רבינו יונה והרמב"ם מבארים שעל אף שבעבירות נאמר העונש הרי שבמצוות לא נאמר השכר כדי שלא יניח אדם מצוה ששכרה מועט ויעשה מצוה ששכרה מרובה.
ותמוה דא"כ גם יש לחוש שימנע האדם מעבירה שעונשה מרובה ולא ימנע מעבירה שעונשה מועט? אלא ע"כ שיש תועלת בכתיבת העונש כיון שיותר חשוב לשמור אנשים מהחמורות מאשר מהקלות. וא"כ גם במצוות ישנה לאותה סברא, שעדיף שאנשים יעסקו במצוות חמורות מאשר בקלות, וא"כ מ"ט לא נאמר מתן שכרן של מצוות.
עוד תמוה שיש נפק"מ כשאדם רוצה לעסוק במצוה או לתרום ממון לעסק המצוה ויש כמה אפשרויות העומדות לפניו, עליו לדעת מה עדיף. והנה בתלמוד תורה קיי"ל שעדיף משאר המצוות אם אפשר לעשותן ע"י אחרים. אבל בשאר מצוות איך יכריע. וכגון אם יכול להתעסק בביקור חולים או הכנסת כלה או לויית המת או צדקה או הכנסת אורחים, איך ידע איזה מהן לבחור?
ותמוה דא"כ גם יש לחוש שימנע האדם מעבירה שעונשה מרובה ולא ימנע מעבירה שעונשה מועט? אלא ע"כ שיש תועלת בכתיבת העונש כיון שיותר חשוב לשמור אנשים מהחמורות מאשר מהקלות. וא"כ גם במצוות ישנה לאותה סברא, שעדיף שאנשים יעסקו במצוות חמורות מאשר בקלות, וא"כ מ"ט לא נאמר מתן שכרן של מצוות.
עוד תמוה שיש נפק"מ כשאדם רוצה לעסוק במצוה או לתרום ממון לעסק המצוה ויש כמה אפשרויות העומדות לפניו, עליו לדעת מה עדיף. והנה בתלמוד תורה קיי"ל שעדיף משאר המצוות אם אפשר לעשותן ע"י אחרים. אבל בשאר מצוות איך יכריע. וכגון אם יכול להתעסק בביקור חולים או הכנסת כלה או לויית המת או צדקה או הכנסת אורחים, איך ידע איזה מהן לבחור?