האם אכן יש היתר למעוברות ומניקות שלא לצום בתשעה באב הנדחה?

ידידיה

משתמש ותיק
שניאור אמר:
ידידיה אמר:
ד. הרופא היחיד מאלו שהבאת שהוא יר"ש, כותב ש"ייעוץ כזה צריך להיות פרטני" = ז"א שאסור להורות שכל המעוברות לא יצומו.
סליחה על הבוטות, אבל האם אתה עוסק בזה או אומר מסברא? נהיית מחלק פקודות לרבנים מה מותר להגיד ומה אסור.
יש הרבה רבנים שעוסקים בזה והם אומרים שזו חשש סכנה לעובר, נכון שיש חולקים עליהם אבל מה זה הזלזול הזה?
דבר ראשון לא הבעתי את דעתי אלא סיכמתי את דברי הרופא
דבר שני יש לי דעות ברורות ואני לא מתבייש בהם כלל ובפרט שרוב הרופאים והרבנים מורים כך

ולענ"ד לא מובן כלל מבחינת הלכה איך רב יכול להורות נגד דברי רוב הרופאים והרבנים, הרי במחלוקת רפואית בין הרופאים הולכים לפי הרוב ולכאו' פשוט שאף לרופא שסובר שיש בזה פיקו"נ אסור להורות לאחרים ע"פ דעתו, וכי מפני שזה שמביע את דעתו בנקודה רפואים הוא רב שיש לו פחות הבנה ברפואה ובסטטיסטיקה יש לו יותר זכות להביע דעה בנושאים רפואיים? אשמח להסבר בנקודה זו.
 

ידידיה

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
מקודם ליקטתי כמה מקורות רפואיים שמראים כי יש סכנה לעובר כתוצאה מהצום, והיתה ע"ז תגובה מזלזלת, כאשר עיקר התגובה היא שאפילו אכן יש התייבשויות וכו' וכו' עדיין זה לא מזיק לעובר.
אז לתשומת לב המגיב, נכון שאצל אדם רגיל התייבשות אינה גורמת לסכנה, ואחרי הצום הוא חוזר לעצמו.
אבל במעוברות ההתייבשות עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לעובר ולא לאשה (בדרך כלל, לפעמים גם לאשה כמובן).
נראה לי שאפילו אם נביא לכאן תיעוד ממשי של אסון כתוצאה מהצום, האמוציות לא יניחו לאותו מגיב... הוא יכחיש את החי כמו שהוא הכחיש עד עתה.
לידיעת הציבור
יש כאן שקר מוחלט במילתא דעבידא לאיגלויי, ולא בפעם הראשונה. עברתי שוב על התגובות ולא מצאתי אפי' אחד שכתב ש"אפילו אכן יש התייבשויות וכו' וכו' עדיין זה לא מזיק לעובר" אלא למשל את מה שאני כתבתי 
פשוט וברור שאשה שמתיייבשת חייבת לשתות. עדיין אשה נורמלית לא תגיע למצב של התייבשות, ובפרט כשנמצאת במזגן ונחה מפעילות גופנית.
 

שניאור

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
דבר ראשון לא הבעתי את דעתי אלא סיכמתי את דברי הרופא
דבר שני יש לי דעות ברורות ואני לא מתבייש בהם כלל ובפרט שרוב הרופאים והרבנים מורים כך

ולענ"ד לא מובן כלל מבחינת הלכה איך רב יכול להורות נגד דברי רוב הרופאים והרבנים, הרי במחלוקת רפואית בין הרופאים הולכים לפי הרוב ולכאו' פשוט שאף לרופא שסובר שיש בזה פיקו"נ אסור להורות לאחרים ע"פ דעתו, וכי מפני שזה שמביע את דעתו בנקודה רפואים הוא רב שיש לו פחות הבנה ברפואה ובסטטיסטיקה יש לו יותר זכות להביע דעה בנושאים רפואיים? אשמח להסבר בנקודה זו.
אם אתה חושב שאתה מוסמך להגיד לרבנים מה להורות (שאני בעצמי שמעתי מאחד הרבנים הגדולים שאמר על כגון דא לי נראה פשוט וברור שאסור ושהרב המתיר טועה אבל אני לא מוסמך להגיד למישהו קבל את דעתי לפני שאני מדבר איתו) אני גומר את הוויכוח כאן, כי לדעתי זה כבר גולש לתחום מסוכן של זלזול ברבנים.
 

שניאור

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
איך רב יכול להורות נגד דברי רוב הרופאים והרבנים, הרי במחלוקת רפואית בין הרופאים הולכים לפי הרוב ולכאו' פשוט שאף לרופא שסובר שיש בזה פיקו"נ אסור להורות לאחרים ע"פ דעתו, וכי מפני שזה שמביע את דעתו בנקודה רפואים הוא רב שיש לו פחות הבנה ברפואה ובסטטיסטיקה יש לו יותר זכות להביע דעה בנושאים רפואיים? אשמח להסבר בנקודה זו.
האם פתחת פעם סימן תרי"ח וסימן שכ"ח?
להוי ידוע לך שרוב רובם של הפוסקים סוברים שאם יש שני רופאים שאומרים על מצב כלשהו שזה פיקוח נפש מחללין שבת ונותנים לאכול ביו"כ גם אם כנגדם עומדים אלפי רופאים שאומרים שזה לא פיקוח נפש, ואפילו אם יש ביניהם רופאים יותר מומחים מאלו האומרים שזה פיקו"נ.
[ויש גם הרבה פוסקים שאומרים שגם אדם שהוא לא ממש רופא אלא הוא מבין ברפואה הוא נכלל בגדר זה ואם יש שני אנשים כאלו שאומרים שלדעתם זה פיקוח נפש מחללין את השבת גם אם מאה רופאים אומרים שזה לא פיקוח נפש, ואמנם לענין זה לא פסקינן כוותייהו. אבל ההנחה הפשוטה שהולכים אחר הרוב פשוט איננה נכונה כל שיש שנים שאומרים שזה פיקוח נפש דקיי"ל תרי כמאה]
 

ידידיה

משתמש ותיק
אכן טעיתי.
בסי' תרי"ח ס"ד פוסק השו"ע שכשיש ב' רופאים שאומרים לאכול ומאה שלא לאכול מאכילין אותו [זו מחלוקת ראשונים וכך פוסק השו"ע].

אבל מה שכתבת "ואפילו אם יש ביניהם רופאים יותר מומחים מאלו האומרים שזה פיקו"נ" לא ראיתיו כעת בפוסקים וכמדומה שאינו נכון [במ"ב שם סקי"ב כ' כן רק היכן שהחולה עצמו אומר שצריך ומשמע שכשאינו יודע לא].

מ"מ בנידו"ד עדיין חושבני שאסור להקל, ראשית מפני שעוד לא הובא כאן רופא אחד שאומר שזה פיקו"נ לפי גדרי ההלכה. [שזה לא מומלץ כולם אומרים. הדיון כאן הוא על הלכות פיקו"נ] ורבנים הם עדיין לא רופאים. -  ושנית, שיתכן שבדבר שמפורש בגמ' שאינו סכנה והנידון האם נשתנו הטבעים, אין  לסמוך על מיעוט רופאים.
 

שניאור

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
אבל מה שכתבת "ואפילו אם יש ביניהם רופאים יותר מומחים מאלו האומרים שזה פיקו"נ" לא ראיתיו כעת בפוסקים וכמדומה שאינו נכון [במ"ב שם סקי"ב כ' כן רק היכן שהחולה עצמו אומר שצריך ומשמע שכשאינו יודע לא].
עי' לבוש ושו"ע הרב שכותבים כן בפירוש.
ידידיה אמר:
מ"מ בנידו"ד עדיין חושבני שאסור להקל, ראשית מפני שעוד לא הובא כאן רופא אחד שאומר שזה פיקו"נ לפי גדרי ההלכה. [שזה לא מומלץ כולם אומרים. הדיון כאן הוא על הלכות פיקו"נ] ורבנים הם עדיין לא רופאים. -  ושנית, שיתכן שבדבר שמפורש בגמ' שאינו סכנה והנידון האם נשתנו הטבעים, אין  לסמוך על מיעוט רופאים.
אם הבעיה היא שלא הביאו לך שם של רופא אין לי בעיה עם זה, ואני לא חושב שאני צריך לתת לך את השמות של הרופאים שאני שמעתי מהם שזה סכנה לעובר. [ואני לא יודע מה זה פיקוח נפש "לפי גדרי ההלכה"].
הדבר השני שכתבת אני לא חושב שהוא צריך תגובה אם אתה סתם אומר מסברא ואין לך שום מקור שיש כזה חילוק.
 

יהושע

משתמש ותיק
שניאור אמר:
ידידיה אמר:
אבל מה שכתבת "ואפילו אם יש ביניהם רופאים יותר מומחים מאלו האומרים שזה פיקו"נ" לא ראיתיו כעת בפוסקים וכמדומה שאינו נכון [במ"ב שם סקי"ב כ' כן רק היכן שהחולה עצמו אומר שצריך ומשמע שכשאינו יודע לא].
עי' לבוש ושו"ע הרב שכותבים כן בפירוש.
ידידיה אמר:
מ"מ בנידו"ד עדיין חושבני שאסור להקל, ראשית מפני שעוד לא הובא כאן רופא אחד שאומר שזה פיקו"נ לפי גדרי ההלכה. [שזה לא מומלץ כולם אומרים. הדיון כאן הוא על הלכות פיקו"נ] ורבנים הם עדיין לא רופאים. -  ושנית, שיתכן שבדבר שמפורש בגמ' שאינו סכנה והנידון האם נשתנו הטבעים, אין  לסמוך על מיעוט רופאים.
אם הבעיה היא שלא הביאו לך שם של רופא אין לי בעיה עם זה, ואני לא חושב שאני צריך לתת לך את השמות של הרופאים שאני שמעתי מהם שזה סכנה לעובר. [ואני לא יודע מה זה פיקוח נפש "לפי גדרי ההלכה"].
הדבר השני שכתבת אני לא חושב שהוא צריך תגובה אם אתה סתם אומר מסברא ואין לך שום מקור שיש כזה חילוק.
בביאור הלכה סימן שכח כתב שהולכים אחר המומחים להחמיר אם אין רוב נגדם. 

אני שאלתי שני רבנים פוסקים מפורסמים שרופא אמר לי שיש 2% סיכון לאשה בהריון להפיל בצום, אחד הרבנים אמר לי להגיד לרופא שבשו"ע כתוב לא כך, הרב השני אמר לי שהסיבה שהרופא מגזים כיון שהוא חילוני ולא חשוב בעיניו הצום. 

ודבר זה כבר מובא בפוסקים שאין לסמוך על רופאים חילונים שעל כל דבר הם אומרים שיש סכנה. 

ולעצם העניין חושבני שלא יתכן שיש סכנה באמת, כי אם היו נשים מפילות מהצום אפילו אחד מכמה אלפים כבר היה ידוע והרבנים לא היו מתירים לצום. 
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אם הבעיה היא שלא הביאו לך שם של רופא אין לי בעיה עם זה, ואני לא חושב שאני צריך לתת לך את השמות של הרופאים שאני שמעתי מהם שזה סכנה לעובר.
ידידי היקר, אתה לא חייב לי כלום, ואתה לא "צריך" להשתתף בדיון כאן בכלל, אבל אם אתה "רוצה" לנהל דיון רציני ולשכנע אנשים בצורה הגיונית, הרי האינטרס שלך הוא לעשות זאת בצורה שמעוררת אמינות ומאפשרת לבדוק ולדייק את הדברים עם מקורותיהם, התנהגות הפוכה גורמת באופן טבעי לשאר המשתתפים לחשוד בנאמנות הדברים, בפרט לאור רמת האמינות שהפגנת באשכול זה  [הרי הנידון כאן אינו על מצב רפואי אישי אלא על קביעה כללית גורפת].
[ואני לא יודע מה זה פיקוח נפש "לפי גדרי ההלכה"].
חבל שלא אמרת קודם, על מה התווכחנו עד עכשיו?
בכל אופן גם אני לא יודע גדר מדוייק [ואשמח להחכים מדברי החכמים דכאן] אבל אני יודע שלא כל דבר שיש בו סיכוי רחוק למיתה נחשב פיקו"נ,למשל לנסוע במטוס או לעבור ניתוחים קוסמטיים מסויימים יש בהם אחוזים רחוקים למיתה ואינם פיקו"נ, ורק דבר שיש בו סיכויים ממשיים למיתה נחשב פיקו"נ.
 

שניאור

משתמש ותיק
אני לא רוצה לשכנע שום דבר, סה"כ ניסיתי במוגבלויות שלי להסביר שיש עוד צד למטבע, ושאין לאנשים שום רשות להגיד שהרב הזה והזה פוסק בדינים חמורים שלא כהלכה, אבל ראיתי שהתגובות כאן הם לא לגמרי עניניות וכנראה יש אנשים שבלי לדבר עם הרבנים שאומרים לא לצום הם כבר יודעים למה הרבנים אומרים את זה, והם גם יודעים את הנתונים יותר טוב מכולם, לכן בל"נ לא אגיב יותר לדברים האלה, אני לא אומר שאין מקום להתווכח, אבל הצורה שבה מתווכחים כאן היא (לא רק באשכול זה, אלא בכל האשכולות שמשום מה מוציאות אנשים מכליהם) שכל מי שאומר אחרת ממה שאני חושב הוא הזוי/שקרן/מדבר שטויות וכו', אני מנסה כל הזמן להשתדל לדבר באופן מכובד, אבל אם אתם לא רוצים אז באמת אגיב פחות.
 

שניאור

משתמש ותיק
יהושע אמר:
בביאור הלכה סימן שכח כתב שהולכים אחר המומחים להחמיר אם אין רוב נגדם. 

אני שאלתי שני רבנים פוסקים מפורסמים שרופא אמר לי שיש 2% סיכון לאשה בהריון להפיל בצום, אחד הרבנים אמר לי להגיד לרופא שבשו"ע כתוב לא כך, הרב השני אמר לי שהסיבה שהרופא מגזים כיון שהוא חילוני ולא חשוב בעיניו הצום. 

ודבר זה כבר מובא בפוסקים שאין לסמוך על רופאים חילונים שעל כל דבר הם אומרים שיש סכנה. 

ולעצם העניין חושבני שלא יתכן שיש סכנה באמת, כי אם היו נשים מפילות מהצום אפילו אחד מכמה אלפים כבר היה ידוע והרבנים לא היו מתירים לצום.
הביה"ל אינו מדבר כשיש שני רופאים שאומרים שזה סכנה כי שם גם לא הולכים אחר הרוב כמבואר בסי' תרי"ח.
מסכים איתך שיש רבנים שאומרים שצריך לצום, ואני לא נכנס בכלל מי צודק, יש לי טענה אחת ויחידה שאם יש רופאים שאומרים שזו סכנה ויש רבנים שסוברים שאפשר לסמוך עליהם אז זכותם לפסוק שצריך לאכול, ואין מקום לטעון עליהם שהם פוסקים שלא כהלכה.
מש"כ לא יתכן וכו' הנך רואה בעצמך שזה דיון בפוסקים כהיום ויש רבנים שמצריכים למעוברת לאכול גם ביו"כ, ואני שאלתי אתמול אחד הרבנים שאומר שצריך לצום האם הוא לא שמע מרופא שזו סכנה, ואמר לי הרב שהוא כן שמע אבל לדעתו הרופאים לא מספיק אמינים בדבר זה.
 

מתלבט

משתמש ותיק
שניאור אמר:
אני לא רוצה לשכנע שום דבר, סה"כ ניסיתי במוגבלויות שלי להסביר שיש עוד צד למטבע, ושאין לאנשים שום רשות להגיד שהרב הזה והזה פוסק בדינים חמורים שלא כהלכה, אבל ראיתי שהתגובות כאן הם לא לגמרי עניניות וכנראה יש אנשים שבלי לדבר עם הרבנים שאומרים לא לצום הם כבר יודעים למה הרבנים אומרים את זה, והם גם יודעים את הנתונים יותר טוב מכולם, לכן בל"נ לא אגיב יותר לדברים האלה, אני לא אומר שאין מקום להתווכח, אבל הצורה שבה מתווכחים כאן היא (לא רק באשכול זה, אלא בכל האשכולות שמשום מה מוציאות אנשים מכליהם) שכל מי שאומר אחרת ממה שאני חושב הוא הזוי/שקרן/מדבר שטויות וכו', אני מנסה כל הזמן להשתדל לדבר באופן מכובד, אבל אם אתם לא רוצים אז באמת אגיב פחות.
יש הרבה מאד צדק בדבריך, יש כאן הרבה חברים בהרבה אשכולות שהם פשוט מוציאים את הטעם הטוב בכל דבר שיש להם איזה דיעה יחזרו על זה שוב ושוב בלי הסבר נוסף רק כי כך נראה להם,

 
 

מתלבט

משתמש ותיק
יהושע אמר:
שניאור אמר:
ידידיה אמר:
אבל מה שכתבת "ואפילו אם יש ביניהם רופאים יותר מומחים מאלו האומרים שזה פיקו"נ" לא ראיתיו כעת בפוסקים וכמדומה שאינו נכון [במ"ב שם סקי"ב כ' כן רק היכן שהחולה עצמו אומר שצריך ומשמע שכשאינו יודע לא].
עי' לבוש ושו"ע הרב שכותבים כן בפירוש.
ידידיה אמר:
מ"מ בנידו"ד עדיין חושבני שאסור להקל, ראשית מפני שעוד לא הובא כאן רופא אחד שאומר שזה פיקו"נ לפי גדרי ההלכה. [שזה לא מומלץ כולם אומרים. הדיון כאן הוא על הלכות פיקו"נ] ורבנים הם עדיין לא רופאים. -  ושנית, שיתכן שבדבר שמפורש בגמ' שאינו סכנה והנידון האם נשתנו הטבעים, אין  לסמוך על מיעוט רופאים.
אם הבעיה היא שלא הביאו לך שם של רופא אין לי בעיה עם זה, ואני לא חושב שאני צריך לתת לך את השמות של הרופאים שאני שמעתי מהם שזה סכנה לעובר. [ואני לא יודע מה זה פיקוח נפש "לפי גדרי ההלכה"].
הדבר השני שכתבת אני לא חושב שהוא צריך תגובה אם אתה סתם אומר מסברא ואין לך שום מקור שיש כזה חילוק.
בביאור הלכה סימן שכח כתב שהולכים אחר המומחים להחמיר אם אין רוב נגדם. 

אני שאלתי שני רבנים פוסקים מפורסמים שרופא אמר לי שיש 2% סיכון לאשה בהריון להפיל בצום, אחד הרבנים אמר לי להגיד לרופא שבשו"ע כתוב לא כך, הרב השני אמר לי שהסיבה שהרופא מגזים כיון שהוא חילוני ולא חשוב בעיניו הצום. 

ודבר זה כבר מובא בפוסקים שאין לסמוך על רופאים חילונים שעל כל דבר הם אומרים שיש סכנה. 

ולעצם העניין חושבני שלא יתכן שיש סכנה באמת, כי אם היו נשים מפילות מהצום אפילו אחד מכמה אלפים כבר היה ידוע והרבנים לא היו מתירים לצום. 
המציאות כהיום הוא שיש חילוקי דיעות בין הרבנים בזה, זכותך ואולי גם חובתך לנהוג כפי דעת רבך, 
אך אין בכך לשלול את דעת הרבה מגדולי הרבנים להורות בדורינו למעוברות שלא לצום בת"ב ביום רק בלילה, וביום כיפור לאכול ולשתות שיעורים, לגדולי רבנים האלו יש גם דעת תןרה וגם נסיון,
 

ידידיה

משתמש ותיק
יהושע אמר:
 הרב השני אמר לי שהסיבה שהרופא מגזים כיון שהוא חילוני ולא חשוב בעיניו הצום. 

ודבר זה כבר מובא בפוסקים שאין לסמוך על רופאים חילונים שעל כל דבר הם אומרים שיש סכנה.
יש לציין לדברי השפ"א
שפת אמת מסכת יומא דף פג עמוד א 
בגמ' ל"צ דאיכא תרי אחרינא בהדי' כו' ה"מ לענין אומדנא דממונא כו' לכאורה הי' נראה דדוקא תרי עדים כשרים כיון דהתורה האמינתן ותרי כמאה רק דלענין אומדנא אזלינן בתר רוב דעות זה דוקא לענין ממונא אבל בפקו"נ אוקמינן אדאורייתא, אבל ב' עכו"ם או נשים דאמרי צריך וג' אומרים דא"צ אפשר דאזלינן בתר הרוב כמו חד לגבי שנים דמאה נשים כע"א דמיין [כדאי' באה"ע (סי' י"ז סעי' מ') דבפסולי עדות הולכין אחר רוב דעות ע"ש], ובני משה בצלאל נ"י אמר די"ל להיפוך ג"כ דהא דחד לגבי ב' אזלינן בתר הרוב הוא משום דתרי נאמנין מדאורייתא וחד לא מהימן אבל ב' נשים לגבי ג' או יותר שפיר י"ל דספק נפשות להקל וצ"ע בזה, מיהו הרבה פוס' ס"ל דלעולם אזלינן בתר רוב דעות אפי' נגד שנים:
ובאמת לא מובן לי איך אפשר לומר אחרת, אמנם לו יצוייר שהיינו אומרים דאין הולכים אחר הרוב אפי' כשרופא אחד אומר צריך היה מקום לפקפק בד' השפ"א, אבל אחר שמבואר שאין אומרים כן אלא כשב' אומרים צריך, הרי לכאו' פשוט שזה משום שיש להם כח עדות, וא"כ בפסולי עדות לא שייך ענין זה.
 

יהושע

משתמש ותיק
שניאור אמר:
יהושע אמר:
בביאור הלכה סימן שכח כתב שהולכים אחר המומחים להחמיר אם אין רוב נגדם. 

אני שאלתי שני רבנים פוסקים מפורסמים שרופא אמר לי שיש 2% סיכון לאשה בהריון להפיל בצום, אחד הרבנים אמר לי להגיד לרופא שבשו"ע כתוב לא כך, הרב השני אמר לי שהסיבה שהרופא מגזים כיון שהוא חילוני ולא חשוב בעיניו הצום. 

ודבר זה כבר מובא בפוסקים שאין לסמוך על רופאים חילונים שעל כל דבר הם אומרים שיש סכנה. 

ולעצם העניין חושבני שלא יתכן שיש סכנה באמת, כי אם היו נשים מפילות מהצום אפילו אחד מכמה אלפים כבר היה ידוע והרבנים לא היו מתירים לצום.
הביה"ל אינו מדבר כשיש שני רופאים שאומרים שזה סכנה כי שם גם לא הולכים אחר הרוב כמבואר בסי' תרי"ח.
מסכים איתך שיש רבנים שאומרים שצריך לצום, ואני לא נכנס בכלל מי צודק, יש לי טענה אחת ויחידה שאם יש רופאים שאומרים שזו סכנה ויש רבנים שסוברים שאפשר לסמוך עליהם אז זכותם לפסוק שצריך לאכול, ואין מקום לטעון עליהם שהם פוסקים שלא כהלכה.
מש"כ לא יתכן וכו' הנך רואה בעצמך שזה דיון בפוסקים כהיום ויש רבנים שמצריכים למעוברת לאכול גם ביו"כ, ואני שאלתי אתמול אחד הרבנים שאומר שצריך לצום האם הוא לא שמע מרופא שזו סכנה, ואמר לי הרב שהוא כן שמע אבל לדעתו הרופאים לא מספיק אמינים בדבר זה.
לשון הביאור הלכה היא ״כיון שבמניין הם שוין הולכים אחר רוב חכמה״ משמע שגם כשיהיה שנים נגד שנים נלך אחר רוב חכמה להחמיר, נמצא שרוב, חכמה עדיף מרוב במספר, שהרי כשיש רוב במספר להחמיר מקילים, וכן משמע במשנה ברורה בתרי״ח.

אני לא דיברתי בזכות הרבנים לפסוק, אני רק מנסה להבין מה ההסבר לפסקם, ואני חושב שרוב המכריע של הרבנים פוסקים לצום, ופוק חזי מה עמא דבר, אז במקום רוב הפוסקים והמנהג אין להקל נגד המנהג ורוב הפוסקים.

ושוב נראה לך שאם אחד מאלף היתה מפילה היה רב אחד מתיר לצום?
 
 

שניאור

משתמש ותיק
יהושע אמר:
לשון הביאור הלכה היא ״כיון שבמניין הם שוין הולכים אחר רוב חכמה״ משמע שגם כשיהיה שנים נגד שנים נלך אחר רוב חכמה להחמיר, נמצא שרוב, חכמה עדיף מרוב במספר, שהרי כשיש רוב במספר להחמיר מקילים, וכן משמע במשנה ברורה בתרי״ח.

אני לא דיברתי בזכות הרבנים לפסוק, אני רק מנסה להבין מה ההסבר לפסקם, ואני חושב שרוב המכריע של הרבנים פוסקים לצום, ופוק חזי מה עמא דבר, אז במקום רוב הפוסקים והמנהג אין להקל נגד המנהג ורוב הפוסקים.

ושוב נראה לך שאם אחד מאלף היתה מפילה היה רב אחד מתיר לצום?
יש מקום להסתפק מהי כוונת המשנ"ב האם דווקא כשיש רופא נגד רופא או גם בשני רופאים, אבל גם אם נאמר שהמשנ"ב ס"ל דאזלינן בתר רוב חכמה בכל אופן, עדיין בלבוש ובשו"ע הרב סי' תרי"ח מפורש שאם יש שני רופאים שאומרים שצריך לאכול מותר לו לאכול גם אם יש מאה רופאים שהם יותר מומחים שאומרים שאין צריך לאכול.
אינני יודע מה רוב הרבנים פוסקים, אבל מי שיש לו רב קבוע ואותו רב אומר לו לא לצום אינני רואה בזה שום שאלה, אחרי שאני בעצמי שמעתי משלשה רופאים מומחים (פר' דור, פר' שולמן, פר' משיח, ומי שמכיר את השמות יודע שהם מהמומחים הגדולים ביותר בארץ) שזו סכנה, ועדיין אין כאן שאלה על המחמירים כי זה תלוי איך מסתכלים על נאמנות הרופאים.
המציאות היא שאחרי יום כיפור יש הפלות, ואני דיברתי עם רב (הרב שלום אייזנברג) שמאוד מחמיר בנושא והוא לא התכחש לעובדה, אלא שהוא אומר שזה לא בא מהצום רק מהטירחה לשמור על ילדים וללכת להתברך מהסבא וכו', והוא באמת אומר לאברכים שבאים לשאול אותו האם לצום והוא אחרי שהוא פוסק שאשה מעוברת צריכה לצום מוסיף שהאברך פטור מתפילה כל היום, וילך לשמור על הילדים לפחות חצי יום (ובלשונו הציורית הידועה "גיי זיץ מיט די קינדער אין גן העיר בשעת כל נדרי און זיך נישט קיין היתר צי נישט פאסטן")
 

מתלבט

משתמש ותיק
שניאור אמר:
יהושע אמר:
לשון הביאור הלכה היא ״כיון שבמניין הם שוין הולכים אחר רוב חכמה״ משמע שגם כשיהיה שנים נגד שנים נלך אחר רוב חכמה להחמיר, נמצא שרוב, חכמה עדיף מרוב במספר, שהרי כשיש רוב במספר להחמיר מקילים, וכן משמע במשנה ברורה בתרי״ח.

אני לא דיברתי בזכות הרבנים לפסוק, אני רק מנסה להבין מה ההסבר לפסקם, ואני חושב שרוב המכריע של הרבנים פוסקים לצום, ופוק חזי מה עמא דבר, אז במקום רוב הפוסקים והמנהג אין להקל נגד המנהג ורוב הפוסקים.

ושוב נראה לך שאם אחד מאלף היתה מפילה היה רב אחד מתיר לצום?
יש מקום להסתפק מהי כוונת המשנ"ב האם דווקא כשיש רופא נגד רופא או גם בשני רופאים, אבל גם אם נאמר שהמשנ"ב ס"ל דאזלינן בתר רוב חכמה בכל אופן, עדיין בלבוש ובשו"ע הרב סי' תרי"ח מפורש שאם יש שני רופאים שאומרים שצריך לאכול מותר לו לאכול גם אם יש מאה רופאים שהם יותר מומחים שאומרים שאין צריך לאכול.
אינני יודע מה רוב הרבנים פוסקים, אבל מי שיש לו רב קבוע ואותו רב אומר לו לא לצום אינני רואה בזה שום שאלה, אחרי שאני בעצמי שמעתי משלשה רופאים מומחים (פר' דור, פר' שולמן, פר' משיח, ומי שמכיר את השמות יודע שהם מהמומחים הגדולים ביותר בארץ) שזו סכנה, ועדיין אין כאן שאלה על המחמירים כי זה תלוי איך מסתכלים על נאמנות הרופאים.
המציאות היא שאחרי יום כיפור יש הפלות, ואני דיברתי עם רב (הרב שלום אייזנברג) שמאוד מחמיר בנושא והוא לא התכחש לעובדה, אלא שהוא אומר שזה לא בא מהצום רק מהטירחה לשמור על ילדים וללכת להתברך מהסבא וכו', והוא באמת אומר לאברכים שבאים לשאול אותו האם לצום והוא אחרי שהוא פוסק שאשה מעוברת צריכה לצום מוסיף שהאברך פטור מתפילה כל היום, וילך לשמור על הילדים לפחות חצי יום (ובלשונו הציורית הידועה "גיי זיץ מיט די קינדער אין גן העיר בשעת כל נדרי און זיך נישט קיין היתר צי נישט פאסטן")
הנני להביא לידיעת הר' אייזנברג, שבמקרה שלי שהזכרתי לעיל זה היה מדובר בהריון השניה, כפי שכתבתי לעיל, והיה לי רק בן אחד, אשתי היתה כל יום כיפור במיטה, וכהוראת הרב שהורה לי שתנוח במשך כל הצום, את בני הבכור העברתי לאמא שלי עוד ערב יום כיפור למשך יום כיפור, כך שלא היה לה טירחה מהילדים וכו', ואעפ"כ היא הפילה,
(מה שכן אולי כדאי כן להוסיף יש אצלי במשפחה אחד שלא זכו כמה שנים לזש"ק ולאחר כמה שנים בס"ד נכנסה להריון, והגיע יום כיפור וידעתי שהם שואלים לרב שמורה לצום, אז פניתי לאבי מורי וסיפרתי לו את הידוע לי וכל מה שהיה לי בשעתו, ואת מה שאותו רב אותו אני שואל שינה מאז גישתו בנושא, אז אבי מורי הורה לאותו בן משפחה לפנות לרב שלו שמורה לצום לספר לו על מה שהיה איתי וכו', אז נענה אותו רב והורה שלדעתו אין זה מספק להתיר לאכול ולשתות, ביעורים כמובן, אך מאידך גיסא הורה להם להכניס עירוי נוזלים מהווריד במשך יום כיפור,
מה שהיה מעניין אותי מאד גישה זו והפליא גם את אבי מורי שממ"נ אם יש לחשוש הרי שעליו להורות לכל הבאים אליו בשאלה זו  להכניס עירוי נוזלים מהווריד)
 

שניאור

משתמש ותיק
מתלבט אמר:
הנני להביא לידיעת הר' אייזנברג, שבמקרה שלי שהזכרתי לעיל זה היה מדובר בהריון השניה, כפי שכתבתי לעיל, והיה לי רק בן אחד, אשתי היתה כל יום כיפור במיטה, וכהוראת הרב שהורה לי שתנוח במשך כל הצום, את בני הבכור העברתי לאמא שלי עוד ערב יום כיפור למשך יום כיפור, כך שלא היה לה טירחה מהילדים וכו', ואעפ"כ היא הפילה,
(מה שכן אולי כדאי כן להוסיף יש אצלי במשפחה אחד שלא זכו כמה שנים לזש"ק ולאחר כמה שנים בס"ד נכנסה להריון, והגיע יום כיפור וידעתי שהם שואלים לרב שמורה לצום, אז פניתי לאבי מורי וסיפרתי לו את הידוע לי וכל מה שהיה לי בשעתו, ואת מה שאותו רב אותו אני שואל שינה מאז גישתו בנושא, אז אבי מורי הורה לאותו בן משפחה לפנות לרב שלו שמורה לצום לספר לו על מה שהיה איתי וכו', אז נענה אותו רב והורה שלדעתו אין זה מספק להתיר לאכול ולשתות, ביעורים כמובן, אך מאידך גיסא הורה להם להכניס עירוי נוזלים מהווריד במשך יום כיפור,
מה שהיה מעניין אותי מאד גישה זו והפליא גם את אבי מורי שממ"נ אם יש לחשוש הרי שעליו להורות לכל הבאים אליו בשאלה זו  להכניס עירוי נוזלים מהווריד)
אני כבר שלחתי מישהו מזמן לדבר איתו, והוא לא מוכן לרדת מפסקו בשום פנים ואופן, איני יודע למה, אבל אני לא חושב שרב בישראל צריך להתנצל בפניי.
 

יהושע

משתמש ותיק
שניאור אמר:
יהושע אמר:
לשון הביאור הלכה היא ״כיון שבמניין הם שוין הולכים אחר רוב חכמה״ משמע שגם כשיהיה שנים נגד שנים נלך אחר רוב חכמה להחמיר, נמצא שרוב, חכמה עדיף מרוב במספר, שהרי כשיש רוב במספר להחמיר מקילים, וכן משמע במשנה ברורה בתרי״ח.
אני לא דיברתי בזכות הרבנים לפסוק, אני רק מנסה להבין מה ההסבר לפסקם, ואני חושב שרוב המכריע של הרבנים פוסקים לצום, ופוק חזי מה עמא דבר, אז במקום רוב הפוסקים והמנהג אין להקל נגד המנהג ורוב הפוסקים.

ושוב נראה לך שאם אחד מאלף היתה מפילה היה רב אחד מתיר לצום?
יש מקום להסתפק מהי כוונת המשנ"ב האם דווקא כשיש רופא נגד רופא או גם בשני רופאים, אבל גם אם נאמר שהמשנ"ב ס"ל דאזלינן בתר רוב חכמה בכל אופן, עדיין בלבוש ובשו"ע הרב סי' תרי"ח מפורש שאם יש שני רופאים שאומרים שצריך לאכול מותר לו לאכול גם אם יש מאה רופאים שהם יותר מומחים שאומרים שאין צריך לאכול.
אינני יודע מה רוב הרבנים פוסקים, אבל מי שיש לו רב קבוע ואותו רב אומר לו לא לצום אינני רואה בזה שום שאלה, אחרי שאני בעצמי שמעתי משלשה רופאים מומחים (פר' דור, פר' שולמן, פר' משיח, ומי שמכיר את השמות יודע שהם מהמומחים הגדולים ביותר בארץ) שזו סכנה, ועדיין אין כאן שאלה על המחמירים כי זה תלוי איך מסתכלים על נאמנות הרופאים.
המציאות היא שאחרי יום כיפור יש הפלות, ואני דיברתי עם רב (הרב שלום אייזנברג) שמאוד מחמיר בנושא והוא לא התכחש לעובדה, אלא שהוא אומר שזה לא בא מהצום רק מהטירחה לשמור על ילדים וללכת להתברך מהסבא וכו', והוא באמת אומר לאברכים שבאים לשאול אותו האם לצום והוא אחרי שהוא פוסק שאשה מעוברת צריכה לצום מוסיף שהאברך פטור מתפילה כל היום, וילך לשמור על הילדים לפחות חצי יום (ובלשונו הציורית הידועה "גיי זיץ מיט די קינדער אין גן העיר בשעת כל נדרי און זיך נישט קיין היתר צי נישט פאסטן")
הלא הדברים ק״ו, ומה כששוין הולכים אחר רוב חכמה, כש״כ כשגם רוב מסייעתן שנלך בתר רוב חכמה, ואין לחלק בין אחד לשניים רק כשהאחד הוא נגד רבים, אבל כשהאחד נגד אחד אין מעלייתא במספר, רק מצד החכמה, א״כ כש״כ כשגם יש רוב במספר.

מסתבר שמי שיש לו רב שעושה על פיו בכל דבר יכול לסמוך עליו, רק אני אומר שוב, לא מסתבר שיש הפלות אם לא מאוד נדירות, שא״כ שום רב נורמלי לא היה פוסק לצום.

אגב האם יש לכם הסבר למה המשנה ברורה חולק על השו״ע הרב והלבוש?
 
 

שניאור

משתמש ותיק
יהושע אמר:
אגב האם יש לכם הסבר למה המשנה ברורה חולק על השו״ע הרב והלבוש?
ביסודו זה מחלוקת ראשונים האם בענין פיקוח נפש אומרים תרי כמאה ואז לא משנה כמה אמרו מה וכמה הם מומחים כל זמן שהם רופאים, או דאזלינן בתר הסברא והסברא הפשוטה אומרת שהולכים אחרי הרוב או המומחה, וכמו כשאחד אומר כך ושנים אומרים אחרת שבזה כו"ע מודו דאזלינן בתר רוב, וכמדומה שדעת הרמב"ם דאזלינן בכל מקרה בתר רוב, אלא שרוב ראשונים חלקו עליו, ומחלוקת האחרונים היא האם לדעת רוב ראשונים זה כמו עדות דאמרינן תרי כמאה וממילא זה נשאר ספק ולא משנה כמה הם מומחים, או שעדיין יש למומחיות מה להגיד בעניין.
 

יהושע

משתמש ותיק
שניאור אמר:
יהושע אמר:
אגב האם יש לכם הסבר למה המשנה ברורה חולק על השו״ע הרב והלבוש?
ביסודו זה מחלוקת ראשונים האם בענין פיקוח נפש אומרים תרי כמאה ואז לא משנה כמה אמרו מה וכמה הם מומחים כל זמן שהם רופאים, או דאזלינן בתר הסברא והסברא הפשוטה אומרת שהולכים אחרי הרוב או המומחה, וכמו כשאחד אומר כך ושנים אומרים אחרת שבזה כו"ע מודו דאזלינן בתר רוב, וכמדומה שדעת הרמב"ם דאזלינן בכל מקרה בתר רוב, אלא שרוב ראשונים חלקו עליו, ומחלוקת האחרונים היא האם לדעת רוב ראשונים זה כמו עדות דאמרינן תרי כמאה וממילא זה נשאר ספק ולא משנה כמה הם מומחים, או שעדיין יש למומחיות מה להגיד בעניין.

אבל לא מסתבר שהמשנה ברורה יחלוק על גדולי אחרונים בלי ראיה ובלי להביא דבריהם. 
 

ידידיה

משתמש ותיק
- המחלוקת האם להסוברים דתרי כמאה אזלי' בתר הבקיאין יותר היא מחלוקת ראשונים והובאה כבר בתורת האדם ובשאר ראשונים, ודלא כמו שיש שכתבו כאן.

- דברי הלבוש והגר"ז לכאו' נסתרים מדברי רבינו ירוחם המובא בב"ח תרי"ח וז"ל,
וכתב ה"ר ירוחם דהוא הדין שני בקיאין לגבי שנים שאינן בקיאין וחולה אינו אומר כלום דשומעין לבקיאין בין להקל ובין להחמיר ע"כ
[ומפורש שם ברי"ו ובב"ח שזהו לשי' הרמב"ן עצמו דהוא בעל השיטה דלא אזלי' בתר הבקיאין יותר, וכאן מודה]  וצ"ע ליישב דבריהם
 

נפתולי

משתמש ותיק
רציתי רק לעדכן לכל אלו שכתבו כאן בשיא הוודאות שהצום אינו מזיק לעובר, כי השנה לאחר תשעה באב קרה דבר נורא באחת המשפחות בירושלים כתוצאה מהצום בתשעה באב.
רק ארמז שלא רק העובר רח"ל, אלא גם המעוברת כתוצאה מכך הגיעה לסכנת נפשות ורק לאחר ניתוח מורכב הצילו את חייה, אבל ילדים כבר לא יהיו לה לעולם רח"ל וד"ל.
אני יודע ומכיר את השם ואת המשפחה מקרוב. אם זה נוגע להלכה למישהו כאן, אפשר לנסות לברר אצלי באישי.
 

ידידיה

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
רציתי רק לעדכן לכל אלו שכתבו כאן בשיא הוודאות שהצום אינו מזיק לעובר, כי השנה לאחר תשעה באב קרה דבר נורא באחת המשפחות בירושלים כתוצאה מהצום בתשעה באב.
רק ארמז שלא רק העובר רח"ל, אלא גם המעוברת כתוצאה מכך הגיעה לסכנת נפשות ורק לאחר ניתוח מורכב הצילו את חייה, אבל ילדים כבר לא יהיו לה לעולם רח"ל וד"ל.
אני יודע ומכיר את השם ואת המשפחה מקרוב. אם זה נוגע להלכה למישהו כאן, אפשר לנסות לברר אצלי באישי.
גם אני רוצה לעדכן: השנה לאחר ט"ו באב קרה דבר נורא באחת המשפחות באר"י. ברור שזה נובע מזה שלא אמרו תחנון בט"ו באב, אחרת למה זה קרה מיד אחרי ט"ו באב?
 

נפתולי

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
נפתולי אמר:
רציתי רק לעדכן לכל אלו שכתבו כאן בשיא הוודאות שהצום אינו מזיק לעובר, כי השנה לאחר תשעה באב קרה דבר נורא באחת המשפחות בירושלים כתוצאה מהצום בתשעה באב.
רק ארמז שלא רק העובר רח"ל, אלא גם המעוברת כתוצאה מכך הגיעה לסכנת נפשות ורק לאחר ניתוח מורכב הצילו את חייה, אבל ילדים כבר לא יהיו לה לעולם רח"ל וד"ל.
אני יודע ומכיר את השם ואת המשפחה מקרוב. אם זה נוגע להלכה למישהו כאן, אפשר לנסות לברר אצלי באישי.
גם אני רוצה לעדכן: השנה לאחר ט"ו באב קרה דבר נורא באחת המשפחות באר"י. ברור שזה נובע מזה שלא אמרו תחנון בט"ו באב, אחרת למה זה קרה מיד אחרי ט"ו באב?
פשוט רוקד על הדם. אני מספר מידיעה קרובה על משהו שקרה "כתוצאה" מהצום, לא השערה אלא תוצאה ישירה ומיידית, כך אמרו גם הרופאים כמובן, ואתה מתלוצץ מתחנון בט"ו באב...
בכל אופן, לאחר תגובה כזו אני לא מתכוון להמשיך בויכוח הסרק הזה. ירא הקהל וישפוט.
 
 

מתלבט

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
ידידיה אמר:
נפתולי אמר:
רציתי רק לעדכן לכל אלו שכתבו כאן בשיא הוודאות שהצום אינו מזיק לעובר, כי השנה לאחר תשעה באב קרה דבר נורא באחת המשפחות בירושלים כתוצאה מהצום בתשעה באב.
רק ארמז שלא רק העובר רח"ל, אלא גם המעוברת כתוצאה מכך הגיעה לסכנת נפשות ורק לאחר ניתוח מורכב הצילו את חייה, אבל ילדים כבר לא יהיו לה לעולם רח"ל וד"ל.
אני יודע ומכיר את השם ואת המשפחה מקרוב. אם זה נוגע להלכה למישהו כאן, אפשר לנסות לברר אצלי באישי.
גם אני רוצה לעדכן: השנה לאחר ט"ו באב קרה דבר נורא באחת המשפחות באר"י. ברור שזה נובע מזה שלא אמרו תחנון בט"ו באב, אחרת למה זה קרה מיד אחרי ט"ו באב?
פשוט רוקד על הדם. אני מספר מידיעה קרובה על משהו שקרה "כתוצאה" מהצום, לא השערה אלא תוצאה ישירה ומיידית, כך אמרו גם הרופאים כמובן, ואתה מתלוצץ מתחנון בט"ו באב...
בכל אופן, לאחר תגובה כזו אני לא מתכוון להמשיך בויכוח הסרק הזה. ירא הקהל וישפוט.

אני מזדהה איתך בכל מילה
כי כשאני עברתי את זה בשעתו, ואז הרופאה דוקא חרדית שותו"מ קבעה ללא שום ספק כי זה תוצאה מהצום ואף קישרתי בינה לבין הרב באופן ישיר, והרב שמע את חוו"ד והסבריה בנושא, אני לא מתיימר להבין בזה, אבל הרב שכן מתמצא בנושאים אלו קיבל בכובד ראש את חוו"ד, ואני אישית עברתי את זה על בשרי, וכאן מגיעים אנשים ללא שום מידע רפואי בנושא רק ע"פ מה ששמעו מפה ושם וקובעים ומזלזלים,
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
ידידיה אמר:
נפתולי אמר:
רציתי רק לעדכן לכל אלו שכתבו כאן בשיא הוודאות שהצום אינו מזיק לעובר, כי השנה לאחר תשעה באב קרה דבר נורא באחת המשפחות בירושלים כתוצאה מהצום בתשעה באב.
רק ארמז שלא רק העובר רח"ל, אלא גם המעוברת כתוצאה מכך הגיעה לסכנת נפשות ורק לאחר ניתוח מורכב הצילו את חייה, אבל ילדים כבר לא יהיו לה לעולם רח"ל וד"ל.
אני יודע ומכיר את השם ואת המשפחה מקרוב. אם זה נוגע להלכה למישהו כאן, אפשר לנסות לברר אצלי באישי.
גם אני רוצה לעדכן: השנה לאחר ט"ו באב קרה דבר נורא באחת המשפחות באר"י. ברור שזה נובע מזה שלא אמרו תחנון בט"ו באב, אחרת למה זה קרה מיד אחרי ט"ו באב?
פשוט רוקד על הדם. אני מספר מידיעה קרובה על משהו שקרה "כתוצאה" מהצום, לא השערה אלא תוצאה ישירה ומיידית, כך אמרו גם הרופאים כמובן, ואתה מתלוצץ מתחנון בט"ו באב...
בכל אופן, לאחר תגובה כזו אני לא מתכוון להמשיך בויכוח הסרק הזה. ירא הקהל וישפוט.
כואב לי מאד הזלזול הנעשה בשעה שיש אנשים אשר עברו דברים קשים, והזלזול וחוסר ההרגש בזה מאחרים,
דבריך כואבים וזועקים עד לב השמים, יותר מכך כואב הגישה של אנשים בחסדי שמים לא עברו את זה, ועקב כך אינם מרגישים איך שבזלזולם רוקדים על הדם כפשוטו,
אך לצערי כבר הרבה אשכולות כאן בפורום עברו את הגבול הטוב ע"י ניקים מסויימים שננעלים על איזה צד ואיזה דיעה ועקב כך יחזרו על זה שוב ושוב ללא שוב תוספת ראיה או הסבר, רק לומר אותם הדברים שוב ושוב ולהשתיק את הדיעה הנגדית,
ומכאן תצא הקריאה אל כל חברי הפורום אנא עזרו לנו להחזיר את הפורום לשפיות חילוקי דיעות הוא דבר המותר, ליבון נושא על כל צדדיה ורבדיה הוא דבר מבורך כדי להגיע לחקר האמת,
אך ויכוח רק לשם ויכוח כדי שאת הדיעה שאני סבור כי היא הצודקת היא תהיה המילה האחרונה, לא משנה מה אני יגיב העיקר שזו תהיה התגובה האחרונה בנושא, היא מאוסה ודוחה ואינה דרכה של תורה ומחרחיקה הרבה מחברי הפורום,


(בדרך אגב אוסיף בזה יש דרגות סכרת בסכרת נעורים שבעבר היו הרבה מהרבנים שהיו מורים לצום, ואחרי שכמה אברכים שחוו על בשרם שנכנסו לידי סכנת נפשות בנושא והתאחדו ביחד והתחילו להביא את הנושא על כל רבדיה בפני גדולי הרבנים הרי שאכן כהיום כל גדולי הרבנים מורים שלא לצום, יש הוראות שנובע מחוסר מודעות),
 
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
שניאור אמר:
כמדומה לי שכמעט מחצית מהנשים יש את אחד הסיכונים שהם כתבו גם אם זה לא ממש ידוע להם (סוכרת לחץ דם תרופות צירים מוקדמים).

זה לא כך ואין צורך לפנטז.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
אכן טעיתי.
בסי' תרי"ח ס"ד פוסק השו"ע שכשיש ב' רופאים שאומרים לאכול ומאה שלא לאכול מאכילין אותו [זו מחלוקת ראשונים וכך פוסק השו"ע].

אבל מה שכתבת "ואפילו אם יש ביניהם רופאים יותר מומחים מאלו האומרים שזה פיקו"נ" לא ראיתיו כעת בפוסקים וכמדומה שאינו נכון [במ"ב שם סקי"ב כ' כן רק היכן שהחולה עצמו אומר שצריך ומשמע שכשאינו יודע לא].

מ"מ בנידו"ד עדיין חושבני שאסור להקל, ראשית מפני שעוד לא הובא כאן רופא אחד שאומר שזה פיקו"נ לפי גדרי ההלכה. [שזה לא מומלץ כולם אומרים. הדיון כאן הוא על הלכות פיקו"נ] ורבנים הם עדיין לא רופאים. -  ושנית, שיתכן שבדבר שמפורש בגמ' שאינו סכנה והנידון האם נשתנו הטבעים, אין  לסמוך על מיעוט רופאים.

יש הבדל מהותי כאן מדובר על אנשים שחולקים על מדע הרפואה ולא על דיון על הערכה של חולה מסוים אז יש שאלה מה קורה בשתי רופאים נגד רוב רופאים. אבל כשיש אנשים שיש להם רפואה אלטרנטיבית משלהם שחולקת על הספרות והמדע הרפואי, אין דעתם נחשבת כדעת רופאים אלא כסתם אנשים בעלמא.
 

ידידיה

משתמש ותיק
אני מסתפק האם כל אלו שנזעקו מרה מקודם הם תמימים או מיתממים. מ"מ מספק אחזור שוב על מה שכתבתי למעלה ובעברית ברורה יותר:
מוסכם על כל המשתתפים בדיון שדעת רוב הרופאים בדורנו היא שאין לצום שום השפעה ממשית על אחוזי ההפלה. ורק טוענים שיש רופאים שחולקים על זה, ועדיין לא התברר לי עד כמה הסיכון משמעותי לדעתם [ותודה ל"שניאור" שפירט את שמות הרופאים שלטענתו שמע מהם כך, אני כעת מנסה לברר יותר].
הצג קובץ מצורף נשמת אברהם.PDF
ממילא ברור שלגבי אותה הפלה שאירעה אחרי ט"ב, לדעת רוב הרופאים יש להניח שאינה מחמת הצום כלל וכמו שיש הרבה הפלות שלא ידוע הסיבה, [וכמו המשל לגבי ט"ו באב], ורק לדעת המיעוט שסוברים שצום יש לו השפעה ממילא כיון שלא ידועה לנו סיבה אחרת מסתבר לקבוע שגם הפלה זו היתה מחמת הצום, ואם יש רופאים שטענו שהפלה זו היתה מחמת הצום ע"כ שהם מהמיעוט שטוען שצום גורם להפלה, כך שלא נוסף לנו שום מידע ממעשה זה חוץ מהידיעה שיש כמה רופאים שסוברים כהמיעוט.
לסיכום, סיפור עצוב זה אינו משפיע כלל על הדיון ואינו אלא דמגוגיה בעלמא.

ואוסיף מעשה מבעל ויגד משה
 
 

קבצים מצורפים

  • בעל וישב משה.png
    בעל וישב משה.png
    133.8 KB · צפיות: 43

יהושע

משתמש ותיק
מה סברת רב אלישיב שלא להתחשב במיעוט רופאים גם אם הם שומרי תורה?
 
חלק עליון תַחתִית