מדריך ועצות להקלה בצום

אורי ש

משתמש חדש
המדריך הזה הציל אותי,
הוא קצר,
הוא פשוט,

והוא הופך צומות ל'כמעט בלתי מורגשים'.

מדריך: שני שלבים פשוטים להחריד שיעשו לך את הצום הבא ל'כמעט בלתי מורגש' בעז"ה


ביום כיפור התשע"ז עברתי חוויה קשה.

תראה, אני בן אדם אנרגטי,
לא סמרטוט.
אמנם עברתי יותר ממונו אחד,
אבל לא ציפיתי שהתגובה תהיה כל כך חריפה.


אני זוכר איך הרגשתי פתאום שאני לא מסוגל לעמוד.
אני זוכר איך התאוויתי כמו אחוז בולמוס להריח שוב ושוב את בקבוק שמן האקליפטוס - שהצליח להחזיר לי מרווח הנשימה, כפשוטו.
זה היה סיוט.

פתאום ניגש אלי הגבאי,
אדם גדול, גבוה, וחזק,
ומתחיל ללחוץ לי בגשר האף...
והוא לוחץ ולוחץ,
'תכף תרגיש יותר טוב' הוא אומר לי.
בסוף יום הכיפורים נגמר.

ואז התחילה ההתאוששות.
עוד סיוט.


אני מקווה שאף אחד לא שכח
שגם שנה אחר כך יש יום כיפור
(ועוד כמה צומות באמצע...)

אני חושב שפיתחתי אז
'צומופוביה' (=חרדה מצומות, המצאה שלי...)
לא ידעתי מה אני עושה!!!

וכמו בסיפורים, לפתע צץ לו המלאך הגואל.

מה קרה?
באותה תקופה היה לי ידיד שעבר אצלי ליווי אישי
(אצלנו אין 'מטופל'. יש 'מתייעץ', 'חבר', 'ידיד'.
למה?! אני יותר ממנו במשהו?
סך הכל אני לוקח ידע מקצועי ומלא ניסיון שה' בירך אותי בו, ונותן לו עזרה.
זה פשוט 'חסד אקסטרא')
והידיד הזה, שעד היום אנחנו בקשר,
שומע ממני את הפחד שיש לי מהצומות,
ו - - - שולף פתרון!

מה אני אגיד לך,
בתיאוריה זה היה נשמע יפה.
אבל מי אמר שהצום מכיר את התיאוריה הזאת??

החלטתי שאני הולך על זה.
עשיתי לפי ההוראות כמו ילד טוב,
וחיכיתי בחשש לבאות.

אני לא רוצה להשמע גוזמאי,
אבל עד כמה שאני זוכר,
'כמעט ולא הרגשתי את הצום'.
פשוט כך.

הוא הציל אותי.
גם מהצומות הקשים וגם מהחרדה.

והיום, (יום חמישי, אור לט"ז תמוז התשע"ח)
אני יושב בחדר לימוד שלי וחושב לעצמי:
זה יהיה ממש מוצלח
אם אני אשלח את השיטה הזאת לקהילה שלנו,
לכל חברי מרכז שטרן!
(זה מייל במקור לקהילה של מרכז שטרן,
אבל גם לפרוגיסטים מגיע, לא?)

אבל, אני לא זוכר את כל הפרטים, כדאי שאתקשר אליו.

ואז יצאתי למעריב, ואחרי התפילה - הופ!
שיחה שלא נענתה. ממי? בדיוק ממנו!
חזרתי אליו זריז, ואמרתי לו שאני מתחיל לחשוד בו ב'בבאיזם'.
איך הוא ידע בדיוק להתקשר?

בקיצור, שלפתי מקלדת ואמרתי לו, דבר - אני כותב.

והנה, המסלול לצום כמעט בלתי מורגש מוגש לפניכם:

[גילוי נאות: הוא חסיד של הרב אסחייק, והוא לקח את זה משם, אלא שיש הרבה אנשים שהם כמוני,
שזה אומר, שלמרות שהוא נתן לי את הספר - לא קראתי בו.
בענייני בריאות - אני צריך תכל'ס מה עושים. וזהו.
ולכן אני כותב לכם רק את המסלול הזה.
מי שירצה להרחיב, שיגש לספר בשמחה. כל הקרדיט לרק אסחייק היקר!]


אז מה עושים?
מתכוננים יומיים לפני הצום באוכל ושתיה מסוימים ובכמויות מסוימות.

איך?
שלב א' - שני ימים לפני הצום:
1. שתיה:
a. חשב כמה אתה אמור לשקול במשקל תקין.
b. עליך לשתות 60-70 מיליליטר מים לכל ק"ג של המשקל שהיית אמור לשקול. (85 ק"ג = 5500 ממ"ל מים בערך, 5.5 ליטר)
c. שתה את זה לאורך היום ואל תעמיס מלא מים בבת אחת. 2-3 כוסות לשעה, קליל.

2. אוכל:
a. חשב כמה אתה אמור לשקול במשקל תקין.
b. עליך לאכול 1.5 גרם חלבון לכל ק"ג של המשקל שהיית אמור לשקול. (85 ק"ג = 127.5 גרם חלבון)

שלב ב' - יום אחד לפני הצום:

1. שתיה:
a. חשב כמה אתה אמור לשקול במשקל תקין.
b. עליך לשתות 40-45 מיליליטר מים לכל ק"ג של המשקל שהיית אמור לשקול. (85 ק"ג = 3400-3850 ממ"ל מים. 3.5 ליטר בערך).
c. שתה את זה לאורך היום ואל תעמיס מלא מים בבת אחת. 2-3 כוסות לשעה, קליל.

2. אוכל:
a. חשב כמה אתה אמור לשקול במשקל תקין.
b. עליך לאכול 1 גרם חלבון לכל ק"ג של המשקל שהיית אמור לשקול. (85 ק"ג = 85 גרם חלבון)


עכשיו, יש בעיה.

הבעיה - קשה לאכול הרבה חלבון.

הפתרון, יש מאכלים שמכילים הרבה חלבון, ואז ממש קל להגיע למכסה הנצרכת לצום קל.

הנה לדוגמא:

ביצה שלימה - 9 גרם חלבון
באפונה ועדשים יש המון חלבון - בערך 28 ג' חלבון ל-100 גרם
טונה - 23 ג' חלבון ל-100 גרם
לחם 6 ג' חלבון ל-100 גרם
מנה בינונית עוף או בשר או דגים - 25-30 ג' חלבון ל-100 גרם.

(יש עדיפות לאורז מלא כי הוא מכיל גם חלבונים וגם מינירלים, וכמובן, פירות וכדו')

זהו!!
עד כאן ממחלקת הבריאות של מרכז שטרן... ;)


שיהיה לכם צום מועיל, ושנזכה לגאולה השלימה בקרוב!

אמן, כן יהי רצון.


איתם תמיד,

דואג לכם,

משה שטרן.


נ.ב.

אם בטעות פספסת את ההדרכה החדשה שלנו על
'איך להנות עם הילדים בחופש הגדול, במקום לגמור כל יום סחוט ועצבני'
קח אותה מהר מהר מכאן: https://uri4u2018.ravpage.co.il/hofesh
 

סופר

משתמש ותיק
גם אני סובל הרבה מצומות, כאבי ראש חזקים, חולשה, בחילות, ולפעמים אפילו הקאה (-של כלום).
הרבה צומות אימצתי לעצמי את עצת הרופאים להוריד את הקפה כמה ימים לפני הצומות, ואכן זה עזר הרבה אבל לא לגמרי.
בצומת האחרונים עברתי לשיטה חדשה שמועילה לי יותר, שביום לפני הצום ובפרט כמה יותר קרוב לצום אני שותה הרבה קפה, ובנוסף לזה אני בולע אקמול עם קפאין (-להשיג באירופה, אינני יודע אם זה קיים בארץ), והתוצאה הרבה יותר טובה, וגם הימים שלפני הצום עוברים כרגיל בלי קושי של מניעת הקפה. (אני אברך כולל :lol: :D :lol: ).
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אורי ש אמר:
המדריך הזה הציל אותי,
הוא קצר,
הוא פשוט,
והוא הופך צומות ל'כמעט בלתי מורגשים'.
מדריך: שני שלבים פשוטים להחריד שיעשו לך את הצום הבא ל'כמעט בלתי מורגש' בעז"ה
ואז התחילה ההתאוששות.
עוד סיוט.
אני מקווה שאף אחד לא שכח
שגם שנה אחר כך יש יום כיפור
(ועוד כמה צומות באמצע...)

אני חושב שפיתחתי אז
'צומופוביה' (=חרדה מצומות, המצאה שלי...)
לא ידעתי מה אני עושה!!!

וכמו בסיפורים, לפתע צץ לו המלאך הגואל.
הוא הציל אותי.
גם מהצומות הקשים וגם מהחרדה.
הייתי מייעץ לך לפתוח את יסוד שורש העבודה ליום כיפור. אני חושב שהצומפוביה שלך תקטן במידת מה.
צריך לא לשכוח צום לא אמור להפיק לנו הנאה, בפרט ביום כיפור. הצום הוא עינוי לגוף, אבל ריוח לנפש. מי שמחפש כמה שיותר ריוח לגוף על הדרך מפספס את הריוח לנפש כתוצאה מהצום.
אכן אם אדם צם בלי לדעת למה הוא באמת צם, מה התועלת בצום, הוא נוטה לפתח צומופוביה.
אף אחד לא סבור שהצום לא קשה, אבל לנפח את מימדיו, לחפש פתרונות וכו', הלוואי שחצי מהזמן שאנו מיעדים לזה, נשתמש בו להבנת מהות הצום.
התופעה של פתרונות ועצות כנגד הצום, מתאימה יותר לנשים, לא לבני תורה, שאמורים להבין את מהות הצום ואת הענין שבסיגוף.

נ.ב הזכיר הרב @סופר את ענין הקפה, כדאי לדעת שגם תה מכיל קפיאין.
 

סופר

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
הייתי מייעץ לך לפתוח את יסוד שורש העבודה ליום כיפור. אני חושב שהצומפוביה שלך תקטן במידת מה.
צריך לא לשכוח צום לא אמור להפיק לנו הנאה, בפרט ביום כיפור. הצום הוא עינוי לגוף, אבל ריוח לנפש. מי שמחפש כמה שיותר ריוח לגוף על הדרך מפספס את הריוח לנפש כתוצאה מהצום.
אכן אם אדם צם בלי לדעת למה הוא באמת צם, מה התועלת בצום, הוא נוטה לפתח צומופוביה.
אף אחד לא סבור שהצום לא קשה, אבל לנפח את מימדיו, לחפש פתרונות וכו', הלוואי שחצי מהזמן שאנו מיעדים לזה, נשתמש בו להבנת מהות הצום.
התופעה של פתרונות ועצות כנגד הצום, מתאימה יותר לנשים, לא לבני תורה, שאמורים להבין את מהות הצום ואת הענין שבסיגוף.

נ.ב הזכיר הרב @סופר את ענין הקפה, כדאי לדעת שגם תה מכיל קפיאין.
אף אחד לא חושב שצום זה הנאה, אבל מנסים לעבור את הצום בבריאות וכך יוכלו להשיג את התועלת המיתית מהצום. אני מכיר יהודים שבצום הם יושבים ולומדים ברציפות מהבוקר עד מנחה (-לפי השקיעה), אני לדוגמא לא יכול לפתוח ספר אחרי 12:00 בצהריים בצום.
ובוודאי שאחד שסובל מאוד בצום אין לו כח לחשוב על כל דברי המוסר וכל התועליות שמביא הצום, אלא מחכה לרגע שהסיוט הזה יעבור.
נ.ב תה מכיל הרבה פחות קפאין מקפה,כך שגם מי שרגיל לתה לא יפתח כאבי ראש במניעה ממנו.
 

ברית מלח

משתמש רגיל
הפקדתי שומרים אמר:
אורי ש אמר:
המדריך הזה הציל אותי,
הוא קצר,
הוא פשוט,
והוא הופך צומות ל'כמעט בלתי מורגשים'.
מדריך: שני שלבים פשוטים להחריד שיעשו לך את הצום הבא ל'כמעט בלתי מורגש' בעז"ה
ואז התחילה ההתאוששות.
עוד סיוט.
אני מקווה שאף אחד לא שכח
שגם שנה אחר כך יש יום כיפור
(ועוד כמה צומות באמצע...)

אני חושב שפיתחתי אז
'צומופוביה' (=חרדה מצומות, המצאה שלי...)
לא ידעתי מה אני עושה!!!

וכמו בסיפורים, לפתע צץ לו המלאך הגואל.
הוא הציל אותי.
גם מהצומות הקשים וגם מהחרדה.
הייתי מייעץ לך לפתוח את יסוד שורש העבודה ליום כיפור. אני חושב שהצומפוביה שלך תקטן במידת מה.
צריך לא לשכוח צום לא אמור להפיק לנו הנאה, בפרט ביום כיפור. הצום הוא עינוי לגוף, אבל ריוח לנפש. מי שמחפש כמה שיותר ריוח לגוף על הדרך מפספס את הריוח לנפש כתוצאה מהצום.
אכן אם אדם צם בלי לדעת למה הוא באמת צם, מה התועלת בצום, הוא נוטה לפתח צומופוביה.
אף אחד לא סבור שהצום לא קשה, אבל לנפח את מימדיו, לחפש פתרונות וכו', הלוואי שחצי מהזמן שאנו מיעדים לזה, נשתמש בו להבנת מהות הצום.
התופעה של פתרונות ועצות כנגד הצום, מתאימה יותר לנשים, לא לבני תורה, שאמורים להבין את מהות הצום ואת הענין שבסיגוף.

נ.ב הזכיר הרב @סופר את ענין הקפה, כדאי לדעת שגם תה מכיל קפיאין.
אדרבה אולי תעלה מעט מן השפע שבגנך.
בכל מקרה מעלתה של עצה זו שהיא מועילה גם לנשים
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סופר אמר:
אף אחד לא חושב שצום זה הנאה, אבל מנסים לעבור את הצום בבריאות וכך יוכלו להשיג את התועלת המיתית מהצום. אני מכיר יהודים שבצום הם יושבים ולומדים ברציפות מהבוקר עד מנחה (-לפי השקיעה), אני לדוגמא לא יכול לפתוח ספר אחרי 12:00 בצהריים בצום.
ובוודאי שאחד שסובל מאוד בצום אין לו כח לחשוב על כל דברי המוסר וכל התועליות שמביא הצום, אלא מחכה לרגע שהסיוט הזה יעבור.
נ.ב תה מכיל הרבה פחות קפאין מקפה,כך שגם מי שרגיל לתה לא יפתח כאבי ראש במניעה ממנו.
"מחכה לרגע שהסיוט הזה יעבור"...כך אתה אומר על צום יום כיפור. זה סיוט?
הפתרונות הם טובים. אבל הסגנון מלמד שחלק מהבעיה והקושי של הצום, הוא בגלל שלא מבינים את מהותו. ואני מדבר בעיקר על צום יום כיפור.
לכתוב "שהסיוט הזה יעבור" רח"ל..וכי זיכוך יום כיפור הוא סיוט. ואני כותב דוקא כליטאי. חלילה לאמר כך. וזה גם חלק מהבעיה.
ראה כאן ביסוד ושורש העבודה שער האיתון פרק י. נמצא בקובץ בעמוד רמה-רמז
http://www.daat.ac.il/daat/vl/yesodveshoresh/yesodveshoresh12.pdf
 

שלום עולם

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
סופר אמר:
אף אחד לא חושב שצום זה הנאה, אבל מנסים לעבור את הצום בבריאות וכך יוכלו להשיג את התועלת המיתית מהצום. אני מכיר יהודים שבצום הם יושבים ולומדים ברציפות מהבוקר עד מנחה (-לפי השקיעה), אני לדוגמא לא יכול לפתוח ספר אחרי 12:00 בצהריים בצום.
ובוודאי שאחד שסובל מאוד בצום אין לו כח לחשוב על כל דברי המוסר וכל התועליות שמביא הצום, אלא מחכה לרגע שהסיוט הזה יעבור.
נ.ב תה מכיל הרבה פחות קפאין מקפה,כך שגם מי שרגיל לתה לא יפתח כאבי ראש במניעה ממנו.
"מחכה לרגע שהסיוט הזה יעבור"...כך אתה אומר על צום יום כיפור. זה סיוט?
הפתרונות הם טובים. אבל הסגנון מלמד שחלק מהבעיה והקושי של הצום, הוא בגלל שלא מבינים את מהותו. ואני מדבר בעיקר על צום יום כיפור.
לכתוב "שהסיוט הזה יעבור" רח"ל..וכי זיכוך יום כיפור הוא סיוט. ואני כותב דוקא כליטאי. חלילה לאמר כך. וזה גם חלק מהבעיה.
ראה כאן ביסוד ושורש העבודה שער האיתון פרק י. נמצא בקובץ בעמוד רמה-רמז
http://www.daat.ac.il/daat/vl/yesodveshoresh/yesodveshoresh12.pdf

תלוי במזג האדם, כי יש שמזגם חלוש...
 

סופר

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
סופר אמר:
"מחכה לרגע שהסיוט הזה יעבור"...כך אתה אומר על צום יום כיפור. זה סיוט?
הפתרונות הם טובים. אבל הסגנון מלמד שחלק מהבעיה והקושי של הצום, הוא בגלל שלא מבינים את מהותו. ואני מדבר בעיקר על צום יום כיפור.
לכתוב "שהסיוט הזה יעבור" רח"ל..וכי זיכוך יום כיפור הוא סיוט. ואני כותב דוקא כליטאי. חלילה לאמר כך. וזה גם חלק מהבעיה.
ראה כאן ביסוד ושורש העבודה שער האיתון פרק י. נמצא בקובץ בעמוד רמה-רמז
http://www.daat.ac.il/daat/vl/yesodveshoresh/yesodveshoresh12.pdf
אז לא הבנת את דבריי, אמרתי שבן אדם שמרגיש כחצי מת ביום כיפור, מעדיף שיום הקדוש הזה יעבור עליו כמו על רוב כלל ישראל בהשתפכות הנפש ובהרהורי תשובה אמיתיים, אבל ברגע שהוא מרגיש כמת ממש (-אני לא מגזים) הוא מחכה שזה יעבור כבר, לא שיום הקדוש יעבור ח"ו, אלא ההרגשה המזעזעת של חולשה וכאבי ראש מטורפים ועוד יעברו ויוכל להתעלות כמו יתר עם ישראל ביום הקדוש והנורא.
 

סופר

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
ואני כותב דוקא כליטאי.
דווקא בגלל שאתה ליטאי אתה כותב כך, ואתה סבור שכמה שיותר מתענה ביום כיפור כך הוא יקבל מחילה יותר גדולה. (והוא הדין בבין המצרים, חז"ל קבעו איך מתאבלים, ולא כל אחד מחליט על עצמו מהו דרך ההתאבלות).
אבל האמת אינו כך, אדם לא צריך להתענות יותר מה שאמרה תורה, ואדרבה המצער עצמו נקרא חוטא. אין מי שאומר שצריך להכניס אבנים לנעליים, ואין מי שאומר לדרוך על קוצים, יום כיפור הוא יום שמחה הכי גדול בשנה, בוודאי אסור לעבור על קוצה של הלכה מחמת קושי הצום, אבל אין זה אומר שצריך להרגיש סמרטוט ביום כיפור. אכן צריך לשמוח שמקיימים מצוות עינוי ולא להתאונן ע"כ ח"ו אלא לעשות כל מצוות השי"ת בשמחה, אבל מי שיכול לעזור לעצמו שיעבור את הצום בבריאות, ובכוונה איני אומר בקלות, כי צום הוא דבר קשה, בדיוק לזה הוא מיועד, אבל גם ביום כיפור יהודי צריך להיות 'בריא' ולא חולה, ואין לזה קשר למצוות התורה של ועיניתם.
 

סופר

משתמש ותיק
מתוך אתר הידברות
הרב פינקוס זצ"ל בספרו "גלות ונחמה" ביאר את חשיבותו העצומה של עבודת הצום.

הרב פינקוס הבהיר כי צום מבטא את קשר האהבה של האדם עם הקדוש ברוך הוא. הוא ממשיל את הצום לאב, שכשילדו מתפתל מכאבים, אביו בא ויושב לידו, למרות שאינו יכול עזור לבנו או להקל על כאביו. הסיבה לכך שהאב יושב ליד בנו היא כי שהוא לא מסוגל לעזוב אותו בצערו.

באותו אופן ניתן להסביר את הקשר בין עם ישראל והקדוש ברוך הוא: כשכואב לעם ישראל, לא רק שהקדוש ברוך הוא משתתף בצערם, אלא הוא – שהוא כל יכול – ממש כואב לו, כביכול הוא עושה שגם לו עצמו יכאב. זהו כוונת הנאמר "עמו אנוכי בצרה".

"בזמן הצום, אנחנו מחזירים לקדוש ברוך הוא, וכביכול משתתפים בצערו ובכאבו של הקדוש ברוך הוא. אנו מכאיבים לעצמנו כדי להשתתף בכאבו של הקדוש ברוך הוא. משום כך מהווה הצום קירבה כל כך גדולה, כיוון שאדם מוכן לוותר על עצמו, על חלבו ודמו, כדי להשתתף עם הבורא יתברך בצערו", דברי הרב פינקוס.

כלומר, עבודת הצום היא גדולה כל כך כיוון שהצום מבטא רגש חזק: את קשר האהבה של הקדוש ברוך הוא עם עמו ישראל. כאשר האדם מכאיב לעצמו ומשתתף בצערו של הקדוש ברוך הוא על ירושלים ועל חורבן בית המקדש, הוא מבטא בכך את אהבתו הגדולה לבורא.

יהי רצון שתתקיים בנו התפילה הנאמרת בתפילת מנחה בתענית יחיד: "יהי רצון מלפניך... שיהא מיעוט חלבי ודמי שנתמעט היום כחלב המונח על גבי המזבח ותרצני"
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סופר אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ואני כותב דוקא כליטאי.
דווקא בגלל שאתה ליטאי אתה כותב כך, ואתה סבור שכמה שיותר מתענה ביום כיפור כך הוא יקבל מחילה יותר גדולה. (והוא הדין בבין המצרים, חז"ל קבעו איך מתאבלים, ולא כל אחד מחליט על עצמו מהו דרך ההתאבלות).
אבל האמת אינו כך, אדם לא צריך להתענות יותר מה שאמרה תורה, ואדרבה המצער עצמו נקרא חוטא. אין מי שאומר שצריך להכניס אבנים לנעליים, ואין מי שאומר לדרוך על קוצים, יום כיפור הוא יום שמחה הכי גדול בשנה, בוודאי אסור לעבור על קוצה של הלכה מחמת קושי הצום, אבל אין זה אומר שצריך להרגיש סמרטוט ביום כיפור. אכן צריך לשמוח שמקיימים מצוות עינוי ולא להתאונן ע"כ ח"ו אלא לעשות כל מצוות השי"ת בשמחה, אבל מי שיכול לעזור לעצמו שיעבור את הצום בבריאות, ובכוונה איני אומר בקלות, כי צום הוא דבר קשה, בדיוק לזה הוא מיועד, אבל גם ביום כיפור יהודי צריך להיות 'בריא' ולא חולה, ואין לזה קשר למצוות התורה של ועיניתם.
אתה ממש מוציא דברים מהקשרם.
סגנון הדברים, והביטויים החמורים כנגד הצומות ובעיקר יום כיפור הוא שהעיר את תשומת לבי להעיר לתשומת לבך.. שלא זו הדרך להתבטאות בצורה כזו, של סיוט, של מחכה שיעבור וכו'..הרי כמי שממציא ומחפש פתרונות לגוף, חפשת פתרונות לרוח? התשובה בשני התגובות האחרונות, שלא ממין הטענה. ועוד הוספת להגחיך, "להכניס אבנים" וכו'. האם בדברנו כתבנו שצריך להצטער יתר על המידה, שצריך להסתגף לדעת? ממש לא. מה שכן כתבנו ואת זה כנראה לא הפנמת, שבל נהיה למפונקים, וכן לנסות להבין מעט את מהות הצום ככל שאדם יתעמק וינסה להבין באמת מה תכלית הצום, לאן היא מביאה אותו וכו', בטוח לכל בר דעת שהעוצמה הפסיכולגית תקטין לו בהרבה את הקושי הכרוך בצום. שים לב כמה שאדם יותר ירא שמים, כך הוא פחות...
האמת שהיום פופולארי למצוא כמה שיותר פתרונות שנרגיש את הצום כלא היה, אבל מה נעשה שהתורה הק' גם שלך אמרה "ועניתם את נפשותיכם".. להעיר שכדאי גם לחפש פתרונות לחטאת הנפש והרוח, הוא כנראה לא פופולארי רק של פרומער'..השנואים כל כך על עמי ארצות..לא אתה..אבל אני את שלי אמרתי.
אשמח אם אחד מהחברים יעלה את היסוד ושורש העבודה שציינתי שער האיתון פרק י'. שנתגדלנו עליו בישיבות משם נשכיל קצת בענין.

נ.ב לקחת חלק קטן מהרב פינקוס, הוצאת אותו מהקשרו, רק בכדי להביא תימוכין לסברתך הנפסדת. אם אדם מיישם על עצמו את כל הפטננטים האפשריים שלא לחוש את הצום ז"א שלא לחוש את אהבה, שכן מיעוט חלבו ודמו..לא כ"כ שייך כאן. אבל האמת עיקר דברינו על יום כיפור. שצריך עינוי של ממש. לאכול טוב לפני יום כיפור אבל לא להתעסק במשך ימים שלמים במציאת פתרונות ואילו למצוא פתרון ולו הקל ביותר להקל על נפשנו החוטאת אנו מניחים לחבירנו המוסרניקים, ולנו מה זה נוגע..
 

סופר

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אתה ממש מוציא דברים מהקשרם.
ממש לא הוצאתי דברים מהקשרם, אתה כנראה לא הרגשת בחייך סבל של יהודי בצום, וכל זה לא קשור למעלת קיום המצווה של ועיניתם את נפשותיכם.
ואני יכול להעיד לך על עצמי, שאל אף שבהרבה צומות היה לי מותר על פי ההלכה לשבור את הצום האמצע היום עפ"י הוראת חכם, אך כאחד שמבין את המעלה והתועלת הגדולה שהצום מביא, לא עשיתי זאת.
הפקדתי שומרים אמר:
האמת שהיום פופולארי למצוא כמה שיותר פתרונות שנרגיש את הצום כלא היה, אבל מה נעשה שהתורה הק' גם שלך אמרה "ועניתם את נפשותיכם".. להעיר שכדאי גם לחפש פתרונות לחטאת הנפש והרוח, הוא כנראה לא פופולארי רק של פרומער'..השנואים כל כך על עמי ארצות..לא אתה..אבל אני את שלי אמרתי.
אף אחד לא דיבר כאן על תחבולות להקל על הצום שזה יהיה כלא היה, אלא דיברנו על יהודים כשרים וצדיקים שרוצים להעביר את הצום מתוך שלוות הנפש עם כח לעשות חשבון הנפש ותשובה כראוי, ולא להיות מונח על ערש דווי כפגר בלי כח להניד עפעף. ולא דיברנו על מפונקים, אלא על כאלו שנהיים ממש חולים מחמת הצום. ולהם בהחלט החיוב לעשות תחבולות שיוכלו להעביר את הצום כראוי.

הפקדתי שומרים אמר:
נ.ב לקחת חלק קטן מהרב פינקוס, הוצאת אותו מהקשרו, רק בכדי להביא תימוכין לסברתך הנפסדת.
אני לא חושב שבדברי הרב פיקוס יש סימוכין לדבריי, בדיוק ראיתי את הדברים באתר הידברות, והעתקתי את זה בשלמות לכאן.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
במסגרת הדברים אני מעתיק את מה שכתב היסוד ושורש העבודה על מעלת צום יום כיפור.
אני מקווה שמי שיקרא את הדברים, יתחזק במעט במעלת הצום, וממילא מציאת הפתרונות והפינוק של לא להרגיש את הצום כלל. תחלוף ממנו.
נ.ב אלה שהצום מביא אותם לשכב "על ערש דווי" אין הדברים אמורים...

הצג קובץ מצורף יסוד ושורש העבודה 1.pdf הצג קובץ מצורף יסוד ושורש העבודה 2.pdf הצג קובץ מצורף יסוד ושורש העבודה 3.pdf

1.png
2.png
 

אברך

משתמש ותיק
לכל הרבנים הצדיקים המתווכחים כאן בלהט. יתכן שאם נחדד את הדברים נגלה שאין כאן ויכוח כלל.
נקודות שלכאורה מוסכמות על כולנו:

  1. 1. עיקר מטרת הצום היא לעורר לתשובה. כמבואר ברמב"ם ובפוסקים.
  • 2. אדם הסובל מאד מצום - מותר ורצוי ואולי אף חובה לו לחפש עצות להקל מעצמו את הסבל. הן בכדי שיוכל להתעורר כראוי לתשובה והתבוננות ע"י הצום. שכידוע אדם הסובל מאד קשה לו להתרכז בדברים. והן משום שתענית אין משמעה סבל אלא צער.
  • 3. אמנם, חשוב לזכור ורצוי גם להדגיש כל העת, שאין מטרת בקשת ההקלה בצום, משום שרצונו ב"חיים קלים" ("פתרון בעיות ההלכה"...), אלא כאמור, בכדי שיוכל לקיים טוב יותר את מטרת הצום, וכן להקל על הסבל, כרצון השי"ת, ולא כבריחה ח"ו מעשיית רצונו.

אם אינני טועה - נקודות אלו מוסכמות על כולנו. האם נותר עוד מקום לוויכוח?
 

סופר

משתמש ותיק
אברך אמר:
נקודות שלכאורה מוסכמות על כולנו:
  • 2. אדם הסובל מאד מצום - מותר ורצוי ואולי אף חובה לו לחפש עצות להקל מעצמו את הסבל. הן בכדי שיוכל להתעורר כראוי לתשובה והתבוננות ע"י הצום. שכידוע אדם הסובל מאד קשה לו להתרכז בדברים. והן משום שתענית אין משמעה סבל אלא צער.
  • 3. אמנם, חשוב לזכור ורצוי גם להדגיש כל העת, שאין מטרת בקשת ההקלה בצום, משום שרצונו ב"חיים קלים" ("פתרון בעיות ההלכה"...), אלא כאמור, בכדי שיוכל לקיים טוב יותר את מטרת הצום, וכן להקל על הסבל, כרצון השי"ת, ולא כבריחה ח"ו מעשיית רצונו.

אם אינני טועה - נקודות אלו מוסכמות על כולנו. האם נותר עוד מקום לוויכוח?
כנראה הרב @הפקדתי שומרים סובר שכל מי שמחפש דרכים לעבור את הצום בבריאות הוא מפונק ומחפש חיים קלים, ואם הוא לא סובר כך אז כל הוויכוח הנ"ל בטל ומבוטל כעפרא דארעא.
 

אלימלך

משתמש ותיק
לענ"ד גדר הצום שראוי בו הוא לפי הרגילות של סתם בני אדם, ולכן כל שיש לו צער גדול מכאבי הראש וכו' יש להקל עד שיגיע לצער הרגיל, ומכאן שללכת לישון מהבוקר עד השקיעה כמעט [למי שמסוגל לישון הרבה] אין זה ראוי.
אני מעלה מאמר לענין יו"כ
 

קבצים מצורפים

  • חשוקי חמד יומא דף יד עמוד א.docx
    14.8 KB · צפיות: 8

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אברך אמר:
לכל הרבנים הצדיקים המתווכחים כאן בלהט. יתכן שאם נחדד את הדברים נגלה שאין כאן ויכוח כלל.
נקודות שלכאורה מוסכמות על כולנו:

  1. 1. עיקר מטרת הצום היא לעורר לתשובה. כמבואר ברמב"ם ובפוסקים.
  • 2. אדם הסובל מאד מצום - מותר ורצוי ואולי אף חובה לו לחפש עצות להקל מעצמו את הסבל. הן בכדי שיוכל להתעורר כראוי לתשובה והתבוננות ע"י הצום. שכידוע אדם הסובל מאד קשה לו להתרכז בדברים. והן משום שתענית אין משמעה סבל אלא צער.
  • 3. אמנם, חשוב לזכור ורצוי גם להדגיש כל העת, שאין מטרת בקשת ההקלה בצום, משום שרצונו ב"חיים קלים" ("פתרון בעיות ההלכה"...), אלא כאמור, בכדי שיוכל לקיים טוב יותר את מטרת הצום, וכן להקל על הסבל, כרצון השי"ת, ולא כבריחה ח"ו מעשיית רצונו.

אם אינני טועה - נקודות אלו מוסכמות על כולנו. האם נותר עוד מקום לוויכוח?
האם נותר עוד מקום לוויכוח?
מסתבר שפספסת את הנקודה העיקרית, תקרא שוב בשום שכל את הניסוח ואת המילים שנקטו אלו שנקטו בפרט זה בתגובה הראשונה באשכול. ותבין גם אם נותר מקום לויכוח, או שמלכתחילה כל הענין הוא ההתבטאות. אין כאן מקום לנאיביות או התחכמות. אסור להציג את הצום כצרה צרורה שחייבים להיפטר ממנו. ההצטדקויות שבאו אחר כך, לא נוגעות ללקסיקון ולצורת התבטאות שתפסו בה. ולזה עיקר הערתנו להזהיר ולהתריע על שמציגים את מצוות התורה כצרה צרורה וכו'. גם אם באופן אישי האדם חווה מצוקה מחמתם, ועצם ההבהרה של אותם חברים זהו תקנתם וטוב שכך.

נ.ב מש"כ סבל אלא צער וכו'. אמנם זה מצטייר יפה, אולם ה'יסוד ושורש העבודה' השתמש במילה סבל בהטיות שונות. האם סובר אחרת. או שסבור שאין באמת חילוק בין סבל במשורה למילה צער.
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
סופר אמר:
גם אני סובל הרבה מצומות, כאבי ראש חזקים, חולשה, בחילות, ולפעמים אפילו הקאה (-של כלום).
הרבה צומות אימצתי לעצמי את עצת הרופאים להוריד את הקפה כמה ימים לפני הצומות, ואכן זה עזר הרבה אבל לא לגמרי.
בצומת האחרונים עברתי לשיטה חדשה שמועילה לי יותר, שביום לפני הצום ובפרט כמה יותר קרוב לצום אני שותה הרבה קפה, ובנוסף לזה אני בולע אקמול עם קפאין (-להשיג באירופה, אינני יודע אם זה קיים בארץ), והתוצאה הרבה יותר טובה, וגם הימים שלפני הצום עוברים כרגיל בלי קושי של מניעת הקפה. (אני אברך כולל :lol: :D :lol: ).

באפ מישהו יודע היכן ניתן להשיג בארץ את האקמול עם קפאין או תחילופין פיתרון אחר המבוסס על קפאין אני מאוד יודה לו זה יעזור לי מאוד
 

סופר

משתמש ותיק
שמעתי שהיה כתוב את הפטנט שלי בפטנט רשום שבוע שעבר,
מישהוא יכול להעלות את זה לכאן בבקשה.
תודה
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
אכן היה כתוב את זה בפטנט רשום אך היה כתוב שלא ניתן להשיג בארץ. אם מישהו יודע היכן ניתן להשיג את הפתילות כאן יודה לו מאוד אם יכתוב כאן או באישי .
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אהרן דוד אמר:
אכן היה כתוב את זה בפטנט רשום אך היה כתוב שלא ניתן להשיג בארץ. אם מישהו יודע היכן ניתן להשיג את הפתילות כאן יודה לו מאוד אם יכתוב כאן או באישי .
קישורים בענין. מישהו אמר פטנט? (כמובן שהצורך בזה לאנשים שיש להם חולשה או נשים וכדומה.)
https://www.migrena101.com/2010/04/151
http://www.super-pharm.co.il/heb/ArticlePage/SingleArticlePage/?articleobjid=362
http://din.org.il/2014/09/28/%D7%A0%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%A4%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%9C%D7%94%D7%A7%D7%9C%D7%94-%D7%91%D7%A6%D7%95%D7%9D/
https://www.prog.co.il/threads/אולי-גם-לך-זה-יעזור-לצום-קל.321760/
 

עושה שלום

משתמש רגיל
אהרן דוד אמר:
אכן היה כתוב את זה בפטנט רשום אך היה כתוב שלא ניתן להשיג בארץ. אם מישהו יודע היכן ניתן להשיג את הפתילות כאן יודה לו מאוד אם יכתוב כאן או באישי .


אפשר להשיג את זה בבית מרקחת ברח' בר אילן בירושלים פינת סנהדריה יש להם כמות מצומצמת כמה ימים לפני ט' באב וכמה ימים לפני יו"כ
תמיד אוזל מיד ולכן צריכים להיות בקשר איתם ולהגיע מיד ביום הראשון

נ.ב. לפי מה שאני זוכר זה עולה 75 ש"ח ל-5 פתילות ויש אנשים שמספיק להם אחד ויש שצריכים שתיים (וזה שווה את הכסף)
כמו כן יש נורות קופאים לבד ויש גם קופאין עם אופטלגין (לדעתי זה יותר טוב)

טיפ! מניסיון לא כדאי לחכות עד כאב הראש וכדו' אלא לקחת מיד בבוקר בתחילת הצום
 

אהרן דוד

משתמש רגיל
קתת הרב אחרי תשעה בא, עשיתי כדבריכם וקנתי בבית מרקחת שבבר אילן את הפתילות הנ"ל, מה אומר ומה אדבר מעולם!!!!! לא עבר עלי כזה צום לא הרגשתי בו טיפת כאב ראש והקאות שהייתי סובל מהם תדיר יכלתי לצום עוד כמה שעות בשמחה.
כאן המקום להדות לכל המסייעים ישלם השם שכרכם ויה"ר שבמהרה ננחם בבנין שלם.
 

סופר

משתמש ותיק
אהרן דוד אמר:
קתת הרב אחרי תשעה בא, עשיתי כדבריכם וקנתי בבית מרקחת שבבר אילן את הפתילות הנ"ל, מה אומר ומה אדבר מעולם!!!!! לא עבר עלי כזה צום לא הרגשתי בו טיפת כאב ראש והקאות שהייתי סובל מהם תדיר יכלתי לצום עוד כמה שעות בשמחה.
כאן המקום להדות לכל המסייעים ישלם השם שכרכם ויה"ר שבמהרה ננחם בבנין שלם.
מתי לקחת אותם, לפני הצום או בתוך הצום ?
 

עושה שלום

משתמש רגיל
סופר אמר:
אהרן דוד אמר:
קתת הרב אחרי תשעה בא, עשיתי כדבריכם וקנתי בבית מרקחת שבבר אילן את הפתילות הנ"ל, מה אומר ומה אדבר מעולם!!!!! לא עבר עלי כזה צום לא הרגשתי בו טיפת כאב ראש והקאות שהייתי סובל מהם תדיר יכלתי לצום עוד כמה שעות בשמחה.
כאן המקום להדות לכל המסייעים ישלם השם שכרכם ויה"ר שבמהרה ננחם בבנין שלם.
מתי לקחת אותם, לפני הצום או בתוך הצום ?


בתוך הצום בבוקר ובצהריים

שאלתי כמה רבנים והתשובה הייתה ברורה שלמי שיש כאב ראש מותר לכתחילה לקחת אותם בתוך הצום אפי' ביו"כ כיון שאינו מיקל על הצום ואין זה הרגשה של שובע אלא מוריד את הכאב ראש וכדו'
 

סופר

משתמש ותיק
עושה שלום אמר:
שאלתי כמה רבנים והתשובה הייתה ברורה שלמי שיש כאב ראש מותר לכתחילה לקחת אותם בתוך הצום אפי' ביו"כ כיון שאינו מיקל על הצום ואין זה הרגשה של שובע אלא מוריד את הכאב ראש וכדו'
ביום כיפור יש גם איסור רפואה, ולכן יהא מותר רק אם נפל למשכב או חלה כל גופו.
 

יהודי

משתמש ותיק
האם האקמול או האופטלגין המכילים קפאין הם כשרים ללא פקפוק?
 
חלק עליון תַחתִית