מלמד להועיל
משתמש ותיק
האם יש מקור למה ששגור בפי העולם שחתן בשנה הראשונה אינו צריך לישון בסוכה?
למה שנה ראשונה לדעתך זה יותר מצטער מכל אדם???שאר לעמו אמר:אבל בחתן שנה ראשונה מה שאמרו ששגור בפי העולם זה מדין מצטער או עוסק במצוה.
לא הבנתי מה שייך שבגלל שהיא מצטערת הוא פטור מסוכהשאר לעמו אמר:לא מצטער שאינו חייב לעלות לסוכתו, אלא לא לישן בה כלל כל שבעה
עיין רמ"א תרלט ב (העתקתי מויקיטקסט)שאר לעמו אמר:מסתמא איש כזה היה מחויב למצא לבנות סוכה לו ולאשתו.
אברהם העברי אמר:בעלון של הרב עמרם פריד כתב שאין מקור ורק אחרי עונה אינו חייב לעבור חזרה לסוכה
הרמ"א מיירי בכל אדם, לא בחתן בשנה ראשונה.אברהם העברי אמר:לא הבנתי מה שייך שבגלל שהיא מצטערת הוא פטור מסוכהשאר לעמו אמר:לא מצטער שאינו חייב לעלות לסוכתו, אלא לא לישן בה כלל כל שבעה
עיין רמ"א תרלט ב (העתקתי מויקיטקסט)שאר לעמו אמר:מסתמא איש כזה היה מחויב למצא לבנות סוכה לו ולאשתו.
הגה: ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצות יש אומרים משום צינה דיש צער לישן במקומות הקרים (מרדכי פרק הישן) ולי נראה משום דמצות סוכה איש וביתו איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה ובמקום שלא יוכל לישן עם אשתו שאין לו סוכה מיוחדת פטור וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה אם אפשר להיות לו סוכה מיוחדת:
שובשאר לעמו אמר:הרמ"א מיירי בכל אדם, לא בחתן בשנה ראשונה.
ייש"כ זו שאלה שבאמת מציקה לי כבר הרבה זמן ואין לי תשובה אשמח אם תמצא משהו ותעדכןשאר לעמו אמר:ובדברי הרמ"א יש לעיין שאם זו מצות התורה שיישן כדרך שישן כל השנה איש ואשתו שבלא זה מעיקרא פטור, מדוע רק 'טוב להחמיר', ומדוע אין חובה שיבנה סוכה לשניהם, כמו שלא יכול לפטור עצמו לעשות סוכה במקום שיש ריח שמפריעו ומצטער עי"כ. שמא זה נקרא מקום שא"א לבנות בו סוכה ופטור מהמצווה בשינה מצד אונס, ורק אם יכול שיקיים?
ובמשנ"ב:אברהם העברי אמר:עיין רמ"א תרלט ב (העתקתי מויקיטקסט)
הגה: ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצות יש אומרים משום צינה דיש צער לישן במקומות הקרים (מרדכי פרק הישן) ולי נראה משום דמצות סוכה איש וביתו איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה ובמקום שלא יוכל לישן עם אשתו שאין לו סוכה מיוחדת פטור וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה אם אפשר להיות לו סוכה מיוחדת:
בביאור הגר"א חולק ע"ז דלא מיפטר משום זה וגם במ"א מסיק דמשום זה לא מיפטר ולימד זכות אחר על העולם משום דהו"ל מצטער כשאין יכול לישן שם עם אשתו והנה לפי טעם זה אם אין מצטער כגון שאין אצלו זמן עונה עכשיו אין לו לפטור עצמו מן השינה. ומשמע מכמה אחרונים דמאן דא"א לו לישן עם אשתו בסוכה דאין לו סוכה מיוחדת לא יבטל זמן עונה וליל טבילה ואין לחייבו לאחר שנזדווג עם אשתו שיחזור לסוכתו אלא ישן בביתו עד עמוד השחר:
אברהם העברי אמר:סניף להקל בזה
זה הדברי יציב הוא מובא כאן https://tvunah.org/שינה-בסוכה-בשנה-ראשונה/מיקי אמר:כמדומה בשם ה"דברי חיים"
שאר לעמו אמר:זה כבר לא קשור דוקא לחתן בשנה ראשונה.
זה מדין מצטער שפטור כמו ירדו גשמים וחזר לביתו.
אבל בחתן שנה ראשונה מה שאמרו ששגור בפי העולם זה מדין מצטער או עוסק במצוה.
אכן בפשטות צורת תשבו כעין תדורו שיהיה לו ולביתו סוכה מיוחדת, אלא שזה קשה טכנית, ומשו"כ לא מצאנו שהיו עושים זאת כמעט.
פרלמן משה אמר:אברהם העברי אמר:בעלון של הרב עמרם פריד כתב שאין מקור ורק אחרי עונה אינו חייב לעבור חזרה לסוכה
איך משיגים את העלון?
מענטשאלע אמר:בהמשך למה שכתבתי למעלה משמו של מרן הגאב"ד הרמ"א פריינד זצוק"ל, מביא תלמידיו הגרש"י הירש בספרו מרא דשמעתתא - עטרת יהושע כך.
מרא דשמעתתא - עטרת יהושע.jpg