מהו שורש המנהג להניח חתיכת גזר על הגעפילטע-פיש

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
כיון שראיתי שבקיאים כאן בטעמי כל מנהג, ואפילו דברים שהגיעו ממחוזות אחרים אבל מוצאים בהם טעמים ע"פ סוד, אף אני אשאל חלקי מפני מה נהגו האשכנזים להניח חתיכת גזר על הגעפילטע פיש של שבת.
וכידוע שהגזר הוא מסימני ר"ה שלוקחין אותו בהרבה קהילות כ"כרתי", וה"ה הדג, וא"כ ודאי יש קשר עמוק בין הדברים.

וכן אם מישהו יודע אם זה נהוג אצל כל קהילות האשכנזים או רק בחלקם.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
יתכן שאתה נתכוונת בציניות, אבל יש בזה סודות.
איני יודע למה דוקא גזר, אבל יש בזה ענין שיקשרו דומם צומח חי מדבר, הדומם הוא הרוטב, הצומח הגזר, החי הדג, והמדבר, היהודי האוכלם ומעלה את כולם.
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
פותח הנושא
עלה מבבל אמר:
יתכן שאתה נתכוונת בציניות, אבל יש בזה סודות.
איני יודע למה דוקא גזר, אבל יש בזה ענין שיקשרו דומם צומח חי מדבר, הדומם הוא הרוטב, הצומח הגזר, החי הדג, והחי, היהודי האוכלם ומעלה את כולם.
ח"ו לא נתכוונתי בציניות, ואף שאיני חושב שיסדו זה ע"פ סוד אבל ידוע מכמה ספרים שאף מה שנהגו ישראל מעצמם יש בו טעמים ע"פ סוד.
אשמח למקורות.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
שהגזר הוא מסימני ר"ה שלוקחין אותו בהרבה קהילות כ"כרתי",
איפה ראית מקור לקשר בין גזר לכרתי? כמה שידוע לי הגזר הוא מסימני ר"ה מלשון "שיגזור עלינו גזירות טובות", או משום שבאידיש קוראים לגזר "מעהרן" שהוא מלשון ריבוי באדיש, אומרים עליו שירבו "זכויותנו".
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
עלה מבבל אמר:
יתכן שאתה נתכוונת בציניות, אבל יש בזה סודות.
איני יודע למה דוקא גזר, אבל יש בזה ענין שיקשרו דומם צומח חי מדבר, הדומם הוא הרוטב, הצומח הגזר, החי הדג, והחי, היהודי האוכלם ומעלה את כולם.
ח"ו לא נתכוונתי בציניות, ואף שאיני חושב שיסדו זה ע"פ סוד אבל ידוע מכמה ספרים שאף מה שנהגו ישראל מעצמם יש בו טעמים ע"פ סוד.
אשמח למקורות.


אשרי מי שחושדין בו ואין בו. ובאמת רק כתבתי "יתכן" כי אכן לא חשבתי כך בבירור.
בענין מקורות על מה שכתבתי, אין זמני איתי כעת לחפש, אבל כך מקובל אצלינו.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
עלה מבבל אמר:
יתכן שאתה נתכוונת בציניות, אבל יש בזה סודות.
איני יודע למה דוקא גזר, אבל יש בזה ענין שיקשרו דומם צומח חי מדבר, הדומם הוא הרוטב, הצומח הגזר, החי הדג, והמדבר, היהודי האוכלם ומעלה את כולם.
את שמעתי מרבי אחד על הקווע שלפני שחרית, כי המים דומם והחלב חי והקפה צומח (ולכן יש נוהגין לדבר (רח"ל) באותה שעה פוליטיק שקורין לשון הרע, ועי"ז אוכלין גם ממן המדבר) והאדם המדבר - מעלהו למעלה מעלה. 
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אולי זה קשור...

רש"י מסכת בבא קמא דף פא עמוד א
שלא יפרוס קלע - דרך ציידים לתקוע יתידות ולעשות גדרי קנים במים להלכד שם דגים וקורין לו במקומינו גזר ובארץ אשכנז קורין לו ווכ"א (שלא יפרוס קלע) מפני שמעכב ומעמיד את הספינה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
יושב אוהלים אמר:
לחשוב חשבונות.PNG​

להרב @לחשוב חשבונות נ"י - האם בהבעת תודה להערתי התכוונת שאכן אתה חוזר בך ואין מנהג לקחת גזר ככרתי?

הוא חדש כאן, ויתכן שתודתו נתונה על כך שענית לדבריו.

לא עניתי לדבריו, שאלתי שאלה על מקור דבריו שרציתי לדעת אם אכן יש מנהג כזאת.
 

חפר

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
כיון שראיתי שבקיאים כאן בטעמי כל מנהג, ואפילו דברים שהגיעו ממחוזות אחרים אבל מוצאים בהם טעמים ע"פ סוד, אף אני אשאל חלקי מפני מה נהגו האשכנזים להניח חתיכת גזר על הגעפילטע פיש של שבת.
וכידוע שהגזר הוא מסימני ר"ה שלוקחין אותו בהרבה קהילות כ"כרתי", וה"ה הדג, וא"כ ודאי יש קשר עמוק בין הדברים.

וכן אם מישהו יודע אם זה נהוג אצל כל קהילות האשכנזים או רק בחלקם.

מי אומר שזה משום מנהג אולי משום טעם
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
לחשוב חשבונות.PNG​

להרב @לחשוב חשבונות נ"י - האם בהבעת תודה להערתי התכוונת שאכן אתה חוזר בך ואין מנהג לקחת גזר ככרתי?
זכרתי שיש לוקחין אותו ככרתי שגזר מלשון כריתה.
יתכן והתבלבלתי.
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
לחשוב חשבונות אמר:
כאן בטעמי כל מנהג
נראה שעיקר הסיבה הוא מנהג הבידוד שנהגו כמה מחברי הפורום שהביא את המח @לחשוב חשבונות שאינם מן היישוב. וטוב יהיה אם יפסק העניין ויחזור הפורום לאיתנו הראשון
אולי אינך בקי בספרי חסידות, אבל יש שהביאו טעמים לכל עניין במאכלי שב"ק.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
יושב אוהלים אמר:
לחשוב חשבונות.PNG​

להרב @לחשוב חשבונות נ"י - האם בהבעת תודה להערתי התכוונת שאכן אתה חוזר בך ואין מנהג לקחת גזר ככרתי?
זכרתי שיש לוקחין אותו ככרתי שגזר מלשון כריתה.

יפה מאוד!! לא חשבתי על הכיוון הזה, תודה.
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
לא הבנתי למה אשכול זה לא נמצא בקטגוריה של "הקורונה והשלכותיה"?
משיב דבר אמר:
לחשוב חשבונות אמר:
כאן בטעמי כל מנהג
נראה שעיקר הסיבה הוא מנהג הבידוד שנהגו כמה מחברי הפורום שהביא את המח @לחשוב חשבונות שאינם מן היישוב. וטוב יהיה אם יפסק העניין ויחזור הפורום לאיתנו הראשון
יש אשכול של "הלכה ומנהג" ויש שם דיון על מנהג לבישת הוועסט, ומנהג כתיבת שמות על תיק הטו"ת בר"ת, ועוד.
מדוע יגרע חלקי?
 

חפר

משתמש ותיק
יש בדיחה של הרב לסרי, מי ששוחה בים ורואה דגים איך ידע איזה דג הוא גפילטע פיש?
 

חימקו

משתמש ותיק
לחשוב חשבונות אמר:
חימקו אמר:
לא הבנתי למה אשכול זה לא נמצא בקטגוריה של "הקורונה והשלכותיה"?
משיב דבר אמר:
לחשוב חשבונות אמר:
כאן בטעמי כל מנהג
נראה שעיקר הסיבה הוא מנהג הבידוד שנהגו כמה מחברי הפורום שהביא את המח @לחשוב חשבונות שאינם מן היישוב. וטוב יהיה אם יפסק העניין ויחזור הפורום לאיתנו הראשון
יש אשכול של "הלכה ומנהג" ויש שם דיון על מנהג לבישת הוועסט, ומנהג כתיבת שמות על תיק הטו"ת בר"ת, ועוד.
מדוע יגרע חלקי?
כי האשכול הבא יהיה בעניין מנהג השימוש הרווח בכל קהילות ישראל בקטשופ.
 
תימה, שלפי כל הטעמים כאן, נצטרך לומר שגם האוכל אלתית, הנקרא סאלאמאן בלע"ז, יצטרך להניח גזר וזו לא שמענו מעולם.
ועל כרחך שהוא דין מיוחד בגפילטעפיש, וצריך לומר שכיון שנותנים בו פרורי פת, וחששו שיהיה הפרורים הרוב ואז יהיה ברכתו בורא מ"מ, נהגו להוסיף לו גזר ואז עם הגזר יהיו הפירורים מיעוט.
 

יהיה טוב

משתמש ותיק
חימקו אמר:
לא הבנתי למה אשכול זה לא נמצא בקטגוריה של "הקורונה והשלכותיה"?

גם אם זה התחיל מהעקרת הבית, שכך החליטה שזה יותר טעים.
אך לכאורה זה דבר פשוט, שאם אדם בעץ האוכל מחשב חשבונות של דומם צומח וכו', (למרות שלא הבנתי מה זה אומר שיש שם את כל ארבעת דברים הללו). אז הוא מקשר את המאכל לקדושה.
וכמו שיש מצדיקים כל מיני גמטריות של שמות הקדושים של מאכלים.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
תימה, שלפי כל הטעמים כאן, נצטרך לומר שגם האוכל אלתית, הנקרא סאלאמאן בלע"ז, יצטרך להניח גזר וזו לא שמענו מעולם.
ועל כרחך שהוא דין מיוחד בגפילטעפיש, וצריך לומר שכיון שנותנים בו פרורי פת, וחששו שיהיה הפרורים הרוב ואז יהיה ברכתו בורא מ"מ, נהגו להוסיף לו גזר ואז עם הגזר יהיו הפירורים מיעוט.
וכבר אמרו שגעפילטע שלנו כשר ללחם משנה...
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
לפי זכרוני באיזה קהילות המנהג הוא לאכול גזר יחד עם כל מאכלי ליל שבת, אך איני זוכר הטעם לזה.
גזר על הגעפילטע פיש, גזר במרק, וגזר יחד עם מנת העוף (המכונה 'צומות').
 

דבש לפי

משתמש ותיק
עוד אביא מה ששמעתי מקור למנהג הספרדים לכנות את הגעפילטע-פיש "געפילטע-פיכס" ולמנהגם של האשכנזים להיעלב ממנהג הספרדים הנזכר ולהגיב על זה שדווקא המאכלים של הספרדים לא טעימים ושספרדי שמקבל גפילטע-פיש בלי לדעת שזה זה דווקא נהנה, שכל זה מיוסד על הגמרא בשבת קמה: "רבי יוחנן רייק מכותח דבבלאי, אמר רב יוסף ולירוק אנן מתרנגולתא דרבי אבא ועוד אמר רב גזא זימנא חדא איקלעית להתם ועבדית כותח דבבלאי שאילו מיניה כל בריחי מערבא"
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית