מקורות קדומים לאווירת האלול

בבא קמא

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
בבא קמא אמר:
נכון מאוד, אבל יותר מזה אסור לנו לעבוד על עצמנו שאנחנו פטורים מכך. הגישה הזו של 'אנחנו לא בדרגה של אימת הדין אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של תשובה אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של ציפיה לביאת המשיח אז פטורים מזה' היא גישה הרסנית, כי מה הענין להכריז כך מראש, אדרבה ננסה נתאמץ ונעבוד, אבל להכריז על כך מראש בריש גלי? מה הריוח בזה. אם אנחנו בדרגה או לא את זה כבר נראה אנחנו, ואם אחד יעבוד על עצמו שיש לו אימת הדין אז מה אכפת לך? זה עדיף מלעזוב את הענין לגמרי. הסיסמה צריכה להיות: כן! אנחנו יכולים! - Yes we can

לא ברור שיש גישה כזו בכלל. עיקר ההדגשה היא לא להאמין שיש בך מעלה מסויימת רק בגלל שחינכו אותך שחייבים להשיג אותה.

לגבי אימת הדין זה נושא בפני עצמו שהרי לא מוזכר כלל בהלכה שמחוייבים בזה לפני ראש השנה. ולא ברור אם היה מנהג לעורר את זה באלול (אף שמוזכר כן באיגרת התשובה של ר"י), אלא שבדורות קודמים זה היה נעשה מעצמו.

לא קשרו לתשובה או ציפיה לגאולה שמפורש שמחוייבים בהם.

ובאמת יש נושא אחר שאמרו בעלי המוסר (אני לא זוכר מי), שאף שבזוהר הזהיר מאוד מתפילה בשביל עצמו ומחייב להתפלל רק בשביל כבוד ה', היום שאף אחד לא בדרגה זו מי שינהג כך מראה שאינו מאמין ח"ו שיש דין עליו. (ואולי היום הדבר השתנה שוב שהרי באמת לא מרגישים את היראה ואם כן אפשר שקל יותר לומר שמבקש על כבוד שמים אלא שאסור לו לרמות את עצמו).

גם לגבי פטור חתן מק"ש מפורש בהלכה שהיום אין למנוע כי זה יוהרא כאילו תמיד מכווין ואילו בגמרא משמע להיפך שמי שיאמר זו יוהרא כי חתן לא יכול לכוין אלא אם הוא במעלה גדולה.

אימת הדין זה לא נושא חיוב או הלכה וכיו"ב, זוהי מציאות מוכרחת, אם עומד לפניך שהקב"ה מלך ושופט את העולם אז אתה ירא מפניו אתה עורך חשבון הנפש וכו'. הדברים פשוטים בתכלית. הכל זה ענין של אמונה. לכן כל חיפוש המקורות כאן הוא מגוחך לחלוטין.
 
 

נפתולי

משתמש ותיק
מתוך עלון "קרני אור" דברי תורתו של הגה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א
שימו לב כיצד הוא מתאר את ההתעוררות ששררה בירושלים בחודש אלול לפני כשמונים-תשעים שנה:
הרב שכטר (2).jpg
 

יהודה1

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
ימת הדין זה לא נושא חיוב או הלכה וכיו"ב, זוהי מציאות מוכרחת, אם עומד לפניך שהקב"ה מלך ושופט את העולם אז אתה ירא מפניו אתה עורך חשבון הנפש וכו'.
הנושא הוא מה המקור שדווקא באלול.
ומי שלא ירא מאימת הדין כל השנה, מניין שצריך להיזכר בזה באלול.

ואמנם המקור הפשוט ביותר הוא המנהג. אבל דרך התורה היא לחפש מקור כתוב לכל דבר. בלי לפקפק ח"ו בדבר שלא נמצא לו מקור.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
כל ענין תשובה עיקרו הוא בלב, ברור שצריך להשקיע בחובות הלבבות.
אם אין אימת הדין אז צריך לעבוד שיהיה. וכי פעם זה כן בא ברגל?

גם אם צריך לעבוד שיהיה אימת הדין, אסור לעבוד על עצמנו שיש לנו אימה זו...

(אם כי איני סבור כלל שיש ענין לעבוד על כך שתהיה אימת הדין. העבודה צריכה להיות להתקרב להקב"ה, שהרי מקור הייחודיות של אלול הוא ממה שעלה משה להר סיני והיו ימי רצון - "אני לדודי ודודי לי". מי שקרוב להקב"ה ממילא גם תהיה לו אימת הדין, כיון שככל שמכיר שהכל מידיו ית' מבין שמדובר במשהו רציני ולא בסתם זעקות "פלצות" של משגיחים. אבל אימת הדין היא לא המטרה, אלא תוצאה של המטרה).
נכון מאוד, אבל יותר מזה אסור לנו לעבוד על עצמנו שאנחנו פטורים מכך. הגישה הזו של 'אנחנו לא בדרגה של אימת הדין אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של תשובה אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של ציפיה לביאת המשיח אז פטורים מזה' היא גישה הרסנית, כי מה הענין להכריז כך מראש, אדרבה ננסה נתאמץ ונעבוד, אבל להכריז על כך מראש בריש גלי? מה הריוח בזה. אם אנחנו בדרגה או לא את זה כבר נראה אנחנו, ואם אחד יעבוד על עצמו שיש לו אימת הדין אז מה אכפת לך? זה עדיף מלעזוב את הענין לגמרי. הסיסמה צריכה להיות: כן! אנחנו יכולים! - Yes we can

וכעת נקודה יסודית מאוד והכרחית. לכל אדם גם השפל ביותר יש יראה בסיסית. והראיה שעבירות חמורות הוא לא יעבור גם במחיר. וכל אחד יכול לבדוק את עצמו בכך. אלא שהיראה אינה מספקת ולענין דברים שקשה לנו לעמוד בהם אנו מסלקים אותה או תולים בכל מיני תירוצים.
כך שאי אפשר לומר שזה לא שייך אלינו, אלא החיוב שלנו הוא להגביר ולהשליט אותה.
הגישה היא שצריך להתמקד ולעבוד על דברים שנמצאים בהשגה שלי, אף אם זה לא עושה לי הרגשה של צדיק, ולא לדבר על דברים גבוהים ומרוממים כשהכל שקר ואין לזה שום השפעה על עצמי מלבד הרגשה טובה של "באיזו דרגה גבוהה אני נמצא". עדיף דרגה נמוכה של אמת, מדרגות גבוהות של שקר, וכדברי חובות הלבבות: "מעט הזך - הוא הרב".

אם מישהו אומר שמי שלא מצפה בכל רגע לביאת המשיח הוא כופר, הרי לאור המציאות שלא הוא ולא שאר כלל ישראל ממלאים חובת ציפיה זו, הרי יוצא מזה אחד מהשנים: א) או שהוא מכריז על עצמו ועל כל כלל ישראל ככופרים. ב) או שהוא חי בעולם של פנטזיה, והדיבורים שלו כל כך מנותקים מהמציאות ("אחד בפה ואחד בלב") עד כדי שהוא לא מבין את האבסורד שבדבריו, בגלל שאצלו אין כל קשר בין ההצהרות לבין המעשים.
נדמה לי שההסבר השני הוא היותר מתקבל על הדעת...
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
מתוך עלון "קרני אור" דברי תורתו של הגה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א
שימו לב כיצד הוא מתאר את ההתעוררות ששררה בירושלים בחודש אלול לפני כשמונים-תשעים שנה:
הרב שכטר (2).jpg

במחכ"ת של הגרי"מ שליט"א, מה אמא שלו עשתה בימי אלול במקום טיפול בעניני הבית? אמרה תהלים וסליחות כל היום?

שמעתי על נשים שחושבות שיותר קדוש בשבילן לעשות מצוות של גברים מאשר של נשים, אבל חשבתי שזה רק אצל הרפורמים.
 

בבא קמא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
גם אם צריך לעבוד שיהיה אימת הדין, אסור לעבוד על עצמנו שיש לנו אימה זו...

(אם כי איני סבור כלל שיש ענין לעבוד על כך שתהיה אימת הדין. העבודה צריכה להיות להתקרב להקב"ה, שהרי מקור הייחודיות של אלול הוא ממה שעלה משה להר סיני והיו ימי רצון - "אני לדודי ודודי לי". מי שקרוב להקב"ה ממילא גם תהיה לו אימת הדין, כיון שככל שמכיר שהכל מידיו ית' מבין שמדובר במשהו רציני ולא בסתם זעקות "פלצות" של משגיחים. אבל אימת הדין היא לא המטרה, אלא תוצאה של המטרה).
נכון מאוד, אבל יותר מזה אסור לנו לעבוד על עצמנו שאנחנו פטורים מכך. הגישה הזו של 'אנחנו לא בדרגה של אימת הדין אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של תשובה אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של ציפיה לביאת המשיח אז פטורים מזה' היא גישה הרסנית, כי מה הענין להכריז כך מראש, אדרבה ננסה נתאמץ ונעבוד, אבל להכריז על כך מראש בריש גלי? מה הריוח בזה. אם אנחנו בדרגה או לא את זה כבר נראה אנחנו, ואם אחד יעבוד על עצמו שיש לו אימת הדין אז מה אכפת לך? זה עדיף מלעזוב את הענין לגמרי. הסיסמה צריכה להיות: כן! אנחנו יכולים! - Yes we can

וכעת נקודה יסודית מאוד והכרחית. לכל אדם גם השפל ביותר יש יראה בסיסית. והראיה שעבירות חמורות הוא לא יעבור גם במחיר. וכל אחד יכול לבדוק את עצמו בכך. אלא שהיראה אינה מספקת ולענין דברים שקשה לנו לעמוד בהם אנו מסלקים אותה או תולים בכל מיני תירוצים.
כך שאי אפשר לומר שזה לא שייך אלינו, אלא החיוב שלנו הוא להגביר ולהשליט אותה.
הגישה היא שצריך להתמקד ולעבוד על דברים שנמצאים בהשגה שלי, אף אם זה לא עושה לי הרגשה של צדיק, ולא לדבר על דברים גבוהים ומרוממים כשהכל שקר ואין לזה שום השפעה על עצמי מלבד הרגשה טובה של "באיזו דרגה גבוהה אני נמצא". עדיף דרגה נמוכה של אמת, מדרגות גבוהות של שקר, וכדברי חובות הלבבות: "מעט הזך - הוא הרב".

אם מישהו אומר שמי שלא מצפה בכל רגע לביאת המשיח הוא כופר, הרי לאור המציאות שלא הוא ולא שאר כלל ישראל ממלאים חובת ציפיה זו, הרי יוצא מזה אחד מהשנים: א) או שהוא מכריז על עצמו ועל כל כלל ישראל ככופרים. ב) או שהוא חי בעולם של פנטזיה, והדיבורים שלו כל כך מנותקים מהמציאות ("אחד בפה ואחד בלב") עד כדי שהוא לא מבין את האבסורד שבדבריו, בגלל שאצלו אין כל קשר בין ההצהרות לבין המעשים.
נדמה לי שההסבר השני הוא היותר מתקבל על הדעת...
נכון מאוד אבל אם למשל אנו מדברים על יראת שמים אז כיון שהתורה חוזרת על כך כל כך הרבה פעמים אז ברור שזה בהשגה שלך.
הרי מגוחך לומר שאתה תחליט מה ההשגה שלך וזהו, בורא העולם שברא את האדם הוא החליט מה ההשגה של כל אחד.

 
 

יהודה1

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
אם מישהו אומר שמי שלא מצפה בכל רגע לביאת המשיח הוא כופר, הרי לאור המציאות שלא הוא ולא שאר כלל ישראל ממלאים חובת ציפיה זו, הרי יוצא מזה אחד מהשנים: א) או שהוא מכריז על עצמו ועל כל כלל ישראל ככופרים. ב) או שהוא חי בעולם של פנטזיה, והדיבורים שלו כל כך מנותקים מהמציאות ("אחד בפה ואחד בלב") עד כדי שהוא לא מבין את האבסורד שבדבריו, בגלל שאצלו אין כל קשר בין ההצהרות לבין המעשים.
נדמה לי שההסבר השני הוא היותר מתקבל על הדעת...

כמו שמי שעושה עבירה אינו כופר בשכר ועונש, אע"פ שבאותו זמן וודאי אינו זוכר שאילו היה זוכר לא היה עושה עבירה, כך מי שלא מרגיש כמו מי שמחכה לבנו שיחזור או כאשה שממתינה לבעלה, אף שוודאי זו הדרגה העיקרית שאליה צריך לשאוף אבל עדיין לא נעשה כופר.

אבל מי שאומר שלא צריך לצפות בכלל, הוא כופר לדעת הרמב"ם ומי שרוצה לומר שאנו אנוסים לכפור לדעת הרמב"ם לא יכול לומר לכן שאין זו כפירה.

הח"ח דיבר על זה, כמובן יש שיאמרו שכולם משקרים ורק הם חיים בעולם המציאותי. גם הכופרים אומרים כך שהרי אנחנו "לא באמת מאמינים באלוקים" שהרי איננו רואים אותו ורק "מדמיינים" ח"ו ואילו הם שאומרים בפיהם שלא מאמינים הם האמיתיים.
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
אם יציעו לנו לשלם חמש שקל ולזכות בדין על בטוח - אזי מי שיסרב סתם כך הוא היחיד שכנראה איננו מפחד.

כאן ועכשיו כולם יראים מהמשפט ולכן עושים דברים טובים.

(או מתייאשים שזה ג"כ מרוב פחד + נחיתות אישית קדומה + אמונות טפלות שכאילו ה' דורש בתוקף דברים מנותקים ולכן אי אפשר להצליח לרצות אותו).

כל השיח סביב אימת הדין - כשזה נתפס בלב בריא ואופטימי = זה מוסיף ומתגבר שינוי דרך וריבוי מעשים טובים.
[כמו להבדיל "קמפיין הגיוועלאד" הידוע - שתמיד יהיו גם אנשים כאלו שזה דוקא ייאש אותם.
אבל כנראה עדיין אין מטומטמים כל כך שזה יגרום להם לחשוב שצריכים להתחזק ולהתעורר ב"אימת השמאל" או ל' או מי שלא יהיה.
ועדיין לא נוצרו הפסיכיים שבעת הבחירות הם יתאמצו לישב ולהרהר כמה עלינו להתחזק במחשבות והרהורים על חומר הסכנה...]
 

zxc

משתמש רגיל
הרה"ג מנשה ישראל רייזמן שליט"א בתחילת שיעורו היום מביא מספה"ק אור פני יהושע מגאלנטא זי"ע, שמכיון שיש מצוה מדברי קבלה בראש השנה "כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ וְאַל תֵּעָצֵבוּ כִּי חֶדְוַת ד' הִיא מָעֻזְּכֶם" (נחמיה ח י) אך סוכ"ס יש את האימת הדין, לכן נצרכים להתכונן במשך חודש אלול ואז בערב ראש השנה יכול הטור לומר "ואוכלין ושותין ושמחין בר"ה לפי שיודעין שהקב"ה יעשה להם נס" כי התכוננו במשך כל החודש
 

ayedavid

משתמש ותיק
נראה לי שהרב מבקש אמת מדבר מזווית של אדם שמשכים שעה לפני הנץ כדי ללמוד, מתפלל, מספיק לענות על רוב דרישות משפחתו, חוטף זמן ללמוד, מתחיל סדר א', חוזר לביתו לעזור לאשתו, ושוב חוזר ללמוד ולא הספיק לנוח, ושוב חוזר הביתה, ומלמד את ילדיו תורה, ושוב לומד בעיון, ושוב חוזר הביתה. עייף, הולך לישון מאוחר למרות שלמחרת צריך שוב לקום מוקדם, ולחתן ילדים.. וכך גם אשתו סביב השעון..

מה אפשר לצעוק על אדם כזה, שיתעורר? אלול? מה בדיוק אתה רוצה שהוא יעשה? שיכניס כמה מחשבות והרגשות?


ולמרות שאיני מגיע לקרסולי אדם כזה.. אני רק שואל:

האם זו צורת חיים נכונה ? (כמובן שהשאלה היא רק על הצד שמסוגלים לה, כי אני אישית הייתי קורס בצהריים של היום הראשון)

האם לא לאדם כזה אמר הרמח"ל שעצת היצר כעצת פרעה "תכבד העבודה על האנשים"?
 

תנא-קמא

משתמש ותיק
מהמכלול ערך "זמן אלול"

יחודו של "זמן" זה נעוץ בכך שהוא מוקדש לעשיית תשובה, ולעבודה רוחנית מיוחדת לקראת בואם של הימים הנוראים. הדבר מתבטא באופנים שונים: לעיתים בהתארכות סדר מוסר, ולימוד ספרים אחרים במקום ספרי המוסר השגרתיים, כדוגמת "שערי תשובה" של רבנו יונה,[3] ריבוי שיחות מוסר מצד המשגיחוהתחזקות של התלמידים בינם לבין עצמם. יש שנוהגים לא לצאת מהישיבה לאורך כל הזמן, כדי להימנע מהשפעות העולם שבחוץ, ולמעט באכילה, בשינה ובביטול תורהתענית דיבור נפוצה אף היא בחודש אלול.
הנחת המוצא של גישה זו היא כי כולם חוטאים בדברים רבים, כולל הצדיקים ביותר, ועל כן אין מי שלא צריך לחוש פחד לאורך כל חודש אלול מפני הימים הנוראים - ימי הדין. כפי שכותב הרב אליהו דסלר"מה מצבנו? מי שירצה להכיר את האמת ידע ויווכח שהנו פושע בכל רגע, פושע בכל נקודה, והגרוע ביותר - שלא ידע מזה כלל" (מכתב מאליהו[4]).
 כבר מימי קדם הוקדש חודש אלול לשיבה בתשובה ולאמירת סליחות לקראת הימים הנוראים. אך בישיבות, בעיקר בעקבות תנועת המוסר, הדגישו "זמן" זה באופן מיוחד. הרב יחזקאל לוינשטיין מעיד: "בלומדי בישיבת לומז'ה היו בימי אלול מתכנסים הנערים לפני תפילת מעריב במוצש"ק בחדר חשוך, ור' דוד טעביל מתלמידי הגרי"ס (רבי דוד טביל מתלמידי רבי ישראל סלנטר) היה מדבר דברי התעוררות ומסיימים בתפילת "השיבנו", וכולם היו פורצים בבכי מר מפחד יום הדין" (אור יחזקאל[5]). 
גם בימינו הדבר נכון, אם כי בצורה פחות דרמטית: "האווירה של אלול היא אווירה של ערב משפט... עכשיו, ערב המשפט, יש אווירה לחוצה; אנשים מסתובבים עם פרצופים רציניים. אם מישהו אומר בשולחן בחדר האוכל משהו שנשמע כמו התחלה של לשון הרע, מיד יזכירו לו כולם: 'אלול, אלול'. בכלל, משתדלים לקצר בארוחות ולדבר בהן כמה שיותר בדברי תורה"[6].

בתנועת המוסר
מלפנים, כאשר ידעתי כל איש אחזו פלצות מקול הקורא: "קודש[7] אלול!"

— רבי ישראל סלנטר, אור ישראל, פרק יד
רבי ישראל סלנטר, מייסד תנועת המוסר, היה גורם מרכזי ביצירת המשמעות הדרמטית של חודש אלול, והמשפט המוזכר - המשפט הנפוץ ביותר בהקשר זה בעולם הישיבות - מהווה משפט מפתח בהבנת גישתו - הגישה שנפוצה בתנועת המוסר ובעולם הישיבות. מונח מפתח נוסף באווירת חודש אלול הוא "חרדת הדין"; החרדה הצפויה מפני ימי-הדין - הימים הנוראים, בהם כל אדם נשפט לחיים או למוות. תנועת המוסר רתמה את חודש אלול לאידאולוגיה שלה, במובן זה שטענה כי לימוד המוסר הוא המכשיר להתקדמות רוחנית בחודש אלול. הרב יחזקאל לוינשטיין כותב בשם רבי ישראל סלנטר, כי: "בזמנינו שהורגלנו בתקיעת שופר, אין אפשרות להגיע להתעוררות על ידי שמיעת קול שופר, ולכן כתב הגרי"ס (רבי ישראל סלנטר) שהעצה הראויה עבורנו היא לימוד המוסר מתוך התבוננות והתפעלות." (אור יחזקאל, עמ' קע"ד)
 במהלך חודש אלול, דחפו ראשי הישיבות ובעיקר המשגיחים את תלמידיהם לחשבון נפש וחזרה בתשובה, מפני החרדה שבימי הדין. הרב יחזקאל לוינשטיין אחד המשגיחים הבולטים, אמר:
רח"ל (ראשי תיבות בארמית של "רחמנא לצלן"; ובעברית "השם יצילנו") זה מצבינו, חולים אנו במחלות אנושות, "כל ראש לחלי" ואין אנו מכירים כלל שחולים אנו. ולדוגמה המדמה בנפשו כי אלול הוא כשאר ימות השנה, הלא חולה הוא אנושות, ואילו אנו אין ימי האלול אצלנו שונים משאר הימים הרי בהכרח שחולים אנו במחלה שאיננו יודעים אודותיה. 

— אור יחזקאל, עמ' ה'
גם הרב אליהו דסלר שהיה נוקשה פחות מהרב לוינשטיין (שניהם משגיחים של ישיבת פוניבז'), כתב:
מי שנגזר דינו ליהרג למחר, לא ינוח ולא יוכל להתענג היום מפני דאגת מותו; רק ליוצא מדעתו יחשב זה אשר לא חש ולא מרגיש במותו הצפוי(ה) לו מחר. וכיוון שכן לפלא על כולנו, שיודעים אנו שזמננו קצוב וימינו ספורים ואין אנו שמים על לב. 

— מכתב מאליהו, כרך ד', עמ' 84
הערות שוליים
  1.  
  2.  
  3. ראו גם בפיסקה לקריאה נוספת.
  4. כרך ב', עמ' 54
  5. עמ' פ"ג
  6. ידידיה מאירלשון הרע? ביטול תורה? פגישות לשידוכים? לא בזמן אלול, באתר הארץ, 20.8.2002.
  7. (פרפרזה על חודש)
 

נפתולי

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
נפתולי אמר:
מתוך עלון "קרני אור" דברי תורתו של הגה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א
שימו לב כיצד הוא מתאר את ההתעוררות ששררה בירושלים בחודש אלול לפני כשמונים-תשעים שנה:
הרב שכטר (2).jpg

במחכ"ת של הגרי"מ שליט"א, מה אמא שלו עשתה בימי אלול במקום טיפול בעניני הבית? אמרה תהלים וסליחות כל היום?

שמעתי על נשים שחושבות שיותר קדוש בשבילן לעשות מצוות של גברים מאשר של נשים, אבל חשבתי שזה רק אצל הרפורמים.


אכן זכיתי להכיר בילדותי את מרת חיה דינה שכטר ע"ה, אמו של הגרי"מ שליט"א, ואכן אין בזה שום הגזמה, היתה יושבת שעות ע"ג שעות ועוסקת בתפילות ובכלל היתה אשה מורמת מעם שהעולם הזה לא תפס אצלה מקום כלל, וכפי שמעיד בנה היא הכינה הכל מראש לפני חודש אלול.
כמובן שעבודות בית פשוטות שאי אפשר לדחות ולהכין מראש היתה עושה גם באלול, אבל נקיונות כלליים ופרוייקטים שסובלים דיחוי או הקדמה - לא היתה עושה אותם בחודש אלול
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
נכון מאוד, אבל יותר מזה אסור לנו לעבוד על עצמנו שאנחנו פטורים מכך. הגישה הזו של 'אנחנו לא בדרגה של אימת הדין אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של תשובה אז לא מדברים על זה, לא בדרגה של ציפיה לביאת המשיח אז פטורים מזה' היא גישה הרסנית, כי מה הענין להכריז כך מראש, אדרבה ננסה נתאמץ ונעבוד, אבל להכריז על כך מראש בריש גלי? מה הריוח בזה. אם אנחנו בדרגה או לא את זה כבר נראה אנחנו, ואם אחד יעבוד על עצמו שיש לו אימת הדין אז מה אכפת לך? זה עדיף מלעזוב את הענין לגמרי. הסיסמה צריכה להיות: כן! אנחנו יכולים! - Yes we can

וכעת נקודה יסודית מאוד והכרחית. לכל אדם גם השפל ביותר יש יראה בסיסית. והראיה שעבירות חמורות הוא לא יעבור גם במחיר. וכל אחד יכול לבדוק את עצמו בכך. אלא שהיראה אינה מספקת ולענין דברים שקשה לנו לעמוד בהם אנו מסלקים אותה או תולים בכל מיני תירוצים.
כך שאי אפשר לומר שזה לא שייך אלינו, אלא החיוב שלנו הוא להגביר ולהשליט אותה.
הגישה היא שצריך להתמקד ולעבוד על דברים שנמצאים בהשגה שלי, אף אם זה לא עושה לי הרגשה של צדיק, ולא לדבר על דברים גבוהים ומרוממים כשהכל שקר ואין לזה שום השפעה על עצמי מלבד הרגשה טובה של "באיזו דרגה גבוהה אני נמצא". עדיף דרגה נמוכה של אמת, מדרגות גבוהות של שקר, וכדברי חובות הלבבות: "מעט הזך - הוא הרב".

אם מישהו אומר שמי שלא מצפה בכל רגע לביאת המשיח הוא כופר, הרי לאור המציאות שלא הוא ולא שאר כלל ישראל ממלאים חובת ציפיה זו, הרי יוצא מזה אחד מהשנים: א) או שהוא מכריז על עצמו ועל כל כלל ישראל ככופרים. ב) או שהוא חי בעולם של פנטזיה, והדיבורים שלו כל כך מנותקים מהמציאות ("אחד בפה ואחד בלב") עד כדי שהוא לא מבין את האבסורד שבדבריו, בגלל שאצלו אין כל קשר בין ההצהרות לבין המעשים.
נדמה לי שההסבר השני הוא היותר מתקבל על הדעת...
נכון מאוד אבל אם למשל אנו מדברים על יראת שמים אז כיון שהתורה חוזרת על כך כל כך הרבה פעמים אז ברור שזה בהשגה שלך.
הרי מגוחך לומר שאתה תחליט מה ההשגה שלך וזהו, בורא העולם שברא את האדם הוא החליט מה ההשגה של כל אחד.
הנידון כאן הוא לא על יראת שמים בסיסית, אלא על אימת הדין נוסח ה"פלצות" של רבי ישראל סלנטר. זה כבר מדרגה גבוהה מאד.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יהודה1 אמר:
מבקש אמת אמר:
אם מישהו אומר שמי שלא מצפה בכל רגע לביאת המשיח הוא כופר, הרי לאור המציאות שלא הוא ולא שאר כלל ישראל ממלאים חובת ציפיה זו, הרי יוצא מזה אחד מהשנים: א) או שהוא מכריז על עצמו ועל כל כלל ישראל ככופרים. ב) או שהוא חי בעולם של פנטזיה, והדיבורים שלו כל כך מנותקים מהמציאות ("אחד בפה ואחד בלב") עד כדי שהוא לא מבין את האבסורד שבדבריו, בגלל שאצלו אין כל קשר בין ההצהרות לבין המעשים.
נדמה לי שההסבר השני הוא היותר מתקבל על הדעת...

כמו שמי שעושה עבירה אינו כופר בשכר ועונש, אע"פ שבאותו זמן וודאי אינו זוכר שאילו היה זוכר לא היה עושה עבירה, כך מי שלא מרגיש כמו מי שמחכה לבנו שיחזור או כאשה שממתינה לבעלה, אף שוודאי זו הדרגה העיקרית שאליה צריך לשאוף אבל עדיין לא נעשה כופר.

אבל מי שאומר שלא צריך לצפות בכלל, הוא כופר לדעת הרמב"ם ומי שרוצה לומר שאנו אנוסים לכפור לדעת הרמב"ם לא יכול לומר לכן שאין זו כפירה.

הח"ח דיבר על זה, כמובן יש שיאמרו שכולם משקרים ורק הם חיים בעולם המציאותי. גם הכופרים אומרים כך שהרי אנחנו "לא באמת מאמינים באלוקים" שהרי איננו רואים אותו ורק "מדמיינים" ח"ו ואילו הם שאומרים בפיהם שלא מאמינים הם האמיתיים.

אף אחד לא אמר שלא צריך לצפות, אלא שמי שלא מצפה בפועל אינו כופר. יש הבדל גדול בין השנים.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ayedavid אמר:
נראה לי שהרב מבקש אמת מדבר מזווית של אדם שמשכים שעה לפני הנץ כדי ללמוד, מתפלל, מספיק לענות על רוב דרישות משפחתו, חוטף זמן ללמוד, מתחיל סדר א', חוזר לביתו לעזור לאשתו, ושוב חוזר ללמוד ולא הספיק לנוח, ושוב חוזר הביתה, ומלמד את ילדיו תורה, ושוב לומד בעיון, ושוב חוזר הביתה. עייף, הולך לישון מאוחר למרות שלמחרת צריך שוב לקום מוקדם, ולחתן ילדים.. וכך גם אשתו סביב השעון..

מה אפשר לצעוק על אדם כזה, שיתעורר? אלול? מה בדיוק אתה רוצה שהוא יעשה? שיכניס כמה מחשבות והרגשות?


ולמרות שאיני מגיע לקרסולי אדם כזה.. אני רק שואל:

האם זו צורת חיים נכונה ? (כמובן שהשאלה היא רק על הצד שמסוגלים לה, כי אני אישית הייתי קורס בצהריים של היום הראשון)

האם לא לאדם כזה אמר הרמח"ל שעצת היצר כעצת פרעה "תכבד העבודה על האנשים"?
לא הבנתי: וכי אנשים שחיים בצורה רגועה בלי לרוץ מהכא להתם כן אפופים באימת הדין?
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
מבקש אמת אמר:
נפתולי אמר:
מתוך עלון "קרני אור" דברי תורתו של הגה"צ ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א
שימו לב כיצד הוא מתאר את ההתעוררות ששררה בירושלים בחודש אלול לפני כשמונים-תשעים שנה:
הרב שכטר (2).jpg

במחכ"ת של הגרי"מ שליט"א, מה אמא שלו עשתה בימי אלול במקום טיפול בעניני הבית? אמרה תהלים וסליחות כל היום?

שמעתי על נשים שחושבות שיותר קדוש בשבילן לעשות מצוות של גברים מאשר של נשים, אבל חשבתי שזה רק אצל הרפורמים.


אכן זכיתי להכיר בילדותי את מרת חיה דינה שכטר ע"ה, אמו של הגרי"מ שליט"א, ואכן אין בזה שום הגזמה, היתה יושבת שעות ע"ג שעות ועוסקת בתפילות ובכלל היתה אשה מורמת מעם שהעולם הזה לא תפס אצלה מקום כלל, וכפי שמעיד בנה היא הכינה הכל מראש לפני חודש אלול.
כמובן שעבודות בית פשוטות שאי אפשר לדחות ולהכין מראש היתה עושה גם באלול, אבל נקיונות כלליים ופרוייקטים שסובלים דיחוי או הקדמה - לא היתה עושה אותם בחודש אלול
וכי עבודות הבית זה "עולם הזה"? הרי זהו ה"עולם הבא" של האשה!

אני מבין מהתיאור שאמו של הגרי"מ שליט"א היתה בעלת מדרגה גבוהה וכוחות גדולים והצליחה איכשהו לקיים שניהם, אבל התפקיד הרגיל של אשה הוא לא לומר תהלים ותפילות, אלא לטרוח שהבית יהיה מקום נעים וחם לבעל ולילדים. מי שמתפללת על חשבון הבית יכולה להצטרף לנשות הכותל שמעדיפות את מצוות הגברים על מצוותיהן שלהן.
 
 

ayedavid

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
לא הבנתי: וכי אנשים שחיים בצורה רגועה בלי לרוץ מהכא להתם כן אפופים באימת הדין?

התכוונתי לומר שאנשים שחיים בצורה רגועה ובכל זאת לא אפופים באימת הדין, אז מובן שאפשר לתבוע מהם משהו, להלחיץ את עצמם או להתבונן ביראת הדין. מה שלכאורה קשה לבוא בטענה כלפי מי שכל כוחותיו ורגעיו נכנסים תחת ההגדרה של עבודת ה'.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
ayedavid אמר:
מבקש אמת אמר:
לא הבנתי: וכי אנשים שחיים בצורה רגועה בלי לרוץ מהכא להתם כן אפופים באימת הדין?

התכוונתי לומר שאנשים שחיים בצורה רגועה ובכל זאת לא אפופים באימת הדין, אז מובן שאפשר לתבוע מהם משהו, להלחיץ את עצמם או להתבונן ביראת הדין. מה שלכאורה קשה לבוא בטענה כלפי מי שכל כוחותיו ורגעיו נכנסים תחת ההגדרה של עבודת ה'.
הערה קטנה: להתבונן ביראת הדין הוא בהחלט דבר חיובי ונצרך לכל בן עליה (ועוד יותר למי שאינו בן עליה...), אבל למה להלחיץ את עצמנו?

כמו שכבר צוין, יסוד ימי האלול הוא עת רצון וקרבת ה' לעמו - "המלך בשדה". אימה ויראה הם רק תוצאה של קרבת אלוקים והכרה בהדר גאונו, אבל עיקרה של קרבת אלוקים היא להיפך - תחושת נעימות וחביבות, אשרינו שזכינו להתקרב למקור הטוב והאמת בעולם. מי שאצלו עיקר הציור של הקב"ה הוא אימה ופחד, כנראה רואה את הקב"ה כמו זקן מפחיד שיושב בשמים ומחלק עונשים למי שלא עושה מה שצריך, שזו הסתכלות המתאימה לקטני הדעת ולא לחכמים.
 
 

ייעוץ תורני

משתמש ותיק
אם נעיז לצאת מהקופסא וגם מהמכלול - מי מוכן להישבע שהפחד מאלול הוא עיקרי יותר מהאהבה?
הרי אין לנו שום מקור לצורה כזו בתורה בנביאים ובכתובים.
וגם לא במשניות בתלמוד ובמדרשים.

מה כן יש לנו?
רק רמז חביב המעיד על חביבות גדולה "אני לדודי ודודי לי"
מה עוד?
שהיהודים עשו בפועל אני לדודי ע"י שלמרות שברון רוחם מנפילתם בעגל הם התאמצו לחזור לקרבת הדוד, ותקעו בשופר שלא יטעו עוד אחר העגל אלא יתרכזו ברצון לחזור להתקרב אליו ככל האפשר בתקוה שגם הוא יתרצה לחזור אלינו >ודודי לי< סלחתי כדבריך.

אלא מאי?
אם יש צורך לעורר מהשינה אז אין ברירה ומלחיצים קצת את הישנוניים.
זה הכל.
איך אמר רבי יחזקאל לוינשטיין "הימים הנחמדים".
ימים שמייצרים לנו קרבת הסוכות ושמחת תורה וחזרת ענני כבוד.

האם אנחנו רעיה/כלה שמתנגדת לפייס את הדוד/הבעל/החתן מהר סיני?
או מפחדת ממנו עד כדי לחכות כל הזמן שילך כבר והיא תחזור לשגרת ריחוק בחסות העגל?
נו באמת, ככה אוהבים?!
 

יהודה1

משתמש ותיק
אני חושב שגלשו לנושא אחר מהנושא המקורי של פתיחת האשכול:
תיובתא אמר:
מהו המקור הקדום ביותר הידוע לאווירת האלול (חרדת הדין, פלצות וכדו') הנהוגה. אם אפשר נא לא להביא מקורות לכך שאלול הוא יום הדין וממילא יש להיחרד, אלא מקורות ישירים הנודעים לאווירה שקדמה ליום הדין.
תודה רבה למסייעים.
 

בבא קמא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
הגישה היא שצריך להתמקד ולעבוד על דברים שנמצאים בהשגה שלי, אף אם זה לא עושה לי הרגשה של צדיק, ולא לדבר על דברים גבוהים ומרוממים כשהכל שקר ואין לזה שום השפעה על עצמי מלבד הרגשה טובה של "באיזו דרגה גבוהה אני נמצא". עדיף דרגה נמוכה של אמת, מדרגות גבוהות של שקר, וכדברי חובות הלבבות: "מעט הזך - הוא הרב".

אם מישהו אומר שמי שלא מצפה בכל רגע לביאת המשיח הוא כופר, הרי לאור המציאות שלא הוא ולא שאר כלל ישראל ממלאים חובת ציפיה זו, הרי יוצא מזה אחד מהשנים: א) או שהוא מכריז על עצמו ועל כל כלל ישראל ככופרים. ב) או שהוא חי בעולם של פנטזיה, והדיבורים שלו כל כך מנותקים מהמציאות ("אחד בפה ואחד בלב") עד כדי שהוא לא מבין את האבסורד שבדבריו, בגלל שאצלו אין כל קשר בין ההצהרות לבין המעשים.
נדמה לי שההסבר השני הוא היותר מתקבל על הדעת...
נכון מאוד אבל אם למשל אנו מדברים על יראת שמים אז כיון שהתורה חוזרת על כך כל כך הרבה פעמים אז ברור שזה בהשגה שלך.
הרי מגוחך לומר שאתה תחליט מה ההשגה שלך וזהו, בורא העולם שברא את האדם הוא החליט מה ההשגה של כל אחד.
הנידון כאן הוא לא על יראת שמים בסיסית, אלא על אימת הדין נוסח ה"פלצות" של רבי ישראל סלנטר. זה כבר מדרגה גבוהה מאד.
לא מדרגה גבוהה מאוד, אלא תלוי בדרגת האמונה שלך. ונחזור על המשל הפשוט מאדם שעומד למשפט לפני מלך בו"ד הרי פשוט שתקופה קודם כבר לא יוכל להסיח דעתו מזה ויחפש כל הזמן סיבות לנצח בדין.
 
 

בבא קמא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
ayedavid אמר:
מבקש אמת אמר:
לא הבנתי: וכי אנשים שחיים בצורה רגועה בלי לרוץ מהכא להתם כן אפופים באימת הדין?

התכוונתי לומר שאנשים שחיים בצורה רגועה ובכל זאת לא אפופים באימת הדין, אז מובן שאפשר לתבוע מהם משהו, להלחיץ את עצמם או להתבונן ביראת הדין. מה שלכאורה קשה לבוא בטענה כלפי מי שכל כוחותיו ורגעיו נכנסים תחת ההגדרה של עבודת ה'.
הערה קטנה: להתבונן ביראת הדין הוא בהחלט דבר חיובי ונצרך לכל בן עליה (ועוד יותר למי שאינו בן עליה...), אבל למה להלחיץ את עצמנו?

כמו שכבר צוין, יסוד ימי האלול הוא עת רצון וקרבת ה' לעמו - "המלך בשדה". אימה ויראה הם רק תוצאה של קרבת אלוקים והכרה בהדר גאונו, אבל עיקרה של קרבת אלוקים היא להיפך - תחושת נעימות וחביבות, אשרינו שזכינו להתקרב למקור הטוב והאמת בעולם. מי שאצלו עיקר הציור של הקב"ה הוא אימה ופחד, כנראה רואה את הקב"ה כמו זקן מפחיד שיושב בשמים ומחלק עונשים למי שלא עושה מה שצריך, שזו הסתכלות המתאימה לקטני הדעת ולא לחכמים.
אתה חוזר על יראת העונש ויראת הרוממות. אבל ברור שלקטנים כמונו נצרכת מאוד יראת העונש. וכבר ביארו בזה שלעולם היא נצרכת גם למי שהוא במדרגת יראת הרוממות. 
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
מהו המקור הקדום ביותר הידוע לאווירת האלול (חרדת הדין, פלצות וכדו') הנהוגה. אם אפשר נא לא להביא מקורות לכך שאלול הוא יום הדין וממילא יש להיחרד, אלא מקורות ישירים הנודעים לאווירה שקדמה ליום הדין.
תודה רבה למסייעים.


לאיזו 'אוירת האלול' כוונתך?
לבעלי בתים מהדור הישן?
לאווירת האלול בעולם הישיבות הליטאיות?
לאוירת האלול בעולם התורה הספרדי האותנטי?

שיטת הישיבות הליטאיות היא אמנם פלצות. (ועל אוירה זו אמנם ביקשת מקורות)
אני מכיר עוד סגנונות של אוירת אלול.
כאשר ההבדל בגישות, נובע מהסתכלות שונה על היסוד של הימים הנוראים.

וממילא - במענה לשאלתך - המקורות מגוונים.
 

ayedavid

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
הערה קטנה: להתבונן ביראת הדין הוא בהחלט דבר חיובי ונצרך לכל בן עליה (ועוד יותר למי שאינו בן עליה...), אבל למה להלחיץ את עצמנו?

כמו שכבר צוין, יסוד ימי האלול הוא עת רצון וקרבת ה' לעמו - "המלך בשדה". אימה ויראה הם רק תוצאה של קרבת אלוקים והכרה בהדר גאונו, אבל עיקרה של קרבת אלוקים היא להיפך - תחושת נעימות וחביבות, אשרינו שזכינו להתקרב למקור הטוב והאמת בעולם. מי שאצלו עיקר הציור של הקב"ה הוא אימה ופחד, כנראה רואה את הקב"ה כמו זקן מפחיד שיושב בשמים ומחלק עונשים למי שלא עושה מה שצריך, שזו הסתכלות המתאימה לקטני הדעת ולא לחכמים.

ההבחנה בין תפיסת יראת העונש השפלה לעומת הרצון הזך בקרבת אלקים היא תוצאה מהרבה דברים ולא משהו שיכול להשתנות בהחלטה איך לתפוס את הימים הנוראיים.

אולי אם נאמר אימת נזק העוונות במקום אימת הדין זה יתאים לכל השיטות והתפיסות בעבודת ה'. גם מי שעבורו אלול ועבודת ה' בכלל מביאים אותו להרגשת קירבת ה' ונועם, בימים האלה צריך לחוש את עוונותיו כמחיצה המפרידה בינו לבין ה'. אולי מחיצה שמפירה את הנועם, או שעלולה למנוע ממנו נועם נוסף, אבל אי אפשר שלא לתת משקל גדול לעבירות ובכל זאת לפעול ולבקש כ"כ הרבה שיתכפרו.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
נכון מאוד אבל אם למשל אנו מדברים על יראת שמים אז כיון שהתורה חוזרת על כך כל כך הרבה פעמים אז ברור שזה בהשגה שלך.
הרי מגוחך לומר שאתה תחליט מה ההשגה שלך וזהו, בורא העולם שברא את האדם הוא החליט מה ההשגה של כל אחד.
הנידון כאן הוא לא על יראת שמים בסיסית, אלא על אימת הדין נוסח ה"פלצות" של רבי ישראל סלנטר. זה כבר מדרגה גבוהה מאד.
לא מדרגה גבוהה מאוד, אלא תלוי בדרגת האמונה שלך. ונחזור על המשל הפשוט מאדם שעומד למשפט לפני מלך בו"ד הרי פשוט שתקופה קודם כבר לא יוכל להסיח דעתו מזה ויחפש כל הזמן סיבות לנצח בדין.
תקרא לזה איך שאתה רוצה, בפועל כמה אנשים חיים עם הרגשה כזו?

(לא מדברים על הרגשה כזו, לא כותבים על הרגשה כזו, אלא חיים בהרגשה כזו)
 
 

בבא קמא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
הנידון כאן הוא לא על יראת שמים בסיסית, אלא על אימת הדין נוסח ה"פלצות" של רבי ישראל סלנטר. זה כבר מדרגה גבוהה מאד.
לא מדרגה גבוהה מאוד, אלא תלוי בדרגת האמונה שלך. ונחזור על המשל הפשוט מאדם שעומד למשפט לפני מלך בו"ד הרי פשוט שתקופה קודם כבר לא יוכל להסיח דעתו מזה ויחפש כל הזמן סיבות לנצח בדין.
תקרא לזה איך שאתה רוצה, בפועל כמה אנשים חיים עם הרגשה כזו?

(לא מדברים על הרגשה כזו, לא כותבים על הרגשה כזו, אלא חיים בהרגשה כזו)
ולכן מה? לכן פטורים מזה? אנחנו נדבר על זה כמה שיותר כדי שגם אנחנו נגיע לזה, וכמובן שיש בזה דרגות אין קץ.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
בבא קמא אמר:
מבקש אמת אמר:
בבא קמא אמר:
לא מדרגה גבוהה מאוד, אלא תלוי בדרגת האמונה שלך. ונחזור על המשל הפשוט מאדם שעומד למשפט לפני מלך בו"ד הרי פשוט שתקופה קודם כבר לא יוכל להסיח דעתו מזה ויחפש כל הזמן סיבות לנצח בדין.
תקרא לזה איך שאתה רוצה, בפועל כמה אנשים חיים עם הרגשה כזו?

(לא מדברים על הרגשה כזו, לא כותבים על הרגשה כזו, אלא חיים בהרגשה כזו)
ולכן מה? לכן פטורים מזה? אנחנו נדבר על זה כמה שיותר כדי שגם אנחנו נגיע לזה, וכמובן שיש בזה דרגות אין קץ.
רק כדאי לוודא שהדיבורים יביאו אותנו למדרגה זו, ולא שיהיו במקומה.
 
 
חלק עליון תַחתִית