יישר כוחו של הרב
@הנופל שעוררני לעסוק במצוות החצוצרות, וזה מה שעלה לי בעיוני לפום ריהטא. יעזור השי''ת שנשלם פרים שפתינו. כתבתי זאת לפני שראיתי את ההודעות האחרונות.
אקדים. במדרש בספרי אמר כך: והרעותם בחצוצרות וגו', ר' עקיבא אומר וכי חצוצרות מזכירות [והלא דמים מזכירים] אלא שאם יכולים להריע ולא הריעו מעלה אני עליהם כאלו לא הוזכרו לפני המקום: ונזכרתם ונושעתם, הא כל זמן שנזכרים ישראל אין נזכרים אלא לתשועות.
ביאור הגירסא 'והלא דמים מזכירים' יש בראב''ד ועוד שהכוונה לדם ישראל השפוך, ועי' בגר''י פרלא בעשה טז שכתב ביאור נפלא אחר. וכתב שם להקשות על ביאור זה.
ובכל אופן, עתה שנשפך דם ישראל בפשע ועוול מידי שונאינו בני פלשת העזתים, באשם משום חיציהם - וודאי שיזכירו הדמים לפני הקב''ה. ולוואי ותסתלק מעמנו שחיטת חולין, ונזכה בקרוב במהרה לשחיטת קדשים בבית הגדול והקדוש.
ועתה בואו ונסכם מה שעלה במצודת עיוני:
הרמב''ם בספר המצוות ובהלכות תעניות פרק א' כותב שיש מצוות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות בשעת מלחמה ובשעת כל צרה.
הרמב''ן במסכת תענית דף ט''ו ע''א כותב שבתעניות שבגבולין מריעים בשופרות בלבד, ותעניות שבמקדש או מלחמות שבגבולין מריעים בחצוצרות. והוא כותב שהרעיון הוא שלא מצאנו חצוצרות אלא בכינופיא דכל ישראל שהוא במקדש דווקא, או במלחמה. (ולא התברר לנו האם מלחמה הוא כינופיא דכל ישראל, או שהואיל והתפרש בפסוק יש בו דין חצוצרות, ואילו תעניות סתם הם בשאר צרות ואין באים אלא מדרשה אין אנו לומדים אלא תרועה, אך בשופרות.) ועי' גם במלחמות ה' בראש השנה דף ו' ע''א מדפי הרי''ף.
שיטת הראב''ד כפי שהיא מובאת ברמב''ן הנ''ל הינה, כי וודאי יש מצוות עשה להריע בחצוצרות בשעת התפלה. אבל לאחר התפלה כאשר מרבים בתחנונים, תוקעים בשופר דווקא.
מכל הלין נראה, כי תרועת החצוצרות הוא חלק מעבודת התפלה. ובין להרמב''ן הסובר שמה שהגדירו חז''ל תפלה כעבודה מן התורה הוא דווקא בשעת צרה, ובין לרמב''ם הסובר שיש מצווה מה''ת לשאול כל יום צרכיו - עם זאת, כאשר הצבור כולו מתאחד בתפלה יש בו יותר מימד של עבודת צבור. וכפי שלא מצאנו חצוצרות אלא בקרבן ציבור, כך אין חצוצרות אלא בתפלת ציבור.
במקדש הוא מקום מרכזי, וכאשר מתפללים במקדש על כל צרה, יש לזה דין של קרבן ציבור ולזאת מריעים בחצוצרות. כמו כן בעת מלחמה כאשר העם כולו מאויים, והלוחמים עומדים בשדה המערכה בשליחות כל העם - יש לתפלה גדר עבודת צבור ויש להריע בחצוצרות.
בגבולין, יש דין תרועה אך לאו דווקא בחצוצרות אלא די בשופרות. וזאת, על מנת להתעורר בתשובה. ואולי יתכן שמדובר בדין מדברי סופרים והוא נכלל בתקנת חכמים להתענות. ולהרמב''ן הוא דין מן התורה הנלמד מדרשה, אך לאו דווקא בחצוצרות.
לפי זה ניתן להבין למה לא מנה הרמב''ם את מצוות החצוצרות כנפרדת. כי היא גדר אחד עם התרועה בעת הקרבנות. להריע בחצוצרות בעת עבודת הציבור ועל ידי כן נזכרים לפני ה'.
וגם הרס''ג שלא מנה כלל את מצוות תרועת החצוצרות, גם לא זו של הקרבנות - ניתן לומר כפי שביאר הגר''י פרלא שתרועת החצוצרות של הקרבנות נכללת במצוות הקרבנות, ותרועת החצוצרות של עת צרה נכללת במצוות התפלה. ולמרות שלדעתו מצוות תפלה בכל יום, כבר ביארתי שיש הבדל בין תפלת יחיד לתפלת כל הצבור כפי שיש הבדל בין קרבן יחיד לקרבן כל הצבור.
ולפי זה יתכן שאין ההבדל בין מלחמת מדין למלחמת הארץ בכך שזו בארץ וזו בחו''ל. אלא ששם לא היו ישראל כלל בסכנה ורק י''ב אלף אנשי הצבא הסתכנו לנקום נקמת ה'. ועל כן לא היה להם גדר של תפלת צבור. ואילו בארץ ישראל בעת המלחמה, באם ינצח האוייב הרי כל יושבי הארץ כולה בסכנה.