חלב שנפל לתוך סיר מרק ועצמות

יהושע

משתמש ותיק
אם יש סיר של מרק ועצמות קשות, ונפל לשם חלב ויש ששים מהמרק ועצמות נגד החלב, הדין הוא שזה מותר, השאלה שלי כיון שלוקח זמן לעצמות לבלוע וגם א"א לדעת כמה הם בלעו, יוצא שאולי זה התפשט בשווה רק בשלושים ועוד טיפה אז זה כמו שאין ששים נגד החלב.
 

משה סט

משתמש רגיל
מכיון שהם בולעים ואני לא יכול לשער את הזמן שבלעו אני הולך לפי עיקר הדין של ביטול ברוב, מן הסתם כבר עיינת בשו"ע יו"ד צ"ט
 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה סט אמר:
מכיון שהם בולעים ואני לא יכול לשער את הזמן שבלעו אני הולך לפי עיקר הדין של ביטול ברוב, מן הסתם כבר עיינת בשו"ע יו"ד צ"ט

מה כוונתך עיקר הדין של ביטול ברוב? הרי בבשר בחלב לכו״ע צריך ששים מן התורה ולא מועיל רוב.
 

ayedavid

משתמש ותיק
להלכה העצמות מצטרפות לבטל את האיסור. בב"ח הובא שקושי העצמות מפריע להן לפלוט בשווה לדברים רכים אבל לא מפריע לטעם להתפשט בהן בשווה לדברים רכים. אולי זה מיישב מעט את הקושי שלך, דהיינו שמה שרואים שהטעם מורגש פחות בעצמות מאשר בדבר רך הוא מחמת שהטעם שלהן עצמן לא יוצא מהן.
 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
להלכה העצמות מצטרפות לבטל את האיסור. בב"ח הובא שקושי העצמות מפריע להן לפלוט בשווה לדברים רכים אבל לא מפריע לטעם להתפשט בהן בשווה לדברים רכים. אולי זה מיישב מעט את הקושי שלך, דהיינו שמה שרואים שהטעם מורגש פחות בעצמות מאשר בדבר רך הוא מחמת שהטעם שלהן עצמן לא יוצא מהן.

הגע עצמך, אם נפל כזית חלב לשלושים כזיתים מרק ושומן ושלושים כזיתים עצמות קשות בכלי ראשון שלא על האש רק עדיין יד סולדת בו, ואחרי כמה רגעים הוציאו את העצמות ושאר רק הרוטב, האיך יתכן לומר שחצי מהחלב נכנס בעצמות, זה לגמרי לא יתכן.
 

ayedavid

משתמש ותיק
אני לא יודע איך זה עובד, אבל מסתבר שנתינת הטעם לא בהכרח באה לידי ביטוי בנפח או משקל. ונלע"ד שכך מוכח מכל מקום בו דבר מה בולע ולא פולט או פולט ולא בולע
 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
אני לא יודע איך זה עובד, אבל מסתבר שנתינת הטעם לא בהכרח באה לידי ביטוי בנפח או משקל. ונלע"ד שכך מוכח מכל מקום בו דבר מה בולע ולא פולט או פולט ולא בולע

לא הבנתי
 

ayedavid

משתמש ותיק
חשבתי שאולי דין תתאה גבר או מליח שאוסר את הטפל יכול להיות הוכחה, שהרי כשהאחד אוסר את האחר הוא לא מוסיף לו נפח או משקל

זה באמת לא קשור.. לא יודע . סליחה
 
חלק עליון תַחתִית