דברי תורה עם תפילין

מממממ

משתמש ותיק
רק התכוונתי להביא מקור לזה שיש צד שמהתורה די ברגע אחד ביום, ואז יותר מובן למה הגר"א אומר ללבוש תפילין כל היום, וכי יש מח' בינו לשו"ע האם אפשר לשמור על גוף נקי, הרבה יותר מסתבר לומר שהשו"ע סבר שמעיקר הדין די בפעם אחת ביום, ולכן שייך המנהג שבגלל שצריך גוף נקי לא ללבוש כל היום, ואילו דעת הגר"א שמעיקר הדין חייבים כל רגע ללבוש, לכן סבר שגם בזמן הזה צריך ללבוש כל היום.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
זה ממש לא משנה מה עיקר הדין, המצב בימינו של החיים לא מאפשר לתת הוראה לכולם ללבוש תפילין כל היום, אי"צ לתאר את הבלגן שישרור בישיבות ובכוללים כשינהגו כך כל רגע צוחקים ומעשנים יורידו וילבישו וכו׳, אמנם ודאי שגם במצב כזה יהיו הרבה יותר רצינות באופן כללי, וצריך לחשב את הרווח מול ההפסד, ולכן יחידים ודאי שראוי שיעשו כן אבל באופן כללי לא לובשים כל היום
 
A

Anonymous

Guest
חס ושלום שיהיה איסור, והרי מקרא מפורש הוא 'למען תהיה תורת ה' בפיך'.
 

בן של רב

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
משהו יודע למעשה משהו מגדולי ישראל וגדולי הרבנים אייזה דעה בנושא לבישת תפילין כל היום
ואם יש אייזה פטור מזה

אם לא נצטרך לעבור כולנו לזלברמן
חחח
לא צריך. 
יש הרבה ת"ח שעשו זאת.
למשל רבי איסר זלמן מלצר ורבי אליעזר יהודה פינקל ועוד.

ורבי שריה דבילצקי חיבר קונטרס שלם להוכיח שכך נהגו רבותינו בעבר. 
נמצא באוצר החכמה. 
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
משהו יודע למעשה משהו מגדולי ישראל וגדולי הרבנים אייזה דעה בנושא לבישת תפילין כל היום
ואם יש אייזה פטור מזה

אם לא נצטרך לעבור כולנו לזלברמן
חחח
לא צריך. 
יש הרבה ת"ח שעשו זאת.
למשל רבי איסר זלמן מלצר ורבי אליעזר יהודה פינקל ועוד.

ורבי שריה דבילצקי חיבר קונטרס שלם להוכיח שכך נהגו רבותינו בעבר. 
נמצא באוצר החכמה. 
מה המקור להגרא"ז מלצר והגרא"י פינקל 

בכל מקרה צריך ביאור מפני מה גדולי ישראל אחרים נמנעו מזה [נניח לדוגמא החזו"א והגרי"ז] והוא פלא גדול שהרי הוא מצווה מן התורה וגם אם יש ספק אם חיובו כל היום מכל מקום וכי ספק מצווה קלה היא בעיניך וגם שהרי דבקו בתורת הגר"א ומפני מה זה לא נתקבל [ובפרט שכפי הנראה גם הגר"ח מוולאזין לא נהג כן כמו שמשמע בהנהגותיו כפי שהבאתי למעלה וגם בוולאזין לא נודע שהונהג כן] 
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
למשל רבי איסר זלמן מלצר ורבי אליעזר יהודה פינקל ועוד.
מענין, אין שום תמונה מזה...
בן של רב אמר:
ורבי שריה דבילצקי חיבר קונטרס שלם להוכיח שכך נהגו רבותינו בעבר.


לא ראיתי את הקו׳ אבל אולי רבני העיירות, לא הי׳ שום ר"י לפני השואה שעשה כן
 

בנציון

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
זה ממש לא משנה מה עיקר הדין, המצב בימינו של החיים לא מאפשר לתת הוראה לכולם ללבוש תפילין כל היום, אי"צ לתאר את הבלגן שישרור בישיבות ובכוללים כשינהגו כך כל רגע צוחקים ומעשנים יורידו וילבישו וכו׳, אמנם ודאי שגם במצב כזה יהיו הרבה יותר רצינות באופן כללי, וצריך לחשב את הרווח מול ההפסד, ולכן יחידים ודאי שראוי שיעשו כן אבל באופן כללי לא לובשים כל היום

אם אתה טוען שמהגדולים נראה שסברו שלא צריך להחמיר, ניחא, אבל הצורה הזו שממש לא משנה מה עיקר הדין, ובהפרחת סברות ותאוריות מה יהיה כשכולם יקיימו את עיקר הדין, נראה לי מדי קלות ראש בהוראה.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
לא שלא משנה, רק הסברתי את ההנהגה בפועל של הציבור

לא צריך הסברים להנהגה של הציבור היום בפועל. כי מעולם לא לבשו תפילין כל היום ולעיל הערתי שגם וולאזין בהקמתה שרוחו של הגר"א ריחפה באוירה כנראה לא לבשו תפילין כל היום. מה אתה חושב שיום אחד יתחילו ללבוש כל היום ללא שיהא אייזה מהפכה שיעשה אחד הגדולים. התמיהה הגדולה בעיני היא לא למה הציבור לא נוהג כך. אלא למה לא נהגו כך גדולי ישראל ואני מדבר על גדולי ישראל שחידשו דברים והחמירו גם חששות רחוקים. והיו בודקים כל מעשייהם מחדש ולא סמכו על כך שכך הוא מנהג אבותייהם [ואולי היו גם גדולים שסברו שאין לשנות ממנהג אבות גם בנושאים הלכתיים אבל הרבה לא נהגו כך]. 

אני חושב עכשיו שאולי החזון איש הסיבה שהוא נמנע מזה בגלל מצבו הרפואי [לשונו של החזו"א שכל ימיו הוא חולה מסוכן] שלא אפשר לו לקיים מצווה זו כתקנה אבל עדיין אין זה תשובה שבכל זאת היינו שומעים על שאיפת החזו"א לקיים מצווה זו כמה שאפשר וכמדומה שלא מצינו כן אצלו ותלמידיו והוא פלא גדול. 
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אצל תלמידי החזו"א בכללות לא אבל בודדים היו שעשו כן, הגר"ש קוסובסקי בתקופות מסוימות והגראי"ש בהגרח"ג
 

בן של רב

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
אצל תלמידי החזו"א בכללות לא אבל בודדים היו שעשו כן, הגר"ש קוסובסקי בתקופות מסוימות והגראי"ש בהגרח"ג
וזה מוכיח שגם החזו"א היה כמו כל יהודי שפוי שהוא בטבעיות בעד כל מצוות התורה.
ולא כמו כל אלו השמרנים שהיום מתנגדים לכל מצוה דאורייתא שהם לא רגילים בה ואין תחת ידם תמונה מרבותיהם שעשאוה. 

נ. ב. הגר"ש קוסובסקי היה עו"ד שפעל בעבודתו לפי ההלכה.
והחזו"א אמר לו שזה לגמרי לכתחילה לשבת ולערוך חוזים עם תפילין. 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
משהו יודע למעשה משהו מגדולי ישראל וגדולי הרבנים אייזה דעה בנושא לבישת תפילין כל היום
ואם יש אייזה פטור מזה

אם לא נצטרך לעבור כולנו לזלברמן
חחח
לא צריך. 
יש הרבה ת"ח שעשו זאת.
למשל רבי איסר זלמן מלצר ורבי אליעזר יהודה פינקל ועוד.

ורבי שריה דבילצקי חיבר קונטרס שלם להוכיח שכך נהגו רבותינו בעבר. 
נמצא באוצר החכמה. 
מה המקור להגרא"ז מלצר והגרא"י פינקל 
שא נא עיניך וראה את המקור מעל ראשך (זה כתוב בתפילין עצמם...) 
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
לא צריך. 
יש הרבה ת"ח שעשו זאת.
למשל רבי איסר זלמן מלצר ורבי אליעזר יהודה פינקל ועוד.

ורבי שריה דבילצקי חיבר קונטרס שלם להוכיח שכך נהגו רבותינו בעבר. 
נמצא באוצר החכמה. 
מה המקור להגרא"ז מלצר והגרא"י פינקל 
שא נא עיניך וראה את המקור מעל ראשך (זה כתוב בתפילין עצמם...) 

וקצת יותר ברצינות?
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
לא צריך. 
יש הרבה ת"ח שעשו זאת.
למשל רבי איסר זלמן מלצר ורבי אליעזר יהודה פינקל ועוד.

ורבי שריה דבילצקי חיבר קונטרס שלם להוכיח שכך נהגו רבותינו בעבר. 
נמצא באוצר החכמה. 
מה המקור להגרא"ז מלצר והגרא"י פינקל 
שא נא עיניך וראה את המקור מעל ראשך (זה כתוב בתפילין עצמם...) 

לא חפשתי מקור למצוות תפילין כל היום [כבר כתבתי למעלה  על זה וכ' שנראה שזה שיטת רוב אם לא כל הראשונה שהוא חובה כל היום] ולהיפך אני מתפלא על מה שגדולי ישראל לא חששו לזה והוא פלאי 

התכוונתי לשאול מה המקור שלך שכך נהגו בפועל הגרא"ז והגא"י זצ"ל 
 

בן של רב

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
מה המקור להגרא"ז מלצר והגרא"י פינקל 
שא נא עיניך וראה את המקור מעל ראשך (זה כתוב בתפילין עצמם...) 

לא חפשתי מקור למצוות תפילין כל היום [כבר כתבתי למעלה  על זה וכ' שנראה שזה שיטת רוב אם לא כל הראשונה שהוא חובה כל היום] ולהיפך אני מתפלא על מה שגדולי ישראל לא חששו לזה והוא פלאי 

התכוונתי לשאול מה המקור שלך שכך נהגו בפועל הגרא"ז והגא"י זצ"ל 
בדיוק היום קראתי מאמר של הגרי"ש זילברמן בראש ספר "אבן בוחן" שהוציאה קהילת אדרת אליהו. 
ושם הוא מאריך להסביר שאיננו מחדש כלום רק מחזיר דברים שנשתכחו. 
והוא מביא את שני השמות הללו כהמחשה שכך היה המנהג בירושלים = העיר של תלמידי הגר"א. 
ואכן באמת הגרי"ח זוננפלד אמר שזה אתריה דהגר"א. 

נ. ב. יש תמונה של רבי לייזר יהודה. 
אני ראיתי כן גם אצל הגרמ"מ קארפ בכולל שלו שכל מי שזה לא מפריע לו ללמוד ואיננו עצלן וכדו' מניח כל היום.
וכן הרב הס מבני ברק (שעשה מהפכה בספרו על צורת האותיות) לובש כל היום. 
וכן יש עוד רבים הנחבאים ומניחים - מחמת שהתורה בימינו כבר לא לגיטימית רח"ל אא"כ במה שכולם גם עושים. 
בוז! 
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אבל שניהם היו ליטאים ובכלל לא ירושלמים וגם מנהג ירושלים של תלמידי הגר"א הי׳ לא ללבוש
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
אבל שניהם היו ליטאים ובכלל לא ירושלמים וגם מנהג ירושלים של תלמידי הגר"א הי׳ לא ללבוש
מן הסתם הוא רק בא להוכיח שהיה כזאת תופעה בירושלים ולא שכולם לבשו 
צודק שהם לא ירושלמים אבל אולי הושפעו מירושלים [בפרט הגרא"ז שהגיע בשנים מוקדמות יותר להיות הר"י של עץ חיים] 

 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
איש ווילנא אמר:
בן של רב אמר:
שא נא עיניך וראה את המקור מעל ראשך (זה כתוב בתפילין עצמם...) 

לא חפשתי מקור למצוות תפילין כל היום [כבר כתבתי למעלה  על זה וכ' שנראה שזה שיטת רוב אם לא כל הראשונה שהוא חובה כל היום] ולהיפך אני מתפלא על מה שגדולי ישראל לא חששו לזה והוא פלאי 

התכוונתי לשאול מה המקור שלך שכך נהגו בפועל הגרא"ז והגא"י זצ"ל 
בדיוק היום קראתי מאמר של הגרי"ש זילברמן בראש ספר "אבן בוחן" שהוציאה קהילת אדרת אליהו. 
ושם הוא מאריך להסביר שאיננו מחדש כלום רק מחזיר דברים שנשתכחו. 
והוא מביא את שני השמות הללו כהמחשה שכך היה המנהג בירושלים = העיר של תלמידי הגר"א. 
ואכן באמת הגרי"ח זוננפלד אמר שזה אתריה דהגר"א. 

נ. ב. יש תמונה של רבי לייזר יהודה. 
אני ראיתי כן גם אצל הגרמ"מ קארפ בכולל שלו שכל מי שזה לא מפריע לו ללמוד ואיננו עצלן וכדו' מניח כל היום.
וכן הרב הס מבני ברק (שעשה מהפכה בספרו על צורת האותיות) לובש כל היום. 
וכן יש עוד רבים הנחבאים ומניחים - מחמת שהתורה בימינו כבר לא לגיטימית רח"ל אא"כ במה שכולם גם עושים. 
בוז! 

בלי קשר לגופם של דברים אבל תמונה של רבי לייזר יהודה זה מגוחך להוכיח מזה. לך תדע מתי זה היה לפני תפילה אחרי תפילה וכל כיוצא בזה. 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
החזו"א בעצמו לא עשה כן ולא עודד ולא רמז בעד
(וגם לא בעד התכלת... )

ואנחנו לא נדע טעמו על התפילין אבל נשמע שאתה שלם עם זה 
[התכלת עוד לא נולד בזמנו] 
 

מחשבות

משתמש ותיק
כתב הרא"ש והטור והשו"ע שנהגו לא להניחם כל היום
וכן כתבו כבר התוס' וכן נהגו מאות שנים בעם ישראל
(וכנראה כבר למעלה מ1000 שנה)
כך שהשאלה על מה סמכו מוזרה.
ועינינו הרואות שהגר"ח מוואלאזין וכל גדולי עולם
לא הנהיגו כהגר"א, ומעטים נהגו כן בעצמם.
אמנם בימינו אין בעיה "לחזור" להלכה המקורית
ולזרוק מאות שנות פסק מהראשונים עד היום מאחרי הגב
ולספר לנו שהם המקפידים על התורה
ומאיפה לקחנו לזלזל בהלכה. רפו"ש.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
כתב הרא"ש והטור והשו"ע שנהגו לא להניחם כל היום
וכן כתבו כבר התוס' וכן נהגו מאות שנים בעם ישראל
(וכנראה כבר למעלה מ1000 שנה)
כך שהשאלה על מה סמכו מוזרה.
ועינינו הרואות שהגר"ח מוואלאזין וכל גדולי עולם
לא הנהיגו כהגר"א, ומעטים נהגו כן בעצמם.
אמנם בימינו אין בעיה "לחזור" להלכה המקורית
ולזרוק מאות שנות פסק מהראשונים עד היום מאחרי הגב
ולספר לנו שהם המקפידים על התורה
ומאיפה לקחנו לזלזל בהלכה. רפו"ש.
אל יחר אפך אדוני ואדברה אך הפעם 
אם היית עובר על כל ההודעות למעלה היית רואה שכל זה ידוע 
הפלא הגדול הוא שבכתר ראש הגר"ח עצמו מדבר בשם הגר"א על רצונו להנהיג ללבוש כל היום
והוא עצמו לא חש לה 
וכן כל ההולכים בדרכו 
ומדברי כל הראשונים בשבת דף מט משמע שמצווה לילך כל היום 
ועל כל פנים אני תמה על גדולי ישראל המקפידים גם על דברים שלא הקפידו שנים 

ועוד הרי הרא"ש כותב שזה המנהג ומלמד עליו זכות 
שאין גוף נקי ואין זה טעם לכולי עלמא שיכולים להקפיד על גוף נקי [ובזמנינו קל יותר להקפיד על גוף נקי 
וכבר נהגו בזמן הרא"ש שלא לכתוב פרוזבול וחזר המנהג לקדמותו 

 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אבל לא ממש ק׳ לי למה הוא לא המריץ ללכת עם תפילין כל היום
למה?????
כי א"א לומר שכולם יכולים (הוא אמר להגר"א רוטר שאי"צ להשאר לסעודת ברית כי תמיד זה נחשב עם אנשים שאינם מהוגנים בגלל בעיות של גוף נקי) ואפי׳ לרבים עדיף שלא יניחו ולא יתנהגו עם זה שלא בכבוד (אני לא רוצה לומר משום צ׳ הפוכה... שגם עלי׳ לא העיר לכולם) והאמת שבאופן כללי הוא לא העיר לאנשים אפי׳ לקרובים אליו ביותר
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
איש ווילנא אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
אבל לא ממש ק׳ לי למה הוא לא המריץ ללכת עם תפילין כל היום
למה?????
כי א"א לומר שכולם יכולים (הוא אמר להגר"א רוטר שאי"צ להשאר לסעודת ברית כי תמיד זה נחשב עם אנשים שאינם מהוגנים בגלל בעיות של גוף נקי) ואפי׳ לרבים עדיף שלא יניחו ולא יתנהגו עם זה שלא בכבוד (אני לא רוצה לומר משום צ׳ הפוכה... שגם עלי׳ לא העיר לכולם) והאמת שבאופן כללי הוא לא העיר לאנשים אפי׳ לקרובים אליו ביותר

אבל למה הוא עצמו לא לבש. ואל תדאג היו לו תלמידים שידעו דעתו. 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אולי חשש שילמדו ממנו ההמון ואולי הפריע לו ללימוד (לשכיבה ולהידוק סדין סביב הראש וכדו׳)
 
חלק עליון תַחתִית