ת"ח אינם ערובה להבנה בכשרותלביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
יהודי אמר:מקלדת אינה ערובה להבנה בכשרותלביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
לביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
יהודי אמר:לא מכיר ספרדים שמקפידים על בית יוסף, כן מכיר ספרדים רבים שנזהרים לא להכניס לפיהם בית יוסף מחמת חשש טמטום.
לא יודע לגבי מוצרים ספציפיים. אני מדבר על כל הנושא של יין ותירוש ש@מנשה52 כתב שספרדים מקפידים על בית יוסף בזה ויצאתם עליו כאילו בא להתיר את השרץ.פראנק אמר:לביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
סומכים על כל מוצרי ב"י או מוצר ספציפי שהם עשו בדיקה לבד.
יש עוד סוגי מיץ ענבים ללא תוספת מים לבד מכרמל.לביא אמר:גילוי נאות:
אצלי בבית אני שותה רק תירוש כרמלי.
אם יוצא שאני קונה תירושים אחרים, אני מערבב עם יין.
אני נמנע מלקנות ״מיץ ענבים״, רק ״תירוש״.יהודי אמר:יש עוד סוגי מיץ ענבים ללא תוספת מים לבד מכרמל.לביא אמר:גילוי נאות:
אצלי בבית אני שותה רק תירוש כרמלי.
אם יוצא שאני קונה תירושים אחרים, אני מערבב עם יין.
אני מבין היטב את הקושי של אברך ספרדי להשלים עם העובדה שהכשר שבראשו רבנים המקובלים עליו, אינו אלא כתם דיו בעלמא.לביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
חבל שאתה קורא רק הודעה אחת שלי ואז עונה, אחרת היית רואה שאני לא מכניס לביתי מוצרי ב״י. (לרוב, לפחות)אמונת אומן אמר:אני מבין היטב את הקושי של אברך ספרדי להשלים עם העובדה שהכשר שבראשו רבנים המקובלים עליו, אינו אלא כתם דיו בעלמא.לביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
ההסבר הוא די פשוט,
לספרדים יש מעלה עצומה ושמה תמימות.
המעלה הזו היא סכנה גדולה כשמדובר בכשרות.
אם אתה רוצה להדר בכשרות כדאי שתפנים את הענין.
מתוך דבריך אתה, ניכר שגם אתה מודע שהעוסקים בכשרות זו אינם בדיוק חרדים ממאכלים שכשרותם מפוקפקת,
אז איזו הוא אמינא יש לאכול מהכשר כזה?
אם אתה רוצה לעסוק בפטריוטיות מזרחית, שיהיה לך לבריאות.
אתה לא תהיה הראשון שכשרות המזון שאתה מכניס לפיך היא עניין מפלגתי, לדאבון לב.
לי נראה שאין זה משום תמימות אלא דיון הלכתי שדעת חכמי הספרדים אם אוכל דבר שהורה החכם שמותר (כמו בדץ בית יוסף שהרב עובדיה ז"ל ובנו הרב יצחק שליט"א ועוד שמתירים והם בעצמם אוכלים) אע"פ שקרה ואכל איסור – כיון שבהיתר אכל לא מטמטם ליבו ולא מטמא נפשו וכמו שמובא בשם האר"י ז"ל שהיה גומע ביצה צלויה ולא היה חושש לסברת המחמירין שלא לגמוע ביצה צלויה (ושמא היה בה דם אלא לא חשש משום טמטום הנפש כיון שהוא ספק ספיקא דרבנן) וכ"כ רבינו הבן איש חיאמונת אומן אמר:ההסבר הוא די פשוט,
לספרדים יש מעלה עצומה ושמה תמימות.
המעלה הזו היא סכנה גדולה כשמדובר בכשרות.
את הכינוי 'כתם דיו' לא המצאתי בעצמי, זהו הכינוי שלהם אצל העד"ח, שכידוע הם לא המתחרים שלהם כלל, ובחלק מהמקרים, שמעתי מכלי ראשון שההגדרה הזו מדויקת לגמרי.חייל של הרבי אמר:בהחלט אני מסכים שזו לא חותמת דיו בעלמא. יש משגיחים, יש מפקחים שמסתובבים בשטח וכו'. אם יעשו משהו שמנוגד בתכלית להוראות שלהם (למשל - יכניסו בשר רבנות וכד'), זה לא יעבור בשקט.
רק לצערי אכן זהו גוף חלש מאוד. אפשר לעבור על רוב רובם על הנהלים בשקט ובבטחה ולדעת שהמשגיח בכלל לא קיבל הנחי' לפקח על זה או שהוא לא ישים לב או שהמפקח יחליק את זה. ועצם הנהלים הם מאוד שטחיים ומתעלמים מהרבה בעיות.
המצב מורכב, מצד אחד כואב לראות שאנשים רציניים סומכים על זה, וכתוצאה מכך קורה שצועקים להם - 'זה לא הכשר כלל'.
מצד שני, המציאות היא שזה עדיף מרבנות, בקצת, ואולי להגזים ולומר שזה לא הכשר, יישמע כשקר מוחלט ואף אחד לא יאמין.
חלילה לא ניסיתי להטיל דופי בך אישית, והיותך מצביע ש"ס היא נקודת זכות ולא להיפך.לביא אמר:חבל שאתה קורא רק הודעה אחת שלי ואז עונה, אחרת היית רואה שאני לא מכניס לביתי מוצרי ב״י. (לרוב, לפחות)אמונת אומן אמר:אני מבין היטב את הקושי של אברך ספרדי להשלים עם העובדה שהכשר שבראשו רבנים המקובלים עליו, אינו אלא כתם דיו בעלמא.לביא אמר:אני מסכים שבד״צ ב״י היא לא ברמה גבוהה, אבל אני חושב שכמות הקצף שיצא על ב״י עבר פה את הגבול.
לא יודע לגבי היין הנ״ל, אך אני מכיר ת״ח גדולים שסומכים לכתחילה על תירוש ׳בציר׳ שיש עליו רק חותמת ב״י.
ההסבר הוא די פשוט,
לספרדים יש מעלה עצומה ושמה תמימות.
המעלה הזו היא סכנה גדולה כשמדובר בכשרות.
אם אתה רוצה להדר בכשרות כדאי שתפנים את הענין.
מתוך דבריך אתה, ניכר שגם אתה מודע שהעוסקים בכשרות זו אינם בדיוק חרדים ממאכלים שכשרותם מפוקפקת,
אז איזו הוא אמינא יש לאכול מהכשר כזה?
אם אתה רוצה לעסוק בפטריוטיות מזרחית, שיהיה לך לבריאות.
אתה לא תהיה הראשון שכשרות המזון שאתה מכניס לפיך היא עניין מפלגתי, לדאבון לב.
אני מסכים שבד״צ ב״י לא נחשב מהמהודרים, אך אפילו @חייל של הרבי הודה שהם לא חותמת דיו ויש שם השגחה, ובהשגחת מפעלים הם יותר טובים מרבנות. אך עדיין לא טובים ככשרויות האחרות.
נקטתי עובדות. ועוד שדיברתי על מוצר יין ספציפי, לא בכללות.
ואחזור שוב, שלבית שלי אני משתדל לא להכניס מוצרי ב״י. כך שלטעון שכשרות המזון שלי היא עניין מפלגתי, זה לא נכון.
(וכן, אני מצביע ש״ס, לא טעית)
ג״כ, גיליתי לא מעט פעמים אילו מוצרים אני צורך, לא קשה לראות אותם. (בקצרה: בשר - מחפוד או רובין. חלב - עדה״ח)
ואחרון חביב - אהבתי שאתה קורא לי ׳אברך ספרדי׳.
חכם נכבד,מנשה52 אמר:לי נראה שאין זה משום תמימות אלא דיון הלכתי שדעת חכמי הספרדים אם אוכל דבר שהורה החכם שמותר (כמו בדץ בית יוסף שהרב עובדיה ז"ל ובנו הרב יצחק שליט"א ועוד שמתירים והם בעצמם אוכלים)
מה הכונה?לביא אמר:אני נמנע מלקנות ״מיץ ענבים״, רק ״תירוש״.יהודי אמר:יש עוד סוגי מיץ ענבים ללא תוספת מים לבד מכרמל.לביא אמר:גילוי נאות:
אצלי בבית אני שותה רק תירוש כרמלי.
אם יוצא שאני קונה תירושים אחרים, אני מערבב עם יין.
מנשה52 אמר:ואע"פ שודאי ששייך להדר בכשרות אלא שזה ככל חומרא והידור מצוה וכידוע שהספרדים פחות נוהגים להחמיר
אם ללמד זכות על הרבנים - לחיי.לביא אמר:@אמונת אומן, דרך החשיבה שלי אולי שונה משלך, אבל זה לא עושה אותי פחות ירא שמיים.
זה לא שאני מסנגר על הכשרות הנ״ל, אלא רוצה להעמיד דברים על דיוקם ואמיתותם. לומר שאותו גוף כשרות מאכיל מאכלות אסורות וגורם טמטום לאנשים זה מרחיק לכת לענ״ד. אפשר לומר בפשיטות - זה לא מערכת כשרות מהודרת, בן תורה עדיף שלא יאכל אותו. אבל לבוא ולומר שמי שאוכל מזה אוכל מאכלות אסורות אולי יש בזה גדר הוצאש״ר.
אני לא מסכים עם @מנשה52 לגבי כל דבריו. אבל כן הרבנים הספרדיים מורים לאכול מהכשרות הנ״ל. ובעצם טענתך אתה אומר שאותם רבנים - שאת שמם אתה מכיר בהחלט - מכשילים את הציבור ביד רמה. לית מאן דכר שמיה לומר כדבר הזה? אולי אתה אך אני לפחות לא מגיע למעט מזעיר שיפולי גלימתם.
אני מסכים שלפי הראיות בשטח זה לא בד״צ שאני אכניס לבית או אוכל במסעדות. אך צריך להזהר שלא להגזים.
וכמאמר חז״ל חכמים היזהרו בדבריכם.
100% ענבים או 100% מיץ ענבים? זה משנה מאד.דוד ה. אמר:למקפידים על 100% צריך להיות כתוב על הבקבוק שהוא 100% ולא תירוש ענבים.
אין עדיין חשש שזה מהשמיטה הנוכחית, כך שאם זה היתר מכירה אז צריך לבערו כי עבר זמן הביעור.שמואל092 אמר:אם זה התיר מכירה
לדידן שמא יש בו קדושת שביעית
הנהגת הבד"ץ אינה בעקבות הגר"ע, לגבי מיץ ענבים זה מוסכם שצריך רוב מיץ.דוד ה. אמר:בנוגע למיץ ענבים, מיץ ענבים של העדה החרדית מכיל לפחות 70% מיץ (בעקבות ורק בעקבות הגר"ע זצ"ל) מיץ ענבים בית יוסף מכיל לפחות 51% מיץ ע"פ הוראת הגר"ע, כך שמצד זה עדיף העדה החרדית.
במיץ של העדה"ח אם כתוב 100% ולא משנה התוספת [100% מיץ או 100% טבעי] זה מיץ ענבים בלבד.לביא אמר:100% ענבים או 100% מיץ ענבים? זה משנה מאד.דוד ה. אמר:למקפידים על 100% צריך להיות כתוב על הבקבוק שהוא 100% ולא תירוש ענבים.
צריך לשים לב לזה.
אין שום סיבה להאמין שב''י מקפידים על הוראות הגר''ע... כשאין השגחה לא מקפידים על שום דבר.ידידיה אמר:הנהגת הבד"ץ אינה בעקבות הגר"ע, לגבי מיץ ענבים זה מוסכם שצריך רוב מיץ.דוד ה. אמר:בנוגע למיץ ענבים, מיץ ענבים של העדה החרדית מכיל לפחות 70% מיץ (בעקבות ורק בעקבות הגר"ע זצ"ל) מיץ ענבים בית יוסף מכיל לפחות 51% מיץ ע"פ הוראת הגר"ע, כך שמצד זה עדיף העדה החרדית.
וגם ביין יש מספיק סיבות טובות [הלכתיות וכלכליות] להעלאת אחוז היין עוד לפני הגר"ע.
יתכן שיש סיבות, למעשה העלו את זה כגדר מחייב אחרי דברי הגר"ע כשכמובן רשמית זה לא קשור אליו כלל...ידידיה אמר:הנהגת הבד"ץ אינה בעקבות הגר"ע, לגבי מיץ ענבים זה מוסכם שצריך רוב מיץ.
וגם ביין יש מספיק סיבות טובות [הלכתיות וכלכליות] להעלאת אחוז היין עוד לפני הגר"ע.
במקום להודות שטעית לגבי המיץ אתה עובר לדבר על היין...דוד ה. אמר:יתכן שיש סיבות, למעשה העלו את זה כגדר מחייב אחרי דברי הגר"ע כשכמובן רשמית זה לא קשור אליו כלל...ידידיה אמר:הנהגת הבד"ץ אינה בעקבות הגר"ע, לגבי מיץ ענבים זה מוסכם שצריך רוב מיץ.
וגם ביין יש מספיק סיבות טובות [הלכתיות וכלכליות] להעלאת אחוז היין עוד לפני הגר"ע.
לא מבין מה הבעיה שהבד״צ ישנו בגלל הוראת הגר״ע, הרב יצחק וייס זצ״ל שהיה ראש העדה״ח כידוע, חזר בו שכלי פלסטיק צריכים טבילה בעקבות מה שהגר״ע כתב ביבי״א.ידידיה אמר:הנהגת הבד"ץ אינה בעקבות הגר"ע, לגבי מיץ ענבים זה מוסכם שצריך רוב מיץ.דוד ה. אמר:בנוגע למיץ ענבים, מיץ ענבים של העדה החרדית מכיל לפחות 70% מיץ (בעקבות ורק בעקבות הגר"ע זצ"ל) מיץ ענבים בית יוסף מכיל לפחות 51% מיץ ע"פ הוראת הגר"ע, כך שמצד זה עדיף העדה החרדית.
וגם ביין יש מספיק סיבות טובות [הלכתיות וכלכליות] להעלאת אחוז היין עוד לפני הגר"ע.