כמה אפשר לקשקש בלי שום הוכחות וקבלות.משה הלוי-שחור אמר:יש לזה עוד סיבה לדעתי, והיא שכל העניין של הכשרים טובים מאוד זה חומרא [בדר"כ] כי אם סומכים על רוב וכל דפריש וכדו' הרבה מהדברים אפשר להתיר, אלא שישראל קדושים ומחמירים מאוד בעניני קדושת המאכלות, הרי בתחלת המדינה אכלו כולם תנובה בלי הכשר כולל מרן הגרי"ז הלוי שאכל לבן ועוד דברים אלא אם יש אפשרות להחמיר כדאי מאוד וכן נוהגים כל החרדים לדבר ה' כדבר פשוט, אבל כאן שאין תחליף אז מקילים יותר, האם הציבור מסכים לסברא זו?אחד התלמידים אמר:זה נכון באופן עקרוני. אבל בכל זאת יש חומרי גלם שאפשר לייצר אותם באופנים שונים, והגם שתוצר הסופי יהיה זהה להלכה זה יכול להיות כשר גמור, אסור גמור, חלבי, או קטניות.סופר אמר:בהחלט כך. והסיבה, כי יש מעלה גדולה מאוד במשקאות חריפים, ובפרט בחברות המובילות, שאין מצב שישנו את התפריט, כי התפריט שקיים כבר מעל מאה שנה מוביל אותם ואת המוניטין שלה, וכידוע ליודעי דבר, שבעניינים האלה כל שינוי קטן משנה את הטעם. וע"כ הוא שונה מכל שאר המוצרים שצריכים פיקוח והשגחה תמידית שמא ישנו או ינסו לרמות וכו'.
נ.ב. אולי אפשר לומר שלא לשתות ויסקי נחשב ג"כ לתחליף טוב כי זה סוג של מותרות, אבל מי שלא מסתדר עם יין האם יותר על מצוות חיב לבסומי בשביל חומרא, ולשתות יין לאנשים רבים נחשב כמו אין תחליף
לידיעתך מעיסוקי בתחום רבות, רוב הכשרויות בשוק הינם פשע! אין לי מילה אחרת.
משפטים כמו המשפטים הנ"ל שהכל זה בד"כ חומרא וכדו' הם משפטים שמגיעים מרצון לאכול! וכיון שרוב העולם אוהב מאד אוכל ובפרט אוכל טעים, מגיעים כל הסברות האלו.
מה שיש לדון מה קדם למה הרצון לאכול שיבש את הדעות או שהדעות השתבשו מאכול לא כשר.