הרכנת ספר התורה עבור ילדים

אריך

משתמש ותיק
תופעה שראיתי כמה פעמים, שהש"ץ הנושא את ספר התורה מהארון אל הבימה, בשעה שהעם עוטרים אותו לנשק את הס"ת, וביניהם ילדי ישראל הטהורים, הרי הוא מרכין מעט את הס"ת כדי שהילדים הרכים יוכלו להדביק נשיקה לספר. ומעולם היה רע בעיני הדבר, כי אין זה כבוד התורה, והרוצה לנשק התורה, יתאמץ ויתרומם אליה. והדבר דומה להא דסוסי' קלה שאין להביא ס"ת אל האנשים, אלא את האנשים אל הס"ת. ואם בכל זאת רוצים שהילדים יוכלו לנשק, יואיל הש"ץ מעיקרא לשאת את הס"ת בגובה נמוך, אך לעשות פעולה מיוחדת עבור זה, היה נראה לי עקום. וכן שמעתי היום מאדם נוסף שחש כך. האם ידוע על איזכור בספרי ההלכה?
וכעת נזכרתי שיש לדמות הדבר לנידון אחר, האם יאות לסובב עם הס"ת בין הקהל בכדי שיוכלו כולם לנשק. וכמדומה שעושים כן אחרי כל נדרי. וצ"ע.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
שמעתי מעד ראייה. הג"ר אברהם יעקב זלזניק ז"ל התפלל מנחה בשבת בבהכ"נ של זיטישוב ברחוב תחכמוני. זה היה בשנים האחרונות שלו כשלא היה בקו הבריאות והם הביאו אותו בכסא גלגלים. בדרך להבימה החזן האריך דרכו קצת לעבור דרכו עם הס"ת, והוא צעק לא מביאים ס"ת לאנשים, צריך להביא אנשים להס"ת. [לאחר התפילה א' שאל אותו מה אם זה ת"ח, והוא ביטל השאלה מכל וכל - "יש ת"ח בזה"ז?" וחזר על זה שמביאין אנשים להס"ת ולא להיפך].
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
אצל הגרח"ק מביאים לו את הס"ת לנשק ולא חש בזה, ראיתי עוד גדולי ישראל, חלקם נחפזו כדי שלא יקרבו אליהם את הס"ת וחלקם לא. אם אני זוכר נכון אצל הגראיל"ש מקרבים אליו את הס"ת כדי לנשק.
 

אריך

משתמש ותיק
פותח הנושא
נראה לבאר היטב ב' ההנהגות שהובאו כאן. דהנה במקור הדין שאין להביא ס"ת אל האדם, בסוסי' קלה, איתא ברמ"א: ואם הוא אדם חשוב, בכל ענין שרי. וכ' המ"ב: ר"ל גדול בתורה, דאדרבה התורה מתעלית ע"י אנשים גדולים ולאו זלזול הוא אצלה.
מעתה, שפיר יובן: אותם גדולים שהניחו לקרב אליהם הס"ת ה"ז מפני שמדובר באדם חשוב. ומי שהקפיד בכך סבר שהדבר תלוי בגדרי ת"ח וכיון דקיי"ל דהיום אין ת"ח, הדר דינא שאין אדם חשוב. והכת הראשונה סוברת שאינו תלוי בדין ת"ח אלא במי שמחשיבים אותו כת"ח.
 

תמים

משתמש רגיל
בעיני זה היה תמיד סמל לאנשים שמרגישים את השני הילדים או המבוגרים והם לא רק נושאים את הס"ת אלא גם מקיימים את התוכן העיקרי שלו כמו שאמר הגר"א ורוב התורה לשמח האדם
 

בני ברקי

משתמש רגיל
לדעתי יש בזה דבר חיובי ונכון מאוד משום החדרת אהבת התורה וקדושת ספר התורה אצל התינוקות של בית רבן, דממחישים להם ומלמדים אותם דזהו ערך עליון וקדוש, וככה יראו זאת תמיד בס"ד. זוהי הרגשה אישית.
 
חלק עליון תַחתִית