באיזה כיוון אומרים קדיש?

אליהוא

משתמש רגיל
ראיתי שרבים אומרים קדיש עם הגב לקהל. ואפילו אחרי שלומדים ביחד והמלמד מסיים ומסתובב במיוחד.
והרי הקדיש נאמר אל הקהל, ולא אל ה': בחייכון וביומיכון . . .
על מה מסתמכים האנשים האלה?
האם מישהו פסק שצריך להפנות גב? או להיפך, לפנות דוקא אל הקהל?
 

הכהן

משתמש ותיק
משום מה, אנשים אומרים את הקדיש כשפניהם קדמה, ואיני יודע מקור לכך.
 

לומד טוב

משתמש רגיל
הם לא מפנים בכוונה את הגב לקהל אלא פונים עם הפנים לכיון מזרח (ואם הבנתי נכון לזה התכוון ר' @סלע
 

אריך

משתמש ותיק
אני לא רואה שום סיבה לפנות למזרח, זו לא תפילת שמו"ע (וכמו"כ קדושה, פשוט שאין דין להפנות עצמו למזרח), זולת מחמת הכריעות. ולפיכך, אותם שאינם כורעים בקדיש, מהיכ"ת לפנות למזרח.
 

סלע

משתמש ותיק
אם זה הוכחתך מכריעות, כמו שתפילה שמה עליה גם לולי הכריעות כך גם בקדיש. כך שמיהת"י להוכיח מכריעות?
 

י.א.ל

משתמש ותיק
אולי זה יכול להוסיף לכם שמצאתי שערי תשובה בשם ברכי יוסף שכשם שאסור לעבור על פני המתפלל כך יש איסור לעבור על פני אדם האומר קדיש, ואומר המשנ''ב שהטעם שאסור לעבור על פני המתפלל הוא או א' - שמפריע כוונתו או ב' - שהמתפלל נמצא לפני השכינה א'כ לפי הטעם השני אולי הכא נמי צריך להחזיר פניו למזרח -
או שאולי אין ראיה ודין המזרח נאמר רק בתפילה [הדברים נאמרו לפני העיון בסוגיא
 

סלע

משתמש ותיק
אם כבר טעם ב' שייך יותר בקדיש. טעם א' שייך יותר בתפילת שמו"ע שנאמרת בלחש והפרעה באה בקל, בשונה מקדיש. ומסתבר שזה הטעם שפונים בקדיש למזרח מקום השכינה.
 

סלע

משתמש ותיק
אריך אמר:
אני לא רואה שום סיבה לפנות למזרח, זו לא תפילת שמו"ע (וכמו"כ קדושה, פשוט שאין דין להפנות עצמו למזרח), זולת מחמת הכריעות. ולפיכך, אותם שאינם כורעים בקדיש, מהיכ"ת לפנות למזרח.
מנין פשוט לך גבי קדושה?
 

אריך

משתמש ותיק
כי קדושה אינה שמו"ע שנאמר בו דין יכוון את ליבו כנגד ירושלים. ובודאי במי שנקלע ליד ביכ"נ ועונה קדושה.
 

זרייר-קטן

משתמש רגיל
בקדיש של התפילה הוא לכיוון ההיכל כשאר התפילה...
בקדיש שהוא בבית הכנסת עושים לכיוון ההיכל מצד כבוד בית הכנסת וגם הרגילות
בקדיש שנעשה בבית או באולם וכדומה אין שום ענין לאיזה כיוון מסויים רק שאנשים מלחץ סתמי אומרים לפנות לכיווןן התפילה, אני מעיד שראיתי כמה וכמה מחכמי ירושלים (חכם ב''צ, חכם יהודה צדקה) שבזמן קדיש בסיום מסכת או אזכרה שלא בבית הכנסת עמדו על עמדם ואמרו קדיש גם לא לכיוון
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
בקדיש אנו מתפללים אל הקב"ה שיתגלה שמו בעולם, ולא אל המתפללים, אלא כש"ץ יחד איתם
 

סלע

משתמש ותיק
אז קדיש זה כן כמו תפילה ואתה כותב מסברא וכך גם לי נראה אבל מנין מקורך?
 

הכהן

משתמש ותיק
ואם זה כמו תפילה, זה חייב להיות כמו שמו"ע?
תפילת הדרך גם אומרים לכיוון מזרח?
 

אליהוא

משתמש רגיל
פותח הנושא
וכעת אשאל למה?
א' יש הרבה תפלות שאיננו מכוונים לירושלים.
ב' גם כריעות יש חילוק במנהגים, אם מכוונים או לא. [אצלנו - מנהג אנגליה - אין נוהגים לכרוע בקדיש כלל,
להוציא מלב החושבים שהקב"ה נמצא רק במקום אחד.]

כמו שכתב אריך לעיל, אין חובה לכוון אפילו בקדושה, וכמעט כולם נוהגים לכוון בקדושה. וכן בברכו אף כי לא מעטים
אינם מכוונים בברכו.

מכאן נראה שיש הרגשה של רבים שתפלה [שאיננה נאמרת להקב"ה, אלא לקהל] שיש לה צורך במנין "דבר שבקדושה"
צריך להיות כמו הקדושה, אף כי לא מצאנו הצדקה אפילו במצדדים בצורך לכוון.
ועוד, 'לכוון' יכול אולי להתפרש 'לכוון את הלב', ולאו דוקא הגוף, גם כי זה פחות סביר.

למה הדבר דומה? אני נוהג להניח תפלה של ראש כאשר הרצועה עוברת קצת על הכפה, בעיקר שלא תיפול הכפה מן הקרחת. ולעתים באים ומעירים לי, ואני מפנה אותם לפוסקים, שאפילו אחד מהם אינו אוסר זאת, אלא רק ממליצים שבקשר [וקו"ח בקציצה] לא תהיה חציצה. נראה לי, כי החשש לחציצה חדרה כל כך חזק לתודעה, שכל חציצה - גם מותרת - נחשבת אצלם לחטא גדול.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הכהן אמר:
ואם זה כמו תפילה, זה חייב להיות כמו שמו"ע?
תפילת הדרך גם אומרים לכיוון מזרח?
אני עדין חושב שהוא שואל טוב.
אינו דומה תפילת הדרך שהינה תפילת היחיד, לקדושה' שאינה נאמרת בלא י' וככל תפילה הנאמרת בעשרה ובכך חלה השראת השכינה. אולם מסברא מצינו את הדין שיכון וכו' לגבי שמו"ע ואף אצל היחיד, אם כי מי שיש בידו מקור מפורש רצוי שיעלה.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
היום ראינו שכתוב שכל דבר שבקדושה צריך לעמוד ,כלומר קדיש קדושה ברכת כוהנים
,אולי זה מענין לענין באותו ענין ,האם שאני עומד לענות קדושה בחזרת הש'צ אני גם חייב צריך לעמוד לכיוון מזרח או שרק הש'ץ מחוייב בזה ואולי כמו שהוזכר כאן לעיל זה באמת אותו הדין בנתיים לא מצאתי מקור לזה
 

לומד טוב

משתמש רגיל
ידוע לי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל פסק שלא קרועים בברכו ובברוך שאמר (עיין בספר אורחות מרן ח"א)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כי קדושה אינה שמו"ע שנאמר בו דין יכוון את ליבו כנגד ירושלים.
בקדיש שנעשה בבית או באולם וכדומה אין שום ענין לאיזה כיוון מסויים רק שאנשים מלחץ סתמי אומרים לפנות לכיווןן התפילה, אני מעיד שראיתי כמה וכמה מחכמי ירושלים (חכם ב''צ, חכם יהודה צדקה) שבזמן קדיש בסיום מסכת או אזכרה שלא בבית הכנסת עמדו על עמדם ואמרו קדיש גם לא לכיוון
וכך אמר לי הגרח"ק זצ"ל (שאלתי היתה לגבי קדיש בסיום, ובהלויה), שאין צריך לפנות לכיוון מזרח (ירושלים) לאמירת קדיש, וכששאלתיו למה לא, השיב לי שרק בשמו"ע נאמר דין זה.
 

משה אהרן גולד

משתמש ותיק
ראיתי שרבים אומרים קדיש עם הגב לקהל. ואפילו אחרי שלומדים ביחד והמלמד מסיים ומסתובב במיוחד.
והרי הקדיש נאמר אל הקהל, ולא אל ה': בחייכון וביומיכון . . .
תשאל כבר מ- "ואמרו אמן".
והתשובה היא [ע"פ דעתי] ש"יתגדל ויתקדש" וכו' וכן "אמן יהא שמיה" וכו' וכן "תתקבל צלותהון" וכו' וכן "יהא שלמא" וכו' לא נאמר אל הקהל אלא סוג של ברכה\תקוה\צפיה\תפילה הנאמרת אל הקב"ה ורק ה- "בחייכון וביומכון" וכו' נאמר לקהל כהקדמה שבחייכם ובימיכם ובחיי דכל בית ישראל בעגלא ובזמן קריב יתגדל ויתקדש שמו יתברך בעלמא דברא כרעותא וימליך מלכותיה [ויצמח פורקניה ויקרב משחיה] ל"ואמרו אמן" שגם נאמר לקהל.
 
חלק עליון תַחתִית