את אשר הקלת החמרתי

אוריאל

משתמש ותיק
לכאורה צריך להבין, בשלמא בחלק של 'את אשר החמרת הקלתי', מובן חומרת החטא, והצורך בווידוי ותשובה. אלא "את אשר הקלת החמרתי", מה גרוע בזה.

חשבתי: 
א. לעתים מה שאדם מחמיר, מביא בסוף לידי קולא. למשל, מי שמחמיר בדבר שאין בו צורך בכשרות מאכלים, יוכל לעתים לבוא לידי איסור בל תשחית וכד', וכל כי האי גונא.
ב. אין הטענה על עצם מה שהחמיר, אלא זה נמשך לזה שמדובר באיש ש"את אשר החמרת הקלתי", היינו שכאשר אדם מקל היכן שצריך להחמיר, אז יש עליו תביעה גדולה יותר שמחמיר היכן שצריך להקל, שהרי זה בבחינת עולם הפוך ראיתי.
ג. גם בעצם ההחמרה יש חיסרון, והוא כדרך שאסרה תורה "בל תוסיף". ואמנם במקום שיש שיטה וכד' שמחמיר כמותה אדרבה, בעל נפש ייאמר לו, אבל חומרא בלא טעם היא סיבה לפגם.
ד. אין הטענה על הפועל שהחמיר, אלא על מה שהביא אותו לידי כך, שלא למד ההלכה ביסודה, ומחמת עצלותו וקוצר דעתו מחמיר בכל דבר, וכמו שדרשו דורשי רשומות על מאמר הגמרא 'גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים'.

 
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועתה מצאתי בזה עוד פירושים:
בספר אלפי מנשה להגאון רבי מנשה מאילייא, פירש שע"י "את אשר הקלת החמרתי" בא האדם לידי "את אשר החמרת הקלתי", משום שאיננו יכול לעמוד בכל החומרות שמציב לעצמו, ואז פורק עול לגמרי.
בספר בינת יששכר ביאר, שמחמיר על עצמו במקום שמחוייב להקל, כמו במקום שאמרו שצריך לשנות מפני השלום, וכדומה.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
שו"ת תשובות והנהגות חלק ג סימן שלב
ומרגלא בפי רבינו החזו"א זצ"ל על תפלת רבינו נסים גאון שאומרים ביו"כ קטן "את אשר הקלת החמרתי ואשר החמרת הקלתי", ותמוה שמתחיל באיסור להחמיר ומה האיסור בזה, ופירש החזו"א זצ"ל שיש שמחמיר בכמה דברים ושמו יוצא כמחמיר, ועל סמך זה מיקל הרבה, ופירש לענין שמיטה על רב אחד שמחמיר כמחמירים לענין גבולי הארץ ושוב מיקל ר"ל במכירה, וכיון שנתפרסם כמחמיר שומעין לו. ומקילין

וראה עוד כאן: http://beta.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_46447_22.pdf
וכאן: http://www.jdn.co.il/wp-content/uploads/2015/10/%D7%A6%D7%90%D7%A0%D7%96-%D7%A9%D7%A4%D7%A2-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%AA.pdf עמוד ו ז
 
קודם כל מצוי מי שמחמיר על עצמו יותר מכוחותיו סופו שלא יכול יותר ואז מקל עוד יותר ומגיע לעבירות. וזו שיטה קבועה של היצר להפיל בני אדם (לפתות להחמיר ולעשות מעבר לכוחות וכו').
חוץ מזה יש החמרות שגורמות למחמיר להמאיס על עצמו את התורה ומצוותיה, או להפוך אותם לבלתי נסבלים.
מצוי בדקדוקים בתפילה, במקום התפילין, בפסח ועוד ועוד.
לפעמים בן אדם מקשה מדי על ילדיו ועלול ח"ו לגרום שיצאו לתרבות רעה.
יש מי שמחמיר באופן שקשה לאשתו שיוצא שכרו בהפסדו.
יש כאלה מחמירים ב"מצוות" מהסוג של: מצוה לרדוף עד חרמה את איש פלוני, ואת חסידי או תלמידי פלוני...
 

כותר

משתמש ותיק
פשוט מאוד מי שמחמיר במה שה' מיקל, זה אומר שהוא לא עובד את ה', אלא יש לו מניעים אחרים.

חברי דייק דיוק יפה בתפילת ר' נחונא בן הקנה,
"שלא אומר על טמא טהור, ולא טהור טמא, ולא על מותר אסור ולא על אסור מותר. מבואר שכל סטיה וחריגה היא בעייתית, אבל רואים גם מה משקל הבעיה, וכשיש סיבה להחמיר באלו דברים עדיף להחמיר:
בענייני טומאה וטהרה הדבר הראשון והכי בעייתי זה להקל - שלא אומר על טמא טהור.
אולם בענייני היתר ואיסור, הדבר הראשון והכי בעייתי זה להחמיר - שלא אומר על מותר אסור.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
יש מקומות שבהם ניכר באופן בולט בעיית המחמירים והוא נושא ה'מראות' שרואים שמי שמחמיר באופן קיצוני בזה כמעט מוכרח להקל משורת הדין הפשוטה ביותר בהרחקות
 

yosf

משתמש ותיק
כללו של דבר:
כל התורה והמצוות אינם אלא קיום רצונו יתברך, וכדברי הרמב"ן עה"פ ועשית הישר והטוב כידוע
אמור מעתה כי כל המחמיר במקום שאמרו להקל הרי הוא אינו מקיים את תורת השי"ת כ"א את אשר בדה מליבו, ורק אם הוא הדבר אשר נחלקו בו ויש האוסרים או הדבר אשר יש מקום לפי דבריהם עצמם להחמיר בו הרי זה מקיים ההידור של תורת השם שנתנה מקום לחומרא זו אם היות שאינה מעיקר הדין, לא כן המחמיר במקום שאמרו להקל הרי זה בדאי שבדה תורה חדשה מליבו, והדברים פשוטים.
דרך אגב שמעתי פעם מהגאון המופלא ר' משה מרדכי שאמר בדרך צחות [בשם???] על את אשר קירבת ריחקתי ואת אשר קירבתי רחקת כי הכל דבר אחד דאם מקרב במקום שיש להרחיק ניחא, לפי די"ל שהוא עושה כן מאהבת השי"ת ורוצה לקרב הרחוקים לדרך התורה וכו', ואף המרחק במקום שיש לקרב ג"כ ניחא דאולי מרוב יראת השי"ת התלויה בליבו שונא את הרחוקים כ"כ,
אבל... מי שאת הרחוק מקרב ואת הקרוב מרחק [כדרך כל מיני 'רבנים' היום שעל אברכים ובני תורה כל היום מתלוננים, ועל הרשעים והכופרים מלמדים כל היום זכות] סימן הוא כי שנאת השם בליבו ודרכו רחק מדרכו.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
לכאורה צריך להבין, בשלמא בחלק של 'את אשר החמרת הקלתי', מובן חומרת החטא, והצורך בווידוי ותשובה. אלא "את אשר הקלת החמרתי", מה גרוע בזה.

חשבתי: 
א. לעתים מה שאדם מחמיר, מביא בסוף לידי קולא. למשל, מי שמחמיר בדבר שאין בו צורך בכשרות מאכלים, יוכל לעתים לבוא לידי איסור בל תשחית וכד', וכל כי האי גונא.
ב. אין הטענה על עצם מה שהחמיר, אלא זה נמשך לזה שמדובר באיש ש"את אשר החמרת הקלתי", היינו שכאשר אדם מקל היכן שצריך להחמיר, אז יש עליו תביעה גדולה יותר שמחמיר היכן שצריך להקל, שהרי זה בבחינת עולם הפוך ראיתי.
ג. גם בעצם ההחמרה יש חיסרון, והוא כדרך שאסרה תורה "בל תוסיף". ואמנם במקום שיש שיטה וכד' שמחמיר כמותה אדרבה, בעל נפש ייאמר לו, אבל חומרא בלא טעם היא סיבה לפגם.
ד. אין הטענה על הפועל שהחמיר, אלא על מה שהביא אותו לידי כך, שלא למד ההלכה ביסודה, ומחמת עצלותו וקוצר דעתו מחמיר בכל דבר, וכמו שדרשו דורשי רשומות על מאמר הגמרא 'גדול הנהנה מיגיעו יותר מירא שמים'.
לענ"ד המובן הפשוט של הוידוי הוא על שהולך אחר רצונותיו האישיים ולא אחר רצון ה', וא"כ מה לי אם מיקל במקום שראוי להחמיר מחמת שרצונו מושכו ליהנות נגד רצון ה', ומה לי אם מחמיר במקום שראוי להקל מחמת שרצונו מושכו להרגיש "צדיק". בשני המקרים אינו עושה רצון ה' אלא רצון עצמו.
 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
שמעתי שפעם דבר מישהו עם הגר"מ פיינשטיין על זה שהוא 'מיקל', הר"מ הזדעזע ואמר 'חס ושלום, אני לומד את הסוגיה ואיך שיוצא שכך צריך להיות ההלכה כך אני פוסק, ואם אני יקל יותר או יחמיר יותר הרי אני "מגלה פנים בתורה" ר"ל
 

פיניפיני

משתמש ותיק
יעויין פתחי תשובה יו"ד סי' קפד סק"ה "וכתב דאין לחדש חומרות על ישראל והלואי שישמרו מה שמוטל עליהם"
 

yosf

משתמש ותיק
לפי זכרוני הגאון יעב"ץ כתב שמי יתן והיה יכול לבטל רוב חומרות וכו' דבני אשכנז שהמה לרועץ ואת עיקר הדין יבוזו
מישהו מכיר דבר כזה????
יתכן שאני לא מדייק כלל.... שלפתי מזכרון ישן נושן...
 

מאור עינים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
בחור_צעיר אמר:
ועוד, שע"י בזבוז זמן על חומרות אין לו זמן לתקן את המידות שלו
באמת שמתי לב שאלו המקילים בכל ענין, מידותיהם ממורקות ומתוקנות.
קשה להתווכח עם טענה מופרכת כ"כ,
ואם אמנם יש מעט אנשים שהחמרתם היא רק בבין אדם למקום, אבל רובא דרובא הוא להיפך שע"י שממרקים את האגו שלהם, טובים הם בהרבה בבן אדם לחבירו, וא"א להביא הוכחות אלא להביט ימין ושמאל,
ועתה העירוני [בפרטי] שכשלתי ב"חוק פו" הידוע, וסליחה על החשד.
 

גביהא בן פסיסא

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
לכאורה צריך להבין, בשלמא בחלק של 'את אשר החמרת הקלתי', מובן חומרת החטא, והצורך בווידוי ותשובה. אלא "את אשר הקלת החמרתי", מה גרוע בזה.
נראה לי שהפגם בזה הוא גילוי פנים בתורה שלא כהלכה – ויישומן במעשה.
 
חלק עליון תַחתִית