יש שאומרים שכאשר אחד ההורים של האבל חי, אין בתוספת זו ברכה אלא להיפך ח"ו, שאומר לו שלא ישב עוד פעם שבעה, דהיינו שימות בחיי אביו [או אמו]. ובפשטות כוונת האומרים היא שיתקיים הפסוק של 'ובלע המות לנצח' ולא ימות אף אחד, אבל מהנוסח משמע שזה ברכה פרטית לאבל. ובכל מקרה אין לנוסח זה מקור.יהודי אמר:לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
הנוסח הזה הוא תרגום מאידיש "זאלס'ט נישט האבן קיין צער" - ובלשה"ק - שלא תדעו עוד צער, ואסמכוה אקרא.מכל מלמדי השכלתי אמר:ובכל מקרה אין לנוסח זה מקור.
בשום ספר\סידור לא מובאת הוספה זו.יהודי אמר:לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
לא ראיתי בפנים מציינים לספר של ר' משה שטרנבוך בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ד סי' רעד, פ"ט ניחום אבלים אות ז, כתב שכך נהוג כיום בא"י), וכן בספר של הרב יברוב דברי סופרים (סי' שעו בעמק דבר ס"ק כה). ועוד ראיתי שמביאים שהריי"צ כתב פעם נוסח זה במכתב.פרלמן משה אמר:בשום ספר\סידור לא מובאת הוספה זו.
שמעתי בניחום אבלים, שאמרו שם שהתוספת של 'ולא תוסיפו לדאבה עוד', שהיה אחד מגדולי ישראל שנפטר לפני הרבה שנים, ובעמוד הראשון בעיתון המודיע היה כתוב בגדול את הנוסח, המקום ינחם וכו', והכתב של העיתון הוסיף מעצמו, 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
ובן אין לו והעברתם את נחלתו לאחיו ודרשו חז"ל ב"יש נוחלין" שזה אביו ולא פירשו הכתוב כי זה קללה שמת בחיי אביו וכנ"לפעם בניחום אבלים אחד האבלים אמר לי שהוא מברך אותי שלא אשב שבעה בחיים...
עניתי לו: חס וחלילה. תברך אותי שאשב שבעה רק כשאהיה זקן מאוד!
כאשר ניחמתי יהודי מבוגר שישב שבעה בפעם שניה תוך תקופה קצרה - אז הוספתי זאת.לצערי הייתי כעת בניחום אבלים, ושמעתי מת"ח א' שם שבבריסק לא אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
מה ידוע לציבור על כך?
מאיפה הנוסח האשכנזי "המקום ינחם אתכם.." בעוד שברמב"ם ובטור ושו"ע (שעו) הנוסח "תנוחמו מן השמים" (ולא כנוסח הספרדים מן השמים תנוחמו).מה ידוע לציבור על כך?
כמדומני שזה אחד הנוסחאות במהרי"ל (ועכ"פ יש במהרי"ל נוסח שונה מהטור הנזכר).מאיפה הנוסח האשכנזי "המקום ינחם אתכם.." בעוד שברמב"ם ובטור ושו"ע (שעו) הנוסח "תנוחמו מן השמים" (ולא כנוסח הספרדים מן השמים תנוחמו).
וכן בסידור אור מציון ואחריו בתפלת כל פה..נמצא ב'שבות יעקב', סדור יעב"ץ, 'עבודת ישראל' לר"י בער, ועוד.
בהתחשב בעובדה שהגרי"ח זוננפלד הקפיד לומר כך (יתכן שמוקדם הרבה יותר, את זה אני מכיר), קשה לזרוק את זה על עיתון המודיע, אולי עדיף לדבר על עיתון המליץ.שמעתי בניחום אבלים, שאמרו שם שהתוספת של 'ולא תוסיפו לדאבה עוד', שהיה אחד מגדולי ישראל שנפטר לפני הרבה שנים, ובעמוד הראשון בעיתון המודיע היה כתוב בגדול את הנוסח, המקום ינחם וכו', והכתב של העיתון הוסיף מעצמו, 'ולא תוסיפו לדאבה עוד'.
צרתך הפרטית - (בתוך ה)כללית היא.נניח והייתי רוצה לתאר במילים שלי את התוכן של 'המקום ינחם',
צרתך הפרטית - (בתוך ה)כללית היא.
איך זה מנחם?
נניח ונאבד לי 100 ש"ח,
ועכשיו אין לי כסף לקנות במכולת,
מה יעזור לי לדעת שכל הבורסה נפלה...?
מצאת מקור. ישר כח.רש"י באיכה
"מה אעידך ומה אדמה לך" - לומר לך מה תתמה על שברך הלא אף לאומה פלונית אירע כמותך "מה אשוה לך ואנחמך" - כשבאה צרה על אדם אומר לו אף בפלוני עלתה כך תנחומי הם לו
מצאת מקור. ישר כח.
מה ההסבר?