חננאל אמר:האם יש כיום להשיג את ספר מגן וצנה (נראה לי לר"א חבר)
ספר וסופר אמר:ידיד יקר, דע לך כלל בנושאי אמונה: לעולם לא חכם להיחשף לחקירה על דבר שאין לך שליטה בו ואין לך אתו היכרות מבפנים, זה תמיד ישכנע אותך, וכל דיון שיתפתח סביב זה, ילך ויסתבך.
כי כל ענין הקשור לאמונה, יש בו רכיב שמעבר להגיון, שיוצר כלפי חוץ טיעונים מעגליים, ורק אם נחשפת אליו אתה מכיר בקיומו, ואם לא אין לך דרך להתמודד עם שאלות.
אם באמת ובתמים אתה מחפש להכיר בצדקת הקבלה, ולא רק להתעסק בפולמוסים שונים, לך ותלמד קבלה [אם אתה מסוגל. ולא בתור חוקר, אלא באמת להבין ולהכיל את הדברים]. אין שום טעם לדון מבחוץ על מנגנון פנימי, ובגישה כזו אל תתפלא אם גם הספר של רי"א חבר לא יעזור לך.
(רציתי לשלוח לך בפרטי, אולם אין גישה אליך).
ספר וסופר אמר:חננאל אמר:האם יש כיום להשיג את ספר מגן וצנה (נראה לי לר"א חבר)
ראיתי את הודעותיך כאן ובאשכול שננעל.
ידיד יקר, דע לך כלל בנושאי אמונה: לעולם לא חכם להיחשף לחקירה על דבר שאין לך שליטה בו ואין לך אתו היכרות מבפנים, זה תמיד ישכנע אותך, וכל דיון שיתפתח סביב זה, ילך ויסתבך.
כי כל ענין הקשור לאמונה, יש בו רכיב שמעבר להגיון, שיוצר כלפי חוץ טיעונים מעגליים, ורק אם נחשפת אליו אתה מכיר בקיומו, ואם לא אין לך דרך להתמודד עם שאלות.
אם באמת ובתמים אתה מחפש להכיר בצדקת הקבלה, ולא רק להתעסק בפולמוסים שונים, לך ותלמד קבלה [אם אתה מסוגל. ולא בתור חוקר, אלא באמת להבין ולהכיל את הדברים]. אין שום טעם לדון מבחוץ על מנגנון פנימי, ובגישה כזו אל תתפלא אם גם הספר של רי"א חבר לא יעזור לך.
(רציתי לשלוח לך בפרטי, אולם אין גישה אליך).
חננאל אמר:נחשפתי בשוגג גמור
מה אעשה כרגע
ספר וסופר אמר:אשמח לשמוע אם יש ליהושע ענבל מה לעזור בענין.
אני אישית לא כל כך חסיד של הגישה האמונית שלו, אבל זה ענין של טעם.
ספר וסופר אמר:ולגבי השאלה שהלא כבר נחשפת וכו', אין כאן שאלה הגיונית, אלא שאלה של הרגעת הלב בדבר, ולי מספיק מה שכל גדולי עולם שבכל הדורות האחרונים, כולל גדולי הפוסקים כהבית יוסף והמגן אברהם המהר"ל מפראג והרמ"ע מפאנו, מקבלים את כל דברי הזוהר הקדוש כחז"ל לכל דבר, ואת דברי האר"י הקדוש כתורה מן השמים - והגר"א חצב מלבו בחכמה זו כחצי מליון מילים, בעוד שבביאוריו בנגלה קימץ ביותר - אותי הדבר הזה מרגיע למול זבוב מות המבאיש מביע שמן רוקח.
וכדאי מאוד להתרגל להישען על חכמים ממך במקום שברור שהם צודקים, גם אם השכל הפרטי שלך לא כל כך מבין את המהלך בדברים, זה עוזר בהמון דברים בחיים, ומפנה את הלב לעסוק בדברים המתאימים לך באמת.
[לדעתי, זה אחד העיקרים החשובים בנושא 'חינוך לאמונה', שהרבה טועים שצריך להעניק לאמונה חסינות שכלית, ולא מבינים שבד בבד עם זה צריך להעניק לחניך את ההכרה הפשוטה ששכלו לא יכול לשפוט הכל, ודי בהכרה פשוטה בנכונות הדברים לכשעצמם. דבר זה חשוב מאוד גם לבחורים ואברכים ולא רק לילדים].
ספר וסופר אמר:ולעצם הענין, אני עוסק בחינוך כבר הרבה שנים, וה' זיכה אותי בתלמידים מכל גווני האוכלוסיה, למן 'סלתה ושמנה' - בעלי כשרונות גדולים, עובר דרך כל מיני ארצות מוצא, וכולל נוער נושר - ואני מרגיש שכולם מחוברים אלי באהבה גדולה, ויש לי הצלחה איתם בכל תחום ב"ה, אין לי בעיה של חוסר 'עדכון', ואני רחוק מאוד מלהיות תקוע בפחדים של משגיחים מכל מיני שאלות וכדו', ומי שעוקב אחרי הודעותי לא נראה לי שיכול להסתפק בזה.
אולם אני עדיין חושב, וכך אני משתדל לנהוג, שהתועלת הגדולה ביותר שיכול חונך להעניק לחניך, זה את התחושה הפשוטה והבריאה ששכלו מוגבל, ואינו יכול הכל [צריך אומץ בשביל זה מול החניך, כי הרבה פעמים הצוות החינוכי פשוט פוחד מהכישרון של התלמיד ומחניף לו - (התלמידים מזהים את זה, וזה לא מוסיף להם הערכה)].
הדבר ברור, שמי שחושב שהשכל שלו מספיק בשביל לשפוט מנקודת מבטו את כל מה שמתרחש והתרחש בעולם הוא קרוב להיות לקוי בנפשו [וגם בשכלו], ואם כן, איך יתכן לחשוב שתהיה גישה חינוכית שדוגלת לגדל את התחושה הזאת? [איך עושים את זה, זה כבר שאלה אחרת, כי זה ענין של 'חינוך', צריך לחנך לזה, לא להצהיר את זה באזני התלמיד, ולא להשפיל את כבודו].
הנופל אמר:חוויה וחיבור של הנפש לדברים עצמם, אמונה תורה מצוות, לא יכולה להיווצר מהסתמכות על אחר.
ספר וסופר אמר:הנידון שלנו היה כאשר מתעוררות שאלות חיצוניות, מחקריות, וכדו', שבזה לפעמים יש כח לערער על אמונה הבאה מכח חיבור. ולזה עוזרת מחד - ההסתכלות על חכמי החכמים שהיו רגועים עם האמונה הזאת, ומצד שני - ההכרה ששכלי אינו כלי כזה מוצלח בשביל לעבור איתו את כל מבוכות המחקר והעיון.
הנופל אמר:מה עוזרת לי חכמתם של הגדולים ממני, אם בי היא לא נוגעת.
דבריך עמוקים ועיקריים ודרושים הרבה עיון והבנה, עכ"פ עיין בעלי שור ח"ב שמדבר באחד ועדים באמונה, שם הוא אומר שאדם יכול לחיות באמונה גדולה ואמיתית ולהגיע לדרגות אמיתיות ברוחניות, אבל אמונה זהו "רגש" זה כח רגשי שפועל אצל האדם ואמנם אפשר לתחזק אותו ע"י השכל אבל הוא רגש, וביום מן הימים יכול האדם להגיע למצב חיצוני או פנימי שהרגש יבש ואיננו או המציאות שלפניו טופחת על לבו, ואז האדם מוצא את עצמו בעולם ללא אמונה, הדבר מפחיד למתבונן, ואז האדם צריך לחפש משהו אחר להישען עליו, ואין לו משען אחר, אי לכך הוא קובע שם ולדעתי לאדם עובד הדבר חשוב ביותר היינו שעל האדם לעבוד להשיג את האמונה ע"י השכל שהשכל הוא עובדה וזה כבוד ה' וע"י יש מציאות וקביעות, יעויין שם, א"כ לדעתי העסק הוא לא פנימי אלא גם חיצוני, רק אולי הכוונה חיצוני עם כוונה ומטרה לכיוון פנים, ועוד יש לעיין.ספר וסופר אמר:אין לי זמן להאריך בנושא חשוב זה כעת.
אולם בקצרה: הכרה, חוויה, וחיבור - הם עיקר החינוך, והוא עיקר תפקידו של משגיח וכל מחנך באשר הוא.
כבר כתבתי בהודעתי הראשונה, שעיקר האמונה נובעת מחיבור והכרה מבפנים.
הנידון שלנו היה כאשר מתעוררות שאלות חיצוניות, מחקריות, וכדו', שבזה לפעמים יש כח לערער על אמונה הבאה מכח חיבור. ולזה עוזרת מחד - ההסתכלות על חכמי החכמים שהיו רגועים עם האמונה הזאת, ומצד שני - ההכרה ששכלי אינו כלי כזה מוצלח בשביל לעבור איתו את כל מבוכות המחקר והעיון.
תעבור בבקשה שוב על רצף ההודעות ותראה את הדברים אל נכון.
נבשר אמר:עכ"פ עיין בעלי שור ח"ב שמדבר באחד ועדים באמונה, שם הוא אומר שאדם יכול לחיות באמונה גדולה ואמיתית ולהגיע לדרגות אמיתיות ברוחניות, אבל אמונה זהו "רגש" זה כח רגשי שפועל אצל האדם ואמנם אפשר לתחזק אותו ע"י השכל אבל הוא רגש
כמה שאתה צודק. בדור האינטרנט רבים הצעירים שנחשפים לחקירות חיצוניות, ושום ענבל או מרצה בערכים לא באמת יצליח ליישב על ליבם את הרהורי הספיקות והשאלות לגמרי, בלי לחדד להם לאמץ את הנקודה החשובה שהיטבת לפורטה.ספר וסופר אמר:אשמח לשמוע אם יש ליהושע ענבל מה לעזור בענין.
אני אישית לא כל כך חסיד של הגישה האמונית שלו, אבל זה ענין של טעם.
[כזכור לי, הוא מתעסק בשאלה הזאת בספרו תורה שבעל פה סמכותה ודרכיה, ומביא את גישתו של הבני יששכר, לעומתו יש את גישתו של ר' חיים ויטל בהקדמה לעץ חיים, שלמיעוט זכרוני אני לא חושב שהוא עסוק בה].
על כל פנים, עיקר הענין באמונה, היא לא בחיפוש תשובות לשאלות, אלא בחיבור והכרה באמיתות הדבר, באופן ששאלות לא מפריעות - יהיו התשובות מה שיהיו.
ולגבי השאלה שהלא כבר נחשפת וכו', אין כאן שאלה הגיונית, אלא שאלה של הרגעת הלב בדבר, ולי מספיק מה שכל גדולי עולם שבכל הדורות האחרונים, כולל גדולי הפוסקים כהבית יוסף והמגן אברהם המהר"ל מפראג והרמ"ע מפאנו, מקבלים את כל דברי הזוהר הקדוש כחז"ל לכל דבר, ואת דברי האר"י הקדוש כתורה מן השמים - והגר"א חצב מלבו בחכמה זו כחצי מליון מילים, בעוד שבביאוריו בנגלה קימץ ביותר - אותי הדבר הזה מרגיע למול זבוב מות המבאיש מביע שמן רוקח.
וכדאי מאוד להתרגל להישען על חכמים ממך במקום שברור שהם צודקים, גם אם השכל הפרטי שלך לא כל כך מבין את המהלך בדברים, זה עוזר בהמון דברים בחיים, ומפנה את הלב לעסוק בדברים המתאימים לך באמת.
[לדעתי, זה אחד העיקרים החשובים בנושא 'חינוך לאמונה', שהרבה טועים שצריך להעניק לאמונה חסינות שכלית, ולא מבינים שבד בבד עם זה צריך להעניק לחניך את ההכרה הפשוטה ששכלו לא יכול לשפוט הכל, ודי בהכרה פשוטה בנכונות הדברים לכשעצמם. דבר זה חשוב מאוד גם לבחורים ואברכים ולא רק לילדים].
אין דבר כזה אמונה עם חסינות שכלית! תמיד יעלו ספיקות אחרים ולא הכל מתיישב על הלב הכל בלי לאמץ גם את הנקודה החשובה שעמד עליה @סופר וספרהנופל אמר:ספר וסופר אמר:אשמח לשמוע אם יש ליהושע ענבל מה לעזור בענין.
אני אישית לא כל כך חסיד של הגישה האמונית שלו, אבל זה ענין של טעם.
מהיכרות שלי עם כתביו בכל החלק המחקרי שלו ישנה את התופעה עליה כתבת.
אמנם כאחד שגדל בקרב תלמידי החזו''א יש לו גם את החלק הקדוש של התורה, המורם מכל השאלות.
אני מקוה שהתנסחתי נכון.
ספר וסופר אמר:ולגבי השאלה שהלא כבר נחשפת וכו', אין כאן שאלה הגיונית, אלא שאלה של הרגעת הלב בדבר, ולי מספיק מה שכל גדולי עולם שבכל הדורות האחרונים, כולל גדולי הפוסקים כהבית יוסף והמגן אברהם המהר"ל מפראג והרמ"ע מפאנו, מקבלים את כל דברי הזוהר הקדוש כחז"ל לכל דבר, ואת דברי האר"י הקדוש כתורה מן השמים - והגר"א חצב מלבו בחכמה זו כחצי מליון מילים, בעוד שבביאוריו בנגלה קימץ ביותר - אותי הדבר הזה מרגיע למול זבוב מות המבאיש מביע שמן רוקח.
וכדאי מאוד להתרגל להישען על חכמים ממך במקום שברור שהם צודקים, גם אם השכל הפרטי שלך לא כל כך מבין את המהלך בדברים, זה עוזר בהמון דברים בחיים, ומפנה את הלב לעסוק בדברים המתאימים לך באמת.
[לדעתי, זה אחד העיקרים החשובים בנושא 'חינוך לאמונה', שהרבה טועים שצריך להעניק לאמונה חסינות שכלית, ולא מבינים שבד בבד עם זה צריך להעניק לחניך את ההכרה הפשוטה ששכלו לא יכול לשפוט הכל, ודי בהכרה פשוטה בנכונות הדברים לכשעצמם. דבר זה חשוב מאוד גם לבחורים ואברכים ולא רק לילדים].
אני לא יודע מה הגיל שלך, אבל לדעתי דבריך אינם רלוונטים לדור הצעיר.
גדל כאן דור שחושב על הכל אחרת, מה שעוזר לך לא יעזור להם.
אל תיפול בטעות שנפלו בה הרבה מהמשגיחים שאיבדו את הרלוונטיות שלהם בגלל אי הכרה בתהליכים הללו.
דרורי אמר:אין דבר כזה אמונה עם חסינות שכלית! תמיד יעלו ספיקות אחרים ולא הכל מתיישב על הלב הכל בלי לאמץ גם את הנקודה החשובה שעמד עליה @סופר וספר
טוב לא לפניי הספר, אעיין בזה בעז"ה מחר אבל כמדומה כך היה כתוב אולי במקום אחר אעיין בזה, לדעתי אולי אני טועה שכל הכוונה זה לא תרגיל מתמטי חשבוני זה בנוי על חוש, היינו עובדה, למשל יש לך ידיעה ברורה במקום שבו היית היום, זוהי עובדה, וזה ידוע עוד לפני שאדם חושב ע"ז זה במודע, עכשיו לימדונו בעלי המוסר שהכל בנוי על חוש היינו כח הציור, והיינו למשל על האדם להעמיד לפניו ציור ברור איך שהוא היה באותו מקום שהיה, ולצייר לפניו כאילו חי, כשאדם עושה את זה כח הציור שלו עובד, אבל הקליטה של הדבר הוא בשכל נטו, והרושם שנשאר בנפש הוא קליטה של הדבר בשכל, בשונה מרגש שזה יותר שייך לחוויה של האמונה היינו שהוא מעמיד את עצמו באמונה שהוא מושגח וכדו', כנ"ל לגבי חקירות האמונה בשכל, היינו להבין שלפי חוקי העולם אין דבר שנברא ממילא, וזה חוק טבע של העולם, אין תוצאה בלי סיבה, והציור בזה, כנ"ל לגבי בורא שברא דבר מסוים מוכרח מזה שהיוצר והבורא אינו מוגבל כי הוא ברא את הדבר, שזה נמי ברמה של הציור של הדבר אבל זה נקלט בשכל, כמו הבנה בגמ' במיגו או מוחזק זה ציור שבו נתפס השכל, בשונה מרגש שלדבר כמעט ואין ציור שהוא פנימי פנימי.ספר וסופר אמר:זה לא בדיוק מה שהוא אומר שם, הוא אומר [עמוד רצ] שרוב העולם 'מאמינים מתוך רגש', ועל זה אומר שצריך לעגן את זה בשכל, ומסקנתו 'אם אדם בונה אמונתו בשכל ורגש גם יחד הוא יכול להגיע לוודאות באמונתו'.
עכ"פ גם רגש וגם שכל, שניהם אינם הגדרה של 'אמונה', אולי זה הגדרה איך אני יודע שהאמונה אמתית האם ברגש או בשכל, אולם ההגדרה הכי קרובה למושג 'אמונה' זה 'תפיסת הדעת את המציאות', תפיסת הדעת באופן הנוגע לחיים ולכלל המציאות כולה. האמונה היא הפירוש של החיים עצמם על קרבם וכרעם, ולהגדיר 'חיים' כ'שכל' או 'רגש' זה פחות ממצחיק.
הרב ולבה זצ"ל עצמו, בספרים ומאמרים אחרים, לא כל כך משתמש במילים 'שכל ורגש' ביחס לאמונה, ובבית המדרש שממנו הוא צמח דיברו יותר על 'שכל וחוש', שהצירוף שלהם לכאורה נכנס במילה 'הכרה'.
כך הוא זצ"ל פותח את הועדים על אמונה - 'אנחנו מכירים את הקב"ה מתוך שלש התגלויות'. המילים הללו מבחינתי הם כלל האמונה כולה, הכרת הקב"ה מתוך התגלותו.
הארכתי בזה מעט, לאחרונה, בהודעה זו ואילך.
אני מצטט רק חלק יען אריכות הקורא לצטט הכל, רק זה מסתמא חלק התורף של דבריך, או שורה קודם, עכ"פ שוב דבריך דורשים התבוננות, אבל חלק כבר הבנתי קודם, אבל שוב מאברהם אבינו למדנו דרך האמונה היינו לשונך העובדות ואח"כ ההכרה, אתה טוען שצריך לעבוד על הכרה, אבל לכאו' זה שלב ב', דבר שני אני לא חולק עליך במה שכתבת ש"הציץ עליו בעל הבירה" שזה האמונה היינו הגעה של בורא העולם לעולמו של אברהם אבינו (אל יחשוב הקורא שאני מדבר על אאע"ה המדובר הוא עלינו בחוויה שלי), היינו כניסה לתוך עולמו וזה התגלות אמיתית וזה נבואה שבורא העולם מדבר בתוך עולם הנברא, אם כי אתה לא לוקח את זה ממש לנבואה, אני מסכים אותך שאמונה שייך במסוים לחיים כמש"כ "צדיק באמונתו יחיה" היינו דרגה בעצם החיים שהכל נמצא שם, אבל לדעתי עדיין בזה כיוון הרב וולבה שאם אדם חי בתוך המציאות הזה שהיא מציאות אמיתית, יכול לבוא יום שחייו הפנימיים שכל עניין האמונה היא חיים פנימיים, כבר לא כמו שהיו מכמה סיבות חיצוניות ופנימיות וחיצוניות שמשפיעות על פנימיותו, ואז יש דרישה פנימית לשנות את התפיסה, לאדם כזה אין במה להיאחז אם חייו היו "חיי אמונה" שהשתא לא מאיר לו אור האמונה, והוא נמצא בעולם של חלל מאמונה, ופה נמצא העוגן השכלי,ספר וסופר אמר:בשביל זה דבר ראשון צריך להכיר את האמונה, דהיינו להכיל את המשמעות הכלולה בעיקרי האמונה, להכיר את הבורא, להכיר את חווית הלימוד מתוך אמונה שהכל דברי אלקים חיים בלי פקפוק, להכיר את ההשגחה, להתפלל מתוך אמונה, וכו' וכו'.
אחרי שהאדם חי באמונה זמן ראוי, הוא כבר לא כל כך מסתפק על עיקריה, ולא דחוף לו לחפש ראיה על קיום העובדות הנ"ל.
וזה מה שאמרתי על אברהם אבינו, שעד ההתגלות הוא דן על העובדות אבל אחרי ההתגלות אז הוא נכנס לעסק האמונה, כי אז הוא הכיר את בוראו, ועל זה נאמר והאמין בה', וכן בישראל - אחרי ההתגלות נאמר - ויאמינו בה' ובמשה עבדו.
- - -
ברצוני עוד למלא את דברי, אולם אני חייב לסיים כאן בינתיים, יש מספיק במה להתבונן.
על מה אתה מדבר?נבשר אמר:דבר חידושך בקהילת זילברמן לא ידוע לי,