מחשבות אמר:
החיזוק הגדול ביותר זה ללמוד הלכות שבת ולעיין היטב להבין הלכה למעשה.
כבר שנים שאני מתבונן מסביבי על מנהגי האנשים בשבת (ובודק היטב את מעשי שלי...) ואנשים מחללים שבת על ימין ועל שמאל (בדגש על בורר, מוקצה ושטרי הדיוטות אך גם מלאכות רבות אחרות) מחוסר ידע, ויעויין בהקדמת המשנ"ב מה שהביא מהיערות דבש.
ולגבי טלטול בשבת ועוד, צריך לדעת בהלכה כמה דברים: א. כשיש מנהג ברור כשיטה אחת יתכן מאוד שכן תהיה ההלכה אף כנגד רוב פוסקים ואף בדאורייתא (וזה יכל להיות תשובה גם לטענה שרוב ראשונים כרבינו תם אך לא צריך לזה, לכל מי שלמד טוש"ע סי' רצ"ג יעו"ש) וודאי שהמנהג הוא לסמוך על הערוב גם ברה"ר רחב ט"ז, וממה שדנו על זה הפוסקים נלמד שאין זה מנהג חדש. ב. מי שילמד הלכות עירוב יראה שכמעט תמיד יש עוד צירופים טובים יותר או פחות להקל, והמשנ"ב שמחמיר כותב שאפשר לסמוך בזה על צירופים נוספים.
אתה מתמודד עם הבעיה של שישים ריבוא שנניח מכח המנהג שנתפס להלכה כמו שיטת ראשונים המקילה [בקשר לעצם הויכוח אם אפשר לסמוך על מנהג בדאורייתא מקובל שאפשר אמנם דווקא בהנחה שהונהג על פי חכמים והסברא בזה שנחשב כמו רבותינו לענין זה ומסתבר שכאן הוא בכלל זה]
אבל מה עם הבעיה של עירובי חצרות במקום שיש גויים או יהודים מומרים
ועוד שבהרבה מהעירובין יש בעיה של קרפיפות ובעירובין העירוניים הרבה פעמים יש קרפיפות אליבא דכולי עלמא ואינם שנויים במחלוקת [ורק בעירובין הטובים מקפידים על זה]
כך שראוי שלכל הפחות הנשים יקפידו על כך שבזה אין בסיס להקל
ואכן יש עירובין שכונתיים שמקפידים על זה ובהם ניתן להניח הנשים על מנהגם
ובקשר לעצם הטענה של שישים ריבוא
צריך עיון שגם אם נניח ששיטה זו נקוטה להלכה הרי מכל מקום דעת הריטב"א שמספיק שיהא בעיר שישים ריבוא ולא צריך שילכו בדרך והאריך בשיטה זו המשכנות יעקב ועוד הגבלות נתנו האחרונים כך שצריך עיון אם ניתן להקל בזה בירושלים או בגוש דן. ויש אחרים שנותנים גדרים אחרים שדרך שמובילה ומיועדת לשישים ריבוא די ולא צריך שישים ריבוא בפועל. ומכל מקום זה מגביל שלא בכל אופן ניתן לסמוך על העירובין. [אמנם יש את התרו של החזון איש שבתוך העיר תמיד יש עומד מרובה ופירצת עשר דרבנן ורבים אינם מקבלים את התירו]
ומה שיש מנהג להקל אפילו בכהאי גוונא כמדומה שעל זה לא ניתן לסמוך על המנהג
ואגב ראיתי בפולמסים על העירובין באמריקה שטענו לבסס את העירובין בערים הגדולות מחמת המנהג. השיב אחד הרבנים החסידיים שהוא זוכר שבערים הגדולות שבפולין היו היראי שמים נמנעים מלטלטל ורק הקלים היו מטלטלים ולא אדע אם עדות נאמנה היא או עדות גמישה לצורך הויכוח ומכל מקום נראה לי שבזה לא ניתן לסמוך על המנהג.
ואגב אשמח אם תפרש מה אתה מתכוון צירופים להקל [אמנם יש קולא של אינו מפולש שמשמע מכמה ראשונים שבעינן מפולש משער לשער ולא ראיתי מי שסמך על זה למעשה]
והערה נוספת לבני ספרד
ראיתי באור לציון להרב אבא שאול
שמוכיח בפשיטות שדעת השולחן ערוך שלא לסמוך על ההתר שאין שישים ריבוא לגבי דאורייתא [ורק בדינים דרבנן הקל בזה כגון לענין תכשיטים]
ורק הרמ"א מקל בזה
ואם כן ראוי לבני ספרד להחמיר בזה יותר ולהמנע מלסמוך על העירוב במקום שרחב ט"ז אמה
אבל צריך עיון שלא מצינו כן [אמנם יש את התירו של החזון איש של עומד מרובה]