יהושע אמר:
מה הסברא שברכה שאסור אמירת שם לבטלה הוא רק בדרך ברכה?
ציטוט מן הספר הנפלא
דף על הדף על מסכת תמורה ד.
ובנשמת אדם (כלל ה' אות א') תמה דאיך יתכן לומר שאם מהלל את שם השם, ומזכיר את שמו יתברך שרי, ואם אומרו בדרך ברכה הוה איסור דאורייתא, מאי שנא? למה מותר לומר אלף פעמים: אתה הוא ה' אלוקינו מלך העולם בורא פרי האדמה, ואילו לומר: "ברוך" אתה ה' אמ"ה בפה"ע אסור מן התורה?
ותירץ הגאון ר' שלמה קלוגר ז"ל בחכמת שלמה (סי' רט"ו סעיף ד') דהרי ענין הברכה היא כעין תגמול ונתינת תודה להקב"ה על הטוב אשר הנחיל לנו, ואם כן כל זה כשבאמת אכל פרי האדמה, ומברך בורא פרי האדמה, אז ע"י הברכה שאומר נוסח זו הוה נתינת שבח על מה שקיבל, אבל אם אינו אוכל פרי האדמה, ומברך תודה על פרי האדמה, ה"ז כמתלוצץ בעד המלך, על טובה שלא נתן לו, ושפיר אסור מן התורה.
בענין זה כתב החוו"ד (יו"ד סי' ק"י בית הספק ס"ק כ') ע"ש שהקשה מאי שנא דבספק אם נטל לולב בשאר ימים (שהוא מדרבנן), נוטל בלא ברכה, שהרי אין זה רק טירחא קל בעלמא, ואילו בספק קרא ק"ש למ"ד ק"ש דרבנן אינו חוזר וקורא.
ותירץ דק"ש מותר לקרותו כמה פעמים ביום, אבל לקרותו אדעתא דחוב זהו זלזול ואסור. וכמו בספק התפלל שמונה עשרה אינו חוזר ומתפלל, ומבאר הרא"ש דאע"ג דמתפלל תפלת נדבה כ"פ ביום, אבל בתורת חובה אסור.
וכתב עוד דכל הברכות גם כן, אדעתא דנדבה מותר להודות ולברך ולהלל ולברך כל היום, כמו שיש פיוטים ותפילות שאומרים באמצע ברוך אתה ה', אבל אדעתא דחוב אסור. וכמו כן אמן גרידא מותר להגיד, אבל בתורת חוב בחנם, כגון אמן יתומה אסור ע"ש.