מאמרי גדולי ישראל בענין ביאת המשיח בקרוב

פעלעד

משתמש ותיק
משמו של שר התורה רבי חיים קניבסקי שומעים חדשים לבקרים סיפורים ורמזים על הזמן המיוחד בו אנו נמצאים שמסוגל מאד לביאת המשיח יותר מזמנים קודמים,
כן ידוע שהוא מורה לא לנסוע לחו"ל וכו'.

שמעתי עובדא שלא נתבררה דיה, ואשמח אם יהיה כאן מישהו שיוכל לאמת אותה.
סוף שבוע שעבר אחרי הפיגוע הנורא בשער יפו בו נפצע אברך יקר הלומד בכוללו של הרב נבנצל שליט"א בעיר העתיקה,
פנו מהכולל לשאול את הגר"ח שליט"א האם להעביר את הכולל למקום בטוח יותר ואם צריך לחשוש מללמוד בעיר העתיקה,
השיב הגר"ח (איני יודע הלשון הברור) שמשיח כבר נמצא ואוטוטו ממש יתגלה, ממילא אין צריך לעשות כלום ואפשר להשאר על מקומו.

אם יש למישהו מכרים בכולל הנ"ל, אשמח אם יברר ויעדכן במדויק.

אם זה אמת, הרי שזה שלב נוסף ברמזים הנשמעים מרבי חיים, כי כאן כבר מדובר במעין דיני נפשות שהוא פוסק על סמך ביאת המשיח בקרוב ממש.

ושנזכה שיתגלה בב"א!

לתועלת הציבור, מצורף בזה מאמר מאת ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א בענין זה, שאמר לאחרונה.
 

קבצים מצורפים

  • מאמר הגר''מ שטרנבוך שליט''א וישב.pdf
    51.5 KB · צפיות: 12

חקרן

משתמש חדש
ידוע לנו מה שאמר אחד מהצדיקים (נ"ל שהחפץ חיים) בעת שדיברו על ביאת משיח בתאריך מסוים, שהמשיח ודאי לא יבוא בתאריך זה, ואמר זאת כדי שלא יהיו אנשים שיפקפקו בביאת המשיח באם לא יבוא בתאריך המדובר, וד"ל.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
חקרן אמר:
ידוע לנו מה שאמר אחד מהצדיקים (נ"ל שהחפץ חיים) בעת שדיברו על ביאת משיח בתאריך מסוים, שהמשיח ודאי לא יבוא בתאריך זה, ואמר זאת כדי שלא יהיו אנשים שיפקפקו בביאת המשיח באם לא יבוא בתאריך המדובר, וד"ל.

זה היה רבי נחמן מברסלב, לא הח"ח... זה כתוב בחיי מוהר"ן.

אבל לא מדובר כאן על תאריכים אלא על צדיקי הדור שמרגישים,
בפרט שיש מכתב מהח"ח המודפס בספריו, שלפני ביאת משיח יהיו צדיקים שיודיעו על בואו כדי להתעורר בתשובה, והוא כותב שם שחלק גדול מהציבור לא יאמין להם וכו'...

מהח"ח ידוע גם שאמר ש70 שנה אחרי סיום מלחמת העולם השניה, יבוא משיח, וזה יוצא השנה,
כך שמעתי מרבי צבי מאיר זילברבג שליט"א ששמע מר' אלי' שוויי זצ"ל ששמע מר' אלחנן ווסרמן כמדומני, בשם הח"ח, וכן אמר רבי נתן ווכטפויגל זצ"ל.
 

עקיבא

משתמש רגיל
יש לפעמים שהדברים נאמרים בדרך תפילה, אף שלשומעים נראה שהדברים נאמרים בהחלטיות.
 

טרוצער

משתמש רגיל
הכל טוב ויפה :)
אך היהדות לא מבוססת על מעשיל'ך כאלו ואחרים.
אנו מאמינים בביאת המשיח כי זהו אחד מעיקרי הדת. כל סיפור כזה או אחר יכול להיות כתבלין ופרפראות אבל לא על זה אנו נשענים!
וזה לשון האיגרת תימן להרמב"ם : ולפיכך מנעונו החכמים זכרונם לברכה מלחשוב הקצים לביאת משיח לפי שיכשל בהם ההמון ושמא יטעה בראותו שבאו הקצים ולא בא וכן אמרו החכמים זכרונם לברכה תפח רוחם של מחשבי קצים לפי שהם תקלה לעם לפיכך התפללו עליהם חכמים שתפח דעתם וישחת חשבונם
לאחרונה אחד רצה לשכנע אותי בכל מיני אותות ומופתים שממש עכשיו המשיח הולך להגיע כי יש ליקוי חמה והרוסים פלשו לחצי האי קרים וגם שמעו כל מיני קולות מוזרים וכו' וכו' לאחר שלא התלהבתי מספיק מכל הסימנים הנ"ל. ענה לי בזה"ל: תשמע האמת שאתה לא ממש מאמין שהמשיח יגיע...[ח"ו]
זה מה שקורה אם הכל מבוסס רק על מעשעס' אם לא מאמינים בזה הכל נופל ח"ו
 

הרוצה להחכים

משתמש חדש
כבר אמרו צדיקים
מי שיודע אינו אומר ומי שאומר אינו יודע.

לכאורה, כל האמירות הנ"ל, אם הן מדוייקות, זה רק כדי לגרום שלא להסיח דעת מהגאולה. יש אנשים ששואבים מזה חיים כשיש להם מה למכור...
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
בח"ח עה"ת כמדומני פרשת וירא או לךלך, מובא מכתב שלעיל ציטטתי ממנו, שלפני באית המשיח יהיו צדיקים בדור שיגידו שמשיח הולך להגיע ויש להתעורר וכו', והוא כותב בפירוש שיהיו הרבה שלא יאמינו וכו'...

הסיפורים שיוצאים מהיכלו של ר' חיים קניבסקי שליט"א אינם סתם מעשיל'ך כלל וכלל, כי מעולם לא שמענו על גדול בישראל שיאמר לדוגמא לא לרכוש דירה או כל ענין מעשי כלשהוא בגלל שמשיח הולך לבוא, הם חיו בציפיה שכל רגע יבוא, אבל לא שינו מעשים בגלל זה,
בתקופה האחרונה ישנה מציאות חדשה בו הגר"ח פוסק למעשה באמרו שמשיח עומד להתגלות, לומר לראש כולל או ראש ישיבה לא לצאת לחו"ל לאסוף כסף, ובגלל זה לא יהיה לו לשלם לאברכים זה מעשה עם אחריות גדולה, ורבי חיים לא היה מורה כאלו דברים מספק, (וא"ת מי אמר שזה אמת, שאל את אנשי ביתו, אלו כבר דברים שבשיגרה, כ"א יכול לנסות לשאול את הגר"ח),
כמו"כ להורות לאנשים מחו"ל לעזוב הכל ולבוא לארץ בגלל שמשיח עומד לבוא, זה גם אחריות עצומה, לעזוב פרנסה, משפחה, וכו',

כל זה מראה שזה לא עוד מימרות יפים וענייני ציפיה, אלא משהו יותר גדול קורה כאן.

לניק 'טרוצער' יש לי לומר, שיאות בטובו להוריד מתחילת האשכול את מאמרו של הגר"מ שטרנבוך, וכ לכבודו אני מצרף כאן קטע משיעור חורש"י מהרבי מקלויזנבורג זצ"ל מפרשת וירא.
 

קבצים מצורפים

  • שפע חיים על רוסיה טורקיה.pdf
    95.8 KB · צפיות: 13

מנדי

משתמש רגיל
הרוצה להחכים אמר:
כבר אמרו צדיקים
מי שיודע אינו אומר ומי שאומר אינו יודע.

לכאורה, כל האמירות הנ"ל, אם הן מדוייקות, זה רק כדי לגרום שלא להסיח דעת מהגאולה. יש אנשים ששואבים מזה חיים כשיש להם מה למכור...
מה המקור לזה ?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
שמעתי מהגאון ר' אברהם יעקב זלזניק ז"ל, ראש ישיבת עץ חיים, שיש לו קבל מאביו שיש אנשים עם נשמות שהם שותקים [לא זכור לי הנוסח בדיוק] ויש נשמות שטבעם לדבר ולגלות, ורק מי שנשמתו מסוג הראשון יכול לעמוד על זמן ביאת משיח.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה דבר פשוט ביותר שלא צריך עליו מקור,
כי אם דניאל הנביא כותב שהקב"ה אמר לו חתום וסתום את זמן הקץ, אז מיהו זה שימרה את פי ה' מפורש ויעשה ההיפך ממה שהוא ציוה?

כל האמור כאן בתחילת האשכול הוא על הצדיקים שאינם מגלים קיצין, רק פשוט מעוררים את העם שאוטוטו זה מגיע כפי שהם מרגישים בהרגש קדוש שיש להם,
וע"ז הבאתי את דברי הח"ח שכותב שלפני ביאת גואל יגלה זאת הקב"ה לצדיקים כדי שיעוררו את העם לתשובה, וזה לא סותר לנבואת דניאל.
 

מנדי

משתמש רגיל
אם באמת מי שיודע לא אומר, למה ה''זוהר'' כן כתב תאריכים ?
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
מנדי אמר:
אם באמת מי שיודע לא אומר, למה ה''זוהר'' כן כתב תאריכים ?
אז יש לך סתירה בין הזוהר לדניאל הנביא...

למעשה כל התאריכים של הזוהר ושל הראשונים והאחרונים כבר עברו ועוד לא בא גואל...
החת"ס כותב על התאריך הקץ של הרמב"ן, שכיון שהיה הרמב"ן משתוקק כ"כ לגאולה היה נוגע בדבר ולא יכל לכוין לתאריך הנכון כמו מי שלוקח שוחד, ולכן כתב קץ שהיה סמוך לימיו...
גם הקומארנער כותב שעד שנת ה' אלפים תשל"ו בודאי יבוא הגואל, והוא אומר שהוא כ"כ בטוח ואם לא יבוא עד אז הרי שאפשר לשרוף את ספריו...

יש מבארים שהתאריכים שאמרו כל הצדיקים הכונה היתה לעת פקידה שמסוגל מאד וכדו'

ולסיום: הרי הרמב"ם כותב למעשה שכל הדברים הללו וכל מה שיארע לעת קץ, אין יודעים איך שיהיו עד שיהיו...
 

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
צריכים הרבה זהירות בדברים האלו, רק בתחילת האינתפדה האחרונה הפיצו בשם הרה"צ יורם אברג'ל שמסוכות עד עשרה בטבת יהיה מצב קשה מאד ואח"כ יבוא אור האמת וכו', איני יודע אם הוא אמר את זה אבל בטוח שתאריכים מפורשים זה סכנה יותר, ע"ז שאנחנו בפעמי משיח ממש זה ברור שכך נשמע מהגר"ח קנייבסקי שליט"א, אבל מי שמתבונן זה רק מחייב, כי מה שילך פה בביאת משיח זה יום דין גדול ונורא כמו שמבואר בפסוק, ומי שלא מכין את עצמו לכך זה לא יהיה כ"כ נעים....
 

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
שאלתי את אחד האברכים בכולל של הרב נבאצל והוא טען שלא ידוע לו על כזו מעשייה על ר' חיים קנייבסקי כמו שסופר פה בפורום, ד.א. הגר"ח אושפז במוצ"ש ויש להתפלל לרפואתו שמריהו יוסף חיים בן פעשא מרים.
 

אריך

משתמש ותיק
יונה בן יעקב אמר:
אבל מי שמתבונן זה רק מחייב, כי מה שילך פה בביאת משיח זה יום דין גדול ונורא כמו שמבואר בפסוק, ומי שלא מכין את עצמו לכך זה לא יהיה כ"כ נעים....
איפה כתוב בפסוק שיהיה יום דין לישראל?

חוץ מזה, יש לתקן: לא "רק מחייב", אלא "גם מחייב". בראש ובראשונה משיח יביא נחמה ומזור לעם ישראל, ושמחה לאין שיעור ותכלית. זה עיקר הסוגיא כמפורש באין ספור נבואות.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
כתוב בחז"ל שיום הדין הגדול והנורא קאי על זמן ביאת המשיח, לא זוכר איפה.
חוץ מזה כתוב בנביא עצמו כמה פעמים שרק השרידים אשר ה' קורא, היינו הצדיקים המושלמים יינצלו,
וכן כתוב מהגר"א ומתלמידי הבעש"ט ועוד ששני שליש מהעולם ייחרב וכו'
 

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
נעשה סדר בדברים, הרמב"ן [שער הגמול פ"ה] כתב באריכות על הענין וזה סיכום דבריו: "כי שכר הנפשות וקיומם בעולם הנשמות נקרא לרבותינו גן עדן, ופעמים קוראים אותו עלייה וישיבה של מעלה, ואחרי כן יבואו ימי המשיח, והוא מכלל העוה"ז. ובסופו יהא יום הדין ותחיית המתים שהוא השכר הכולל הגוף והנפש, והוא העיקר הגדול שהוא תקוות כל מקווה להקב"ה, והוא עולם הבא". לפי דברי הרמב"ן הרי שכל הפסוקים במלאכי פרק ג' הם על יום הדין של העוה"ב וכך הוא עצמו כותב שם, ימות המשיח הם ימים שלדעת שמואל רק שיעבוד מלכויות מפריד ביניהם לימים אלו, וברור שכוונתו שיבנה ביהמ"ק ונזכה לעבוד את ה' בגלוי ובהרווחה, אך לאחמ"כ יבוא יום הדין הגדול והנורא.
אלא שלגוף הטענה יש לציין שמקובלנו מרבותינו שכל אחד יזכה לקבל פני שכינה בביאת המשיח כפי הכנתו שלו, ומושגיו יהיו כפי הכלים שהכין.
 

אריך

משתמש ותיק
ברור שההשגה לפי הכלים. השאלה היא מה עולה לנו בראש כשאומרים לנו "משיח", האם ישועה, שמחה, אושר, נחמה. או: פחד, דאגה, מורא? אם ענינו את התשובה השנייה, הרי אות הוא לנו כמה סטינו והתעקמנו.

נ.ב. לאחרונה נכתב ב"כאיל תערוג" סיפור נאה בענין זה. היתה אלמנה צעירה שהציעו לה להתחתן שוב ולשקם את חייה. והיא נרתעה מתוך הסתבכות מה יקרה לעתיד לבא, אם תחזור לראשון או לשני. ניגשה לגראי"ל והוא הרגיע אותה: המשיח יבוא לתקן ולא לקלקל. בינה זאת.
 

משולש

משתמש ותיק
ראיתי שבוע שעבר מובא בספר בשם הגר"ח קנייבסקי שאמר על ביאת המשיח: "אין אף אחד שיודע".
 

משולש

משתמש ותיק
שו"ת שבט הלוי חלק י סימן א

א
שאל כבודו אם להזכיר בפתיחה ללוח שנת תש"ס הבעל"ט מענין זמן ביאת משיח צדקינו שרמזו כמה ספה"ק על שנה זו, ומביא במכתבו כמה מחייבים וכמה שוללים בזה.

כבוד ידידי, אין לנו עסק בנסתרות, וביאת משיח צדקינו הוא עלום ומכוסה, ולא ניתן לדרוש זה ברבים, ורבינו הרמב"ם ראש המורים לדורות כ' בפי"ב ה"ב מהל' מלכים דלעולם לא יעסוק אדם בזה ר"ל במדרשים והגדות הנוגעים לזה שאין מביאים לא לידי אהבה ולא לידי יראה, וכן לא יחשוב הקצין, אמרו חכמים תיפח דעתן של מחשבי קיצין, אלא יחכה ויאמין, עכלה"ט.

ואם כמה וכמה גדולי וצדיקי הדורות פלט פיהם הקדוש או קולמסם הקדוש רמז ורמזים על זמן ביאת משיח צדקינו הי' זה מרוב אמונה ומרוב תקוה להתגלות כבוד ה', אבל ידוע שבמשך הדורות ובפרט בשנת ת"ח גרם זה לאכזבה ורפיון, ומה לנו להכניס עצמינו לדבר מסוכן ולפטם ההמונים בדבר שהצניעות יפה, ולבסוף אם ח"ו לא נזכה יסוגו אחור מרוב פחי נפש.

ומיום שראיתי העתקת ס' גליא רזיא בילקוט ראובני פ' נח בד"ה ויהי המבול שר"מ שנה קודם סוף אלף הששי (ז"א תש"ס) יעלו מים תחתונים יכסו כל העולם וישאר רק א"י כאי, שטה על פני המים, וישארו רק צדיקים גמורים וכו' יע"ש, וכן כמדומני בספה"ק חסד לאברהם, תמהתי ע"ז, דא"כ הפי' שיאבדו כל האומות, ומה עם עם בני ישראל הקדושים שנפוצים ביניהם בכל העולם, והרי זה סותר הנאמר בתנ"ך הרבה פעמים בנבואת ה' שגם אחרי ביאת משיח צדקינו יחיו האומות במקומותם במושבותם אלא שיכירו כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון, כמבואר בדברי נביאי ה' במקומות אין ספור, ובמדרשי חז"ל וברמב"ם סוף הל' מלכים, וקי"ל דאין בין עוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכות בלבד, וכי האיך אפשר לדחות המקובל עפ"י ה' נגד דברים שאין לנו השגה בהם, ולמסור דברים כאלה להמונים.

ובאמת האריכות בזה ללא צורך, כי הדרך שכתבתי הי' הדרך המקובל מעולם ע"י גאוני וצדיקי הדורות מעתיקי השמועה גדולי התורה ועבדי ה' הנאמנים, ואם פה ושם רמזו לרוב תשוקתם לגאולת ישראל איזה רמז ושנה, אל לנו להביא זה בספר רק ברמז בעלמא כי כך כתב גאון וצדיק זה, אבל לעשות מזה מאמרים ופתיחות אל ירד בני עמכם, ומי לנו גדול ממרן הח"ס זכותו יגן עלינו שכתב במקום אחד שבשנת ת"ר הוא ביאת משיח ובעו"ה יצאו מה שיצאו ועדין אין בן דוד בא, אלא תחכה לו בבטחון, ומעשיך יקרבוך.

והעיקר לחזק אצל אחב"י מאמינים בני מאמינים היסוד של גאולת ישראל ע"י משיח ה' ברצון אבינו שבשמים, ואחכה לו בכל יום שיבא, והיום אם בקולו תשמעו, ובמכוסה ממך אל תדרוש.
 
חלק עליון תַחתִית