אחד התלמידים
משתמש ותיק
שמעתי נוסח אחר מבנו הג"ר מאיר סאלאווייציק ז"ל, דומני שאמר שהוא שמע זה מאחד שהיה שם בשעת מעשה.כלפי ליא אמר:אם כבר קרעניץ, הגר"מ זמבא עם הגרי"ז מבריסק ובנו הגרי"ד זצ"ל
הרב_מנחם_זמבא_עם_הגאון_מבריסק.jpg
2 עובדות ידועות משהותו של הגרי"ז בקרעניץ
1 הוא הקפיד להסתכל במראה על התפילין. בעיני החסידים שם, זה לא מצא חן, והם הניחו לו בשולחנו תשובות דברי חיים פתוח בסימן שהוא אומר שלא צריך להקפיד על תפילין בדיוק מושלם בין העיניים, כי מקום יש בראש לב' תפילין [קרעניץ זה באיזור צאנז]. הגרי"ז הבין את הרמז, אבל לא נסוג מעמדתו שחייבים להקפיד בדיוק [כמשמעות ההלכה]. אך כיון שראה שזה מציק להם, החליט לא להשתמש במראה, והחל לשאול את האנשים אם התפילין מדויק, וכדרכו של הרב מבריסק, הוא לא סמך על אחד ולא על שניים... לא עבר זמן רב, והם אמרו לו "בבקשה, שהרב יחזור להסתכל במראה..."
2. בשהותו שם החלו רוחות המלחמה לנשוב, הוא מיהר לחזור לבריסק. אחרי המלחמה הוא היה מאוד מוטרד, כי נשאר לו חוב קטן לאכסניא, מלון משפחת אנגלנדר, ושנים אח"כ כשפגש בן משפחה, ביקש לפרוע את החוב, ולברר אצל כל היורשים שזה מסודר.
הם השאירו לו מש"כ הדברי חיים שזה מעשה שטות להסתכל במראה. הוא סיפר להם שמספרים שהיה אדמו"ר שאכל בסוכה בשעת ירידת גשם, ונשאל מהירושלמי שהנשאר בסוכה בשעת ירידת גשמים נקרא הדיוט, והוא ענה שכדאי להיות הדיוט כדי לישב בסוכה. ואמר הגרי"ז שכמו כן כדאי לעשות מעשה שטות כדי לקיים מצות תפילין.