בגדי יו"ט יהיו יותר חשובים משל שבת

ניסוך המים

משתמש רגיל
מובא בש"ע סימן תקכ"ט סעיף א':"ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת" ומקור הדין מובא בהגהות מיימוניות בשם הירושלמי בעניין האחים שחלקו את נחלת אביהם ששמין מה שעליהם אבל מה שעל נשותיהם אינם שמין שהרי זכו בהם לעצמם אבל בגדי מועד שמין שהרי יקרים הם ובגדי שבת לא שמין. ואילו בחו"מ סימן רפח סעיף א כתוב במפורש ששמין בין בגדי מועד בין בגדי שבת, משמע ששבת חשוב כשל מועד. וצ"ע
 
A

Anonymous

Guest
באמת יש לי להעיר על המנהג המקובל שלובשים פראק רק ליו"ט, ואחר כך כשמקבל איזה מינוי וכו' מעביר את הפראק ליום חול. ועל ידי זה שוב אין לו בגדים המיוחדים ליו"ט, אף שלשבת הוא קונה פראק חדש, אבל עדיין אין זה בגד מיוחד ליו"ט.
ועוד יש להעיר דאף אם נניח שיקנה פראק מיוחד ליו"ט, אבל עדיין יש לומר דזהו גופא חסרון, במה שמעתה שוב אין ניכר הבדל בין בגדי חול ליו"ט כשם שהיה ניכר קודם.
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
ניסוך המים אמר:
מובא בש"ע סימן תקכ"ט סעיף א':"ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת" ומקור הדין מובא בהגהות מיימוניות בשם הירושלמי בעניין האחים שחלקו את נחלת אביהם ששמין מה שעליהם אבל מה שעל נשותיהם אינם שמין שהרי זכו בהם לעצמם אבל בגדי מועד שמין שהרי יקרים הם ובגדי שבת לא שמין. ואילו בחו"מ סימן רפח סעיף א כתוב במפורש ששמין בין בגדי מועד בין בגדי שבת, משמע ששבת חשוב כשל מועד. וצ"ע
עי' גם תוס' ב"ק יא:

לפי הלשון שהביא הב"י בסי' תקכט משמע שהירושלמי רק מסתפק בבגדי שבת. וא"כ אפשר שלמסקנא גם בגדי שבת חשובים, ומ"מ מדפשיטא לירושלמי שבגדי יו''ט שמין ובגדי שבת ספק יש ראיה שבגדי יו''ט חשובים.
 
A

Anonymous

Guest
יהושע אמר:
העצה לזה לקנות בגדים חדשים ליו״ט
אבל כמו שהערתי צריך גם, שבגדי יו"ט יהיו חשובים מצד עצמם יותר מבגדי השבת. וכשלובש פראק רק ביו"ט הרי זה מתקיים, אבל אם לובש גם בשבת כבר אין בגדי היו"ט חשובים יותר.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
יהושע אמר:
העצה לזה לקנות בגדים חדשים ליו״ט
אבל כמו שהערתי צריך גם, שבגדי יו"ט יהיו חשובים מצד עצמם יותר מבגדי השבת. וכשלובש פראק רק ביו"ט הרי זה מתקיים, אבל אם לובש גם בשבת כבר אין בגדי היו"ט חשובים יותר.

נפלה טעות
הענין שיהיו בגדים מיוחדים ליום טוב ועל כן אם רכש פראק חדש ליום טוב קיים כדבעי זאת אומרת לייחד בגד ליום טוב
 
A

Anonymous

Guest
מאן דהו אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
יהושע אמר:
העצה לזה לקנות בגדים חדשים ליו״ט
אבל כמו שהערתי צריך גם, שבגדי יו"ט יהיו חשובים מצד עצמם יותר מבגדי השבת. וכשלובש פראק רק ביו"ט הרי זה מתקיים, אבל אם לובש גם בשבת כבר אין בגדי היו"ט חשובים יותר.

נפלה טעות
הענין שיהיו בגדים מיוחדים ליום טוב ועל כן אם רכש פראק חדש ליום טוב קיים כדבעי זאת אומרת לייחד בגד ליום טוב
גם אני חשבתי כך, אבל מהו הלשון 'יותר טובים', וכן לשון הירושלמי שבגדי מועד 'יקרים הם', אם כדבריכם אז באיכות זה יכול להיות אותו הדבר ממש, וזה דחוק לומר שזה גופא שאינו משתמש בהם בכל שבת זה עושה אותם יותר טובים, אלא משמע שיש שינוי בבגדים עצמם. ואין הכי נמי מי שלא לובש פראק וכיו"ב ורוצה לייחד חליפה ליו"ט צריך בגד יותר יקר וחשוב.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
ומה יעשו כל יושבי על מדין רה"י וומגשי"ם וכיוצא באלו?
יותר טובים ביחס לרוב העולם ואילו אם האדם לובש מסיבותיו שלו בגדים 'יותר טובים' אף ביום חול אין זה מגרע ליום טוב אם ירכוש בגד מיוחד בשבילו סברא פשוטה
 
A

Anonymous

Guest
מאן דהו אמר:
ומה יעשו כל יושבי על מדין רה"י וומגשי"ם וכיוצא באלו?
יותר טובים ביחס לרוב העולם ואילו אם האדם לובש מסיבותיו שלו בגדים 'יותר טובים' אף ביום חול אין זה מגרע ליום טוב אם ירכוש בגד מיוחד בשבילו סברא פשוטה
לא זכיתי להבין מה הסברא. אם צריך בגדים יותר טובים מבגדים שלובש בחול או שבת אז איפה זה מתקיים?
 

נבשר

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
באמת יש לי להעיר על המנהג המקובל שלובשים פראק רק ליו"ט, ואחר כך כשמקבל איזה מינוי וכו' מעביר את הפראק ליום חול. ועל ידי זה שוב אין לו בגדים המיוחדים ליו"ט, אף שלשבת הוא קונה פראק חדש, אבל עדיין אין זה בגד מיוחד ליו"ט.
ועוד יש להעיר דאף אם נניח שיקנה פראק מיוחד ליו"ט, אבל עדיין יש לומר דזהו גופא חסרון, במה שמעתה שוב אין ניכר הבדל בין בגדי חול ליו"ט כשם שהיה ניכר קודם.
יש לי עצה לאחר שעבר לפראק ביום חול, יקנה ליו"ט חליפה יקרה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מאן דהו אמר:
ומה יעשו כל יושבי על מדין רה"י וומגשי"ם וכיוצא באלו?
[highlight=yellow]יותר טובים ביחס לרוב העולם[/highlight] ואילו אם האדם לובש מסיבותיו שלו בגדים 'יותר טובים' אף ביום חול אין זה מגרע ליום טוב אם ירכוש בגד מיוחד בשבילו סברא פשוטה
לא זכיתי להבין מה הסברא. אם צריך בגדים יותר טובים מבגדים שלובש בחול או שבת אז איפה זה מתקיים?

[highlight=yellow]יותר טובים [/highlight]ביחס לרוב העולם הלובשים בגדים רגילים ואילו אדם הלובש גם ביום חול בגד חשוב אצלו הענין של כבוד יום טוב יתבטא כשייחד בגד ליום טוב
 

מאן דהו

משתמש ותיק
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
באמת יש לי להעיר על המנהג המקובל שלובשים פראק רק ליו"ט, ואחר כך כשמקבל איזה מינוי וכו' מעביר את הפראק ליום חול. ועל ידי זה שוב אין לו בגדים המיוחדים ליו"ט, אף שלשבת הוא קונה פראק חדש, אבל עדיין אין זה בגד מיוחד ליו"ט.
ועוד יש להעיר דאף אם נניח שיקנה פראק מיוחד ליו"ט, אבל עדיין יש לומר דזהו גופא חסרון, במה שמעתה שוב אין ניכר הבדל בין בגדי חול ליו"ט כשם שהיה ניכר קודם.
יש לי עצה לאחר שעבר לפראק ביום חול, יקנה ליו"ט חליפה יקרה.

מחליף פרה בחגרת משום שבגד של יום טוב שהוא החליפה פחות מהפראק
אבל באמת אין כאן שום הערה ואין צורך למצוא שום עצה ללובש פראק ביום חול כמו שנכתב שייחד בגד נוסף ליום טוב
 
A

Anonymous

Guest
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
באמת יש לי להעיר על המנהג המקובל שלובשים פראק רק ליו"ט, ואחר כך כשמקבל איזה מינוי וכו' מעביר את הפראק ליום חול. ועל ידי זה שוב אין לו בגדים המיוחדים ליו"ט, אף שלשבת הוא קונה פראק חדש, אבל עדיין אין זה בגד מיוחד ליו"ט.
ועוד יש להעיר דאף אם נניח שיקנה פראק מיוחד ליו"ט, אבל עדיין יש לומר דזהו גופא חסרון, במה שמעתה שוב אין ניכר הבדל בין בגדי חול ליו"ט כשם שהיה ניכר קודם.
יש לי עצה לאחר שעבר לפראק ביום חול, יקנה ליו"ט חליפה יקרה.
אתה מתכוון חליפה ולא פראק...? כי ביו"ט הוא לא ראש כולל...?
 

נבשר

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
נבשר אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
באמת יש לי להעיר על המנהג המקובל שלובשים פראק רק ליו"ט, ואחר כך כשמקבל איזה מינוי וכו' מעביר את הפראק ליום חול. ועל ידי זה שוב אין לו בגדים המיוחדים ליו"ט, אף שלשבת הוא קונה פראק חדש, אבל עדיין אין זה בגד מיוחד ליו"ט.
ועוד יש להעיר דאף אם נניח שיקנה פראק מיוחד ליו"ט, אבל עדיין יש לומר דזהו גופא חסרון, במה שמעתה שוב אין ניכר הבדל בין בגדי חול ליו"ט כשם שהיה ניכר קודם.
יש לי עצה לאחר שעבר לפראק ביום חול, יקנה ליו"ט חליפה יקרה.

מחליף פרה בחגרת משום שבגד של יום טוב שהוא החליפה פחות מהפראק
אבל באמת אין כאן שום הערה ואין צורך למצוא שום עצה ללובש פראק ביום חול כמו שנכתב שייחד בגד נוסף ליום טוב
בינתיים לפי מה שקראתי עד עכשיו כתוב "טובים" ו"יקרים", למה חליפה יקרה לא עונה לקריטריון, במיוחד שפראק אפשר למצוא היום בזיל הזול.
 
A

Anonymous

Guest
מאן דהו אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
מאן דהו אמר:
ומה יעשו כל יושבי על מדין רה"י וומגשי"ם וכיוצא באלו?
[highlight=yellow]יותר טובים ביחס לרוב העולם[/highlight] ואילו אם האדם לובש מסיבותיו שלו בגדים 'יותר טובים' אף ביום חול אין זה מגרע ליום טוב אם ירכוש בגד מיוחד בשבילו סברא פשוטה
לא זכיתי להבין מה הסברא. אם צריך בגדים יותר טובים מבגדים שלובש בחול או שבת אז איפה זה מתקיים?

[highlight=yellow]יותר טובים [/highlight]ביחס לרוב העולם הלובשים בגדים רגילים ואילו אדם הלובש גם ביום חול בגד חשוב אצלו הענין של כבוד יום טוב יתבטא כשייחד בגד ליום טוב
אתה אומר חידוש. הפשטות היא לא כך, הפשטות היא יותר טובים כלפי הבגדים שהוא עצמו לובש בחול.
אני לא מתנגד לחידושים, אבל כשאומרים אותם בתור חידוש.
 
A

Anonymous

Guest
נבשר אמר:
מאן דהו אמר:
נבשר אמר:
יש לי עצה לאחר שעבר לפראק ביום חול, יקנה ליו"ט חליפה יקרה.

מחליף פרה בחגרת משום שבגד של יום טוב שהוא החליפה פחות מהפראק
אבל באמת אין כאן שום הערה ואין צורך למצוא שום עצה ללובש פראק ביום חול כמו שנכתב שייחד בגד נוסף ליום טוב
בינתיים לפי מה שקראתי עד עכשיו כתוב "טובים" ו"יקרים", למה חליפה יקרה לא עונה לקריטריון, במיוחד שפראק אפשר למצוא היום בזיל הזול.
למה אתה מתבטא חליפה יקרה? אתה מתכוון פראק יקר? אבל צריך שההבדל יהיה לא רק במחיר אלא הבדל בבגד. כגון פראק עם קטיפה בצוואר ושרוולי היד...
 

מאן דהו

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מאן דהו אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
לא זכיתי להבין מה הסברא. אם צריך בגדים יותר טובים מבגדים שלובש בחול או שבת אז איפה זה מתקיים?

[highlight=yellow]יותר טובים [/highlight]ביחס לרוב העולם הלובשים בגדים רגילים ואילו אדם הלובש גם ביום חול בגד חשוב אצלו הענין של כבוד יום טוב יתבטא כשייחד בגד ליום טוב
אתה אומר חידוש. הפשטות היא לא כך, הפשטות היא יותר טובים כלפי הבגדים שהוא עצמו לובש בחול.
אני לא מתנגד לחידושים, אבל כשאומרים אותם בתור חידוש.

להצמד לרוח הדין ולהבין את המציאות הרווחת ביחס לכל בני האדם הלובשים בגדים רגילים בשונה מבני אדם מסוימים זה הפשטות לדעתי
 

יהושע

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
יהושע אמר:
העצה לזה לקנות בגדים חדשים ליו״ט
אבל כמו שהערתי צריך גם, שבגדי יו"ט יהיו חשובים מצד עצמם יותר מבגדי השבת. וכשלובש פראק רק ביו"ט הרי זה מתקיים, אבל אם לובש גם בשבת כבר אין בגדי היו"ט חשובים יותר.

אם ביו״ט לובש בגדים חדשים ובשבת ישנים הרי שביו״ט לובש בגדים יותר חשובים, ואין לך חשוב כחדש.
 
A

Anonymous

Guest
יהושע אמר:
זקן ויושב בישיבה אמר:
יהושע אמר:
העצה לזה לקנות בגדים חדשים ליו״ט
אבל כמו שהערתי צריך גם, שבגדי יו"ט יהיו חשובים מצד עצמם יותר מבגדי השבת. וכשלובש פראק רק ביו"ט הרי זה מתקיים, אבל אם לובש גם בשבת כבר אין בגדי היו"ט חשובים יותר.

אם ביו״ט לובש בגדים חדשים ובשבת ישנים הרי שביו״ט לובש בגדים יותר חשובים, ואין לך חשוב כחדש.
כבר הערתי למעלה, דאם כן לעולם הוא כן, גם בגדי שבת היו חדשים אלא שלובשם בכל שבת, מה שאין כן בגדי יו"ט, וא"כ זהו דוחק, דמשמע שהבגדים הם יותר טובים, כבר מלכתחילה. וצריך בירור.
 

יהושע

משתמש ותיק
העיקר שיהיו יותר חשובים מה לי ע"י בגדים חשובים בעצם, מה לי ע"י שהם חדשים.
 
A

Anonymous

Guest
ניסוך המים אמר:
א.PNG

ש"ע דפוס ויניציאה
לא הבנתי אתה רוצה לעשות טעות סופר בשו"ע דידן?
האם מישהו מהנו"כ מגיה את זה?
כעת בדקתי ואף אחד שם לא מגיה את זה.
אינני בקיא בתחום המדעי הזה של סתירות בין שו"ע דידן לדפוסים מוקדמים, אבל מן הסתם יש דיבורים על זה.
 

נבשר

משתמש ותיק
יעויין ברמ"א סי' תעא' סעי' ג' שכתב "מצוה לרחוץ ולגלח בערב יום טוב, וללבוש בגדים נאים כמו בשבת".
ובמחזיק ברכה ביאר שלא כוונתו על מהות הבגדים, אלא שצריך ללבוש מבעוד יום. אבל לי לא כ"כ משמע, העתקתי מדרשו.
ועיין בביאור הגר"א בב' המקומות שמביא את אותו ירושלמי.
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
ניסוך המים אמר:
א.PNG

ש"ע דפוס ויניציאה
לא הבנתי אתה רוצה לעשות טעות סופר בשו"ע דידן?
האם מישהו מהנו"כ מגיה את זה?
במ"א מפורש שהוא דין מיוחד ביו"ט משום שמחה וז"ל ס"ק ד

ובגדי יום טוב וכו' - משום דחייב בשמחה ומטעם זה נהגו להרבות במיני מאכלים יותר משבת:
ומילתא אגב אורחא קמ"ל, שדעתו שאין דין שמחה בשבת וכנודע הנידון בזה.
 
חלק עליון תַחתִית