לקרוא לילד בשם "בן"

במבי

משתמש ותיק
ברחוב מצוי השם "בן", והנה הוא נכתב בתנ"ך !

וְעִמָּהֶ֖ם אֲחֵיהֶ֣ם הַמִּשְׁנִ֑ים זְכַרְיָ֡הוּ בֵּ֡ן וְיַֽעֲזִיאֵ֡ל וּשְׁמִֽירָמ֡וֹת וִיחִיאֵ֣ל ׀ וְעֻנִּ֡י אֱלִיאָ֡ב וּבְנָיָ֡הוּ וּמַֽעֲשֵׂיָ֡הוּ וּמַתִּתְיָהוּ֩ וֶאֱלִ֨יפְלֵ֜הוּ וּמִקְנֵיָ֨הוּ וְעֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם וִֽיעִיאֵ֖ל הַשֹּׁעֲרִֽים (דה"א טו יח)

רד"ק

זכריה בן. כן היה שמו: "בן"; וכן פרש אדני אבי ז"ל (ספר הגלוי, תשובה יא) "לַבֵּן" הנזכר בספר תהלים (ט,א) כי על זה המשורר אמ', שהוא נגן אותו המזמור שעשה דוד על מות גלית ונצוח פלשתים. ואע"פ שלמ"ד "לבן" פתוחה שתורה על ה"א הידיעה, וה"א הידיעה לא תבא על שם אדם, בא זה כן בה"א הידיעה להודיע כי הוא המשורר; כי אם היה אומר "לְבֵן" היה דומה מן "בנים":
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברחוב מצוי השם "בן", והנה הוא נכתב בתנ"ך !

וְעִמָּהֶ֖ם אֲחֵיהֶ֣ם הַמִּשְׁנִ֑ים זְכַרְיָ֡הוּ בֵּ֡ן וְיַֽעֲזִיאֵ֡ל וּשְׁמִֽירָמ֡וֹת וִיחִיאֵ֣ל ׀ וְעֻנִּ֡י אֱלִיאָ֡ב וּבְנָיָ֡הוּ וּמַֽעֲשֵׂיָ֡הוּ וּמַתִּתְיָהוּ֩ וֶאֱלִ֨יפְלֵ֜הוּ וּמִקְנֵיָ֨הוּ וְעֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם וִֽיעִיאֵ֖ל הַשֹּׁעֲרִֽים (דה"א טו יח)

רד"ק

זכריה בן. כן היה שמו: "בן"; וכן פרש אדני אבי ז"ל (ספר הגלוי, תשובה יא) "לַבֵּן" הנזכר בספר תהלים (ט,א) כי על זה המשורר אמ', שהוא נגן אותו המזמור שעשה דוד על מות גלית ונצוח פלשתים. ואע"פ שלמ"ד "לבן" פתוחה שתורה על ה"א הידיעה, וה"א הידיעה לא תבא על שם אדם, בא זה כן בה"א הידיעה להודיע כי הוא המשורר; כי אם היה אומר "לְבֵן" היה דומה מן "בנים":

והנה דברי אבי הרד"ק

 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
ברחוב מצוי השם "בן", והנה הוא נכתב בתנ"ך !

וְעִמָּהֶ֖ם אֲחֵיהֶ֣ם הַמִּשְׁנִ֑ים זְכַרְיָ֡הוּ בֵּ֡ן וְיַֽעֲזִיאֵ֡ל וּשְׁמִֽירָמ֡וֹת וִיחִיאֵ֣ל ׀ וְעֻנִּ֡י אֱלִיאָ֡ב וּבְנָיָ֡הוּ וּמַֽעֲשֵׂיָ֡הוּ וּמַתִּתְיָהוּ֩ וֶאֱלִ֨יפְלֵ֜הוּ וּמִקְנֵיָ֨הוּ וְעֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם וִֽיעִיאֵ֖ל הַשֹּׁעֲרִֽים (דה"א טו יח)

רד"ק

זכריה בן. כן היה שמו: "בן"; וכן פרש אדני אבי ז"ל (ספר הגלוי, תשובה יא) "לַבֵּן" הנזכר בספר תהלים (ט,א) כי על זה המשורר אמ', שהוא נגן אותו המזמור שעשה דוד על מות גלית ונצוח פלשתים. ואע"פ שלמ"ד "לבן" פתוחה שתורה על ה"א הידיעה, וה"א הידיעה לא תבא על שם אדם, בא זה כן בה"א הידיעה להודיע כי הוא המשורר; כי אם היה אומר "לְבֵן" היה דומה מן "בנים":
ואם לאביו במקרה קוראים אבא, לתורה יקראו לו יעמוד בן בן אבא
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברחוב הוא קיצור של בנימין/בני
תקן אותי אם אני טועה אבל עם מקור!

והנה בני זה קיצור של בנימין, ואליהו בגי' בן

והאם יש קשר בין אליהו לבנימין ? התשובה היא כן !

וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה (בראשית ל, י), בְּכֻלָּם כְּתִיב וַתַּהַר, וְכָאן וַתֵּלֶד, אֶלָּא בַּחוּרָה הָיְתָה וְלֹא הָיְתָה נִכֶּרֶת בְּעִבּוּרָהּ. (בראשית ל, יא): וַתֹּאמֶר לֵאָה בָּא גָד, אַתְיָא גַּדָּא דְּבֵיתָא, אֲתָא גַּדָּא דְּעָלְמָא, בָּא מִי שֶׁעָתִיד לְגַדֵּד מַשְׁתִּיתָן שֶׁל עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים, וּמַנּוֹ אֵלִיָּהוּ. אֵלִיָּהוּ מִשֶּׁל מִי, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אָמַר מִשֶּׁל בִּנְיָמִין, דִּכְתִיב (דברי הימים א ח, כז מ): וְיַעֲרֶשְׁיָה וְאֵלִיָּה וְזִכְרִי בְּנֵי יְרֹחָם כָּל אֵלֶּה מִבְּנֵי בִנְיָמִן. רַבִּי נְהוֹרַאי אָמַר מִשֶּׁל גָּד הָיָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (מלכים א יז, א): וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתּשָׁבֵי גִלְעָד. אָמַר רַבִּי פִּלִּיפִּי בַּר נְהוֹרַאי מַאן חֲזִית לְמֵימַר כֵּן, אֲמַר לֵיהּ דִּכְתִיב (יהושע יג, כה): וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל יַעְזֵר וְכָל עָרֵי הַגִּלְעָד, מַה מְּקַיֵּם רַבִּי אֶלְעָזָר קְרָא דְרַבִּי נְהוֹרַאי מִתּשָׁבֵי גִלְעָד, מִיּוֹשְׁבֵי לִשְׁכַּת הַגָּזִית הֲוָה. וּמַה מְּקַיֵּם רַבִּי נְהוֹרַאי קְרָא דְּרַבִּי אֶלְעָזָר וְיַעֲרֶשְׁיָה וְאֵלִיָּה, אֶלָּא מִדְרָשׁוֹת הֵן, בְּשָׁעָה שֶׁהָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַרְעִישׁ עוֹלָמוֹ הָיָה מַזְכִּיר זְכוּת אָבוֹת בְּנֵי יְרֹחָם, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְמַלֵּא רַחֲמִים עַל עוֹלָמוֹ. פַּעַם אַחַת נֶחְלְקוּ רַבּוֹתֵינוּ בַּדָּבָר, אֵלּוּ אוֹמְרִים מִשֶּׁל גָּד, וְאֵלּוּ אוֹמְרִים מִשֶּׁל בִּנְיָמִין, בָּא וְעָמַד לִפְנֵיהֶם, אָמַר לָהֶם רַבּוֹתֵינוּ מָה אַתֶּם נֶחְלָקִים עָלַי אֲנִי מִבְּנֵי בָנֶיהָ שֶׁל רָחֵל אָנִי (בראשית רבה עא)
 

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
ברחוב מצוי השם "בן", והנה הוא נכתב בתנ"ך !

וְעִמָּהֶ֖ם אֲחֵיהֶ֣ם הַמִּשְׁנִ֑ים זְכַרְיָ֡הוּ בֵּ֡ן וְיַֽעֲזִיאֵ֡ל וּשְׁמִֽירָמ֡וֹת וִיחִיאֵ֣ל ׀ וְעֻנִּ֡י אֱלִיאָ֡ב וּבְנָיָ֡הוּ וּמַֽעֲשֵׂיָ֡הוּ וּמַתִּתְיָהוּ֩ וֶאֱלִ֨יפְלֵ֜הוּ וּמִקְנֵיָ֨הוּ וְעֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם וִֽיעִיאֵ֖ל הַשֹּׁעֲרִֽים (דה"א טו יח)

רד"ק

זכריה בן. כן היה שמו: "בן"; וכן פרש אדני אבי ז"ל (ספר הגלוי, תשובה יא) "לַבֵּן" הנזכר בספר תהלים (ט,א) כי על זה המשורר אמ', שהוא נגן אותו המזמור שעשה דוד על מות גלית ונצוח פלשתים. ואע"פ שלמ"ד "לבן" פתוחה שתורה על ה"א הידיעה, וה"א הידיעה לא תבא על שם אדם, בא זה כן בה"א הידיעה להודיע כי הוא המשורר; כי אם היה אומר "לְבֵן" היה דומה מן "בנים":
מרן הגאון הגדול רבי בן קונצמאכער שליט"א
חבר מועצג"ת.....

לגופש"ע, יש רשימה ארוווווכה של שמות מהתנ"ך וחז"ל שלא נתנו
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
ברחוב מצוי השם "בן", והנה הוא נכתב בתנ"ך !

וְעִמָּהֶ֖ם אֲחֵיהֶ֣ם הַמִּשְׁנִ֑ים זְכַרְיָ֡הוּ בֵּ֡ן וְיַֽעֲזִיאֵ֡ל וּשְׁמִֽירָמ֡וֹת וִיחִיאֵ֣ל ׀ וְעֻנִּ֡י אֱלִיאָ֡ב וּבְנָיָ֡הוּ וּמַֽעֲשֵׂיָ֡הוּ וּמַתִּתְיָהוּ֩ וֶאֱלִ֨יפְלֵ֜הוּ וּמִקְנֵיָ֨הוּ וְעֹבֵ֥ד אֱדֹ֛ם וִֽיעִיאֵ֖ל הַשֹּׁעֲרִֽים (דה"א טו יח)

רד"ק

זכריה בן. כן היה שמו: "בן"; וכן פרש אדני אבי ז"ל (ספר הגלוי, תשובה יא) "לַבֵּן" הנזכר בספר תהלים (ט,א) כי על זה המשורר אמ', שהוא נגן אותו המזמור שעשה דוד על מות גלית ונצוח פלשתים. ואע"פ שלמ"ד "לבן" פתוחה שתורה על ה"א הידיעה, וה"א הידיעה לא תבא על שם אדם, בא זה כן בה"א הידיעה להודיע כי הוא המשורר; כי אם היה אומר "לְבֵן" היה דומה מן "בנים":
ואולי זה מגיע מצרפתית במשמעות של "טוב"?

 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
בפרשת השבוע מספרים על יהודי אחד שניגש לרב לשאול על השם בן, שמופיע בפרשה,

אז הרב שאל אותו- גם מכשפה מופיעה, האם היית קורא כך לבת שלך ?

ענה לו היהודי-כן. אם השוויגער לא היתה בחיים
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ברחוב מצוי השם "בן", והנה הוא נכתב בתנ"ך !

וְעִמָּהֶ֖ם אֲחֵיהֶ֣ם הַמִּשְׁנִ֑ים זְכַרְיָ֡הוּ בֵּ֡ן וְיַֽעֲזִיאֵ֡ל
ברחוב הוא קיצור של בנימין
השם בן מצוי גם אצל גויים בארה"ב.
אין כזה שם ולא כינוי < בֵּ֡ן > לא ברחוב היהודי, ולא ברחוב הגויים בארה"ב (וכמה שידוע לי לא בשום מקום אחר).
השם/הכינוי המדובר אינו "בֵּ֡ן" (כמו שמובא בפסוק הנ"ל) אלא "בֶּן"
 
נערך לאחרונה:

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ואולי זה מגיע מצרפתית במשמעות של "טוב"?


יפה !


 

שיטה מקובצת

משתמש ותיק
אין כזה שם ולא כינוי < בֵּ֡ן > לא ברחוב היהודי, ולא ברחוב הגויים בארה"ב (וכמה שידוע לי לא בשום מקום אחר.
השם/הכינוי המדובר אינו "בֵּ֡ן" (כמו שמובא בפסוק הנ"ל) אלא "בֶּן"
מנא לך הא? דלמא סבירא להו כמסורת הספרדים שאין מבדילים בניקוד זה?
שמא מתוך שיושב אהלים אתה הנך מכיר בתוך אהלי תורה אנשים שקוראים לבנם או לעצמם בֶּן ומקפידים לחלק בין בֵּן לבֶּן?
 

שיטה מקובצת

משתמש ותיק
אכן כו, אני מכיר.
ועוד שאני גם מכיר את השם באנגלית BEN - שהאות E הוא כניקוד סגו"ל ולא ציר"ה.
אשריך שאתה מכיר כאלה שמקפידים להדגיש לבנם יוסף את הצירי שבאות ס' ולבנם בן אינם מדגישים הצירי שבאות ב'. מן הסתם מסורת אבותם בידם לקרוא בשם זה.

על הגויים האמריקאים גם שאלתי. השמות שלקחו מהתנ"ך אינם נהגים כמסורת ההגייה האשכנזית דווקא, ומנא לך שאינם מכנים לשם בן שבמקרא כמסורת הספרדית?
 

גלעד

משתמש ותיק
על הגויים האמריקאים גם שאלתי. השמות שלקחו מהתנ"ך אינם נהגים כמסורת ההגייה האשכנזית דווקא,
צ"ל דווקא אינם נהגים כמסורת ההגייה האשכנזית. התרגומים והתעתוקים הגויים של התנ"ך מהווים אחת מן ההוכחות נגד ההגייה האשכנזית.
שת - Seth.
אליה - Elijah.
גרשום - Gershom.
ועוד רבים...
 

דבש לפי

משתמש ותיק
מה ההוכחה במילה גרשום?
אין הגייה אשכנזית מיוחדת לשם הזה, והיא תואמת להגייה ולכתיב באנגלית.
לפי ההגייה האשכנזית הצירי של הגימל והחולם של השין הן תנועות מורכבות, ולא כהגייה הספרדית שהן תנועות פשוטות.
 

נפתולי

משתמש ותיק
יש לי מכר בעל תשובה שקראו לו "בן"
הוא הלך בשעתו למרן הגרי"י פישר זצ"ל והוא אמר לו שאין כזה שם "בן" וזה נקרא שאין לו שם כלל.
והוא נתן לו את השם "בנימין" וכך הוא נקרא מאז ועד היום.
 

בן בבל

משתמש רשום
וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין
 
חלק עליון תַחתִית