣ר אֲבָנֶ֣יהָ בַרְזֶ֔ל וּמֵהֲרָרֶ֖יהָ תַּחְצֹ֥ב נְחֹֽשֶׁת:

1. האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
2. האם ידוע היכן הם מחצבי הברזל והנחושת?
דווקא שנת השמיטה נתנה לנו הזדמנות לראות בחוש, מי שטעם את הגידולים שהגיעו מחו"ל מבין שאין בהם לא טעם ולא דמות טעם, והרי לנו שטובה הארץ מאוד מאוד.
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
עיין כתובות קיא ע,ב בשבח פירות א"י ובדף קי"ב ארץ פרי למלחה מרעת כתב המהרש"א שהכל תלוי בזכויות ובחובות של יושבי א"י ע"ש.
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
עיין עוד בירושלמי פ"ז ה"ג שרבי קילל את פירות א"י לאחר חורבן ביהמ"ק דעד שהמלך במסיבו נרדי נתן ריחו ע"שץ
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
חדא פלפלתא אמר:
עיין כתובות קיא ע,ב בשבח פירות א"י ובדף קי"ב ארץ פרי למלחה מרעת כתב המהרש"א שהכל תלוי בזכויות ובחובות של יושבי א"י ע"ש.
כלומר שניטל שבחה של א"י בעניין זה. כנ"ל במהרש"א. -והוא תשובה להרב @דיין 
ובאמת שעומק עניין פירות בחז"ל לעולם הוא כן, שהוא עצם תולדת המעשים גופא, "פרי מעלליהם יאכלו" דהיינו ששכר הצדיקים ועונש הרשעים הוא תולדת מעשיהם. ובזה נשתבחה ארץ ישראל יותר משאר ארצות.
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
חדא פלפלתא אמר:
עיין כתובות קיא ע,ב בשבח פירות א"י ובדף קי"ב ארץ פרי למלחה מרעת כתב המהרש"א שהכל תלוי בזכויות ובחובות של יושבי א"י ע"ש.
כלומר שניטל שבחה של א"י בעניין זה. כנ"ל במהרש"א. -והוא תשובה להרב @דיין 
ובאמת שעומק עניין פירות בחז"ל לעולם הוא כן, שהוא עצם תולדת המעשים גופא, "פרי מעלליהם יאכלו" דהיינו ששכר הצדיקים ועונש הרשעים הוא תולדת מעשיהם. ובזה נשתבחה ארץ ישראל יותר משאר ארצות.
נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
חדא פלפלתא אמר:
נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה, וצריך לחיות בה רק בקדושה ובטהרה.
יש תיאור ארוך של הגאון בעל המנחת אלעזר שהגיע לביקור בא"י משך כי"ג יום ולא נתן תנומה לעיניו כל משך שהותו מפאת קדושתה של א"י, והקפיד ע"מ להיות אך ורק במחשבת קדושה וטהרה כל עת שהותו.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה

אכן, רק בשבת האחרונה שמענו את ה'אריכות' הזו: "הָאָ֡רֶץ אֲשֶׁר֩ עָבַ֨רְנוּ בָ֜הּ לָת֣וּר אֹתָ֗הּ אֶ֣רֶץ אֹכֶ֤לֶת יוֹשְׁבֶ֙יהָ֙ הִ֔וא, וְכָל הָעָ֛ם אֲשֶׁר רָאִ֥ינוּ בְתוֹכָ֖הּ אַנְשֵׁ֥י מִדּֽוֹת".



 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
אחד מן הגולה אמר:
האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה

אכן, רק בשבת האחרונה שמענו את ה'אריכות' הזו: "הָאָ֡רֶץ אֲשֶׁר֩ עָבַ֨רְנוּ בָ֜הּ לָת֣וּר אֹתָ֗הּ אֶ֣רֶץ אֹכֶ֤לֶת יוֹשְׁבֶ֙יהָ֙ הִ֔וא, וְכָל הָעָ֛ם אֲשֶׁר רָאִ֥ינוּ בְתוֹכָ֖הּ אַנְשֵׁ֥י מִדּֽוֹת".
מלא עפר פיך לפני שאתה מעמיס את טענת המרגלים בדברי המהרש"א.
ובדברי האבני נזר, המנחת אלעזר ועוד רבים רבים שכתבו כך.
 
 

חדא פלפלתא

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
חדא פלפלתא אמר:
נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה, וצריך לחיות בה רק בקדושה ובטהרה.
יש תיאור ארוך של הגאון בעל המנחת אלעזר שהגיע לביקור בא"י משך כי"ג יום ולא נתן תנומה לעיניו כל משך שהותו מפאת קדושתה של א"י, והקפיד ע"מ להיות אך ורק במחשבת קדושה וטהרה כל עת שהותו.
בב"ח משמע שגם לצדיק גדול אכילת פירות טמאים יכולה להוציא ממנו קדושה ע"ש
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
מלא עפר פיך לפני שאתה מעמיס את טענת המרגלים בדברי המהרש"א.
ובדברי האבני נזר, המנחת אלעזר...

לא מהרש"א, לא אבני נזר, ולא מנחת אלעזר.

המנוחה העצלה, על מיטות שן נכריות חֲטֻבוֹת אֵטוּן מִצְרָיִם, בעמקי הישימון החוליני, היא המדברת מתוך גרונך.

די להשתמשות בשמם של גדולי הדורות לשם עקירת התורה ומצוותיה.

-------------

אגב, לפי הטעם שאותו טענת כהצדקה למנהג (הנפסד של) המתגוררים בחו"ל, מאותו הטעם בדיוק ממש, לו היו נולדים אותם יהודים כגוים, בודאי לא היה מתגיירים כלל מפני אותה ה'הצדקה' ה'תורנית'.

שהרי כידוע מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, ונצרכת טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ומי יודע אם יוכלו לעמוד בה, ואם כך עדיף לו להשאר גוי, בדרגה נמוכה, ולקיים שבע מצוות בני נח בלבד, ולא להכשל בכל זה (שהרי יהודי שמתנהג שלא בקדושה זה יותר חמור מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו ממש, כנודע).

וכן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.

לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.

------------

רצונך להיות פחות 'יהודי'? להמשיך להיות רחוק מהשם, מדעת ומבחירה? איננו יכולים לכפות אותך. לעת עתה, בעוה"ר, העולם מתנהג ב'דמוקרטיה', לא לפי חוקי התוה"ק.

אך זכור נא את מקומם ומעמדם של שכמותך, הרחוקים מהשם ומתורתו, אל מול אלו הקרובים אל השם ית' ולתורתו, בני היכלא דמלכא קדישא.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
מלא עפר פיך

אגב, בשמחה אטול מלוא חפנים מעפר הארץ הקדושה אשר מוטל כאן בסמוך, למרגלות רגלי.

אותו עפר השובת זה עתה בקדושת שבת-שבתון העילאית, אשר ספוג בטל-של-תחיה אלקי, ומקודש זה אלפי שנים בקדושת התורה ונותנה.

אבחר לנפשי למלאות פי בעפר זה, מלהאביס אותו בשומנה הנוטף של טומאת ארץ אמריקה.

 
חַיֵּי נְשָׁמוֹת – אֲוִיר אַרְצֵךְ, וּמִמָּר דְרוֹר אַבְקַת עֲפָרֵךְ, וְנֹפֶת צוּף – נְהָרָיִךְ.

אַף לֹא יְסֻלֶּה עֲפַר אַרְצֵךְ בְּזָהָב וּפָז / יָקָר כְּמוֹ יַהֲלוֹם מַחְצַב הֲרָרָיִךְ.

 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
דיין אמר:
האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
אכן כן.

מלבד החיטה והשעורה, אשר אין כעת השקעה רבתי בגידוליהם, ומלבד התאנה והרימון, שבכלל הוזנחו ונשכחו מלב, בעוה"ר.

כל פרי שממוקם גבוה בסולם התפריט האנושי בזמנינו, מקבל תוספת חשיבות, גם בעיניים נכריות, כאשר הוא בא מארץ הקודש.

היינות הישראלים מטפסים בהתמדה לפסגות בתחרויות בינלאומיות נחשבות, ולעתים אף תופסים מקומות אשר היו 'משוריינים' ליינות צרפתיים זה עשרות בשנים.

וכנ"ל בשאר המינים, אשר כמות היצוא בהם ואיכותו גבוהה בעשרות מונים ביחס לשיעורה הפרופורציונאלי של ארצינו הקטנה (הארץ אשר לא מרובה חשק בה ה' לאהבה אותה, אלא מאהבתו אותה ואותנו, ומשמרו את השבועה אשר נשבע לאבותינו) אל מול ארצות הנכר.

וראה לדוגמא את דברי הספה"ק 'המכלול' (אשר מקורו טהור למעלה 'בקודש', כנודע) שכתב בזה בזה"ל : "ישראל היא יצואנית תמר המג'הול (אשר הינו, כידוע, הזן המשובח מבין התמרים) הגדולה בעולם".
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
אעתיק כאן הודעה בענין זה, מאשכול אחר:
בנציון אמר:
הסיבה שמייבאים חיטה מארה"ב היא לא משום הסיבות שכתבת, אלא משום שאת החיטה המשובחת של הארץ מייצאים לשווקי אירופה ומוכרים אותה במחירים מפולפלים, ואילו כאן, משרד החקלאות מעדיף מטעמים כלכליים להביא את החיטה הזולה והעממית וחסרת הערכים התזונתיים מארצות הברית.

רק בשביל להמחיש את הצמיחה הבלתי נתפסת של הפירות בארץ בשנים האחרונות, כדאי לציין שעד לפני מאה שנה היתה החיטה בארץ מניבה 17-20 חיטים לכל חיטה שנזרעת, לפני 40 שנים היו צומחים 70 חיטים על כל חיטה והיום 750! חיטים לכל חיטה. את הנתונים האלו פירסמה חברת "הזרע" גדרה, וכן סיפר לי יהודי ששאל את דודו שהוא חקלאי במושב קוממיות והוא אמר לו שתוך שלושים שנה החיטה הכפילה את עצמה, כלומר שאם נניח שהיה יוצא טון לכל דונם היום יוצאים שני טון לכל דונם.

בשנים האחרונות היין מהארץ נבחר לאחד מהיינות הטובים בעולם, ולפי זכרוני הוא אף עלה באיכותו על היין הצרפתי, שבמשך מאות שנים היה היין המשובח ללא עוררין, ותוך מספר שנים מועט יחסית כבר עקף אותו היין של הארץ.

לפי ארגון המזון הבינלאומי fao התנובה של הארץ היא כמעט פי שלושה מהממוצע בעולם! והיום מעצמות כמו סין הודו ורוסיה שולחות נציגים ללמוד בארץ איך לגדל תוצרת חקלאית.
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
עוד שם:
בנציון אמר:
במאמר שאתה ציינת אליו הוא אכן כותב שבשנים האחרונות מייצרים בארץ זן משובח של חיטה שמיוצא למדינות אחרות שבהם יש ביקוש רב אליו, ובשווקי הארץ הוא לא נמצא, וכפי שכתבתי. אכן הוא כותב שהכמות בארץ לא מספיקה לתצרוכת המקומית, אבל הסיבה היא שלא מגדלים מספיק, ולא בגלל שהארץ לא מספקת יבול מספיק. זה נתונים ברורים שהחיטה בארץ הכפילה את היבול בערך פי ארבעים ממה שהיה לפני מאה שנה.

וגם לגבי יין, היינות של הארץ זכו לדירוגים הגבוהים ביותר בתחרויות היין הבינלאומיות, ראה למשל כאן.

כל זה בנוסף למה שכתבו @איש ווילנא שאפשר לראות בחוש שהגויים לא הצליחו לגדל פה בארץ כלום למרות הנסיונות הרבים שלהם, וגם היום הם לא מצליחים, ורק היהודים מצליחים לגדל כאן יבול כ"כ מרשים.

(וראה עוד בשאר הדיבורים שנאמרו ונכתבו באותו האשכול שם).
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
את והב אמר:
דיין אמר:
אֶ֤רֶץ חִטָּה֙ וּשְׂעֹרָ֔ה וְגֶ֥פֶן וּתְאֵנָ֖ה וְרִמּ֑וֹן אֶֽרֶץ־זֵ֥ית שֶׁ֖מֶן וּדְבָֽשׁ:
...אֶ֚רֶץ אֲשֶׁ֣ר אֲבָנֶ֣יהָ בַרְזֶ֔ל וּמֵהֲרָרֶ֖יהָ תַּחְצֹ֥ב נְחֹֽשֶׁת:

1. האם גם בזמנינו שבעת המינים של ארץ ישראל משובחים יותר משאר הארצות?
2. האם ידוע היכן הם מחצבי הברזל והנחושת?
דווקא שנת השמיטה נתנה לנו הזדמנות לראות בחוש, מי שטעם את הגידולים שהגיעו מחו"ל מבין שאין בהם לא טעם ולא דמות טעם, והרי לנו שטובה הארץ מאוד מאוד.
אכן, ממש כך.

כל בר דעת שמעניין אותו מעט טעם של פירות וירקות, (היינו, מי שלא קלקל את טעמה העדין של לשונו וחיכו בטעמים מתועשים ומגושמים), יכול להרגיש זאת בקל.

אגב, בשנה זו למדתי לימוד גדול בנוגע להלכות אכילת מרור בליל חג המצות.

וזה תוכנו: הרוצה לאכול אכילת מרור מהודרת באכילת ה'חסה' דזמנינו, (הנקראת 'חזרת' בלשון חז"ל, כנודע), אך לבו נוקפו מפני מתיקותה וטעמה של החסה המצויה בינינו, ילך ויטול לידיו את ה'חסה' מגידולי חו"ל, ויוכל לטעום בה בהידור רב טעם מריר ו'מהודר', ממש כמרירותו של קושי השעבוד המצרי.

(אני מתכוין ברצינות גמורה. יש המקפידים להדר אחר חסה מרירה, ידעו נא המקפידים: זו היא החסה המרירה).
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
אגב, לו היית גוי בודאי לא היית מתגייר מאותו הטעם בדיוק.

הרי מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, וצריך טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ויהודי שמתנהג שלא בקדושה נענש יותר מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו, כנודע.

כן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.

לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.
אכן כיוונת לסיבה מדוע אני מתוגרר בא"י
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
אחד מן הגולה אמר:
מלא עפר פיך

אגב, בשמחה אטול מלוא חפנים מעפר הארץ הקדושה אשר למרגלות רגלי.

אותו עפר השובת עתה בשבת-שבתון קדושה ומרוממת, אשר ספוג בטל-תחיה, ומקודש זה אלפי שנים בקדושת התורה ונותנה.

אבחר לנפשי למלאות פי בעפר זה, מלהאביס אותו בשומנה הנוטף של טומאת ארץ אמריקה.

 
חַיֵּי נְשָׁמוֹת – אֲוִיר אַרְצֵךְ, וּמִמָּר דְרוֹר אַבְקַת עֲפָרֵךְ, וְנֹפֶת צוּף – נְהָרָיִךְ.

אַף לֹא יְסֻלֶּה עֲפַר אַרְצֵךְ בְּזָהָב וּפָז / יָקָר כְּמוֹ יַהֲלוֹם מַחְצַב הֲרָרָיִךְ.

 
לי אתה לא חייב לענות, אך לא נראה לי ש"טענות" כגון יתקבלו בעלמא דאתי, על עיוות דברי רבותינו בכל עניין ועניין רק בכדי למלא את רגשותיך הלאומיים.
 
 

צאפ

משתמש חדש
במבי אמר:
לפני 100 שנה אהרון אהרונסון עשה עבודה להוכיח שמקור החיטה הוא ארץ ישראל והיא נקראת "אם החיטה"

(משפחת אהרונסון ידועה גם מארגון ניל"י)



אני זוכר שראיתי מאמר ע"ז לפני כמה שנים במוסף התורני של עיתון משפחה "קולמוס" על כל שבעת המינים אתה יכול לחפש באוצה"ח שמה זה נמצא
 

צאפ

משתמש חדש
חדא פלפלתא אמר:
אחד מן הגולה אמר:
חדא פלפלתא אמר:
נזכרתי שיש ב"ח מפורש באו"ח רח לענין ונאכל מפריה שכתב שקדושת הארץ נשפעת מקדושה עליונה ואם תטמאו את הארץ תימשך הטומאה מהפירות אליכם
ואם הבנתי נכון משמע שהיום עדיף לא לאכול מפירות א"י וצ"ע
האריכו בזה רבות שעדיף לו לבעל עבירה לא להתגורר בארץ ישראל, שהיא ארץ מסוכנת לבעלי עבירה, וצריך לחיות בה רק בקדושה ובטהרה.
יש תיאור ארוך של הגאון בעל המנחת אלעזר שהגיע לביקור בא"י משך כי"ג יום ולא נתן תנומה לעיניו כל משך שהותו מפאת קדושתה של א"י, והקפיד ע"מ להיות אך ורק במחשבת קדושה וטהרה כל עת שהותו.
בב"ח משמע שגם לצדיק גדול אכילת פירות טמאים יכולה להוציא ממנו קדושה ע"ש

עי' דברים נוראים בספה"ק פרי הארץ פ' שלח בענין אכילת פירות א"י בקדושה
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
אגב, לו היית גוי בודאי לא היית מתגייר מאותו הטעם בדיוק.

הרי מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, וצריך טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ויהודי שמתנהג שלא בקדושה נענש יותר מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו, כנודע.

כן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.

לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.
אכן כיוונת לסיבה מדוע אני מתגורר בא"י

נפלא. אשריך ואשרי חלקך.

אך זאת לא אבין, מדוע פיך העיד בך כחש, להיותך מסתתר תחת השם המכזב, לאמר: @אחד מן הגולה ?!

(או שמא רק לאחר 'קריאת השם' זכה רבינו לעלות ארצה ולחונן את עפר הקודש של ארץ ה'?)
 

אורח לרגע

משתמש רגיל
ראיתי פעם מאמר של הרב ישראל דנדרוביץ (אייתתי נכון?)' שמוכיח מהירושלמי שבארץ ישראל יש מרבצי זהב.
לתשומת לב הטייקונים מחפשי הגז וכל גונדא דילייהו ולא לשכוח לתת לי וגם לו תמלוגים על הרעיון...
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
אך זאת לא אבין, מדוע פיך העיד בך כחש, להיותך מסתתר תחת השם המכזב, לאמר: @אחד מן הגולה ?!
במובן מסוים הגלות הנוראית ביותר הוא כאן בארץ הקודש, לראות כבלע את הקודש. לראות את קדושתה של ארצנו, חמדת אבותנו, נרמסת בראש כל חוצות. לחזות בשועלים שהילכו בה בכל המובנים. לראות את העם היהודי שב לארצו אחרי אלפים שנות גלות רק בשביל לקיים "ותבואו ותטמאו את ארצי".
מגילת איכה, ברובה אינה מדברת בעניין גלות ישראל לארץ ניכר כמצופה, אלא עיקרה דווקא בקינה על ירושלים בחורבנה, על שערי ירושלים השוממין, על כך שהשליך משמים ארץ. ודבר זה בולט ונראה לעין יותר ויותר דוקא בארץ ישראל.
ועוד יותר מאכזב הוא לראות בא"י את אלו שמתכחשים להיותם בגלות. שמכריזים בזאת שכל גלותם לא היה ריחוקם מגילוי שכינה, רחוקים מכבוד שמים. אלא רק עניין טכני שלא היו בא"י. זהו ביזוי והשלכת כל כבודה של א"י, והשפלתה עדי עפר רח"ל.
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
אגב, לו היית גוי בודאי לא היית מתגייר מאותו הטעם בדיוק.

הרי מצוות רבות וקשות ניתנו לעם היהודי, וצריך טהרה וקדושה גדולה כדי לזכות להתנהג כיהודי, ויהודי שמתנהג שלא בקדושה נענש יותר מגוי שנמצא באותה הדרגה כשלו, כנודע.

כן הוא ממש, גם בנוגע לעניינינו.

לזה בלבד התכוונו אלו מגדולי הדורות שהזהירו על הטהרה הנדרשת בארץ ישראל, לא כמניעה והשתמטות מקיום רצון ה', אלא כאזהרה על ההתנהגות הרצויה והנכונה.
אכן כיוונת לסיבה מדוע אני מתוגרר בא"י
אדרבא, אם תעיין בדברי תראה שדווקא בזה מבואר שבחה של א"י, שהיא ארץ שנשתבחה בפירותיה. וכתבתי לעיל לבא' את עומק העניין של פירות שהוא תולדת המעשים. וכשם שבעבירות הנעשות בא"י נענשים הרבה יותר, כך גם להיפך במצוות. [מעולם לא התכוונתי בכך לתת טעם מדוע לא להתגורר בארץ הקודש, אלא רק למי שרואה עצמו כבעל עבירה ממש. (הגם שהמנחת אלעזר כמדומני כתב שזהו הטעם למה שלא עלו גדולי עולם כל הדורות, אך אני לא לזה כיוונתי.)]
 
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
את והב אמר:
דווקא שנת השמיטה נתנה לנו הזדמנות לראות בחוש, מי שטעם את הגידולים שהגיעו מחו"ל מבין שאין בהם לא טעם ולא דמות טעם, והרי לנו שטובה הארץ מאוד מאוד.
עגבניות זה לא משבעת המינים...
 
חלק עליון תַחתִית