אמירה ליהודי מול אמירה לנכרי בשבת

יעקב שלם

משתמש ותיק
הקדמה
האם מותר למי שלא פותח בקבוקים בשבת לבקש ממי שפותח
בספר מאור השבת מביא מכתב מהגרשז"א שמסקנתו כך
אם הנמנע מעשיית המלאכה מחמת שאוחז שזה אסור מה"ד אסור גם לבקש מחבירו
אך אם נמנע מחמת חומרא או כי כך הורה רבו וכדו'
מותר לבקש מהחבר

מעתה יש לדון
האם מותר לומר לעכו"ם שיפתח לי בקבוק
בשלמא הישראל אין איסור אמירה מכיון שזה מותר לו
אבל בעכו"ם לכאורה התחדש שהמעשה של הגוי מיוחס אלי וכיון שלי אסור
המעשה של הגוי מיוחס אלי

אם כנים הדברים יוצא
מי שיש לו בקבוק סגור ויש לו שתי אפשרויות לבקש מיהודי מיקל או מגוי
שיבקש מיהודי

וזה לכאורה תמוה
 

ayedavid

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אבל בעכו"ם לכאורה התחדש שהמעשה של הגוי מיוחס אלי וכיון שלי אסור
המעשה של הגוי מיוחס אלי

למה אסור? הרי הכל בנוי על זה שלך מותר מעיקר הדין ואתה רק מחמיר. אז כמו שעיקר הדין שלך מאפשר לך לנצל את ההיתר שנוהג חברך ולומר לו לעשות במקומך, הוא לכאורה יאפשר לך לנצל את מה שמותר בלאו הכי לגוי.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בעכו"ם אין יסוד שמעשהו מתייחס אלי. אלא סיבת האיסור היא באמירה. וכן יש איסור בהנאה ממעשה שעשה בשביל ישראל
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
ayedavid אמר:
למה אסור? הרי הכל בנוי על זה שלך מותר מעיקר הדין ואתה רק מחמיר. אז כמו שעיקר הדין שלך מאפשר לך לנצל את ההיתר שנוהג חברך ולומר לו לעשות במקומך, הוא לכאורה יאפשר לך לנצל את מה שמותר בלאו הכי לגוי.

כשהרב שלך אוסר זה לא חומרא אלא חובה
לדעתי יסוד ההיתר של הגרשזא הוא שמכיון שאין לי ידיעה שזה אסור אני תולה שלשני מותר ואני לא מכשיל אותו
אבל כלפי גוי אסור לי לומר דבר שאסור לי לעשות
 

נבשר

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
בעכו"ם אין יסוד שמעשהו מתייחס אלי. אלא סיבת האיסור היא באמירה. וכן יש איסור בהנאה ממעשה שעשה בשביל ישראל
כמדומה שדעת רש"י באחד המקומות שאסור משום שליחות.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
הקדמה
האם מותר למי שלא פותח בקבוקים בשבת לבקש ממי שפותח
בספר מאור השבת מביא מכתב מהגרשז"א שמסקנתו כך
אם הנמנע מעשיית המלאכה מחמת שאוחז שזה אסור מה"ד אסור גם לבקש מחבירו
אך אם נמנע מחמת חומרא או כי כך הורה רבו וכדו'
מותר לבקש מהחבר

מעתה יש לדון
האם מותר לומר לעכו"ם שיפתח לי בקבוק
בשלמא הישראל אין איסור אמירה מכיון שזה מותר לו
אבל בעכו"ם לכאורה התחדש שהמעשה של הגוי מיוחס אלי וכיון שלי אסור
המעשה של הגוי מיוחס אלי

אם כנים הדברים יוצא
מי שיש לו בקבוק סגור ויש לו שתי אפשרויות לבקש מיהודי מיקל או מגוי
שיבקש מיהודי

וזה לכאורה תמוה

לא מובן לי כלל מה שייך לומר כן לענין אמירה בשבת, דבשלמא בשאר איסורים כל הנידון הוא מצד לפני עוור ובזה שייך לדון האם יש לפנ"ע כשלדעת הנכשל אין בזה מכשול, אבל בשבת הלא יש איסור באמירה מצד עצמה (אם מצד שליחות ואם מצד ממצוא חפצך ואם מצד שלא יבוא לעשות בעצמו), וכל הני טעמי שייכי גם לגבי אמירה לישראל, וממילא מאחר והאומר נוהג איסור גם לומר לאחר יהיה אסור, ואין זה נפק"מ שהשני נוהג בזה היתר. ההיתר בזה יהיה דווקא באופן שאינו אלא חומרא, ואינו מחמיר אלא באיסור עצמו שהוא איסור דאורייתא ולא באמירה שהוא איסור דרבנן, אבל גם לפי"ז אין נפק"מ בין ישראל לנכרי, ובשניהם יהיה מותר לבקש שיעשה בשבילו (אלא דיש לדון בישראל מצד לפנ"ע, והריטב"א בסוכה י,ב הביא בזה ב' דעות. אך נראה דאיהו מיירי דווקא כשלאוסר אסור מדינא ולא מחמת חומרא, ויל"ע בזה).

ולעצם הנידון באמירה לנכרי, לכאורה אף אם היה אסור לפתוח בקבוק לכו"ע מ"מ מותר לבקש מגוי, היות ואין כוונתו של הגוי לעשות כלי אלא רק לפתוח את הבקבוק, וא"כ הו"ל פסיק רישיה באמירה לעכו"ם דמותר. אמנם לפי מה דמטו משמיה דהגרי"ש אלישיב שיש בזה גם משום מחתך יש לפקפק בזה, משום שהגוי כן מתכוון לחתוך את הפקק לפי מידה (ואף שלא זו מטרתו בפתיחה מ"מ למעשה מתכוון לעשות כך). אלא דעצם סברא זו נסתרת לכאורה ממתני' דשבת קמו,א "שובר אדם את החבית לאכול הימנה גרוגרות ובלבד שלא יתכוין לעשות כלי" ופירש"י "לנוקבה יפה בפתח נאה", ומשמע שכל האיסור הוא דווקא משום עשיית כלי ולא משום מחתך, והיינו משום שאין כוונתו לחיתוך נאה מצד עצמו אלא לעשיית הכלי (ובנידון דידן לפתוח בצורה יותר קלה), וצ"ע.

ולכאורה היה מקום לעצה אחרת לרמוז לגוי לפתוח את הבקבוק, ואז כל האיסור הוא דווקא משום הנאה ממעשה שבת, ובזה ליכא איסור שהרי אין ההנאה מהפקק שבו נעשית המלאכה אלא מהבקבוק. אמנם במג"א סוס"י תקיח כתב שאסור לאכול לפתות הטמונות בבור שנפתח ע"י עכו"ם לצורך ישראל, ומוכח שאף שלא נהנה מהפתח עצמו מ"מ יש בזה איסור הנאה ממעשה נכרי (ולכאורה תליא במח' הראשונים לגבי הנאה כשלא נעשתה המלאכה בגוף החפץ). אמנם זכור לי שהגרי"ש אלישיב התיר להשתמש בחדר שנפתח ע"י נכרי בכרטיס מגנטי (ואין זה משום שבות דשבות משום שהגרי"ש ס"ל כהחזו"א דהוא בונה), וצל"ע במקור הדברים.
אך נראה דאפשר לצרף לזה דעת הראשונים המתירים הנאה ממעשה נכרי באופן שהישראל היה יכול לטרוח וליהנות מהדבר בהיתר (ומובאים ברמ"א שכה,י), ואף דלא קיי"ל כן לכתחילה מ"מ יש לצרף שיטתם בנידון דידן.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
כלפי ליא אמר:
מבו' בפוסקים שאין איסור אמירה לגוי בכל דבר שיש בו מחלוקת.


היכן
והאם גם בדאורייתא
בית יוסף שיד, ומשם להרבה פוסקים.
גם בדאורייתא [במקום הפסד].
הטעם בפשטות כי אמירה לגוי דרבנן, וספק דרבנן לקולא. אך יש גם ביאורים אחרים על כך.
 

עמנואל

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
יעקב שלם אמר:
כלפי ליא אמר:
מבו' בפוסקים שאין איסור אמירה לגוי בכל דבר שיש בו מחלוקת.


היכן
והאם גם בדאורייתא
בית יוסף שיד, ומשם להרבה פוסקים.
גם בדאורייתא [במקום הפסד].
הטעם בפשטות כי אמירה לגוי דרבנן, וספק דרבנן לקולא. אך יש גם ביאורים אחרים על כך.
כך הייתה דעתו של מרן הגר"ע יוסף, למרות שדחה הראיה מסימן שיד, דהתם לא הוי סותר על מנת לבנות
ואם כן לא הויא אלא שבות בדבר שהוא ספק שבות.
ואף הביא דברי הפמ"ג ס"ס רנג שכתב שמטעם ספק פלוגתא דבישול אחר בישול בלח לא התירו אלא בדיעבד
וכן הביא לדון מעוד מקורות, מכל מקום כתב שיש להקל היות ויש מקלים וטעמם מסתבר.
אך יצויין שמדברי המשנה ברורה בס"ס רנג ובסימן שיד נראה שלא קיבל את הכלל הזה
 

תיבת גמא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
הקדמה
האם מותר למי שלא פותח בקבוקים בשבת לבקש ממי שפותח
בספר מאור השבת מביא מכתב מהגרשז"א שמסקנתו כך
אם הנמנע מעשיית המלאכה מחמת שאוחז שזה אסור מה"ד אסור גם לבקש מחבירו
אך אם נמנע מחמת חומרא או כי כך הורה רבו וכדו'
מותר לבקש מהחבר

מעתה יש לדון
האם מותר לומר לעכו"ם שיפתח לי בקבוק
בשלמא הישראל אין איסור אמירה מכיון שזה מותר לו
אבל בעכו"ם לכאורה התחדש שהמעשה של הגוי מיוחס אלי וכיון שלי אסור
המעשה של הגוי מיוחס אלי

אם כנים הדברים יוצא
מי שיש לו בקבוק סגור ויש לו שתי אפשרויות לבקש מיהודי מיקל או מגוי
שיבקש מיהודי

וזה לכאורה תמוה
אחשוב על דרך הנכתב כאן,
שאפשר לעשות נפק"מ בגוונא דאין על היהודי שמתבקש לעשות שום איסור ,וכגון שמבקש ממנו לעשות מלאכה שיש לעושה צורך פיקוח נפש , דודאי שרי 
ומשא"כ בגוי אף אם בשבילו ( של הגוי) הוא פיקו"נ , עדיחן יאסר מצד אמירה לעכו"ם, ודוק
 
 

מעיין פרטי

משתמש ותיק
לא הבנתי מדוע זה תמוה, אבל האם יהיה אותו נ"מ לגבי מעשה שבת ג"כ, שאם אוחז שזה אסור מדינא וישראל פתח זה הנאה ממעשה שבת?
 
חלק עליון תַחתִית