בע"ז יח.
"כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו וכו' אמר לו ר' יוסי בן קיסמא שמעתי עליך שאתה מקהיל קהילות ברבים.. תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש אמר לו רבי מה אני לחיי העולם הבא אמר לו כלום מעשה בא לידך אמר לו מעות של פורים נתחלפו לי במעות של צדקה וחלקתים לעניים, אמר לו א"כ מחלקך יהי חלקי ומגורלך יהי גורלי."
ובפיה"מ לרמב"ם [סוף מסכת מכות] מסביר,
"כאשר שאל ר' חנניה בן תרדיון מה אני לחיי העולם הבא, ענהו העונה כלום בא לידך מעשה כלומר האם נזדמן לך עשיית מצוה ראוי, ענה לו שנזדמנה לו מצות צדקה בתכלית השלמות האפשרית, וזכה בה לחיי העולם הבא"
וקשה דבסוף מסכת כלה משמע לכאו' דפירוש הגמ' הפוך וז"ל
"ראב"י אומר אין ת"ח רשאי ליתן מעותיו לקופה של צדקה אלא א"כ ממונה עליה כרחב"ת שפעם אחת נתחלפו לו מעות פורים במעות של צדקה והיה יושב ותמיה ואמר אוי לי שמא נתחייבתי מיתה לשמיים" -משמע מפשט הברייתא שרחב"ת ראה במעשה זה חטא לפי דרגתו.
ולפי"ז תתבאר הגמ' כך, "א"ל רחב"ת רבי מה אני לעוה"ב", התפלא ריב"ק על שאלת גדול הדור ושאל אותו "כלום מעשה בא לידך?" כלומר במה חטאת שאתה חושש שאין לך חלק לעוה"ב, "א"ל מעות של פורים נתחלפו לי" וזה החטא אמנם מיד עשיתי תשובה "וחלקתים כולם לעניים" א"ל ריב"ק "א"כ" -כלומר אם אלו החטאים שלך- "מחלקך יהיה חלקי ומגורלך יהיה גורלי". וצ"ע.
"כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו וכו' אמר לו ר' יוסי בן קיסמא שמעתי עליך שאתה מקהיל קהילות ברבים.. תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש אמר לו רבי מה אני לחיי העולם הבא אמר לו כלום מעשה בא לידך אמר לו מעות של פורים נתחלפו לי במעות של צדקה וחלקתים לעניים, אמר לו א"כ מחלקך יהי חלקי ומגורלך יהי גורלי."
ובפיה"מ לרמב"ם [סוף מסכת מכות] מסביר,
"כאשר שאל ר' חנניה בן תרדיון מה אני לחיי העולם הבא, ענהו העונה כלום בא לידך מעשה כלומר האם נזדמן לך עשיית מצוה ראוי, ענה לו שנזדמנה לו מצות צדקה בתכלית השלמות האפשרית, וזכה בה לחיי העולם הבא"
וקשה דבסוף מסכת כלה משמע לכאו' דפירוש הגמ' הפוך וז"ל
"ראב"י אומר אין ת"ח רשאי ליתן מעותיו לקופה של צדקה אלא א"כ ממונה עליה כרחב"ת שפעם אחת נתחלפו לו מעות פורים במעות של צדקה והיה יושב ותמיה ואמר אוי לי שמא נתחייבתי מיתה לשמיים" -משמע מפשט הברייתא שרחב"ת ראה במעשה זה חטא לפי דרגתו.
ולפי"ז תתבאר הגמ' כך, "א"ל רחב"ת רבי מה אני לעוה"ב", התפלא ריב"ק על שאלת גדול הדור ושאל אותו "כלום מעשה בא לידך?" כלומר במה חטאת שאתה חושש שאין לך חלק לעוה"ב, "א"ל מעות של פורים נתחלפו לי" וזה החטא אמנם מיד עשיתי תשובה "וחלקתים כולם לעניים" א"ל ריב"ק "א"כ" -כלומר אם אלו החטאים שלך- "מחלקך יהיה חלקי ומגורלך יהיה גורלי". וצ"ע.