נוסח ניחום אבלים

יהודי

משתמש ותיק
לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
 

זאת תורת

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
יש שאומרים שכאשר אחד ההורים של האבל חי, אין בתוספת זו ברכה אלא להיפך ח"ו, שאומר לו שלא ישב עוד פעם שבעה, דהיינו שימות בחיי אביו [או אמו]. ובפשטות כוונת האומרים היא שיתקיים הפסוק של 'ובלע המות לנצח' ולא ימות אף אחד, אבל מהנוסח משמע שזה ברכה פרטית לאבל. ובכל מקרה אין לנוסח זה מקור.
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פעם בניחום אבלים אחד האבלים אמר לי שהוא מברך אותי שלא אשב שבעה בחיים...

עניתי לו: חס וחלילה. תברך אותי שאשב שבעה רק כשאהיה זקן מאוד!
 

הכהן

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ובכל מקרה אין לנוסח זה מקור.
הנוסח הזה הוא תרגום מאידיש "זאלס'ט נישט האבן קיין צער" - ובלשה"ק - שלא תדעו עוד צער, ואסמכוה אקרא.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
בשום ספר\סידור לא מובאת הוספה זו.
 

נבשר

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
בשום ספר\סידור לא מובאת הוספה זו.
לא ראיתי בפנים מציינים לספר של ר' משה שטרנבוך בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ד סי' רעד, פ"ט ניחום אבלים אות ז, כתב שכך נהוג כיום בא"י), וכן בספר של הרב יברוב דברי סופרים (סי' שעו בעמק דבר ס"ק כה). ועוד ראיתי שמביאים שהריי"צ כתב פעם נוסח זה במכתב.
 

אליהו52

משתמש ותיק
ר' יוסף חיים זוננפלד היה מקפיד להוסיף משפט זה דאל"כ משמע שיצטרכו לשבת שבעה פעם נוספת... (הנהגות ופסקים בהלכות אבילות מהגרי"ח זוננפלד)
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
הגרשז"א עורר שזה משתמע שימות בחיי הוריו, וקראתי פעם שזה התחיל כשכתב בעיתון לפני השואה כ׳ כך בתחילת המדור של זיכרון להולכים ומשם זה צבר תאוצה
 

אדם קדמון

משתמש רגיל
התוספת הזו לנוסחי התנחומים של אשכנזים וספרדים היא ממש בת-זמננו 
וקשה לאתר את מקורה, שהוא ככל הנראה ארץ ישראלי. תוספת זו מציינת בלשון 
מקראית את לשון התנחומים המקובלת בחברה הישראלית בכלל: "שלא תדעו עוד צער", ואולי היא תרגום של לשון התנחומים הזהה באידיש: "זאלסט נישט האבן קיין צער". 
 

במבי

משתמש ותיק
וּבָאוּ֮ וְרִנְּנ֣וּ בִמְרוֹם־צִיּוֹן֒ וְנָהֲר֞וּ אֶל־ט֣וּב יְהוָ֗ה עַל־דָּגָן֙ וְעַל־תִּירֹ֣שׁ וְעַל־יִצְהָ֔ר וְעַל־בְּנֵי־צֹ֖אן וּבָקָ֑ר וְהָיְתָ֤ה נַפְשָׁם֙ כְּגַ֣ן רָוֶ֔ה וְלֹא־יוֹסִ֥יפוּ לְדַאֲבָ֖ה עֽוֹד׃ (ירמיה לא-יא)
 

סיני ועוקר

משתמש רגיל
כשישב אמו"ר שבעה רח"ל, ניחמו האדמו"ר ממודז'יץ שליט"א [אא"ט] וא"ל שהגרש"ז זצ"ל ניחמו באופן הזה ללא 'ולא תוסיפו'
 
לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
שמעתי בניחום אבלים, שאמרו שם שהתוספת של 'ולא תוסיפו לדאבה עוד', שהיה אחד מגדולי ישראל שנפטר לפני הרבה שנים, ובעמוד הראשון בעיתון המודיע היה כתוב בגדול את הנוסח, המקום ינחם וכו', והכתב של העיתון הוסיף מעצמו, 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
פעם בניחום אבלים אחד האבלים אמר לי שהוא מברך אותי שלא אשב שבעה בחיים...

עניתי לו: חס וחלילה. תברך אותי שאשב שבעה רק כשאהיה זקן מאוד!
ובן אין לו והעברתם את נחלתו לאחיו ודרשו חז"ל ב"יש נוחלין" שזה אביו ולא פירשו הכתוב כי זה קללה שמת בחיי אביו וכנ"ל
 

דבש לפי

משתמש ותיק
לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
כאשר ניחמתי יהודי מבוגר שישב שבעה בפעם שניה תוך תקופה קצרה - אז הוספתי זאת.
אבל באופן רגיל איני מוסיף זאת, ואין צריך לומר שלמי שהוריו בחיים איני אומר זאת.
 

ערך רב

משתמש ותיק
זכורני שניחמתי פעם אדם מבוגר מאד [שנפטר לבסוף בגיל צ"ח], וגם הוספתי לו שלא ידע עוד צער, רק שמחות.
והלה הגיב: לא! בדרך העולם, מי שמאריך ימים רואה ל"ע גם דברים שאינם משמחים.
כך שבברכה שלך טמונה קללה לקיציו"ש ח"ו.
 

אני הגבר

משתמש ותיק
בעברית.
התכוונתי למה הם שינו.
ואם נמצא ראשונים אחרים נדע -
או שהנוסח לא בדווקא וכשם שלא נמצא בגמרא (כמדומני שהנוסח "תנוחמו" מופיע במס"ס לענין ניחום אבלים בשבת).
או שהיתה להם מסורת שונה.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
שמעתי בניחום אבלים, שאמרו שם שהתוספת של 'ולא תוסיפו לדאבה עוד', שהיה אחד מגדולי ישראל שנפטר לפני הרבה שנים, ובעמוד הראשון בעיתון המודיע היה כתוב בגדול את הנוסח, המקום ינחם וכו', והכתב של העיתון הוסיף מעצמו, 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
בהתחשב בעובדה שהגרי"ח זוננפלד הקפיד לומר כך (יתכן שמוקדם הרבה יותר, את זה אני מכיר), קשה לזרוק את זה על עיתון המודיע, אולי עדיף לדבר על עיתון המליץ.
 

mmh

משתמש ותיק
האם יש 'נוסח' מחייב לניחום אבלים?
אנשי כנה"ג תקנו נוסחאות קבועות לברכות ותפילות.

מה המקור הכי מוקדם לנוסח שאותו אנו אומרים: המקום ינחם וכו'?

הנהוג הוא שבאמירה זו מסיימים את הניחום, מה המקור לכך?

באמת, שטובה גדולה עשו עמנו הקדמונים כשקבעו נוסח של אמירת 'המקום ינחם',
תארו לעצמכם שכל אחד היה צריך לייצר נוסח משלו...

אוי, כמה שטויות היו נאמרות.
ומעשים שבכל בית האבל שיש מי שטורח לבלבל במוח.

נניח והייתי רוצה לתאר במילים שלי את התוכן של 'המקום ינחם',
האם הייתי אומר: צרתך אינה גדולה לעומת הצער של החורבן,
או שהתוכן הוא: מי שינחם אותם ינחם גם אותך, ומכיון שנחמת ציון מובטחת, נחמתך גם כן תהיה.
מה בעצם התוכן של הנחמה?
 

יד לבנון

משתמש ותיק
לפי זכרוני המקור היותר קדום שאני ראיתי לנוסח האשכנזים הוא דרישה ביו"ד. [ושו"ר שציינו כאן למהרי"ל ואיני זוכר, ואודה למי שיכול להעלותו].

ולביאור נוסח זה, בודאי יואיל הרב @לבי במערב להעלות מכתבו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זיע"א [שנדפס לשב"ק זו העעל"ט בגליון 'התקשרות'] ובו ביאור הנחמה ביותר מכפליים בהכללת צרת היחיד בשל הרבים.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
איך זה מנחם?

נניח ונאבד לי 100 ש"ח,
ועכשיו אין לי כסף לקנות במכולת,
מה יעזור לי לדעת שכל הבורסה נפלה...?

רש"י באיכה
"מה אעידך ומה אדמה לך" - לומר לך מה תתמה על שברך הלא אף לאומה פלונית אירע כמותך "מה אשוה לך ואנחמך" - כשבאה צרה על אדם אומר לו אף בפלוני עלתה כך תנחומי הם לו
 

mmh

משתמש ותיק
רש"י באיכה
"מה אעידך ומה אדמה לך" - לומר לך מה תתמה על שברך הלא אף לאומה פלונית אירע כמותך "מה אשוה לך ואנחמך" - כשבאה צרה על אדם אומר לו אף בפלוני עלתה כך תנחומי הם לו
מצאת מקור. ישר כח.

מה ההסבר?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מצאת מקור. ישר כח.

מה ההסבר?

ההסבר הפסיכולוגי?
אפשר להגיד הרבה
א. כל המושג של יש או אין הוא יחסי
נאבד לך 100 ש"ח
זוכר?
בסביון לא ירגישו את זה
בחאן אל אחמר זה יוביל למלחמת חמולות

ואגב לפי מהר"ל זה עומק המשנה איזהו עשיר ואכ"מ

ממילא אם כולם מתמודדים זה הרבה יותר קל

ב. חלק גדול מהקושי זה קנאה
ולמה אני שונה וכו'

אפשר עוד להוסיף
אבל זה מה שעלה לי בשלוף
 
  • תודה
Reactions: mmh
חלק עליון תַחתִית