שמו''ע במגבעת ישנה

מאן דהו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
כן גם לזמנו כובעו היה סמרטוט, ולא החליפו מחתונתו. לא צריך בגד שהוא ילבש לפגישה עם מלך, אלא שדרך ללבשו וכמבואר ברמב"ם שהביאו כאן.

הוא לא הורה כן!
בפרט שמדברי הרמב"ם כפי שגם אתה מסכים נפסק אחרת

מה הפשט באמת בהנהגת החזון איש?
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
החזו"א ודאי נהג ע"פ הלכה, די במעשה רב ואין צורך בהוראה, וקשה שהרי אין עומדים כך בפני מלך.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת 
הנה לדעתי דוגמא טובה לכך שסברות אפשר לומר כרצונך אך המנהג טוב יותר, כיון שאם כולם נוהגים לא על חינם הונהג. כתב המהרי"ל שאם יש חתונה קודם יו"ט, יש לחדש הבגד לחתונה ולא ליו"ט. כך שיפה לכתוב סברות, אך העולם שלא ידע על מה סמך, צודק, שכן כך כתוב במהרי"ל, והסומך על סברתו, נמצא חולק על ראשונים. ולדעתי זה דבר שיצא מן הכלל ללמד על הכלל כולו. ולא לחינם נוהג עם ישראל את מנהגיו.
לגבי תפילה בכובע ישן, הסברא נותנת שאין זה ראוי, אך מה אעשה שהחזו"א נהג למעשה לא כן.


המהרי"ל דיבר על הבני דודים של החתן או רק על החתן?
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אני לא חובש כובע של שבת בתפילה כי אז זה לא יהיה כובע של שבת. כוונתי היא שכשהכובע אינו ראוי לפגישה, אינו ראוי גם לתפילה ואז קונים כמקובל כובע חדש לשבת...
חלק א׳ ממעל אמר:
לא קשור לכאן אבל הזכרת לי את זה שהגרנ"ק לא הי׳ לובש בגדי שבת לחתונות כי זה כבר לא יהי׳ בגד שמיוחד לשבת
ומה יפה מנהג החסידים שלבוש השבת שלהם מיוחד באמת רק לשבת (ולחתונות של קרובים בדרגה ראשונה)
כפי זכרוני, פשטות דברי הרמ''א משמעם שילבשו בשבת בגדים המיוחדים לשבת, ולא את אותם בגדים שלובשים בחול רק במצב יותר טוב.
 

אאא

משתמש ותיק
הרה"ק רבי אהרן מבעלזא זיע"א היה לובש חליפה [-בעקיטשע] מיוחד לתפילה.
 
 

הכהן

משתמש ותיק
אאא אמר:
הרה"ק רבי אהרן מבעלזא זיע"א היה לובש חליפה [-בעקיטשע] מיוחד לתפילה.
לאדמו"ר שליט"א יש כובע מיוחד לתפילה
 
 

אאא

משתמש ותיק
מאן דהו אמר:
גם בשבת היה לו בגד מיוחד לתפילה?
כנראה.
אגב, בשב"ק אפשר לראות אצל אדמורי"ם רבים שיש להם בגד מיוחד לתפילה, ובגד מיוחד אחר לסעודות.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בשבת דף י א. אמר רב אשי חזינא ליה לרב כהנא כי איכא צערא בעלמא שדי גלימיה אמר כעבדא קמי מרא. ומפרש רש"י שהשליך אדרתו מעליו שלא יראה חשוב, ולכאורה הרי לפני מלך עומדים עם אדרת ורק עבד לפני אדון פשוט לא עומד עם אדרת. ונראה שיש ללמוד מהגמרא כאן שכעומד לפני מלך אין זה הכלל היחיד שקובע. ויבואו חברי האשכול וירחיבו הדברים
 

אאא

משתמש ותיק
גדולי ראשי הישיבות תדיר מתפללים עם בגד חשוב [פראק] ועם כובע מכובד ונאה. (אף אם במשך היום מסירים את הבגדים החשובים, אבל לתפילה לובשים אותם).
עומד לפני המלך
 

מאן דהו

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
בשבת דף י א. אמר רב אשי חזינא ליה לרב כהנא כי איכא צערא בעלמא שדי גלימיה אמר כעבדא קמי מרא. ומפרש רש"י שהשליך אדרתו מעליו שלא יראה חשוב, ולכאורה הרי לפני מלך עומדים עם אדרת ורק עבד לפני אדון פשוט לא עומד עם אדרת. ונראה שיש ללמוד מהגמרא כאן שכעומד לפני מלך אין זה הכלל היחיד שקובע. ויבואו חברי האשכול וירחיבו הדברים
התשובה פשוטה מאד
רב אשי הסיר את אדרתו בעת התפילה מכיון שבמשך כל היום הוא לבש את האדרת כמלבוש של כבוד ולא סתם כלבוש נאה! [כבוד התורה אבל כבודו]
 

תיובתא

משתמש ותיק
ינון אמר:
תיובתא אמר:
שיש מנהג כללי להולכים לפני המלכות, ויש את מנהג (דרך) החכמים. במקרה שלנו ללבוש כובע ככל שידוע לי, בימינו זו אינה הדרך שבה עומדים לפני המלך, אך אולי זהו מנהג החכמים. 
אחד מאנ''ש שתהיה לו פגישה בארץ עם מלך מרוקו הוא ילך עם כובע וחליפה!
לא!
מצא את ההבדלים:
https://www.jdn.co.il/j_world/1133865/
https://www.hamichlol.org.il/הרב_יאשיהו_פינטו

 
 

הכהן

משתמש ותיק
אני חושב, שכשם שפשוט שיהודי מרוקאי צריך ללבוש בתפילה כשם שהוא לובש בפגישתו של מלך מרוקו ויהודי תימני כשם שהוא לובש בפגישה עם האימאם, כך אין מקום להשוואה של כל אחד עם הלבוש בפגישות של מנהיגים מערביים.
 

שניאור

משתמש ותיק
הכהן אמר:
ומה יפה מנהג החסידים שלבוש השבת שלהם מיוחד באמת רק לשבת (ולחתונות של קרובים בדרגה ראשונה)
הלוואי שזה היה המצב אצלינו החסידים, אני שמעתי מאדם חשוב אחד שהוא עוד זוכר כששטריימל היה מלבוש של שבת ונשמת היה תפילה של שבת וקוגל היה מאכל של שבת...
 

דבש לפי

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
המהרי"ל דיבר על שאר הנוכחים, שהם אפילו לא שלישי בשלישי לחתן.
אתה בטוח?
מה שזכור לי זה שהמהרי"ל הורה לחתן שהתחתן אחרי יו"ט שלא יחדש את הטלית ליום טוב אלא לחתונה (אע"פ שאותו חתן הגיע ממקום שלא נמנעו מלהתעטף בטלית לפני החתונה) כי החתונה חשובה לגבי החתן יותר מיום טוב.
אך אולי מקורך בדברים אחרים של המהרי"ל.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
המ"ב מביא את ב׳ השיטות אם להתנדנד בתפילה אבל המנהג שכן גם אצל רוב הגדולים

כתוב בגמ' שר"ע היה מתחיל שמו"ע בצד אחד של החדר ומסיים בצד השני
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
מה יעשה אברך בישיבת מיר שמקום תליית הכובעים מועד לפורענות ואם נביא לשם כובע חדש כבר תוך כמה שבועות יחזור להיות אותו סמרטוט
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
המ"ב מביא את ב׳ השיטות אם להתנדנד בתפילה אבל המנהג שכן גם אצל רוב הגדולים

כתוב בגמ' שר"ע היה מתחיל שמו"ע בצד אחד של החדר ומסיים בצד השני
בגלל שהוא היה משתחווה הרבה בתחנונים שאחרי התפילה
 
 
חלק עליון תַחתִית