לענ"ד, (אולי היה צריך לפתוח אשכול חדש על זה)
אבל יש פה נקודה שפשוט צריך לעיין בה היטב. ואני מעלה אותה לעיון הלומדים.
בעצם יש איזה קושי, בכל ההבנה של הדברים,
מי שמתבונן בקריאת התורה, וגם הלומד תנ"ך, רואה שהשכר המובטח הוא ארץ ישראל ושפע גשמי.
רק להקשיב ל'והיה אם שמוע'. ונתתי מטר ארצם בעיתו... ואספת דגנך ותירושך ויצהרך... ואכלת ושבעת.
לא הייתי מפרש שהכל הולך "במשל ומליצה" לענינים רוחניים. חס ושלום
מה יש לעם ישראל, התורתי, הרוחני והרציני, ל"ארץ" שהיא מקום ארצי וגשמי?
מדוע לא יכולנו לגור איפשהו, ולחיות חיי תורה מאושרים במחיצת הבורא,
למה נועדנו להתישב בארץ הזאת?
ואלו הן הבטחות שנאמרו לאברהם ליצחק וליעקב שדווקא ישבו בארץ בהרווחה גשמית כלכלית ובחיי רווחה תורניים!
זה שאלה אחת.
שאלה שניה, איך היתה ההרגשה וההתיחסות באלפיים שנות גלות בין הארצות? מה היתה החשיבה אודות גרושנו מארצנו?
מה הרגשנו שנחסר מאיתנו? וכי רק בית המקדש? הקרבנות? רק סדר זרעים וסדר קדשים?
רק המצוות חסרו לנו, כלומר שהאדמה של א"י היא היכ"ת בלבד לקיים את כל המצוות?
אני חושב שכך היה סטנדרט החשיבה.
זה מה שהורגלנו לחשוב, שיהודי שייך לקב"ה בלבד, והקשר הוא תורה ומצוות, ואם כן,
עבור לימוד התורה אין בריחוקנו מארץ ישראל כמעט שום חסרון ממשי
רק שאוירא מחכים, שזה היכ"ת לקיום התורה מתוך בהירות - שזה רק היכ"ת
ואילו עבור קיום המצוות, באמת חסר מאד, ולכן קיווינו לחזור לארץ עבור היכ"ת לקיום המצוות.
וכעת שבנו לארץ, וניתן לקיים תורה ברמה מסוימת, ומצוות חלקית,
וא"כ מה נעשה לה לארץ שעדיין אין רוב יושביה עליה, ולא נבנה בה בית המקדש.
ולכן אנחנו נמצאים במצב ביניים, ממתינים וזהו.
אבל התחושה שלי, היא שונה, שיש משהו נוסף, משהו מהותי בעצם הארץ, שהיא עצמה אמורה להיות מעלה עבורנו,
ולא רק היכא תימצי, לכל מני דברים.
וא"כ מה?
שארץ ישראל היא ארצו של השי"ת, ו.. ולכן מה?
זה זכות להיות בטרקלינו של מלך.
וא"כ? איפה פה הקשר למהותנו? להרגשתנו?
אה- אז זה שאנחנו לא מרגישים את המעלה זה לרוב חסרוננו.
זה הכל? הארץ לא שייכת עבור אנשים פשוטים ועבור עם הארץ,
אין מצב פשוט לשמוח עם השכר של הקב"ה?
(זה כמו שאומרים שבגן עדן רק לומדים כל הזמן, ומי שלא מתרגל פה, חבל לו על הזמן, הוא פשוט ישתעמם שם. ח"ו!)
אני חושב שאמורה להיות פה בארץ גם מעלה גשמית ברורה, שבאופן פשוט כל אדם מבין אותה.
א"כ מהי המעלה הזו?
אולי, מדובר פה גם על הרגשה פשוטה וברורה לכל,
שיש מושג בגוים של עם וארצו, האומות בעולם מבינים את זה,
הצרפתי אוהב את ארצו,
והאמריקאי אוהב את אמריקה,
וגם רוב יוצאי האומות שמגיעים לארץ, מרגישים איזה קשר ל'שם'
וזה הרגשת חיבה רגשית. (אנחנו מבינים רגש, או ששכחנו מה זה?!)
זה לא שכל - תועלת של רווח, והנאה (כמו מצוות כנ"ל)
אלא רגש, כמו אהבה וחיבה לארצו.
כמראה האיש המתבונן על מצותיו אחר אפייתן, ועל אתרוגו בבוקר י"ד
כמראה עקרת בית המתבוננת בביתה המצוחצח ערב פסח, בקורת רוח
כמראה חקלאי הנפרד מחלקתו ערב השמיטה,
כמראה גנן הנפעם מפרח חדש שנפתח ועלה,
גם הישראלים אוהבים את הארץ. (-אני מתכוון בעיקר לאחינו שנשבו).
למה דווקא הם? זאת שאלה לחשוב. אבל ברובם הם אוהבים אותה רגשית.
דווקא הם פותחים בקמפיינים לסביבה ירוקה, ולחופים נקיים,
והנוער שלהם מתחנך לצאת לאסוף אשפה לאורך הכבישים... (לא שאני קורא לעשות זאת, יש שיקולים של ביטול תורה וצניעות וכו')
אצלם, אבל רק אצלם [לצערי] יש מודעות לשכונות יפות ורחובות נאים, לסביבה נקיה, לפארקים ולגנים.
נכון, התרגלנו לזלזל, אבל אני מאד מבין אותם!
עכשיו, אתם הלומדים, יכולים להחליט שהם בבחינת הרומאים שכל מה שעשו לא עשו אלא לכבודם ולעשות בהם עבירות.
אולם לא נראה לי שיש מצוה לדון אותם לכף חובה,
ולכן הבה נלבן את הרעיון לגופו, למה אין לנו את זה?
אני משתף את הלומדים:
נכון, הלב קצת מתרעם,
זה מרגיש רעיונות לאומיים, ורעיונות לאומיים זה אמור להיות טרייף,
גם לא הורגלנו בכלל בכך כל ימי גלותנו בין הארצות,
אבל אני שואל,
לא זאת היתה הכוונה של השם לתת לנו ארץ שנאהב אותה, פיזית מעשית פשוט לחבבה?
שתמיד נראה את מעלותיה, שנשמח בפיתוחה, שנטפחנה לנאותה, שנקשטה, שנהללה?
לא זה היה רצון הבורא, כשכעס כל כך שהוציאו אבותינו את דיבתה, יותר משכעס על חטא העגל!?
לא זאת ההבטחה, לקבל חלקת אדמה, מתנת אלקים, שלנו. (צריך למשמש בזה, אני מודה, למצוא טעם והרגש בזה.)
עוד לפני שנדבר על מהות האדמה עצמה, שעיני השם בה,
לא זאת ההבטחה שאם ראית שהארץ נותנת פירותיה אין לך קץ מגולה מזה?
אז אם תאמרו לי, שאמנם צדקו דבריי, אבל הקרבה לאדמה וללאומיות עלולה לקרר, החרשתי.
אבל האם תתכחשו בכלל לאמיתות הרעיון הזה?