יהודי אמר:ב. המנהג ודאי להקל, ולבד מההגדרה המשפטית, הרי כל שכן רוצה שיספיק אישור של שכן אחד כדי שגם הוא יוכל לכבד את אורחיו ולא יצטרכו לטפס 5 קומות.
יעקב שלם אמר:א. אם לא משתמשים בחשמל
זה בגדר זנוזל"ח
ברל אמר:האם אין זה מצוות הכנסת אורחים וחסד מינמלי שנדרש מאנשים לעשות?
יעקב שלם אמר:א. אם לא משתמשים בחשמל
זה בגדר זנוזל"ח
אך לפי מה שידוע לי מועיל מחאה ע"כ
וממילא כל זמן שלא מחו מותר
נראה לי ש"מנהג המדינה" בהר נוף לעבור דרך בניינים במדרגות
ב. מסברא פשוט שזה אסור וכמו שהסביר יפה @איש ווילנא
???משה נפתלי אמר:יש בנינים שאף לא אחד מן הדיירים שילם שמץ עבור רכישת דירתו; הכל נרכש בכספי יהודים נדיבי לב.
ואף לא הסכמה של כל הבנין חוץ מאחדזה ברור שאם אני עולה לבית אחד השכנים הרי אני יכול לעלות במעלית
כיון שזה בכלל תשמישי דירתו שיוכל להביא גם את אורחיו
אבל אם אני משתמש בבנין כמעבר בשביל עצמי
לא יועיל לזה הסכמה של שכן אחד
תמוה דאין כופין על מידת סדום להניחו לדור ורק אם דר שלא ישלם.0583253468 אמר:לי אמר דיין מוסמך בבי"ש שלעבור בלי חשמל מותר מטעם זנול"ח אפי' אם כתוב בפירוש שלט שאין מעבר, ול"מ השלט אלא שלא יהיה מצר שהחזיקו בו רבים
הדבר אינו פשוט כלל ועיקר, ויש מן הדיינים שמגבילים כלל זה, וכדאי לברר הדברים.טוביה פרידמן אמר:הדבר בא לדין תורה בבי''ד של הגר''נ קרליץ זצ''ל והדיינים פסקו דכיוון שמיצר החזיקו בו רבים אסור לפנותו אסור לדיירים למחות.
דרומאי אמר:תמוה דאין כופין על מידת סדום להניחו לדור ורק אם דר שלא ישלם.0583253468 אמר:לי אמר דיין מוסמך בבי"ש שלעבור בלי חשמל מותר מטעם זנול"ח אפי' אם כתוב בפירוש שלט שאין מעבר, ול"מ השלט אלא שלא יהיה מצר שהחזיקו בו רבים
ברל אמר:בילדותי גרתי בשכונת הר נוף ואכן יש בתים שהיו שמים שלט שהמעבר אך ורק לדירי הבניין ואורחיהם. כילד/נער מעולם לא הבנתי מה כל כך קשה להם אם זה.
וזה נקודה שאני רוצה לשאול מפרספקטיבה אחרת. יש בנינים שממש נהפכים למיבר רבים בעקבות מעבר תושבים אולם בד"כ מדובר על מעבר של מקסימום אדם אחד בשעה. האם אין זה מצוות הכנסת אורחים וחסד מינמלי שנדרש מאנשים לעשות?
משה נפתלי אמר:יש בנינים שאף לא אחד מן הדיירים שילם שמץ עבור רכישת דירתו; הכל נרכש בכספי יהודים נדיבי לב.
עזות מצח היא אפוא למנוע מן הציבור שימוש בר-צורך (ויש שיש בו צורך גדול) בקרקע שנקנה מרכוש ציבור.
תיתי לי דכי אתא צורבא מרבנן לקמאי לדינא לא מזיגנא רישי אבי סדיא כמה דלא מהפיכנא בזכותיה [שבת קיט:]יושב אוהלים אמר:אני מתלבט אם הערה זו אפילו ראויה לתגובה בכלל, אבל לצד שכן, אין שום שייכות לזה בין אם שילמתי על הדירה מחיר יקר ממיטב כספי או שהגרלתי אותו בהגרלה, או שקיבלתי אותה במתנה מסבתא שלי למתנת יום הולדת, וגם - כן גם ככה- אם קיבלתי אותה [במתנה] מנדיב לב או אירגון של צדקה -משה נפתלי אמר:יש בנינים שאף לא אחד מן הדיירים שילם שמץ עבור רכישת דירתו; הכל נרכש בכספי יהודים נדיבי לב.
עזות מצח היא אפוא למנוע מן הציבור שימוש בר-צורך (ויש שיש בו צורך גדול) בקרקע שנקנה מרכוש ציבור.
כל שאני גר כאן יש לי זכויות כמו כל שאר דיירי הבנין!
(זה לא זכות שקשור לדירה, זה זכות שקשור לדייר).
גם ברחוב רשב"ם בין מס' 7 ל-5, יש מעבר לנחמיה בין 6 ל-8, והכל עוברים שם.טוביה פרידמן אמר:בבני ברק ברחוב רבי נחמן מברסלב ליד סלונים יש מעבר מתחת לבניין (מי שמכיר) והיו עוברים שם כל תושבי הרחובות מהכא להתם, והנה קם דייר חדש שמחה על הדבר הזה וטען כל מיני טענות ואף תלה שלטים שהמעבר אסור וכו' הדבר בא לדין תורה בבי''ד של הגר''נ קרליץ זצ''ל והדיינים פסקו דכיוון שמיצר החזיקו בו רבים אסור לפנותו אסור לדיירים למחות.
אם כך היה כוונתו לא היה כותב "עזות מצח היא אפוא למנוע מן הציבור..." אלא "אינו יכול למנוע..." שהרי אין זה דירה שלו כלל אלא "שייך לכספי ציבור של אותו הכלל".... (כלשונך).אברהם לוי אמר:תיתי לי דכי אתא צורבא מרבנן לקמאי לדינא לא מזיגנא רישי אבי סדיא כמה דלא מהפיכנא בזכותיה [שבת קיט:]יושב אוהלים אמר:אני מתלבט אם הערה זו אפילו ראויה לתגובה בכלל, אבל לצד שכן, אין שום שייכות לזה בין אם שילמתי על הדירה מחיר יקר ממיטב כספי או שהגרלתי אותו בהגרלה, או שקיבלתי אותה במתנה מסבתא שלי למתנת יום הולדת, וגם - כן גם ככה- אם קיבלתי אותה [במתנה] מנדיב לב או אירגון של צדקה -משה נפתלי אמר:יש בנינים שאף לא אחד מן הדיירים שילם שמץ עבור רכישת דירתו; הכל נרכש בכספי יהודים נדיבי לב.
עזות מצח היא אפוא למנוע מן הציבור שימוש בר-צורך (ויש שיש בו צורך גדול) בקרקע שנקנה מרכוש ציבור.
כל שאני גר כאן יש לי זכויות כמו כל שאר דיירי הבנין!
(זה לא זכות שקשור לדירה, זה זכות שקשור לדייר).
נראה לי לפרש דברי השואל כך: שמדובר בבנינים של כספי ציבור, כמו כולל גליציה כולל פולין, שיש להם עשרות בנינים שמשכירים אותם, או שנותנים מגורים לזכאים לכך.
ממילא הבנין כולו שייך לכספי ציבור של אותו כולל, ובידי הדייר יש רק זכות למגורים, ולא בעלות.
ונפשו לשאו"ל הגיעה האם יש לדייר זכות למנוע מלהשתמש בחדר המדרגות, או שרק הבעלים, דהיינו גבאי הכולל.
"טוביה פרידמן" כתב: ↑
בבני ברק ברחוב רבי נחמן מברסלב ליד סלונים יש מעבר מתחת לבניין (מי שמכיר) והיו עוברים שם כל תושבי הרחובות מהכא להתם, והנה קם דייר חדש שמחה על הדבר הזה וטען כל מיני טענות ואף תלה שלטים שהמעבר אסור וכו' הדבר בא לדין תורה בבי''ד של הגר''נ קרליץ זצ''ל והדיינים פסקו דכיוון שמיצר החזיקו בו רבים אסור לפנותו אסור לדיירים למחות.
"אברהם לוי" כתב:
גם ברחוב רשב"ם בין מס' 7 ל-5, יש מעבר לנחמיה בין 6 ל-8, והכל עוברים שם.
ובילדותי הם עשו גדרות כמה פעמים, והילדים חיבלו בהם והמשיכו לעבור.
ובסמוך גר דיין אחד שגם היה עובר שם, ושאלנו פיו ואמר מיצר שהחזיקו כו', ואין להם זכות לעכב.
ואחר כמה פעמים שפרצו, נשאר פרוץ, ועד היום יותר מעשרים שנה אחרי, משמש כמעבר לכל החפץ.
ודאי שחדר המדרגות הוא בבעלות השכנים!0583253468 אמר:דרומאי אמר:תמוה דאין כופין על מידת סדום להניחו לדור ורק אם דר שלא ישלם.0583253468 אמר:לי אמר דיין מוסמך בבי"ש שלעבור בלי חשמל מותר מטעם זנול"ח אפי' אם כתוב בפירוש שלט שאין מעבר, ול"מ השלט אלא שלא יהיה מצר שהחזיקו בו רבים
הייתי בחור צעיר כששמעתי מהרב את זה הפסק, וע"כ לא חקרתי לעומק, י"ל שאין זה דייקא מצד מידת סדום אלא פשוט שחדר המדריגות אינו בבעלות השכנים
אתה אומר וודאי והרב ההוא אומר שלא וודאידרומאי אמר:ודאי שחדר המדרגות הוא בבעלות השכנים!0583253468 אמר:דרומאי אמר:תמוה דאין כופין על מידת סדום להניחו לדור ורק אם דר שלא ישלם.
הייתי בחור צעיר כששמעתי מהרב את זה הפסק, וע"כ לא חקרתי לעומק, י"ל שאין זה דייקא מצד מידת סדום אלא פשוט שחדר המדריגות אינו בבעלות השכנים